Snabb fråga om försäkring

makarontanten

Trådstartare
Ska ringa försäkringsbolaget på måndag så fort det öppnar, men undrar om någon vet, för det kan ju ändå hända något på ett dygn om man har otur och nu är jag lite nojjig att jag haft min hund oförsäkrad snart en hel månad?.

Jag bytte försäkringsbolag 1 november, från Agria till Folksam. Ringde själv Folksam och ville byta, ringde också själv till Agria och sa upp den gamla försäkringen. Det var ca 2 månader sedan detta praktiska skedde med telefonsamtal. Jag hade Agria på autogiro, betalade månadsvis och betalade sista gången 1 oktober. Då gällde alltså försäkringen för oktober ut. 1 november skulle Folksam gå in i stället.

Igår började jag fundera på detta, och kom att tänka på att jag inte betalt något till Folksam än. Jag har fått försäkringsbesked från dem, där det står att jag ska betala även detta via autogiro och månadsvis. Men de har inte dragit några pengar från kontot nu i november, de har heller inte skickat någon räkning eller bett om mina bankuppgifter ( kanske har de det sen innan, då jag hade förra hunden försäkrad där och har hemförsäkringen genom facket på jobbet som dras via lönen?). De har inte heller frågat hur jag vill betala ( autogiro eller räkning ), men det kvittar.

Men alltså, betalar man inte alltid i förskott ( vilket jag ju gjorde hos Agria)? De har haft närmare två månader på sig att registrera och skicka papper till mig, så det kan ju inte vara att jag är för sent ute heller. Kan det ha blivit något fel, eller är det 1 december de börjar dra pengar ( alltså i efterskott istället?). Jag har inte fått några uppgifter om hur mycket de ska dra i månaden eller när det ska börja ske. Jag har bara en broschyr om hundförsäkringar och försäkringsbeskedet hemma som jag fått från Folksam. Är min hund försäkrad eller inte?
 
Senast ändrad:
Sv: Snabb fråga om försäkring

Jag har för mig att Folksam drar pengarna i efterskott. Jag hade hunden försäkrad där ett tag och jag reagerade på samma sätt som du.. "Men va? De har inte dragit några pengar, är hunden försäkrad?", så jag ringde dom och frågade, hunden var försäkrad.
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Jag har folksam till min vovve och betalar via autogiro.

Ta det lugnt,bara.Folksam drar i EFTERSKOTT.
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Tack båda två för svar, det känns tryggt att veta, jag kände mig som världens dåligaste hundägare som inte hade koll på om min hund var försäkrad eller ej:)
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Funderar vidare...

Min förra hund, som ju då var försäkrad även hon hos Folksam, betalade jag ju också via autogiro. Tyvärr fick jag ta bort henne pga hennes allergi, och ringde då Folksam och sa upp försäkringen i samma veva :cry:(RIP min fina Troja)..

Minns att de då sa till mig i telefon, att de skulle skicka tillbaka pengar på det jag betalt in för mycket via försäkringen. Jag minns att jag fick tillbaka någon eller ett par hundralappar, då hon inte hade så mycket livvärde (tror det var 2500 kr, blandras, köpt billigt och inte så mycket livförsäkrad pga det).

OM man betalar i efterskott hos Folksam, borde det väl inte finnas pengar att betala ut det jag redan betalt för mycket på försäkringen?
 
Senast ändrad:
Sv: Snabb fråga om försäkring

Jag har också hund försäkrad hos Folksam och fram tills runt slutet av sommaren så betalade jag i förskott sedan så blev det ändrat och nu dras det i efterskott. Det kan vara mycket möjligt att de drog i förskott av dig när du hade försäkring hos dem senast.
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Jag tyckte också att betalningarna kom igång "för sent" för min hund när försäkringen var ny. Ringde och frågade och det var iaf inget problem, hon var försäkrad hela tiden. Det var dock agria.

Ring och fråga såklart, men det behöver inte vara några problem. Har du förresten kollat telefontiderna? Tror att vissa har öppet mer än kontorstider.
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Kl

Måste uppdatera tråden.

Jag ringde försäkringsbolaget och hör och häpna, allt var "fel":(

Nä, riktigt så allvarligt var det väl inte, men hon på försäkringsbolaget kollade upp det, och det visade sig att de inte kunnat dra pengar på autogirot för att inga pengar fanns på kontot, ingen täckning??? Jag hade då, och har nu flera tusen på kontot, och de skulle dra ett par hundralappar? Det stämmer alltså inte!

Jag fattade inget, men fick istället efter mitt telefonsamtal, hem en räkning på ett kvartal och vi har gjort om autogirot efter det ( återstår att se om det funkar nu). Vet fortfarande inte vad som blivit fel från början, och kan känna att försäkringsbolaget borde hört av sig vid problem med dragningen, så man inte går helt ovetandes?

Nåja, det är fixat och ordnat nu, men ville bara informera vidare om någon sitter i samma sits:)
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Oj ja spontant borde de ju hört av sig tycker jag.
Har du kollat så att det räknas som att hon varit försäkrad hela tiden så du inte får problem med karens etc?
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Oj ja spontant borde de ju hört av sig tycker jag.
Har du kollat så att det räknas som att hon varit försäkrad hela tiden så du inte får problem med karens etc?

Ja, jag blev lite sur över att de inte hört av sig, då jag ju trodde allt stod rätt till...

Men ja, hon är försäkrad, bara jag betalade räkningen i tid så. Men jag tänker fortfarande lite på att jag gick ovetande och att de inte hörde av sig om det..

Nu blir det ju "nytt" igen, då vi ska göra om autogirot, så jag vet inte om allt krångel är borta än:meh:
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Har du fått hem försäkringsbrevet, så skulle jag inte oroa mig även om pengar inte är dragna ännu. Har du inget brev fått, ska du kontakta dom omebelbums.

Försäkringsbrevet är ju det som bevisar att du har en försäkring:)
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Har du fått hem försäkringsbrevet, så skulle jag inte oroa mig även om pengar inte är dragna ännu. Har du inget brev fått, ska du kontakta dom omebelbums.

Försäkringsbrevet är ju det som bevisar att du har en försäkring:)

Jag har försäkringsbrevet hemma, men jag har fortfarande inte fått någon bekräftelse på att allt är i ordning med autogiro mm. Inte heller att de kontaktat mig när autogirot inte fungerade av någon anledning, det är väl där man ifrågasätter lite. Frågan är väl snarare vad de gjort om jag inte ringt och undrat, inte fått någon räkning efter det och gått ovetandes och trott att allt var i sin ordning. jag menar, hur länge är hunden försäkrad utan betalning?
 
Senast ändrad:
Sv: Snabb fråga om försäkring

Jag har också mina hundar försäkrade i Folksam och denna månad drog dom inget för mig (har autogiro). Annars brukar dom alltid dra i början av varje månad. Jag ringde och frågade och då sa dom att dom tidigare dragit i förskott men nu ändrat till att det ska dras i efterskott istället (vet inte om hon menade att det var just denna månad dom ändrat dock) och att det därför vart en månad som dom inte skulle dra något.

Vet inte om det var till någon hjälp ifall det är samma för dig men bäst är kanske att ringa igen! :)
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Drar upp min gamla tråd igen, då mitt autogiro fortfarande inte fungerar som det ska.

Följande har hänt. Fick ju en räkning som betalades samma dag ( minns inte datumet, men i december). De skickade ut nya papper angående kontonummer att fylla i för att ha det på autogiro. Papprerna skickades in 1 januari ( minns det eftersom jag även la på ett annat brev och gjorde det i samband med att jag började jobba den kvällen). Den 15 januari får jag ett brev hem, daterat av dem från den 9 januari att de saknar mina papper angående autogiro och detta är en påminnelse. Skickar in de nya papper jag fått och även en liten lapp där det står att jag skickat iväg de förra. Inget svar.

När jag ringde Folksam, så frågade jag dem, när de kommer dra pengarna från kontot så jag kan ha koll själv att det funkar. Hon svarade att det blir 25 januari första gången de ska dra, om bara alla papper är inne inom den 15 januari ( de papper jag skickat två gånger nu, varav en gång 1 januari och sen den 15 januari då jag fick påminnelsen). Fortfarande har inget papper dykt upp om att de tex ska dra si och så mycket varje månad. Ja, alltså den bekräftelse på det hela, som man alltid brukar få ut via brev.

Idag är det den 24 januari, de ska alltså dra försäkringen imorgon, vilket de naturligtvis inte gör en lördag. Borde de dragit den idag istället, eller ska jag avvakta till måndag och ringa igen? Börjar bli lite lätt trött på detta och är orolig för vad som kan hända om jag skulle behöva utnyttja försäkringen.
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Autogiro dras aldrig i förväg, utan det lär bli på måndag dom drar pengarna om dom ska dra den 24:e:)
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Hm Folksam drar typ den sista från mig, som tur är eftersom jag får lön 27e.
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Hm Folksam drar typ den sista från mig, som tur är eftersom jag får lön 27e.

Ja, det trodde jag också de skulle göra, men jag frågade specifikt för att kunna se att det nu kommer igång på rätt sätt. Får ju också lön den 27:e, så får hålla lite koll så det inte är tomt innan lön;) ..
 
Sv: Snabb fråga om försäkring

Här med. Det är draget, 29:e, 30:e och 31:a aldrig tidigare.

Märkligt.. Jag sökte ju alla möjliga anledningar till att de inte kunnat dra pengar från början när jag bytte bolag och de sa att jag inte hade pengar på kontot, fast jag visste att jag hade det. Jag funderade på om de hade fel kontonummer, om jag uppgett fel bank ( är kund i två banker, men använder bara en i huvudsak), Funderade på en massa olika orsaker.

När hon jag pratade med, sa att de drog den 25 redan, så funderade jag på om jag vart helt "ren" på kontot två dagar innan min lön kommer in, men så illa brukar det sällan vara att det inte finns ett par hundralappar över...

Nej, jag hittade ingen orsak till varför de sa att det inte fanns pengar på kontot, då jag gick in och kollade och det fanns flera tusen? Det var därför jag frågade henne om datum och hon sa att de drog den 25:e. Aha sa/tänkte jag, kanske hade jag inte pengar på kontot just då ( i oktober, jag minns ju inte hur kontot såg ut innan lön precis där), men jag tror att det fanns ändå, det är sällan mitt konto ligger på under tusenlappen vid ny lön, här handlar det om att dra ca 200 kr.

Nåja, det var därför jag frågade om datum och de sa den 25 januari. Jag har sett till att ha pengar på kontot, men inget är draget..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Oskar var försäkrad i Agria när han kom, så jag fortsatte med dem. Billigt med rabatt första året. Snart är det förfallodag och förra...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
7 714
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Nu har Agria höjt försäkringen IGEN. Betalar alltså 11500 om året vilket nästan blir 1000 kr/mån. Har till sista april på mig att...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 853
Senast: Sofie.S
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Den första tråden
  • Kaoset del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp