Snabb fråga: ta med antidepp utomlands?

Araminta

Trådstartare
Jag ska ut och fara i en del olika länder* och det slog mig plötsligt att det där med att ta med sig mediciner kanske inte är helt oproblematiskt? Det är antidepressiva, venlafaxin, det gäller och jag kommer vara ute i nära fyra veckor så det blir en del tabletter. Borde jag ha med mig någon form av intyg?

*Serbien, bosnien, kroatien, österrike, slovakien och tyskland för att vara exakt
 
När jag reser med mina mediciner (bla antidepp) så har jag orginalkartongen med så det står att det är just mina. Har för mig att det ska räcka så sist jag kollade upp det (det har hittills gjort det också), så det är mitt tips.

Sen är det väl värre om en har doping eller narkotikaklassat läkemedel men det ska väl inte venlafaxin vara enligt sökningar :)
 
Tack allihop! :bow:

Jag har rest inom EU med tabletterna tidigare utan att någon sagt något, men då har det bara varit tal om en karta eller två. Nu är det lite större mängder. Jag tar med mig förpackningarna (står mitt namn på dem) och hoppas att det räcker :)
 
Har du med i handbagaget kan du tänka på att du kanske behöver typ deklarera dem. När jag åkt till england så har det varit nån liten extra kontroll där mediciner och lite sånt ska läggas i en separat påse. Aldrig varit några problem och kanske inte ens har behövts men hellre safe than sorry tyckte jag ;)
 
Kolla med apoteks personalen vad som gäller för din medicin. Jag har voxra och den är inge problem att ta med sig bara man har originalförpackning. Eftersom jag får dem i storpack och jag bara har med mig en burk åt gången har jag dock bett Apoteket sätta en sån lapp direkt på burken så slipper jag stora lådan. Enligt apotekspersonalen behövde jag inte det, men jag kände att det var bäst att vara på säkra sidan där.

Och jag har dem i handbagaget så klart! Ingen som bett att få kolla och jag har hunnit med ett par resor.
 
Jag reser alltid med mediciner i handbagaget da jag ar saker pa att de skulle tappa bort mitt incheckade bagage annars :cautious:
Jag har rest med mediciner overallt i mellan ostern, Asien, och USA ... aven andra stallen med det ar vanligtvis de grinigaste platserna :grin:
 
Apoteket ger intyg vid behov du kan fråga där om du behöver intyg dit du ska. Mediciner ska alltid vara i handbagaget. Kommer dom bort och nu talar vi venlafaxin som ger sjuhelvetes uttrappningssymptom... Inte kul! :eek:
 
Är USA griniga vad gäller mediciner och särskilt då tänker jag på smärtstillande av typ Citodon/Panocod? En anhörig ska ut och resa just dit och har sådana vid behov. Räcker det att man har med originalförpackning samt intyg från läkare/apotek? Och naturligtvis endast den mängd som går åt under resan. När man anländer, behöver man visa upp dom i tullen? Man vill ju inte råka ut för att någon tror man smugglar... :crazy:
 
Jag har haft diverse med mig till USA, inte varit några problem ;) så länge det är recept till en själv och mängden är bara till en person kan jag inte tänka mig att det blir problem, en annan sak om man har ett helt kompani med tabletter med sig :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tillhör den kategorin av människor som ofta är inne och "tjuvläser" på Buke, men jag har aldrig tagit mig för att författa något...
Svar
6
· Visningar
1 464
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp