Snabbare bränna med högre ålder?

När jag var yngre kunde jag bli brun.
Numera är jag sjukligt vinterblek hela året.
Jag har utvecklat finska ben. Vita med blå ränder.
Det börjar jag också få. Min mormor var extremt blek med många "ränder" och fick frågan från yngsta barnbarnet om varför hon hade lila ben. 😂 Så jag vet hur jag kommer se ut när jag blir gammal. Just nu är jag mest vit med några små lila streck här och där
 
Solar folk fortfarande alltså? Alltså som i att sola för att bli brun medvetet (en annan sak om man blir det om man är ute för annan aktivitet på köpet liksom)? Trodde ärligt talat att de flesta använder brun utan sol för önskad bränna numera.
Jag ÄLSKAR solen och sitter gärna i solen. Och då passar jag på att sola, dvs har gärna bikini. Men det handlar mest om att jag njuter av att sitta i solen. Jag kan även sola solarium för att jag tycker att det är helt fantastiskt skönt och avslappnande. Att få lite färg är en positiv bonus.

(Det var nog 2-3 år sen jag solade solarium sist. Jag funderar dock på att göra det några gånger per vinter då jag tycker att det är så sjukt skönt, men kommer aldrig iväg :laugh: )
 
Vad jag vet så har det mer att göra med "träning", det vill säga att ju mer du exponerar dig för UV-strålar ju snabbar reagerar kroppen nästa gång. Så om du solar intensivt varje sommar blir det lättare och lättare att bli brun, och om du undviker solen blir det svårare att bli brun/lättare bränna dig. Detta över längre tidsperspektiv, det vill säga år. Studien gjordes om jag minns rätt på ett stort urval från olika delar av världen och verkar alltså stämma oavsett genetisk bakgrund. Kan såklart inte hitta studien nu, men återkommer om jag trillar över den.

Tack!! Vore jättekul att läsa om du hittar den.
Jag har googlat mig blå men hittar ingen studie, så du får nog ta ovanstående med en nypa salt trots att jag själv känner mig bergsäker på att jag läst/hört om just en sån här studie:cautious:
 
Solade mycket nät jag sommarjobbade på västkusten. Då var jag riktigt brun. Nu är det mest bonnabränna. Använder solskyddsfaktor i ansiktet och en keps när jag är mycket ute i solen. Solbränna är vad det låter som. Brännskadad hud. Solar man ansiktet och blir riktigt brun och solarium så blir huden läderartad och rynkigare med tiden. Sen tillkommer risken för hudcancer.Tycker själv att det är snyggt med solbränna. Men på hösten när de som har hus utomlands kommer tillbaka och ser ut som bränt skrynkligt bacon, nej tack. Lagom är bäst.
 
Som jag förstått det (utan djupare forskning) så ökar halten av melanin med åldern. Så från att ha varit kritvit i barndomen med väldigt ljust hår, har det förändrats till betydligt lättare att bli brun samt mörkare hår. Som nu, efter några dagar med trädgårdsarbete har jag en fin bonna-bränna :D
 
Jag har ofta försökt få bruna ben utan att riktigt lyckas :meh: på sin höjd blir jag bränd eller röd för att sedan bli vit igen 🙄 Empiriskt så har jag kommit fram till att håren på underbenen fungerar som UV-filter, blir inte ens röd där :cautious:
Någorlunda mörkare armar (tycker att jag hade lättare att få färg där som yngre). Rött ansikte. That's it :grin:

Tillägg: Men jag är inte en enorm fantast av att sola. Blir det för varmt så sätter jag mig i skuggan lätt 🥵
 
Får huden allt lättare att bli brun ju äldre man blir? Så länge jag kan minnas har jag haft relativt lätt att bli brun. Jag gillar det och när tillfälle ges så passar jag gärna på att sola. Sedan 30-årsåldern upplever jag dock att det gradvis har gått allt snabbare att skifta nyanser. (Nu är jag snart 40.)

Det som nu får mig att ställa frågan är att vi har haft varmt och soligt väder där jag bor i två dagar. Jag har dock jobbat intensivt och totalt har jag varit utomhus i mindre än en timme med dagsljus. Kanske 20 min av dessa har varit nära mitten av dagen när solen är som starkast. Trots det är kroppsdelarna som vid mina korta utevistelser har stuckit fram ur de nyligen framplockade sommarkläderna markant mörkare än resten. Det var de inte tidigare.

Har ni märkt något liknande? Hur fungerar det egentligen?
Jag blev aldrig brun som ung. Någonsin. Sen bodde jag x antal år i bl.a. Californien och Florida och PLÖTSLIGT fattade min hud dels att man kan svettas, dels att man kan bli brun!

Tyvärr solade jag, som ung, på solarium innan jag flyttade mitt liv till soliga platser (fastän jag aldrig "solade" där) och har nu solkeratoser i ansiktet. Behandlats med Efudix (Googla bilder om ni vill inse.... ) och nyligen tagit bort bitar ur ansiktet som visade sig vara cellförändringar. Så - fastän jag aldrig blev brun som yngre, tog solen på mig som äldre. Idag blir jag lätt brun ... men ska helst undvika solen helt. Hur lätt är det?!?
 
Jag blir lättare brun som äldre. Dock så tar jag hellre lite solpuder på kinderna för jag vill inte ha rynkor eller cancer. Jag har dock trott att det är miljöförstöringen som gjort att solen blivit starkare. Verkar vara ett påstående som är helt uppåt väggarna.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 165
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp