Bukefalos 28 år!

Snabb fråga om strålning

Sporthorse

Trådstartare
Jag hade med mig min mobil vid röntgen. Mobilen låg i en väska på golvet i rummets ena hörn. Jag höll i en häst som röntgade ben och rygg. Totalt togs ca 7 plåtar.
Skadligt?
 
Jag har röntgat otaliga hästar med mobilen i fickan och aldrig ens funderat på det. Även mig själv en och annan gång... Jag har inget märkt i alla fall.
Oj då!
Jag börjar inbilla mig att jag har yrsel efter röntgen, men det kan även bero på värmen.
 
Fast å andra sidan, så sägs det att mobiler utsöndrar massa strålning själva och "ska" vara skadligt att t ex ha i byxfickan, att man kan bli steril osv.
Jag har inte märkt av något själv.
Det är ju som när man är hos tandläkaren, så har jag mobilen i fickan medan jag bli röntgad. Inte märkt av att det skulle påverka mig på något sätt.

Jag tror det finns mycket annat som är farligare än strålning från mobil, t ex de osynliga avgaserna vi andas in eller varför inte livet i sig. Det sägs att livet är farligt, då det inte finns någon som överlevt det. ;)
 
Oj, jag trodde du menade om det var skadligt för telefonen. Men du menar alltså att telefonen skulle bli skadlig av att vara med vid röntgen? Det tror jag absolut inte. Telefoner skannas ju hela tiden vid resor, fängelsebesök osv.

Ja, det är ju inte som i någon science fiction-film och mobilen blir laddad med röntgenstrålar direkt :meh: Har mobilen blivit utsatt för sådan strålning att den är radioaktiv har man större problem av att ha varit i närheten när det skett.
 
Jag hade med mig min mobil vid röntgen. Mobilen låg i en väska på golvet i rummets ena hörn. Jag höll i en häst som röntgade ben och rygg. Totalt togs ca 7 plåtar.
Skadligt?

Jag har aldrig någonsin hört talas om att man ska undvika att ha mobiltelefonen nära sig vid röntgen. Mobiltelefonen gör nog vare sig från eller till när det kommer till hur röntgenstrålning påverkar människor.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 339
Senast: Cattis_E
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 294
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 271
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp