Snabbhet hos islandshäst (Utbruten från Köpa häst)

Jag tror att det beror på att man som islandshästmänniska är så jävla trött på den nedlåtande synen andra har på en. Som i den här tråden, att man gillar att det inte går så fort och att det inte är så långt till marken. Det är så korkat att man blir förbannad. Dessutom vet ofta de här föraktfulla människorna inte ett smack om islandshästar.
Jag måste säga som skogsmulle och lantis att jag är lite trött på islandshästmäbniskors attityd också. Att ha ett gemensamt språk för aktiviteter med häst är ganska effektivt. Som jag råkade ut för, Att kalla ”vändning på framdelen” för framdelsvändning” är att ha ett gemensamt språk för att beskriva rörelsen inte en översittargrej. Hur kan ni ha attityden att allt är nedlåtande och förakt? Ett gemensamt språk är effektivt. Jag ser många som provar islandshäst, jag ser i gen islänning som provar en hopp eller dressyrhäst. Med deras säte , som många har, borde ju den ridningen bli rätt bra, fort.
 
Alltså sitter dom extremt långt bak på ryggen ? Ser otroligt konstigt ut.
Tycker inte det ser direkt fartfyllt ut, mer att dom pinnar på. Har ridit med duktiga islandstränare på rundbana och dom hinner inte ikapp min häst när dom tränar sina gångarter och jag låter hästen länga lite på steget. Och då har min häst haft två växlar till.

Tempot är ungefär som på en travare i tävling. Ganska snabbt.
 
Jag måste säga som skogsmulle och lantis att jag är lite trött på islandshästmäbniskors attityd också. Att ha ett gemensamt språk för aktiviteter med häst är ganska effektivt. Som jag råkade ut för, Att kalla ”vändning på framdelen” för framdelsvändning” är att ha ett gemensamt språk för att beskriva rörelsen inte en översittargrej.
Oj vilken traumatisk händelse.
 
Islandshästar är ju skitsnabba däremot så rör dig sig mycket uppåt och med snabb takt, vilket syns på de filmer som lagts upp här.
Det ger ju en helt annan känsla mot att rida en dressyravlad ridhäst modell stor.
Det är den känslan jag har fått när jag ridit islandshäst, det går fort men det märks inte så mycket, benen bara rasslar på under en. Det är väl helt en fråga om vad man trivs med och vad man vill ha för känsla när man rider.

Jag har ju själv en liten racer som växlar uppåt istället för framåt, han är galet snabb, lite för snabb ibland 😅
Eftersom vi behöver vara bra i dressyr är det ett evigt jobb att dämpa takten och hitta lite mer ro i steget.
Gissar att det blir samma om man vill rida engelsk dressyr på islandshäst. Vill ha energin men inte snabbheten.
 
Vem har översittarattityd nu?

Det är min poäng.
Jag skrev som jag gjorde eftersom ditt inlägg var obegripligt. Träffar du så ofta på islandshästmänniskor som inte kallar framdelsvändning för framdelsvändning att det gör dig trött på den allmänna attityden hos islandshästmänniskor? Du ser det som att ni inte har gemensamt språk och det visar på brister i islandshästvärlden? Prata ur skägget så kan jag försöka ta ditt inlägg på större allvar.
 
Vem har översittarattityd nu?

Det är min poäng.
Ser att du lagt till i ditt inlägg. Inom islandshästvärlden möter man tillräckligt mycket förakt utifrån för att ha rätt att tala om att det är vad man gör. Det handlar inte om bristen på gemensamt språk som du verkar vilja få det till. Väldigt många islandshästryttare kommer dessutom från storhästvärlden så de har redan ”prövat” hopp- och dressyrhästar.
 
Jag måste säga som skogsmulle och lantis att jag är lite trött på islandshästmäbniskors attityd också. Att ha ett gemensamt språk för aktiviteter med häst är ganska effektivt. Som jag råkade ut för, Att kalla ”vändning på framdelen” för framdelsvändning” är att ha ett gemensamt språk för att beskriva rörelsen inte en översittargrej. Hur kan ni ha attityden att allt är nedlåtande och förakt? Ett gemensamt språk är effektivt. Jag ser många som provar islandshäst, jag ser i gen islänning som provar en hopp eller dressyrhäst. Med deras säte , som många har, borde ju den ridningen bli rätt bra, fort.
Var kommer framdelsvändning in i det hela? Både vändning på framdelen och framdeslvändning funkar utmärkt i islandshästvärlden och jag har aldrig hört något annat namn (däremot är det en hel del som bara rider i skogen och har noll koll på dressyr och namn på rörelser över huvud taget men dessa brukar knappast diskutera det i vilket fall som helst).

Jag begriper inte ditt inlägg överhuvudtaget, det låter mer som en individ och inte islandshästfolk du har problem med. Det är knappast ett gemensamt språk som är problemet när någon hävdar att folk rider islandshäst för att det går långsamt och är nära till marken. Det är brist på respekt och okunskap.

Väldigt många inom islandshästvärlden (troligen en majoritet) har dessutom börjat sin ridkarriär på "vanliga" hästar och har hyfsad koll där, man behöver inte prova direkt .
 
Senast ändrad:
Mycket kan man anklaga islänningarna för, de är små och de går konstigt, men långsamma? Jag är fascinerad!

Mina är absolut inga fin-ridna tävlingshästar, knappt de går rent i någon gångart vissa dagar. Dock har de vinnarskalle hela bunten, de vill vara först om det är race.
Har aldrig varit med om att de kommit på efterkälken i skritt.
Rider mest ut med grannen som har en stor kallblodstravare och vi hänger med i hans trav också. Med min bästa töltare får han galoppera för att hänga med när tempot går upp.
 
Jag måste säga som skogsmulle och lantis att jag är lite trött på islandshästmäbniskors attityd också. Att ha ett gemensamt språk för aktiviteter med häst är ganska effektivt. Som jag råkade ut för, Att kalla ”vändning på framdelen” för framdelsvändning” är att ha ett gemensamt språk för att beskriva rörelsen inte en översittargrej. Hur kan ni ha attityden att allt är nedlåtande och förakt? Ett gemensamt språk är effektivt. Jag ser många som provar islandshäst, jag ser i gen islänning som provar en hopp eller dressyrhäst. Med deras säte , som många har, borde ju den ridningen bli rätt bra, fort.
Ok, ska vi tvinga westernryttare byta språk med? Polo? Körhästar?

Jag känner flera Islandsryttare som rider på allt från medel till elitnivå som också testat annat. Vissa har bytt till Islandshästar efter skador där de inte kan rida annat mer. Vissa av dem är tränare innan bytet till islandshäst.
De talar alltså samma språk som mig/dressyrkärring.

Men jag ser inte riktigt varför man ska behöva testa annat om man hittat sin grej, vare sig det är islandshäst, stor brun etc?

När jag hade min 4-gångare red vi dressyr för stora namn. Jag mötte aldrig någon som såg ner på oss. I stort sett alla tyckte det var kul med en gammal luddgubbe som gick dressyr gjorde alla övningar. En del tom bättre än halvbloden enligt tyskutbildad beridare. Så inte ens en sådan person såg ner på min dåligt byggda luddgubbe.
Vi blev aldrig exkluderade, fast vi ex var ensam luddboll bland 70 stora bruna i Sthlm. Tvärtom! Alla visste vem den gamla islandshästen som var så skolad var. Folk älskade den gamle lurvtussen!
 
Ok, ska vi tvinga westernryttare byta språk med? Polo? Körhästar?

Jag känner flera Islandsryttare som rider på allt från medel till elitnivå som också testat annat. Vissa har bytt till Islandshästar efter skador där de inte kan rida annat mer. Vissa av dem är tränare innan bytet till islandshäst.
De talar alltså samma språk som mig/dressyrkärring.

Men jag ser inte riktigt varför man ska behöva testa annat om man hittat sin grej, vare sig det är islandshäst, stor brun etc?

När jag hade min 4-gångare red vi dressyr för stora namn. Jag mötte aldrig någon som såg ner på oss. I stort sett alla tyckte det var kul med en gammal luddgubbe som gick dressyr gjorde alla övningar. En del tom bättre än halvbloden enligt tyskutbildad beridare. Så inte ens en sådan person såg ner på min dåligt byggda luddgubbe.
Vi blev aldrig exkluderade, fast vi ex var ensam luddboll bland 70 stora bruna i Sthlm. Tvärtom! Alla visste vem den gamla islandshästen som var så skolad var. Folk älskade den gamle lurvtussen!

Luddgubbe :love:
 
Ok, ska vi tvinga westernryttare byta språk med? Polo? Körhästar?

Jag känner flera Islandsryttare som rider på allt från medel till elitnivå som också testat annat. Vissa har bytt till Islandshästar efter skador där de inte kan rida annat mer. Vissa av dem är tränare innan bytet till islandshäst.
De talar alltså samma språk som mig/dressyrkärring.

Men jag ser inte riktigt varför man ska behöva testa annat om man hittat sin grej, vare sig det är islandshäst, stor brun etc?

När jag hade min 4-gångare red vi dressyr för stora namn. Jag mötte aldrig någon som såg ner på oss. I stort sett alla tyckte det var kul med en gammal luddgubbe som gick dressyr gjorde alla övningar. En del tom bättre än halvbloden enligt tyskutbildad beridare. Så inte ens en sådan person såg ner på min dåligt byggda luddgubbe.
Vi blev aldrig exkluderade, fast vi ex var ensam luddboll bland 70 stora bruna i Sthlm. Tvärtom! Alla visste vem den gamla islandshästen som var så skolad var. Folk älskade den gamle lurvtussen!
Jag har stött på en del märkliga fördomar. För ett par år sedan så accepterade en storhästkändis inte islandshästar på en kurs på gården. Lite lustigt då dessa var bland de mest välridna på gården och en av ponnyerna som var med hade uppenbara taktproblem i traven.

Jag lånade ut min pålla tullen storhäst människa som var förvånadatt hästen fattade vad halvhalt innebär. Islandshästar rids ju inte i dressyr.

En kollega hävdade med bestämdhet att alla kan rida alla islandshästar. De är ju så lättridna och passar bara på turridning. Att jag förklarade att min häst såltts för att hon inte fungerade på turridning spelade ingen roll. Alla kunde rida henne.

Det finns mång liknande exempel. Här i tråden representeras fördomarna att alla islandshästar är långsamma, att islandshästen är avlad till raka motsatsen till swung osv.
 
Jag har precis gått från storhäst över till islandshäst. Hade arab/pre.

På gården där jag rider så finns det Islandshästar med varierande tempo.
De två hästarna jag rider är som natt och dag. Trots att de är mor och son.

Tycker inte att man direkt kan anklaga islandshästen att vara långsam.
Har inte haft några problem med den "lilla' (130cm) att hänga med halvblodet på 1.80 i uteritter.

Vad jag däremot föredrar med islandshästen
Är deras coola sätt gentemot arabens/pre flyktinstinkt. (Iallafall de hästar jag tidigare ägt)
Att kunna rida i halv storm utan att hästen ser spöken överallt.

Flygande pass på rakväg ute får tårarna att spruta av farten. En super härlig känsla
 
Som med alla typer av ridhästar. Vilken utbildning och prisklass handlar det om. Ska du rida eller åka häst.
Nä min racer hänger inte med på en galloppbana mot större hästar. Men ta ut den snabba hästen på skogsstigar så hänger vi av dom i första böjen. Har man sett landsmotsvinnaren (isländska mästerskapen) i speedpass så inser man att det räcker i fart mer än väl. Jag bor vid en travbana och de ridhästar som rids där gallopperar väldigt långsamt jämfört med min fart som ändå inte är maxfart.
 
Jag har stött på en del märkliga fördomar. För ett par år sedan så accepterade en storhästkändis inte islandshästar på en kurs på gården. Lite lustigt då dessa var bland de mest välridna på gården och en av ponnyerna som var med hade uppenbara taktproblem i traven.

Jag lånade ut min pålla tullen storhäst människa som var förvånadatt hästen fattade vad halvhalt innebär. Islandshästar rids ju inte i dressyr.

En kollega hävdade med bestämdhet att alla kan rida alla islandshästar. De är ju så lättridna och passar bara på turridning. Att jag förklarade att min häst såltts för att hon inte fungerade på turridning spelade ingen roll. Alla kunde rida henne.

Det finns mång liknande exempel. Här i tråden representeras fördomarna att alla islandshästar är långsamma, att islandshästen är avlad till raka motsatsen till swung osv.

Jag köpte min luddgubbe när jag skadat mig svårt och egentligen inte fick rida mer. Jag kunde inte sitta på ridponnyer/halvblod. Så jag fick läga ner vad jag gjort innan. När jag blivit bättre och lärt mig sitta bättre började jag rida halvblod också. Oj, vad lätt det var med att takten fanns där, de var inte så överörliga, mkt lättare att linjera korrekt och satt ihop mer genom kroppen. Att det rörde sig mer var lite knepigt först, absolut. Men annars tycker jag ju det är mer utmaning med en islandshäst i dressyr.

Jag har mött något där folk uppenbart inte blir till sig i trasorna direkt. En veterinär jag haft på rehabhästar hade inte kollat mina egna hästar. När 29-åriga luddbollen skurit sig fick hon ta hand om det när distriktaren inte skurit rent såret nog.
Då kom ngt om : "Men varför har DU en sån här häst."
Man ansåg att jag red ju på högre nivå och hade pengar nog till annat.
Men han var mitt hjärta och fick då vara kvar. Men det ser jag mer som att man är olika emotionella och värderar saker olika. Inget att fästa sig vid..

Sen fick vi någon gång för över 20 år sedan när jag började träna för mina tränare inte vara med i den hoppgrupp som mannen hade. Med förklaring att min hade för dålig galopp än. Det köper jag helt.
Och tränare och jag har givetvis pratat om hans negativa sidor för att kunna hjälpa hästen och träna utefter hans förutsättningar.
Det vet jag att andra haft problem med att ta och ser det som att man är elak om man säger sånt.
Sen finns det ju tränare(och veterinärer) som inte kan islandshäst. Och därför undanber sig dem. Jag vet många som har svårt att påverka rörelsemönstret och vet som har svårt att se om de är spända eller halta etc. Det finns ju gott om dressyrtränare som står handfallna om man inte få hästen att trava och den bara grisepassar runt. Såna gör ju rätt i att tacka nej.

I övrigt är det mest "Vad guuuulligt!" om en sån är lydig och gör övningarna korrekt om än utan gång. Haft stallägare som tar in gäster i ridhuset för att visa söta luddgubben som går dressyr.

Sen har jag som problemlösare varit i många islandsstall och hos vissa bemötts med enorm skepsism och lite "lilla-gumman" om det nämns att jag har halvblod. Men när jag berättar om luddgubben så är jag direkt accepterad och inte mer lågbegåvad.

Det är synd att inte fler försöker lära över gränserna, eller att det ens blivit gränser. För Islandshästarna har lärt mig mycket som jag kan ha med mig i dressyren på halvblod. Och det vet jag ju fler som upplever.
 
Konstigt att inte benämningen raggsocka har dykt upp än 😂

Jag är inte så hemma på islandshästar men stod tillsammans med en tränare från Island och hans fru och de hästarna var allt annat än långsamma iallafall.
Islänningar (2-benta) vill ha krut i sina hästar i allmänhet.


Raggsocka, töltmoppe, klimakteriemoppe kärt barn har många namn.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 025
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 112
Senast: AbCdE
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 165
Hästmänniskan Hejsan. Vill påbörja med att säga att jag vet att har man ambitioner inom hoppning/dressyr så är väl inte islandshästen den första rasen...
Svar
12
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp