Snabb fråga: Vad kostar en ridhäst?

Lena Furberg

Trådstartare
Förlåt en korkad fråga, men jag är inte riktigt insatt i hästpriser just nu. Jag skriver på en bok och behöver snabbt få reda på vad som är ett normalt pris på en vanlig svensk ridhäst idag, en medelmåttig stor ponny eller halvblod. En häst som fungerar som promenadhäst och till lättare hopp- eller dressyrklasser, inget rent tävlingsämne. Bara på ett ungefär.

Och - vad får man betala för en varmblodstravare som säljs som ridhäst?

JÄTTEtacksam för svar!!

//Lena :)
 
Lättast är nog att kika lite på hästnet men skulle gissa på 50 000 och uppåt på ridhäst och runt 10 000 och uppåt på varmblodstravaren.

Letade häst förra året men då låg priserna på 80 och uppåt för det jag sökte (tävlings/hobbyhäst)
 
Förlåt en korkad fråga, men jag är inte riktigt insatt i hästpriser just nu. Jag skriver på en bok och behöver snabbt få reda på vad som är ett normalt pris på en vanlig svensk ridhäst idag, en medelmåttig stor ponny eller halvblod. En häst som fungerar som promenadhäst och till lättare hopp- eller dressyrklasser, inget rent tävlingsämne. Bara på ett ungefär.

Och - vad får man betala för en varmblodstravare som säljs som ridhäst?

JÄTTEtacksam för svar!!

//Lena :)
Vad jag sett det senaste så verkar normalt utbildade halvblod ligga på ca 70 000-120 000 och hyfsat utbildade travhästar ca 15 000-25 000.
 
Förlåt en korkad fråga, men jag är inte riktigt insatt i hästpriser just nu. Jag skriver på en bok och behöver snabbt få reda på vad som är ett normalt pris på en vanlig svensk ridhäst idag, en medelmåttig stor ponny eller halvblod. En häst som fungerar som promenadhäst och till lättare hopp- eller dressyrklasser, inget rent tävlingsämne. Bara på ett ungefär.

Och - vad får man betala för en varmblodstravare som säljs som ridhäst?

JÄTTEtacksam för svar!!

//Lena :)
Om du skriver 80 för halvblodet och 10 för travaren så borde du vara ganska nära sanningen. :)
 
Jag skulle nog säga runt 50k för ett helt vanligt medelmåttigt halvblod som inte är avsett för tävling (och kanske i det övre åldersspannet).
En ridtravare kostar runt 5k. Vissa tror att de kan få 15k och uppåt men det tror jag är alldeles för högt satt pris.

Kika lite på Hästnet :)
 
Vart hittar du ridtravare som folk betalar 25 tusen för ? Eller menar du kallblod också ?
Det finns, dom som inte har bråttom och måste bli av med dom till vilket pris som helst och som dessutom är bra utbildade. Dom som är så extremt billiga är ofta inte utbildade något särskilt, dom som kommer direkt från travet mer eller mindre är såklart billiga. Klart 25 inte är vanligt pris tyvärr tycker jag.
 
Jag har faktiskt också sett ett par ridtravare som gått för runt 20 000, men de har varit utbildade, typ i nivå med en vanlig oansenlig korsning som säkert gläder en hobbyryttare i de lägre klasserna.

Men allra vanligast för "genomsnittstravaren" verkar vara 10 000. Baserar det på travargrupperna jag är med i på FB.
 
Förlåt en korkad fråga, men jag är inte riktigt insatt i hästpriser just nu. Jag skriver på en bok och behöver snabbt få reda på vad som är ett normalt pris på en vanlig svensk ridhäst idag, en medelmåttig stor ponny eller halvblod. En häst som fungerar som promenadhäst och till lättare hopp- eller dressyrklasser, inget rent tävlingsämne. Bara på ett ungefär.

Och - vad får man betala för en varmblodstravare som säljs som ridhäst?

JÄTTEtacksam för svar!!

//Lena :)
Ridhäst, "ridsolehäst": ca 35 000-55 000
Ridtravare: 10 000 outbildad / 20-25 000 utbildad
 
Skulle säga att en outbildad ridtravare utan avelsvärde kan man i princip få gratis eller betala ett par tusenlappar för. En utbildad som fungerar för skogsridning och lättare pass på banan max 10000. Kanske några tusenlappar till om utrustning följer med och den fungerar för hobbykörning också. 20-25000 är fantasipriser och jag vet ingen som skulle få för sig att betala dom pengarna för en varmblodstravare om den inte gick att starta. För ett kallblod kan man dock få mycket mer om den är utbildad och har en vettig galopp.

Runt 75 tusen verkar vara medel för ett yngre, medelmåttigt talangfull men relativt okomplicerat halvblod. 45 kanske för en billig äldre häst och lite mer för en åring utan speciell stam. En häst på msv-nivå men som inte är speciellt spektakulär verkar ligga runt 120-150 000. Högre priser i Stockholmsområdet.
 
Skulle säga att en outbildad ridtravare utan avelsvärde kan man i princip få gratis eller betala ett par tusenlappar för. En utbildad som fungerar för skogsridning och lättare pass på banan max 10000. Kanske några tusenlappar till om utrustning följer med och den fungerar för hobbykörning också. 20-25000 är fantasipriser och jag vet ingen som skulle få för sig att betala dom pengarna för en varmblodstravare om den inte gick att starta. För ett kallblod kan man dock få mycket mer om den är utbildad och har en vettig galopp.

Exakt.
Jag både läser enorma mängder annonser och är aktiv i flera ridtravarforum osv och tänker precis som du.
Ibland kommer det ut någon för 12-15 och mycket mycket sällan även någon för runt 20 men det är kanske en på hundra.

Snittpriset på en varmblodstravare som är riden och trevlig ligger definitivt under 10000.
 
Jag har faktiskt också sett ett par ridtravare som gått för runt 20 000, men de har varit utbildade, typ i nivå med en vanlig oansenlig korsning som säkert gläder en hobbyryttare i de lägre klasserna.

Men allra vanligast för "genomsnittstravaren" verkar vara 10 000. Baserar det på travargrupperna jag är med i på FB.
Jo det finns de för 20, men det är extremt få ordning och inte ett representativt pris
 
Travhästar som lämnar travet har tyvärr väldigt lågt pris. Med lite kontakter är dom gratis men ofta ligger dom runt 5000. Utbildade och välridna brukar priset ligga på 25000 och upp. Men det är inte så ofta dessa hästar är till salu, har man kunskapen och lagt ner jobbet säljer man inte.
Ridhästar är svårare. En svensk född hel och ren ligger från 150000 och upp. Är den lite till åren och inte visat något speciellt eller har någon skavanksjunker priset drastiskt.
Importerade ridhästar finns i alla prisklasser. Från den travhästarna ligger i och upp till miljoner.
 
Jo det finns de för 20, men det är extremt få ordning och inte ett representativt pris
Mitt inlägg var ett svar på inläggen om att hen aldrig sett travare för det priset och undrade var den andra postaren sett de hästarna.

Som jag skrev i samma inlägg som du just citerade, det vanligaste för travare brukar vara på 10', sett till grupper i FB, men alltid med variationer. Men skulle med det underlaget säga att 10' är vanligare än 5'.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp