Snabbhet hos islandshäst (Utbruten från Köpa häst)

Lobelia

Trådstartare
En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd.

Jag rider nästan bara i skogen och vill inte rida fjording eller islandshästar för det, tycker dom har så skumma korta steg, man kommer ingenstans.
Har du ens suttit på en islandshäst?

Det sista man kan beskylla dem för är att de inte kommer någonstans i skogen. De flesta har inga problem att hänga med betydligt större hästar, det är nog oftare tvärt om. Och visst finns de de med kort steg men islandshästar avlas på gångarter och små steg premieras inte.
 
Har du ens suttit på en islandshäst?

Det sista man kan beskylla dem för är att de inte kommer någonstans i skogen. De flesta har inga problem att hänga med betydligt större hästar, det är nog oftare tvärt om. Och visst finns de de med kort steg men islandshästar avlas på gångarter och små steg premieras inte.
Ridit ut med en granne som har islandshästar, än har hon inte haft någon som jag inte behövt hålla in min häst för att inte rida ifrån grannen i skritt eller trav.
 
Det säger mer om dig och din granne än om huruvida islandshästar är långsammare än andra hästar i liknande storlek så de behöver ges som exempel på långsamma hästar.
Men islandshästar ÄR långsamma. Dom tar korta små steg i alla gångarter. Jag har vänner som har ett helt gäng islandshästar och jag går snabbare än allihopa. Men många ryttare gillar ju just att det inte går så fort och inte är så långt till marken.
 
Det säger mer om dig och din granne än om huruvida islandshästar är långsammare än andra hästar i liknande storlek så de behöver ges som exempel på långsamma hästar.
Samma storlek, det håller jag med om men inte detta som du skrev
"De flesta har inga problem att hänga med betydligt större hästar."
Är inte bara 4-5st olika islandshästar utan betydligt fler jag har haft sällskap med på uteritter och ingen av mina har varit jättar.

Grannen tycker det är jätte bra att rida ut med mig för hennes hästar blir tröttare av att rida ut med mig än när hon rider ut själv eller med andra islandshästar på samma runda och samma gångarter.
 
Samma storlek, det håller jag med om men inte detta som du skrev
"De flesta har inga problem att hänga med betydligt större hästar."
Är inte bara 4-5st olika islandshästar utan betydligt fler jag har haft sällskap med på uteritter och ingen av mina har varit jättar.

Grannen tycker det är jätte bra att rida ut med mig för hennes hästar blir tröttare av att rida ut med mig än när hon rider ut själv eller med andra islandshästar på samma runda och samma gångarter.
jo min övervuxna ponny som var långsam för sin storlek hade samma tempo i skritt som islandshästarna men långsammare i trav, min hade ju en kort trippig fullblods trav så det var ju inte så konstigt.
 
Nu blir det det sista inlägget på tema islandshäst, men för mig är det högst märkligt att någon med erfarenhet av islandshästar kan betrakta rasen som helhet som exempel på långsamma hästar och man inte kommer någonstans om man rider i skogen. Ja det finns givetvis snabbare hästar och ja det finns långsamma islandshästar och framörallt människor som rider långsamt och långsamma människor är förmodligen överrepresenterade när det gäller islandshästar.

För mig är islandshästen en liten explosiv häst med mycket framåtanda och bra fart. Jag har ridit 100-tals islandshästar och sett betydligt fler, en del långsamma men betydligt fler med mycket fart, många på island på långturer där tempot legat högt. De långsammare lugnare hästarna betraktades som nybörjarhästar.

Klart man kan ha andra erfarenheter men för mig skriker det om bristande erfarenhet om man anser att islandshästen som en långsam häst vid uteritt.
 
Nu blir det det sista inlägget på tema islandshäst, men för mig är det högst märkligt att någon med erfarenhet av islandshästar kan betrakta rasen som helhet som exempel på långsamma hästar och man inte kommer någonstans om man rider i skogen. Ja det finns givetvis snabbare hästar och ja det finns långsamma islandshästar och framörallt människor som rider långsamt och långsamma människor är förmodligen överrepresenterade när det gäller islandshästar.

För mig är islandshästen en liten explosiv häst med mycket framåtanda och bra fart. Jag har ridit 100-tals islandshästar och sett betydligt fler, en del långsamma men betydligt fler med mycket fart, många på island på långturer där tempot legat högt. De långsammare lugnare hästarna betraktades som nybörjarhästar.

Klart man kan ha andra erfarenheter men för mig skriker det om bristande erfarenhet om man anser att islandshästen som en långsam häst vid uteritt.
Allt är ju relativt om vad som är explosivt, bra fart mm.

Vad innebär är tempot legat högt för dig? För mig innebär det att det är mycket ridning i högre gångarter, inte hur fort varje gångart rids i om inte just en viss gångart nämns.
 
Allt är ju relativt om vad som är explosivt, bra fart mm.

Vad innebär är tempot legat högt för dig? För mig innebär det att det är mycket ridning i högre gångarter, inte hur fort varje gångart rids i om inte just en viss gångart nämns.
Du kanske ska starta en egen tråd i ämnet?
 
Allt är ju relativt om vad som är explosivt, bra fart mm.

Vad innebär är tempot legat högt för dig? För mig innebär det att det är mycket ridning i högre gångarter, inte hur fort varje gångart rids i om inte just en viss gångart nämns.

Jag håller med @Lobelia här faktiskt. Min samlade erfarenhet av islandshästar är definitivt inte att de, generellt, är långsamma.
De där nästan-dumsnälla med farträdda tanter rör sig förstås inte så snabbt, och farträdda tanter verkar gärna välja islandshästar. Men de mer aktiva, tävlingshästarna, de med orädda ryttare osv, där tycker jag nog det oftare varit de stora som inte hängt med (för att de inte orkat flera km i tölttempo, eller för att galoppen gått för fort, eller för att islandshästarna helt enkelt skrittat ifrån dem :rofl: som var fallet med en häst jag red) än tvärtom. En annan gång red jag en islandshäst som, tyckte jag, travade rätt lugnt och sansat. Tills jag såg att mitt ridsällskap fick galoppera på rätt duktigt för att hinna med på sin "normala" 160-häst :)

Ville bara dela med mig av min erfarenhet, som alltså inte alls är att islandshästar skulle vara långsamma (om vi bortser från dem med farträdda tanter och gubbar på ryggen då). Men nog om det.
 
Men islandshästar ÄR långsamma. Dom tar korta små steg i alla gångarter. Jag har vänner som har ett helt gäng islandshästar och jag går snabbare än allihopa. Men många ryttare gillar ju just att det inte går så fort och inte är så långt till marken.

Upplever det tvärtom, om vi nu ska prata om just islandshästar i tråden.. Rider både storhästar och islandshästar regelbundet. Mer fart framåt och uppåt med islandshästar. Mer upp och ner bara på storhäst, men kommer inte så långt för varje steg.. 😏 Sitter jag på storhäst är det sällan vi vinner galoppracen, de tar islandshästarna (om vi inte pratar om min kompis gamla fullblod som gått löp, där tar inte islänningarna täten)
 
Upplever det tvärtom, om vi nu ska prata om just islandshästar i tråden.. Rider både storhästar och islandshästar regelbundet. Mer fart framåt och uppåt med islandshästar. Mer upp och ner bara på storhäst, men kommer inte så långt för varje steg.. 😏 Sitter jag på storhäst är det sällan vi vinner galoppracen, de tar islandshästarna (om vi inte pratar om min kompis gamla fullblod som gått löp, där tar inte islänningarna täten)
Är van att ha en hel del blod i mina och jobbat i travstall så möjligen därför jag inte tycker det är så mycket fart i islandshästar.
Hästar som rör sig upp och ner kallar jag tramparluft, blir tokig på såna hästar det ska röra sig framåt men självklart i balans och utan stress.
 
Upplever det tvärtom, om vi nu ska prata om just islandshästar i tråden.. Rider både storhästar och islandshästar regelbundet. Mer fart framåt och uppåt med islandshästar. Mer upp och ner bara på storhäst, men kommer inte så långt för varje steg.. 😏 Sitter jag på storhäst är det sällan vi vinner galoppracen, de tar islandshästarna (om vi inte pratar om min kompis gamla fullblod som gått löp, där tar inte islänningarna täten)
jösses då undrar jag vad ni rider för storhästar? Brukshästar? Inte en chans att någon av alla dom islandshästar jag provat ens skulle ha en chans,hälften har inte ens kunnat hålla en ren galopp.
 
Är van att ha en hel del blod i mina och jobbat i travstall så möjligen därför jag inte tycker det är så mycket fart i islandshästar.
Hästar som rör sig upp och ner kallar jag tramparluft, blir tokig på såna hästar det ska röra sig framåt men självklart i balans och utan stress.
Jag jämför med dom hästar jag ridit senaste åren bland annat en d ponny connemara som är helt standard men ändå betydligt snabbare än islandshäst.
 
Oj vilket klassiskt citat 😁😁det tror jag inte utan mer att vi alla tycker olika. Jag personligen tycker inte islandshästar är varken snabba eller roliga att rida oavsett hur mycket du påpekar att dom visst är snabba:)
Sätt dig på en tävlingshäst som är rätt riden och som inte är förstörd av ”tantridning” så märker du skillnad.
Att du inte tycker att dom är roliga är en helt annan sak, det är helt klart en smaksak! Jag tycker inte att det är roligt att rida ”stora bruna”, helt en smaksak. Men att islandshästen är långsam med korta steg som ”ras” är inte en smaksak - det är ren lögn.
 
Sätt dig på en tävlingshäst som är rätt riden och som inte är förstörd av ”tantridning” så märker du skillnad.
Att du inte tycker att dom är roliga är en helt annan sak, det är helt klart en smaksak! Jag tycker inte att det är roligt att rida ”stora bruna”, helt en smaksak. Men att islandshästen är långsam med korta steg som ”ras” är inte en smaksak - det är ren lögn.
Nu vet jag inte vad som är rätt riden osv hos islandshäst,men hon jag ridut hos åker till tränare regelbundet med sina och det är enligt henne bra hästar hon har, men återigen så nej jag tycker ändå inte att det går undan på dom. Det ni har gemensamt är att hon också tycker att hennes hästar har så mycket power och att hon inte gillar att rida vanliga bruna:) Korta steg tar dom väl visst?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 034
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 174
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 147
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp