Bukefalos 28 år!

Snabba baktips

Cattis_E

Trådstartare
Vad är ert bästa tips på något väldigt gott man kan baka och bjuda på som inte är för "tungt" för att äta sent på kvällen/ in på natten (nattjobb)? Tårta går liksom bort då tycker min mage.

Några (nästan) måsten:
1.Rätt enkelt/snabbt att fixa
2. Många portioner, inte under 15.
3. Helst kunna göras en vecka innan och frysas in.
4. Hålla sig i rumstemperatur under frakt och stå framme på kontoret under natten.
5. Gå att frakta rätt smidigt på tunnelbana

Har en burk dulce de leche hemma, med det lär väl inte funka att frysa?
Har övervägt typ kolagömmor, men även om man gör det med typ dulme är jag osäker på om det skulle funka att frysa.

Jobbar nattvecka och vill ha med sakerna sista natten, så med hästar att ta hand om är det svårt att hinna/orka med bakandet under veckan tycker jag.
 
Vad är ert bästa tips på något väldigt gott man kan baka och bjuda på som inte är för "tungt" för att äta sent på kvällen/ in på natten (nattjobb)? Tårta går liksom bort då tycker min mage.

Några (nästan) måsten:
1.Rätt enkelt/snabbt att fixa
2. Många portioner, inte under 15.
3. Helst kunna göras en vecka innan och frysas in.
4. Hålla sig i rumstemperatur under frakt och stå framme på kontoret under natten.
5. Gå att frakta rätt smidigt på tunnelbana

Har en burk dulce de leche hemma, med det lär väl inte funka att frysa?
Har övervägt typ kolagömmor, men även om man gör det med typ dulme är jag osäker på om det skulle funka att frysa.

Jobbar nattvecka och vill ha med sakerna sista natten, så med hästar att ta hand om är det svårt att hinna/orka med bakandet under veckan tycker jag.
Klassikern kärleksmums :) ? Stämmer in på alla dina punkter :) !
https://www.arla.se/recept/karleksm...y1b_35qfGvEbcQbmkasaAn1qEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
 
Änglatårta. Köp ett storpack goda porösa kakor (spelar ingen större roll vilka, du kan blanda flera sorter, lägg i påse och kavla till smulor, lägg i form.
Vispa ihop dulche med grädde, lägg ett lager ovanpå smullagret. Toppa med olika färska bär. Gör i folieformar, det är enkelt att bära och du behöver inte tänka på snygg form.
 
Änglatårta. Köp ett storpack goda porösa kakor (spelar ingen större roll vilka, du kan blanda flera sorter, lägg i påse och kavla till smulor, lägg i form.
Vispa ihop dulche med grädde, lägg ett lager ovanpå smullagret. Toppa med olika färska bär. Gör i folieformar, det är enkelt att bära och du behöver inte tänka på snygg form.
Grädde kan bli lite tufft för mage mitt i natten tycker jag... Men tack för tipset.
 
Kakor med dumle i går utmärkt att frysa. Säkert dulce de leche också. Annan kola funkar att frysa så :).
Ah, jag var sugen på kolagömmor eller liknande nämligen.
Fanns nåt recept med det och dulce de leche. Råkar nämligen ha en burk hemma.
Någon som provat det?
Och testat att frysa dem?
Bakandet blir imorgon eller senast måndag så jag slipper rodda med det mitt i veckan sedan 😇.
 
Ah, jag var sugen på kolagömmor eller liknande nämligen.
Fanns nåt recept med det och dulce de leche. Råkar nämligen ha en burk hemma.
Någon som provat det?
Och testat att frysa dem?
Bakandet blir imorgon eller senast måndag så jag slipper rodda med det mitt i veckan sedan 😇.
På tal om att @Freazer nämnde kladdkaka, så går det att göra en helt utsökt kladdkaka med dulce de leche/karamelliserad mjölk i:
https://fredriksfika.allas.se/kladdkaka-med-kola/
 
Änglatårta. Köp ett storpack goda porösa kakor (spelar ingen större roll vilka, du kan blanda flera sorter, lägg i påse och kavla till smulor, lägg i form.
Vispa ihop dulche med grädde, lägg ett lager ovanpå smullagret. Toppa med olika färska bär. Gör i folieformar, det är enkelt att bära och du behöver inte tänka på snygg form.
Hur äter man dem? Är det liksom lösa smulor i botten?
 
Hur äter man dem? Är det liksom lösa smulor i botten?
Ja, det blir lite smulpaj. Skeda upp på fat, ät med sked.

Man behöver inte ha grädde på denna, man kan lika gärna ösa på en kompott, typ rabarber eller jordgubbskompott och äta med glass. Eller ösa på en vaniljkräm eller vaniljvisp eller sås och toppa med nåt knaster.

Det här var en supersnabb och uppskattad dessert som varierades i det oändliga när jag jobbade på ett äldreboende för massa år sedan där skafferier och kylskåp var tämligen enformiga.
 

Tänkte också direkt på kärleksmums, jag bakade det tidigare i veckan och frös in.

Nu blev jag lite sugen på att göra Silviakaka 😇.
Kanske en plåt av det och en av kärleksmums 😇

Åh, Silviakaka är det den som ser ut som kärleksmums fast ljus?

Sommarkaka/Pitekaka:d

Vad är det? :)
 

Tack! Spännande, den har jag aldrig sett/smakat/bakat!

Jag passar på att fylla på med ett långpannerecept till. Enkelt och SUPERGOTT - vaniljhjärtan i långpanna :d !!
https://www.jennysmatblogg.nu/2016/01/20/vaniljhjartan-i-langpanna/

Det där lät också kul att prova :)

Japp, det är den.
Receptet för själva kakan skiljer dock mer än att det bara är kakao i kärleksmumsen 😇

Okej! Ja, jag har aldrig bakat den, bara blivit bjuden på den, men den var god :). Får prova baka sån nån dag :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 307
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp