Snabbhet hos islandshäst (Utbruten från Köpa häst)

Om jag rider ut med någon som håller högt tempo oavsett ras så hamnar jag långt efter. Inte för att hästen inte kan springa fort utan för att jag vägrar att skena runt. Varför är det en så stor grej om ngn tycker att det går långsamt? Vem bryr sig?

Men eller hur! Vem som drar ifrån vilken på en uteritt känns ju generellt som ett ganska dåligt mått på vilken häst(ras) som är snabbast?
Jag har ett fullblod som gått löp och rider precis som du och @Bison oftast i ett väldigt lugnt och balanserat tempo på uteritter. Brukar oftast hålla mig sist om jag rider med andra, då vissa blir irriterade på att de inte klarar av att hålla galoppen efter oss när vi galopperar som mest samlat. :p Men nog vågar jag tro att min häst skulle springa snabbare än de flesta andra raser om vi verkligen tävlade om det.

Han har verkligen inte någon vägvinnande skritt, och när han är avslappnad och går på lång tygel i sin egen valda takt kan han vara riktigt långsam och säkert bli ifrånskrittad av en liten ponny. Ska vi utifrån det dra slutsatsen att fullblodet är en långsam ras?
 
Men eller hur! Vem som drar ifrån vilken på en uteritt känns ju generellt som ett ganska dåligt mått på vilken häst(ras) som är snabbast?
Jag har ett fullblod som gått löp och rider precis som du och @Bison oftast i ett väldigt lugnt och balanserat tempo på uteritter. Brukar oftast hålla mig sist om jag rider med andra, då vissa blir irriterade på att de inte klarar av att hålla galoppen efter oss när vi galopperar som mest samlat. :p Men nog vågar jag tro att min häst skulle springa snabbare än de flesta andra raser om vi verkligen tävlade om det.

Han har verkligen inte någon vägvinnande skritt, och när han är avslappnad och går på lång tygel i sin egen valda takt kan han vara riktigt långsam och säkert bli ifrånskrittad av en liten ponny. Ska vi utifrån det dra slutsatsen att fullblodet är en långsam ras?
Nej, likväl som man inte kan dra slutsatser om någon annan ras utifrån samma kriterier. Någon menade här i tråden att islandshästen var långsam för att personen kunde rida om den när man tränade hästarna på ovalbanan. Som jag påpekat så säger det mer om de inblandade personerna (och hästarna) än om någon ras.

Sen valde min islandshäst en vägvinnande skritt som väl matchade större hästar när hon skrittade avsalppnat på lång tygel.
 
Nej, likväl som man inte kan dra slutsatser om någon annan ras utifrån samma kriterier. Någon menade här i tråden att islandshästen var långsam för att personen kunde rida om den när man tränade hästarna på ovalbanan. Som jag påpekat så säger det mer om de inblandade personerna (och hästarna) än om någon ras.

My point exactly. Håller helt och hållet med.
 
Om jag rider ut med någon som håller högt tempo oavsett ras så hamnar jag långt efter. Inte för att hästen inte kan springa fort utan för att jag vägrar att skena runt. Varför är det en så stor grej om ngn tycker att det går långsamt? Vem bryr sig?
Fast det är ju inte "nån som tycker det går långsamt". Det sprids fördomar som påstås vara sanning och det är för mig en självklarhet att de fördomarna inte ska stå oemotsagda.
 
Fast det är ju inte "nån som tycker det går långsamt". Det sprids fördomar som påstås vara sanning och det är för mig en självklarhet att de fördomarna inte ska stå oemotsagda.
Nej men vem som helst med koll vet väl att islandshästar inte är långsamma. Varför det nu skulle vara så farligt om någon tror..
 
Nej men vem som helst med koll vet väl att islandshästar inte är långsamma. Varför det nu skulle vara så farligt om någon tror..
Uppenbarligen inte, med tanke på vad som stått i tråden. :)

Det handlar ju om marknadsföring också. I och med att det är en ras med egna tävlingar och lite andra förutsättningar än "traditionella allroundhästar" (om du förstår vad jag menar) så är det i regel inte en ras folk "råkar" köpa för att de hittar en viss individ. Dvs man behöver locka folk till rasen för att intresset ska öka och då vill man såklart att folk ska intressera sig för de rastypiska egenskaperna och inget annat.
 
Men eller hur! Vem som drar ifrån vilken på en uteritt känns ju generellt som ett ganska dåligt mått på vilken häst(ras) som är snabbast?
Jag har ett fullblod som gått löp och rider precis som du och @Bison oftast i ett väldigt lugnt och balanserat tempo på uteritter. Brukar oftast hålla mig sist om jag rider med andra, då vissa blir irriterade på att de inte klarar av att hålla galoppen efter oss när vi galopperar som mest samlat. :p Men nog vågar jag tro att min häst skulle springa snabbare än de flesta andra raser om vi verkligen tävlade om det.

Han har verkligen inte någon vägvinnande skritt, och när han är avslappnad och går på lång tygel i sin egen valda takt kan han vara riktigt långsam och säkert bli ifrånskrittad av en liten ponny. Ska vi utifrån det dra slutsatsen att fullblodet är en långsam ras?

Det var ju precis den slutsatsen som drogs om islandshästar som ras - de skrittar sakta...
 
Det var ju precis den slutsatsen som drogs om islandshästar som ras - de skrittar sakta...

Ja, och som motbevis kom sedan att rasen inte alls är långsam eftersom det finns islandshästar som skrittar ifrån andra raser på uteritter.
Det blir lika löjligt åt båda hållen, och precis som @Bison sa- det finns alla tänkbara individuella variationer.
 
Ja, och som motbevis kom sedan att rasen inte alls är långsam eftersom det finns islandshästar som skrittar ifrån andra raser på uteritter.
Det blir lika löjligt åt båda hållen, och precis som @Bison sa- det finns alla tänkbara individuella variationer.
Hur tolkar du det om inte just som att det handlar om individer och inte ras? Det är exakt vad jag ser att majoriteten har skrivit emot den påstådda sanningen att det handlar om ras.
 
Hur tolkar du det om inte just som att det handlar om individer och inte ras? Det är exakt vad jag ser att majoriteten har skrivit emot den påstådda sanningen att det handlar om ras
Ja det kan man fråga sig. Det är tydligen både löjligt att påstå att islandshästen är långsam som ras och att påtala att det är fel, och att det snarare handlar om individer och ridstil.

Ingen har påstått att islandshästen är de snabbaste rasen @Jejjessica .
 
Nej det har jag inte heller påstått att någon har påstått.
Vad är det då du påstår? Jag ser ingen skillnad på det @Bison påstår och övriga som påpekat att det inte är rasrelaterat. De som skrivit att de vet islandshästar som skrittar ifrån halvblod tolkar jag just som att de tar exempel som visar på att det handlar om individer (eftersom det varit svar på de som hävdat att rasen är långsam baserat på halvblod som skrittat ifrån islandshästar). Hur tolkar du det?
 
Vad är det då du påstår? Jag ser ingen skillnad på det @Bison påstår och övriga som påpekat att det inte är rasrelaterat. De som skrivit att de vet islandshästar som skrittar ifrån halvblod tolkar jag just som att de tar exempel som visar på att det handlar om individer (eftersom det varit svar på de som hävdat att rasen är långsam baserat på halvblod som skrittat ifrån islandshästar). Hur tolkar du det?

Helt ärligt förstår jag nog inte diskussionen över huvudtaget...:D
Men det enda jag har ämnat att mena är att exempel på individers tempo på uteritter säger rätt lite om rasens generella hastighet, oavsett om det är snabbt eller långsamt man pratar.
 
Helt ärligt förstår jag nog inte diskussionen över huvudtaget...:D
Men det enda jag har ämnat att mena är att exempel på individers tempo på uteritter säger rätt lite om rasens generella hastighet, oavsett om det är snabbt eller långsamt man pratar.
Då är det väl rimligare att svara de som påstår att det har med rasen att göra än att kalla motargumenten löjliga.

Om du inte förstår så är det i grova drag såhär: Några har påstått att islandshästar är långsamma, övriga säger att det inte stämmer utan att det handlar om individer.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 996
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 102
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 157
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 145
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp