Snabblagad bjudmat

Nebraska

Trådstartare
Skulle behöva tips på vad jag ska laga för mat. Om det är något som tar tid i ugnen/spisen gör inget, bara arbetsinsatsen inte behöver vara så stor. Antingen på kyckling eller nötkött.
 
Boeuf Bourguignon

Blir väldigt gott om man inte snålar på rödvinet och syltlöken m.m. :)

Sköter sig själv på spisen.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Skulle behöva tips på vad jag ska laga för mat. Om det är något som tar tid i ugnen/spisen gör inget, bara arbetsinsatsen inte behöver vara så stor. Antingen på kyckling eller nötkött.

Jag gjorde den visserligen på fläskfilé men det går lika bra med kyckling, en fransk senapsgryta. Skär kycklingen i bitar, stek den och häll på creme fraiche. Krydda med dijonsenap, vitlök, svartpeppar, kycklingfond, dragon och extra salt om det behövs. Vill man så blir det jättegott med champinjoner i också. Kan lagas i förväg, den är ännu godare dagen efter. Servera med ris, pressad potatis eller klyftpotatis samt en god sallad. Chardonnayvin eller torr cider är väldigt gott till.

Det går ju också att bara göra såsen för sig och steka på kycklingfiléerna hela. Båda tillagningsalternativen är snabba och smaken känns lyxig.
 
Jag gjorde den visserligen på fläskfilé men det går lika bra med kyckling, en fransk senapsgryta. Skär kycklingen i bitar, stek den och häll på creme fraiche. Krydda med dijonsenap, vitlök, svartpeppar, kycklingfond, dragon och extra salt om det behövs. Vill man så blir det jättegott med champinjoner i också. Kan lagas i förväg, den är ännu godare dagen efter. Servera med ris, pressad potatis eller klyftpotatis samt en god sallad. Chardonnayvin eller torr cider är väldigt gott till.

Det går ju också att bara göra såsen för sig och steka på kycklingfiléerna hela. Båda tillagningsalternativen är snabba och smaken känns lyxig.
Det här ska jag laga imorgon! :d Lät ju hur gott som helst och jag har allt hemma!
 
Det här ska jag laga imorgon! :d Lät ju hur gott som helst och jag har allt hemma!

Det är vansinnigt gott och lika vansinnigt enkelt! När jag serverade det senast var det tur att jag gjorde så mycket som jag gjorde för det bara försvann :D Gör gärna mycket sås, serverar man ris eller pressad potatis till vill man gärna ta lite extra :up: Vill man piffa till det lite klipper man över något färskt grönt som persilja eller kryddkrasse vid serveringen :)

Edit: Jag ska också laga det imorgon, jag har gäster :D
 
Grönpepparkyckling.
Inte jätte snabbt då det står över natten men är enkelt och jätte gott :).
Tillaga kycklingen i ugn så den inte är rå, lägg i ungssäker form och häll över grönpepparsås låt stå över natten och gratinera lagom till servering. Jätte gott till pressad potatis :).

Ännu smidigare med quorn då det då bara är att göra såsen och lägga ner frysta quornbitar i ugnssäker form :).
 
Det är vansinnigt gott och lika vansinnigt enkelt! När jag serverade det senast var det tur att jag gjorde så mycket som jag gjorde för det bara försvann :D Gör gärna mycket sås, serverar man ris eller pressad potatis till vill man gärna ta lite extra :up: Vill man piffa till det lite klipper man över något färskt grönt som persilja eller kryddkrasse vid serveringen :)

Edit: Jag ska också laga det imorgon, jag har gäster :D
ALLTID extra sås!! :D Det är ju det som gör maten!!
 
Pasta el forno!
Det klarar även jag av som är hopplöst dålig i köket.
Tycker det är lite roligare än lasange som gärna blir stabbigt.
 
80- tals klassikern Flygande Jakob! Köper man dessutom salladskyckling så är det nästan ingen arbetsinsats heller :-)
 
Skulle behöva tips på vad jag ska laga för mat. Om det är något som tar tid i ugnen/spisen gör inget, bara arbetsinsatsen inte behöver vara så stor. Antingen på kyckling eller nötkött.
Enchiladas, servera med fetaoströra och sallad. Superenkelt att göra, går att förbereda och sen bara slänga in i ugnen, och supergott! 😊
 
Testade nytt recept häromdagen. Kycklinglår, på med körsbärstomater, kalamataoliver och vitlöksklyftor kvar i skalet. Över med massa olja och salt. In i ugnen 40 min 200 grader. smaskens!
 
Tänkt ut helstekt rostas eller oxfile med hasselbackspotatis. Förslag på en god sås?

Rödvinssås :up:

Jag använder aldrig exakta mått men typ:

Ett pkt bacon
Två till tre schalottenlökar, beroende på storlek
Två vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1-2 krm svartpeppar
0,5 l vin
2-3 msk balsamvinäger
0,5 dl kalvfond
2,5 dl vatten

Smaka av med salt och peppar om det behövs, red med lite Maizena och blanka av med en klick smör.
 

Liknande trådar

Mat Tar gärna emot era bästa tips på enkel och god bjudmat för ett sällskap på 4-6 personer. Det behöver antingen vara vegetariskt eller...
2
Svar
23
· Visningar
878
Senast: Milosari
·
Mat Ibland när man läser recept står det inte om ugnstemperaturen avser varmluftsugn eller ugn med över- och undervärme. Fram tills min nya...
Svar
11
· Visningar
1 076
Senast: TinyWiny
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
658
Senast: Sel
·
Mat Ska ha en lite bjudning förv6 personer på lördag. Det blir slaktarbiff/njurtapp och svampsås, men har inte bestämt hur jag ska fixa...
Svar
17
· Visningar
654
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp