Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Snabb hjälp hit tack...

Trådstartare
Hur e de om man ska fodra med BOVETE KROSS, ska de kokas till gröt å sen ge till hästen eller kan man bara ge det som det är :confused: på paketet står det att man ska koka de, ska ge de i försök till min kli-ponny som har eksem :cry: kan jag ge 1dl till en liten d-ponny eller blir de för mycket??
Om det är så att man måste koka de räcker det inte med då att man slår på kokhett vatten från vattenkokare å låtade stå å svälla lite?
:bump:

Sv: Snabb hjälp hit tack...

Jag ger krossad bovete till min arab pga diverse anledningar. Jag började ge 2 msk om dagen i 2 veckor, och sedan 1 msk om dagen så länge jag behöver... Hoppas det kan vara till lite hjälp i alla fall :)

Edit: Jag kokade alltså inte mitt, utan gav det torrt direkt ur förpackningen...

Trådstartare

ok :)
Tänkte mest på att det står på förpackningen att det sväller och jag ska ge ca 1dl om dagen. Tänkte på om det kan bli foderstrupsförstoppning :confused: kanske någon annan som vet :idea:

N

Nicke

Bovete, ger man det till hästar? I vílket syfte?
Det är ju ganska dyrt.

Bovetegröt till människa, kokar man blixtsnabbt, med boveteflingor.

Tex 3 dl kallt vatten+ 1,5 dl boveteflingor
Vispa ihop det kallt.
Vänta på att det ska koka upp.
Rör hastigt i den kokande gröten någon minut, färdigt!

Okej, 1 dl är lite mer än 1 msk så då kanske det är bra att svälla det, bara för att vara på den säkra sidan... :idea:

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5541 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö tror ni att betforn hinner svälla ordentligt om jag blötlägger de på kvällen i kallt vatten (har bara de i stallet :crazy: ) å fodrar...
Svar
14
· Visningar
1 195
· Tess82

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CXXXV
  • Viktläkemedel
  • Sommarföräldrar 2021

Hund, Katt, Andra Djur

• Ledsen hund