Bukefalos 28 år!

Snabbare dator, rensning?

R

Revontuli

Min gamla burk är inte som den borde mer. Köpte den ny förra julen. Efter installation av diverse livsnödvändiga program (såsom ett spel, msn messenger, mozilla och winamp) fungerade den bra. Det gick att göra ganska många saker samtidigt utan att programmen hängde sig. Nåja, nu efter massor av nerladdning, installationer och avinstallationer, och annat, fungerar den inte längre så smidigt som den gjorde då. Allting tar evigheter att öppna, programmen hänger sig till höger och vänster, och jag kan knappt göra två saker samtidgt. Misstänker att datorn är fullproppad med massor av skräpfiler, virus, spyware, filmer, musik, bilder och program. Har också virusprogrammet E-trust. Nu till saken, hur rensar jag på ett effektivt sätt hela datorn, så att jag ändå kan spara vissa program och filer jag vill ha kvar? Vill ha en snabbare och mer välfungerande dator.

Såhär är det: (fråga gärna om jag glömmer något)

MEDION
Professional Computer
Intel
Pentium 4 CPU 2.93GHz
2.93GHz, 512 RAM
Windows XP 2002

BOOT (C: )
Lokal disk
NTFS
Använt utrymme 56,9GB
Ledigt utrymme 12,6GB

Backup (D: )
Lokal Disk
NTFS
Använt utrymme 1.28GB
Ledigt utrymme 68.3GB

Recover (E: )
Lokal disk
FAT32
Använt utrymme 1,89GB
Ledigt utrymme 7,85GB
 
Sv: Snabbare dator, rensning?

Formatera C och installera Win igen. Det mest tidsödande flrfarandet men oxo det mest effektivaste.
Alla filer du VILL spara på lägger du på den andre disken.

Win BÖR installeras om typ 2-3 ggr /år. Då har du maximal prestanda ur burken.
Din burk håller bra nivå på prylarna så det är nog det "bästa".
 
Sv: Snabbare dator, rensning?

Men kan man förvara bilder och musik på D-disken alltid då? Det skulle väl frigöra utrymme för C, vet inte om det blir nån skillnad med det utrymmet man kan få fram där, men?
 
Sv: Snabbare dator, rensning?

Win BÖR installeras om typ 2-3 ggr /år. Då har du maximal prestanda ur burken.
Din burk håller bra nivå på prylarna så det är nog det "bästa".

oooooooh... här installeras inte om i onödan, på tok för mycket program installerat.
se till att cachar och dylikt inte spar för många dagar.
skall komma med lite mer tips senare, står o lagar mat nu.
 
Sv: Snabbare dator, rensning?

Men kan man förvara bilder och musik på D-disken alltid då? Det skulle väl frigöra utrymme för C, vet inte om det blir nån skillnad med det utrymmet man kan få fram där, men?

man bör aldrig spara något annat än programfiler på c, bäst att lägga alla andra mappar på annan disk, dvs även MIN MAPP och liknande....
 
Sv: Snabbare dator, rensning?

Varför? Äsh ska nog lägga över allt på D. Alltså bara lägga bilder, musik, mappar på D, och inte ha kvar kopior på Cdisken då?
 
Sv: Snabbare dator, rensning?

Hej! Det bästa är att formatera om datorn, det e bättre att formatera om datorn än bara en hårddisk, för om en dator går långsamt & det är massor okontrolerbara saker som händer så e de antagligen pågrund av något virus eller spyware. Det kan även hända att om man formaterar om en hårddisk så kan de andra diskarna också drabbas. det e dessutom inte så lätt att formatera om C-disken, eftersom man måste stänga alla program som körs på den disken, vilket är inklusive windows (lite svårt). lättast e att föra över allt man vill spara till en extern hårddisk eller en dvd-skiva och sedan formatera om datorn med hjälp av 2 skivor som man fick med datorn, restore cd & Operating system.
 
Sv: Snabbare dator, rensning?

Okej, så jag ska inte formatera om C ? Det kan inte funka då? Tur att jag inte hann göra det ännu..
 
Sv: Snabbare dator, rensning?

På vilket sätt skulle det vara svårare att bara formatera om C: på en dator med en hårddisk som är partitionerad eller har fler än en hårddisk?

Jag är en "tant" på över 40 år som är självlärd när det gäller datorer och jag klarar av det. Jag t.o.m. fixar att guida vänner genom processen via telefon :angel:

Till TS:

Jag brukar formatera om C: 2-3 ggr om året utan problem.

Jag har två hårddiskar. Disk 1, 100 GB, FAT32, partitionerad i C: och D: Disk 2, 200 GB, NTFS, partitionerad i E:, F: och G:.

Det som är viktigt är att se till att man har alla skivor (eller disketter) man behöver. Skriv upp alla viktiga användarinställningar, typ internet och annat. Inställningar för mail går att spara i fil. Notera vad DVD-spelare, ljud och bildkort heter (högerklicka på "Den här datorn"/egenskaper/maskinvara/enhetshanteraren) ofta får man hämta hem nya drivrutiner till dessa.

Skriv upp alla program du har som du vill ha kvar. Har du inte programvaran hemma, ser du till att hämta hem den INNAN omformateringen. Lägg då dessa program på den disken som inte ska formateras eller bränn dom på en CD.

Se framförallt till att ha sista möjliga version av antivirusprogram och brandvägg hemma så att du kan installera dessa innan du går ut för att hämta uppdateringar. Risken att få datorn kapad är stor just när man håller på att uppdaterar.

Sök runt på nätet det finns massor av information. Sök även i Windows egen hjälp, sökorden format C, formatera, formatera om datorn, ger massor av info. Glöm inte att kolla "Knowledgebasen".

Sedan när du har formaterat om ser du till att aktivera återställningspunkt. Det finns oxå bra program för att göra en s.k. Ghost av din hårddisk.
 
Sv: Snabbare dator, rensning?

Tack så mycket. Tänkvärt, ja.


/ED - :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp