Snabb fråga till er med koll på universitetsstudier!

R

Raderad medlem 6459

Vi har en tenta som ska in på onsdag. I beskrivningen finns det ingenstans angivet hur stor uppsatsen ska vara (vanligtvis står det tydligt specificerat i början på instruktionerna). Det är fem frågor som samtliga går att svara med allt mellan 100 och 5000 ord typ. Läraren är inte nåbar.

Vad gör jag?
 
Vi har en tenta som ska in på onsdag. I beskrivningen finns det ingenstans angivet hur stor uppsatsen ska vara (vanligtvis står det tydligt specificerat i början på instruktionerna). Det är fem frågor som samtliga går att svara med allt mellan 100 och 5000 ord typ. Läraren är inte nåbar.

Vad gör jag?


Hur stor är kursen, på vilket nivå är den och vad är ämnet?
 
Vi har en tenta som ska in på onsdag. I beskrivningen finns det ingenstans angivet hur stor uppsatsen ska vara (vanligtvis står det tydligt specificerat i början på instruktionerna). Det är fem frågor som samtliga går att svara med allt mellan 100 och 5000 ord typ. Läraren är inte nåbar.

Vad gör jag?

Svarar ett adekvat svar och om läraren påpekar omfattningen hänvisar du till att det inte funnits angivet något om omfång.
 
Svarar ett adekvat svar och om läraren påpekar omfattningen hänvisar du till att det inte funnits angivet något om omfång.
Tack för svaret! Det var vad jag hade i åtanke men blev osäker på om det finns nån riktlinje eller nåt.

Tack!

@EmmaBovary Vill varken skriva ut kurs, nivå eller tentaämne.
 
Vi har en tenta som ska in på onsdag. I beskrivningen finns det ingenstans angivet hur stor uppsatsen ska vara (vanligtvis står det tydligt specificerat i början på instruktionerna). Det är fem frågor som samtliga går att svara med allt mellan 100 och 5000 ord typ. Läraren är inte nåbar.

Vad gör jag?
Hemtenta på B-nivå med 3 frågor har inneburit 2-3 sidor svar (1,5 radavstånd), fler frågor än så har varit max 2 sidor. Jag räknar att en sida är CIRKA 400 ord. I övrigt instämmer jag med @Io!
 
Jag menade inte att på något vis blotta exakt vilken kurs du läser, men tänkte att det vore enklare att ge råd med det i åtanke.

Exempelvis så har i stort sett alla tentor som rört 7,5 poängskurser i litteraturvetenskap på grundnivå varit 4-5 sidor, på avancerad nivå litet längre. När jag läst historia har det sätt nästan likadant ut. Det som har kunnat skilja sig åt har varit när jag läst svenska och då såg det förvisso ungefär likadant ut när det rörde lite mer språkhistoriska frågor, men när det rörde grammatik så spelade inte längden på svaren någon roll.
 
Hemtenta på B-nivå med 3 frågor har inneburit 2-3 sidor svar (1,5 radavstånd), fler frågor än så har varit max 2 sidor. Jag räknar att en sida är CIRKA 400 ord. I övrigt instämmer jag med @Io!
Till saken hör också att det var först igår kväll, sent, som vi fick det materialet vi behöver för att göra uppgiften.

-SUCK-
 
Jag menade inte att på något vis blotta exakt vilken kurs du läser, men tänkte att det vore enklare att ge råd med det i åtanke.
Ja, jag förstår det men skriver jag kurs, nivå och ämne så blir jag ju fantastiskt googlingsbar härinne och det vill inte jag.
 
Ja, jag förstår det men skriver jag kurs, nivå och ämne så blir jag ju fantastiskt googlingsbar härinne och det vill inte jag.

Hur många poäng är tentan på?
Om jag tolkar dig rätt så har tentan fem frågor som ska besvaras var för sig i essäform. För ett hyfsat uttömmande svar på varje fråga hade jag (helt okvalificerat eftersom jag inte vet ämne) nog räknat med 1-1,5 sida per fråga (motsv. Times New Roman, 12 pt, enkelt radavstånd).

Mitt svar är nog att du inte ska tänka så mycket på antal ord eller sidor, utan mer på att skriva uttömmande och klargörande svar. Jag antar att frågorna och kursens nivå ger dig en hint om hur omfattande ett sådant svar kan bli.
 
@Philosophia Nej, jag har faktiskt ingen aning om hur stort det kan tänkas bli. Det är en 7.5 poängskurs men är en tenta av flera; vilka som väger tyngst vet jag inte. Hittills har de andra skriftliga tentorna varit i olika storlekar, oftast med bara en fråga, medan den här är mer av en blandad kompott av frågor på olika teman. Som jag skrev i trådstarten ger frågorna utrymme för att man skulle kunna skriva väldigt kortfattat eller mer omfattande.

Men strunt samma, jag kommer göra som @Io skrev och svara så gott jag kan så får vi se huruvida det godkänns eller ej.
 
  • Gilla
Reactions: Io
@Philosophia Nej, jag har faktiskt ingen aning om hur stort det kan tänkas bli. Det är en 7.5 poängskurs men är en tenta av flera; vilka som väger tyngst vet jag inte. Hittills har de andra skriftliga tentorna varit i olika storlekar, oftast med bara en fråga, medan den här är mer av en blandad kompott av frågor på olika teman. Som jag skrev i trådstarten ger frågorna utrymme för att man skulle kunna skriva väldigt kortfattat eller mer omfattande.

Men strunt samma, jag kommer göra som @Io skrev och svara så gott jag kan så får vi se huruvida det godkänns eller ej.

Det borde stå i kursplanen hur omfattande varje examinerande moment är. Finns det någon administratör som kan hjälpa till att besvara frågan?
 
@Philosophia Det står inte i kursplanen. Ska se om jag kan få tag i någon imorgon, annars får det bära eller brista. Tack för hjälpen!
 
@Philosophia Nej, jag har faktiskt ingen aning om hur stort det kan tänkas bli. Det är en 7.5 poängskurs men är en tenta av flera; vilka som väger tyngst vet jag inte. Hittills har de andra skriftliga tentorna varit i olika storlekar, oftast med bara en fråga, medan den här är mer av en blandad kompott av frågor på olika teman. Som jag skrev i trådstarten ger frågorna utrymme för att man skulle kunna skriva väldigt kortfattat eller mer omfattande.

Men strunt samma, jag kommer göra som @Io skrev och svara så gott jag kan så får vi se huruvida det godkänns eller ej.

Min erfarenhet av många år på högskola/universitet på blandad nivå är att om det inte står specificerat exakt så är det inte så himla noga utan mer viktigt vad svaret innehåller. Hellre ett kortare och koncist svar än ett svar med en massa onödig text som inte tillför något.
 
@Io :up: Jättetack för hjälpen!

Ps. ÄLSKAR ditt nick och din avatar! Min favorit är Callisto :love:

250px-Callisto,_moon_of_Jupiter,_NASA.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 072
Senast: Luff
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 136
Senast: iNHALE
·
Juridik & Ekonomi Hejsan! Försöker leta svar men hittar inget, så vart vänder man sig då? ;) Vi köpte i somras ett hus där det tydlig står i pappren att...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 292
Senast: astronaut
·
Hundavel & Ras Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 276
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp