Snabb hjälp hit tack...

Cita

Trådstartare
Hur e de om man ska fodra med BOVETE KROSS, ska de kokas till gröt å sen ge till hästen eller kan man bara ge det som det är :confused: på paketet står det att man ska koka de, ska ge de i försök till min kli-ponny som har eksem :cry: kan jag ge 1dl till en liten d-ponny eller blir de för mycket??
Om det är så att man måste koka de räcker det inte med då att man slår på kokhett vatten från vattenkokare å låtade stå å svälla lite?
:bump:
 
Sv: Snabb hjälp hit tack...

Jag ger krossad bovete till min arab pga diverse anledningar. Jag började ge 2 msk om dagen i 2 veckor, och sedan 1 msk om dagen så länge jag behöver... Hoppas det kan vara till lite hjälp i alla fall :)

Edit: Jag kokade alltså inte mitt, utan gav det torrt direkt ur förpackningen...
 
Sv: Snabb hjälp hit tack...

ok :)
Tänkte mest på att det står på förpackningen att det sväller och jag ska ge ca 1dl om dagen. Tänkte på om det kan bli foderstrupsförstoppning :confused: kanske någon annan som vet :idea:
 
Sv: Snabb hjälp hit tack...

Bovete, ger man det till hästar? I vílket syfte?
Det är ju ganska dyrt.

Bovetegröt till människa, kokar man blixtsnabbt, med boveteflingor.

Tex 3 dl kallt vatten+ 1,5 dl boveteflingor
Vispa ihop det kallt.
Vänta på att det ska koka upp.
Rör hastigt i den kokande gröten någon minut, färdigt!
 
Sv: Snabb hjälp hit tack...

Okej, 1 dl är lite mer än 1 msk så då kanske det är bra att svälla det, bara för att vara på den säkra sidan... :idea:
 

Liknande trådar

Foder & Strö tror ni att betforn hinner svälla ordentligt om jag blötlägger de på kvällen i kallt vatten (har bara de i stallet :crazy: ) å fodrar...
Svar
14
· Visningar
1 299
Senast: Tess82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp