Snabbväxande träd häst

Det var något såhär jag menade. Fast hagtorn då.


Hiskeligt taggiga, vidrigt men då blir det ju ett staket. Det är dessutom nyttigt, jag tror de gör te av hagtorn?
Hagtorn är absolut inte intressant med tanke på både taggar och diverse sjukdomar.
 
Hagtorn är perfekt som vindskydd och avgränsning i hästhagar. Plantering av hagtornshäckar subventioneras bland annat i Belgien. Eftersom det även skapar idealiska miljöer och naturliga passager genom naturen för fåglar, insekter och andra smådjur.

Det finns massor av olika sorter somliga mer taggiga än andra. Dessutom är de ofarliga och t.om nyttiga för hästarna. Själv har jag planterat två olika hagtornsträd i trädgården för att de blommar vackert till våren 🤩
 
Hagtorn är perfekt som vindskydd och avgränsning i hästhagar. Plantering av hagtornshäckar subventioneras bland annat i Belgien. Eftersom det även skapar idealiska miljöer och naturliga passager genom naturen för fåglar, insekter och andra smådjur.

Det finns massor av olika sorter somliga mer taggiga än andra. Dessutom är de ofarliga och t.om nyttiga för hästarna. Själv har jag planterat två olika hagtornsträd i trädgården för att de blommar vackert till våren 🤩
Finns det sorter som inte har taggar alls undrar en totalt okunnig busk/träd människa? :angel: Låter onekligen lockande med något som blommar om det är ofarligt. Vi hade hjälp av kompis som jobbar med att designa trädgårdar att designa vår trädgård och hon tyckte pil passade in men som sagt, något som blommar är lite"roligare" att se på:D
 
Jag skulle aldrig plantera sälg. Har ägnat de senaste tio-tolv åren med att få bukt på eländet i våra hagar. Nu har vi en häst som inte bara ringbarkar utan totalbarkar sälgen (se bild). Vi har satt lite tallar för 7-8 år sedan och de ger bra vindskydd och hästarna låter bli dem.
 

Bifogade filer

  • EEBE4327-90E5-4C1E-B479-AB261A968E52.jpeg
    EEBE4327-90E5-4C1E-B479-AB261A968E52.jpeg
    787,6 KB · Visningar: 26

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 795
Senast: Cambrie
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 235
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp