Snabb hjälp med bettstorlek

Problematisk

Trådstartare
Köpte ett tvådelat bett i 12,5 (hästens vanliga storlek), som är väldigt gränsfall till för litet. Jag skulle vilja prova likadant bett men tredelat, men det finns bara hemma i 11,5 och 14 cm (eller egentligen 4,5 resp. 5,5 tum så egentligen typ 11,25 och 13,75).
14 är alltså storleken över 12,5, bör jag välja det då även med tredelat? Eftersom 12,5 (5 tum) på just det här bettet var på gränsen.
Eller blir det av nån anledning "större" i tredelat?
OM 14 skulle vara för stort borde väl bettskivor kunna rädda situationen?
 
Det är ett väldigt stort hopp från 12 till 14,

Är det pga ngn super bra rea som du "måste" ha bettet direkt så biter det dig ändå därbak i och med att bettet är på tok för stort och kan ge skador och obehag i munnen.
Hör med butiken och se om de ska ta in fler storlekar av bettet igen istället.
 
Det är ett väldigt stort hopp från 12 till 14,

Är det pga ngn super bra rea som du "måste" ha bettet direkt så biter det dig ändå därbak i och med att bettet är på tok för stort och kan ge skador och obehag i munnen.
Hör med butiken och se om de ska ta in fler storlekar av bettet igen istället.

Det är amerikanska (?) storlekar i tum, finns ingen storlek mellan 5" (12,5 cm) och 5,5" (13,75 cm).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag vill köpa ett tredelat fullcheekbett till min Grabb med 11 cm i bettstorlek, men jag hittar bara bett i antingen 10,5 cm eller 11,5...
Svar
8
· Visningar
1 497
Senast: Fideli
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 984
Utrustning Jag letar efter bett till min häst, som jag haft svårt att över huvud taget hitta något han trivs med. Jag har just nu ett 10 mm tjockt...
Svar
15
· Visningar
1 105
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp