Snabbkurs till nybliven dressyrryttare!

ABZB

Trådstartare
Hej alla ni dressyrnördar därute!
Jag behöver er hjälp! Jag har varit hoppinriktad de senaste 5 åren och innan det red jag på div. olika ridskolor, men nu är det så att jag har fått en dressyrhäst. Grejen är att jag inte kan den "riktiga" dressyren, bara så långt som en hoppryttare kan, eller hur jag nu ska säga... Så nu vill jag ha tips, råd, do and don'ts inom ridning, hantering, träning, tävling, utrustning, ja vad som helst som ni tycker är speciellt, eller inte speciellt, för dressyr. Jag har ridit i ca 10 år (större delen av mitt liv alltså) och haft egen häst/foderhäst/medryttarhäst ca 4 år. Min ekonomi sträcker sig inte mycket längre än till det nödvändigaste, och jag har inte så stöttande föräldrar (mamma livrädd och pappa kunde inte bry sig mindre men som tur är så har jag min lillasyster :)) så budget-tips med hög kvalitet uppskattas! Jag agerar ridlärare till min lillasyster vilket utvecklar både henne och hästen mycket men tyvärr inte mig själv, och det finns inte direkt någon annan i stallet jag kan fråga då nästan alla andra hästar i stallet är hopphästar eller ridskolehästar.. Hästen är en 13-årig halvblodsvalack som tävlats mestadels LB (51-62 %), LA (60-66 %) och någon enstaka MSV C (ca 52 %). För mig som varit hoppryttare är det en helt otrolig känsla att sitta på en sån här häst! Han är extremt snäll, mycket arbetsvillig, intresserad, väluppfostrad osv. (lite klyschigt, jag vet), inte rädd för något (för ett par dagar sen studsade jag en plastboll på honom och han rörde inte en min) och såklart fantastiska gångarter, inom min referensram då, vad ni andra skulle tycka har jag ingen aning om. Men i alla fall mottages tips mycket tacksamt! kram på er :D
 
Jag tror inte det går att ta en snabbkurs i ridning oavsett vilken gren det handlar om ;)

Jag vet ju inte dina referensramar utifrån vad för hästar/ridning du har erf sen tidigare men hästen i fråga ang utbildningsnivå låter som en vanlig normalt hyfsat utbildad hobbyhäst :)
 
Rider man inte dressyr även som hoppryttare? Dressyr är såvitt jag vet grunden i all ridning. O_o
Jo såklart det är! Kanske bara är jag som fått för mig att det är skillnad på hopp-dressyr och dressyr-dressyr...? :/ :)

Mitt bästa tips är att skaffa en bra tränare. Det är guld värt :)
Japp, men grejen är att jag är nyinflyttad och typ inte känner nån här och hittar inte direkt nån mer information om tränarna häromkring än typ priser :P så det är svårt att välja och jag har som sagt inte mycket pengar att lägga på en tränare.. :( även om det skulle vara sjukt kul att träna för nån typ en gång/vecka eller så
 
Jo såklart det är! Kanske bara är jag som fått för mig att det är skillnad på hopp-dressyr och dressyr-dressyr...? :/ :)


Japp, men grejen är att jag är nyinflyttad och typ inte känner nån här och hittar inte direkt nån mer information om tränarna häromkring än typ priser :P så det är svårt att välja och jag har som sagt inte mycket pengar att lägga på en tränare.. :( även om det skulle vara sjukt kul att träna för nån typ en gång/vecka eller så

Du har ingen duktig stallkompis som kan ge dig lite tips och råd från marken? Det kan ju vara en bra start iallafall tänker jag :)
 
Du har ingen duktig stallkompis som kan ge dig lite tips och råd från marken? Det kan ju vara en bra start iallafall tänker jag :)
Tyvärr är jag och min lillasyster ganska ensamma i stallet och de som vi faktiskt är med har inte lika lång erfarenhet och utbildningsnivå etc. så det blir svårt för dem att se de här små sakerna som gör att en övning går från okej till bra :/ men självklart får man mycket hjälp av sina vänner, vilket jag saknar mycket från mitt gamla stall :)
 
Hej alla ni dressyrnördar därute!
Jag behöver er hjälp! Jag har varit hoppinriktad de senaste 5 åren och innan det red jag på div. olika ridskolor, men nu är det så att jag har fått en dressyrhäst. Grejen är att jag inte kan den "riktiga" dressyren, bara så långt som en hoppryttare kan, eller hur jag nu ska säga... Så nu vill jag ha tips, råd, do and don'ts inom ridning, hantering, träning, tävling, utrustning, ja vad som helst som ni tycker är speciellt, eller inte speciellt, för dressyr. Jag har ridit i ca 10 år (större delen av mitt liv alltså) och haft egen häst/foderhäst/medryttarhäst ca 4 år. Min ekonomi sträcker sig inte mycket längre än till det nödvändigaste, och jag har inte så stöttande föräldrar (mamma livrädd och pappa kunde inte bry sig mindre men som tur är så har jag min lillasyster :)) så budget-tips med hög kvalitet uppskattas! Jag agerar ridlärare till min lillasyster vilket utvecklar både henne och hästen mycket men tyvärr inte mig själv, och det finns inte direkt någon annan i stallet jag kan fråga då nästan alla andra hästar i stallet är hopphästar eller ridskolehästar.. Hästen är en 13-årig halvblodsvalack som tävlats mestadels LB (51-62 %), LA (60-66 %) och någon enstaka MSV C (ca 52 %). För mig som varit hoppryttare är det en helt otrolig känsla att sitta på en sån här häst! Han är extremt snäll, mycket arbetsvillig, intresserad, väluppfostrad osv. (lite klyschigt, jag vet), inte rädd för något (för ett par dagar sen studsade jag en plastboll på honom och han rörde inte en min) och såklart fantastiska gångarter, inom min referensram då, vad ni andra skulle tycka har jag ingen aning om. Men i alla fall mottages tips mycket tacksamt! kram på er :D

Att döma av de klasser den gått och de mediokra resultat den fått, låter det inte alls som en "dressyrhäst" utan som en helt vanlig hobbyhäst. Bör inte vara någon större skillnad mot de hästar du ridit tidigare? Inget fel med det såklart och jätteroligt att du gillar hästen så mycket. Men vill du utvecklas, så måste du ta hjälp av en tränare - det går inte att läsa sig till.
 
Japp, men grejen är att jag är nyinflyttad och typ inte känner nån här och hittar inte direkt nån mer information om tränarna häromkring än typ priser :P så det är svårt att välja och jag har som sagt inte mycket pengar att lägga på en tränare.. :( även om det skulle vara sjukt kul att träna för nån typ en gång/vecka eller så

Du har inte möjlighet att kika på några träningar och bilda dig en uppfattning? Personligen provar jag gärna att rida för nya tränare, det är också en väg att gå. Prova en eller ett par gånger och se hur det känns? Det är inget fel i att byta tränare om det inte känns hundra. Jag tränar varannan - var tredje vecka för min nuvarande tränare och bara det gör stor skillnad.

"Tyvärr" är det ju så med ridning att övning ger färdighet, och de flesta av oss behöver hjälp för att öva på rätt saker och på rätt sätt.

I bokväg kan jag annars tipsa om Dressyr med Kyra och Ridhandboken 1 och 2. Framförallt Kyras bok bläddrar jag i emellanåt för inspiration.
 
Ett annat tips är att köpa Sally Swifts "Ett med hästen". Det går generellt sett inte att lära sig rida via böcker, men den boken kommer ändå rätt nära.
 
Jo såklart det är! Kanske bara är jag som fått för mig att det är skillnad på hopp-dressyr och dressyr-dressyr...? :/ :)

Det är säkert olika, men om jag går efter vad min hopptränare vs vad min dressyrtränare trycker på, så tycker jag kanske at det är lite skillnad. Hopptränaren kan leva med att armbågarna pekar utåt lite grann (titta på världseliten, nästan ingen där som har armbågarna helt intill kroppen hela tiden, det är lättare att vara följsam med händerna om man inte är det), medan dressyrtränaren absolut vill ha armbågarna neråt (igen, titta på världseliten i dressyr, ingen har flaxiga armbågar - det är lättare att vara stilla och stabil i handen om man har armbågarna intill kroppen).

Sen vill hopptränaren att hästen ska gå fram för skänkeln, medan dressyrtränaren vill att hästen ska gå fram för sitsen. Öht är dressyrtränaren mycket mer sitsfokuserad: både drivningar och förhållningar ska helst tas med sitsen, inte med hand eller skänkel. Hopptränaren däremot vill att hästen ska gå fram för skänkeln, hur ska du annars kunna inverka på hästen när du står i lätt sits.

Men annars - det är säkert skillnad högre upp i klasserna, men på lätt nivå är det samma ridning i grunden, tycker jag, och samma idé om hur en häst ska ridas och bör gå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp