Snabba svar önskas!

kopparberg

Trådstartare
Vad betalar ni i ridhushyra?
Vad "ingår" då? Hinder? Kostar det extra att boka för privat ridning? Är ridhuset upptaget stor del av ridskola?
 
På mitt gamla stall kostade det 350 spänn i månaden att använda ridhuset. Man kunde boka själv, fast inte mellan 18-21 på vardagkvällarna, det var kurser två kvällar i veckan. 50 för enstaka ggr.
 
Vi står på en stor anläggning med ridskola & ca 50 privathästar. Vi har en stooor utebana & 3 ridhus, ett 20x40 & ett 27x85 (typ) som är delat på 2 ridbanor. Ena sidan + 20x40 är upptaget av ridskolan alla vardagskvällar mellan ca 16-22. En-två kvällar/vecka är även den andra sidan av stora ridhuset bokad för hopp- eller dressyrträning. För detta betalar vi 1000 kronor/halvår. En "normal" hinderpark ingår. Går inte att boka privat, bara i så fall för större grejer..
 
Jag tror vi betalar 800 kronor om året (inte helt säker). Då ingår ridhus (20*38 m), och en paddock (ca 30*70 m). Hinder ingår (ska man ta med sig egna hinder annars? :confused:)

Ridhuset är upptaget av lektioner tre kvällar i veckan 19-21, samt lördag förmiddag. I övrigt fri ridning. Hoppa får man göra om man kommer först eller om de andra som rider går med på det. Om man är medlem kostar det inget att boka ridhuset, men man kan/får/bör inte boka bara för att få vara i fred, utan det är mest om man ska löshoppa (då är det ju lämpligt att vara ensam i ridhuset!) eller om en tränare kommer etc. Det flesta som rider privatlektioner har dock inga problem med att andra rider samtidigt. Man kan ju styra. Det finns ingen ridskola.
 
Där jag står betalar jag 900 i månaden i manege och paddock hyra. Man får skriva upp sig på en lista och boka in sina träningar. Det finns ett stort hinderpaket, den verkar bra. Använder den inte själv...
 
Brukar hyra timvis av en privatperson ibland, det är ett jättfint nybyggt ridhus tror det är 50x20 eller nåt.
Betalar 150:-/ timme. Överkomligt tycker jag. Vi är alltid några stycken som bokar och åker dit så det blir inte så mycket per skalle.
 
vi betalar 100kr i månaden.
Hinderpark ingår. Ridhuset är ledigt alla kvällar förutom onsdagar.
Ingen ridskola utan gymnasium som använder det på dagtid.
 
Jag betalar 20:-/gång.Då kan jag ta med och rida båda hästarna för samma kostnad. Det är ett privat ridhus, underlaget är fast och bra. Om jag varit intresserad av hoppning finns där hinder. Det är nästan alltid ledigt. Eftersom jag är dagledig ofta, så åker jag bara dit ( 7 km) jag har aldrig behövt åka hem igen. Nån gång har där varit en annan, men vi får plats.
Ingrid :banana:
 
Granngården, ett stort islandsstall har manege som är 20*40 Det kostar 1000,- per år att hyra den. Då är den upptagen från 17,30 på vardagarna samt någon timme på helgen. Några hinder finns
 
Betalar 600 kronor per halvår för tillgång till paddock (20*60)och ridhus (20*40). Det kostar 60 kr per gång att rida i ridhuset utan ridhuskort. Ridhuset är upptaget varje tisdag och varannan torsdagskväll och ibland när enstaka andra tränare tas in. Hinder ingår även om inte det finns en enormt stor hinderpark.
 
Hej!

Jag betalar 800 kronor per halvår för ridhus 20*60, utebana 85*85 samt utebana 20*40. Då ingår full hinderpark samt bank och pullmangrav. Detta är på en ridskola så någon av ridbanorna är alltid fullbokad under vardagskvällar. Under tävlingsdagar är det ridförbud på alla banor om du inte själv tävlar den dagen vill säga.
Om du vill boka ridhuset eller någon av ridbanorna för privat bruk kostar det 25 kronor extra per ekipage!
 
Vi betalar familjeavgift på 1900:- per år och då ingår ridhus (20*60) stor ute hoppbana (gräs) stor grusbana ute (lika stor som gräsbanan) samt en liten gräsbana vi har som framhoppning, och man får använda allt material som finns på anläggningen dock ej tävlingshindrena men det är ju en självklarhet iallfall för mig.
 
betalar 600 kr /termin för att rida i ridhuset på ridskolan 300 meter från stallet där pållen står... det är ridskoleverksamhet alla vardagar + några timmar på lördan..
men ridskolan använder bara stora ridhuset... så vi kan vara i tälter som är typ 20*40 lr nåt sånt-...eller på utebanan som är gnakska stor... det finns hinder på alla ställen + en terrängbana...
så jag tycker att det är ganska billigt! :bump:
 
den e på 500/året. ingår ridhus & paddock.jodå hinder får man använda. :bump:
Japp det kostar extra om man skall vara med på lektion, eller ha privatlektion.
lektionerna e mellan 16-21 mån-tors. 16-18 fre.10-16 lör.
 
I "mitt" Ridhus är det ridskolan som har "första tjing" på det. Det är lektioner fem kvällar i veckan, men tiderna varierar. Endel dagar finns det möjlighet att rida privat redan kl 19 och andra dagar kan man rida privat fram till 18.
Om man köper kort månadsvis kostar det 100:-/månad
6 mån 500:-
1 år 1000:-
Man kan oxå köpa terminskort, men jag är inte säker på vad det kostar.
Vill man rida ensam i ridhuset måste man boka och då tillkommer en bokningsavgift (100:-/ggr tror jag).

Ridhuset är 24*60 och hinder ingår.
 
Jag har köpt årskort och hos oss kostar det 1200:- :smirk:

Vill vi sen veta säkert att man får vara ensam i ridhuset, kostar det 250:- i timmen och då får ingen komma in som inte har där att göra! :p

Annars använder vi ridhuset, när inte skolan har lektioner, och det kan ibland bli rätt sent innan det är ledigt. :(

Som tur är har vi två ridhus, så det brukar gå ganska bra att samsas. :banana:

Vi får använda hinder materialet som finns, bara vi tar bort efter oss. :bow: :bump:
 
Jag betalar 1000 kr för ett år eller 500 kr för ½ år för två ridhus (20*40 samt 20*65 + stor paddock 75*45). Ridskoleverksamhet kvällar mån-torsdag samt lördag för middag. Hinder finns. Även privat dressyr/hoppträning på vardagskvällar.
 
Har man häst uppstallad på anläggningen eller är ridskoleryttare eller skötare/halvfodervärd till någon
utav lektionshästarna behöver man inte betala någonting.

Här finns ett ridhus 20 x 40 m, ett ridhus (mer tältaktigt)
samt en större ridbana resp. en mindre ridbana. Båda banorna
är belysta. Även en rundcorral finnes.

Här pågår det lektionsridning under kvällstid ca 17-20.30
under tisdagar, onsdagar och torsdagar samt på lördagar på
förmiddagarna mellan ca kl. 9.30-12.30. Åtminstone på stora
ridskolan. Även ridlekis finns dock ej riktigt lika ofta, men ca 17-20.00 tis, ons, tor samt lördagsförmiddagar.

Det hålls även träningar för instruktörer (oftast i stora
ridhuset eller utomhus på någon utav banorna beroende på
väder och vind) i dressyr, hoppning, akademisk ridkonst
och nu även i westernridning.


Man måste alltid ta hänsyn till att ridhuset är uppbokat
för lektionerna och träningar och då kan man helt enkelt
inte rida där just då. Man måste alltså anpassa sig lite
till detta.


Men alltid finns det ju någon ridbana/ridhus man kan hålla
sig på och banorna och ridhusen krattas, mockas, harvas
och vattnas ju med jämna mellanrum och banorna är ju belysta.


Jag tror att det funkar bra för de flesta som har häst uppstallade på anläggningen, man får visserligen anpassa
sig men det finns ju alltid någonstanns där man kan hålla
sig. Har även fungerat bra för de som kommer utifrån vad jag vet (är dock ej så många).


I ridhuset finns förövrigt en del hindermaterial (mest i stora) som man kan använda sig av - bara man plockar undan
efter sig. Finns även uppsittnings'pallar' att använda sig
av - praktiskt o bra.

Har man häst uppstallad här, är lektionsryttare/skötare/halvfodervärd kostar det alltså gratis att rida på anläggningen.


Det hålls ju alltså träningar i hopp, dressyr, barock o western och jag Tror inte att de som har häst här, är lektionsryttare och tränar etc. inte behöver betala någonting för det. Däremot tror jag att det brukar vara
så att kommer man utifrån får man betala en viss summa.

Det är samma summa som man annars betalar om man vill komma och rida på anläggningen även om det inte är träning. Har för mig det kostar 50:-/ggr samt 500:-/termin.

Vet inte om man måste va medlem för att få hyra ridhuset
(för att kunna komma utifrån el. deltaga på träningar) men
man måste va medlem för att rida med i ridskoleverksamheten
samt om man har häst uppstallad här.

Ibland har ridhuset varit bokat ex. till hundtävlingar och då varit uthyrd till brukshundklubben. Vad dessa kostat för
dom vet jag dock ej..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 308
Senast: Nepenthe
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 843
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: lindaf
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 879
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp