Snackistråd eget stall/egen gård

Status
Stängd för vidare inlägg.

Catrool

Trådstartare
Som nybliven gårds- och stallägare har man massor av funderingar och jag hade gärna delat erfarenheter kring allt det praktiska som gården medför.

Finns det fler där ute som vill dela sina erfarenheter/ problem/ lösningar/tankar kring vardagen på gården ? :)
 
Okej jag börjar :)

I december köpte vi en gård om 19 ha ( 6 ha bete resten skog, hustomt och en del servitut).
På gården har vi två befintliga boxar men håller på att renovera en ny stalldel där det blir 4 boxar.

På gång just nu är avmaskning och flytt av hästar från vinterhage till sommarhagar. Vi har ca 3-4 ha hagar och 2-3 ha där man tidigare tagit hö.
Vi funderar nu kring om vi ska ta eget hösilage från dessa ca 2,5 ha eller om vi ska stängsla upp och ta in lite fler beteshästar. Vi har en del mossa och man har inte gjort så mycket med markerna de senaste åren så jag skulle tro att det är rel magert bete och även blir magert hö/hösilage. Har fått lite priser och rent ekonomiskt är det inte jättemycket billigare att bala själv kontra att köpa in balat och klart från samma bondes marker. Men balar vi själva så är vi ju låsta till vad vi får in och kan vi inte göra något med kvalitén och kan inte välja näringsinnehåll osv, såklart.

Vi måste ha hösilage då vi båda är allergiska mot hö :p

Jag är inne på att stängsla upp allt och bara köra bete, iallafall i år. Jag har bara två hästar så kanske man får ta in någon ytterligare då för att beta av.

Hur gör ni andra?
 
Okej jag börjar :)

I december köpte vi en gård om 19 ha ( 6 ha bete resten skog, hustomt och en del servitut).
På gården har vi två befintliga boxar men håller på att renovera en ny stalldel där det blir 4 boxar.

På gång just nu är avmaskning och flytt av hästar från vinterhage till sommarhagar. Vi har ca 3-4 ha hagar och 2-3 ha där man tidigare tagit hö.
Vi funderar nu kring om vi ska ta eget hösilage från dessa ca 2,5 ha eller om vi ska stängsla upp och ta in lite fler beteshästar. Vi har en del mossa och man har inte gjort så mycket med markerna de senaste åren så jag skulle tro att det är rel magert bete och även blir magert hö/hösilage. Har fått lite priser och rent ekonomiskt är det inte jättemycket billigare att bala själv kontra att köpa in balat och klart från samma bondes marker. Men balar vi själva så är vi ju låsta till vad vi får in och kan vi inte göra något med kvalitén och kan inte välja näringsinnehåll osv, såklart.

Vi måste ha hösilage då vi båda är allergiska mot hö :p

Jag är inne på att stängsla upp allt och bara köra bete, iallafall i år. Jag har bara två hästar så kanske man får ta in någon ytterligare då för att beta av.

Hur gör ni andra?
Hade tänkt som du. Med så lite mark att ta hö av samt risken att få dåligt resultat och då stå med bal kostnader OCH kostnader för nytt hö - nej.
Vi kommer också ha 2 hästar till hösten, finns tillgång till mark att ta hö av men med vår oerfarenhet och brist på tid att jaga folk som kan göra jobbet, nej, då köper jag hellre in färdigbalat, bra hö. Ett problem mindre för mig. Med så få hästar blir nog marginalen inte så hög.
 
Med så lite mark är det betydligt bättre att köpa in hö/hösilage.
Framförallt om marken ev inte kommer ge så stor avkastning.
 
Tack till både @FreSus och @corzette ! Då har vi inte tänkt så illa trots allt då :)

Tar nog en dag här framöver och sätter upp staket även för de åkrar som innan endast använts som höåkrar.

Vad använder man bäst för stolp om man ska investera i nya? Har hittat staketstolp på ex Byggmax till en kostnad av 40 kr styck. Är det lika bra att investera i sådana eller vad använder folk? Vad är bäst? :) Blir ju en rejäl slant om man ska hägna in 3 ha.
 
Vi har tidigare tagit både hö och ensilage på våra små åkrar. Har bara 2 hästar och om man räknar ihop alla kostnader för lån av maskiner, det ska slås och vändas, balas och köras in, så blev det dyrare än att köpa in istället. Vissa år blev höet dåligt på vårkanten och fick kasseras. Inte kul med tanke på allt jobb man lagt ner.
Nu tar vi istället in hästar på bete över sommaren, betydligt smidigare!
 
Bättre att köpa ordentliga stolpar från början! Inte kul att behöva göra om efter ett par år.
Självklart blir det alltid vissa som går sönder av olika anledningar ändå. Typ nedfallna träd, djur som springer igenom m.m.
Tänk på att skaffa rejält elaggregat om ni ska ha elstängsel. Har man stora hagar behövs det lite kräm i eftersom det blir lång sträcka med tråd.
 
Bättre att köpa ordentliga stolpar från början! Inte kul att behöva göra om efter ett par år.
Självklart blir det alltid vissa som går sönder av olika anledningar ändå. Typ nedfallna träd, djur som springer igenom m.m.
Tänk på att skaffa rejält elaggregat om ni ska ha elstängsel. Har man stora hagar behövs det lite kräm i eftersom det blir lång sträcka med tråd.

Vad räknas som ordentliga stolpar? Typ sådan för 40 kr st?

Ja där sa du nåt gällande aggregatet. Befintliga hagar är snyggt dragna med 4 trådar (förra ägaren hade ponnier). Aggregatet genererar 5000 om man mäter direkt på aggregatet men 3000 om man mäter på tråden i hagarna. 3000 känns lågt? Min sambo påstår att de kan vara dålig jord när man mäter på staketet men vi vet eg inte. Nyligen köpt en hingst och han håller sig fint på bara eltråd men vill inte riskera han ska börja testa staketet..
 
Det bästa är att jämföra priser och även kolla hur grova stolparna är. Finns billiga på vissa firmor men de är oftast mycket klenare. Kommer inte ihåg vad vi fick ge för våra köpta stolpar. Har haft möjlighet att köpa av grannen som har kossor. Han köper hem storparti och får det hemlevererat.
Det brukar stå på hur många jordspett man behöver till ex antal meter tråd. Har lärt mig att ju fler ju bättre!;)
Vi har fått göra om elen flera gånger för att få det att funka i alla hagar. Har även getter på sommaren och de behöver rejält med el.
Kan krångla på sommaren om det är för torrt, då brukar det bli bättre om man vattnar vid jordspetten.
Kan ju skilja mycket på olika hästar också hur känsliga de är för el.
Hade ett russ för flera år sedan som var hopplös, spelade ingen roll hur mycket el vi hade, hon smet ut ibland i alla fall. Andra går inte i närheten av tråden.
 
Även ohm talet som tråden/bandet har spelar roll. Gärna så lågt ohm tal som möjligt.

Vi gjorde misstaget att stängsla upp våra hagar med billig skittråd/band och har fått köpa nytt och göra om.
 
Vi gör eget ensilage på en del av marken vi har tillgång till (allt är inte eget). Mest för att det går lätt när vi har egen traktor, slåttermaskin och strängare samt för att bonden från grannbyn ändå alltid passerar med sina redskap och balar vårt på hemväg :D Dessutom behövde vi ett år plöja och så in nytt och då var det lika bra att bala och så fortsatte det. Jag brukar låta beta en del återväxt. Blir inte så mycket och har aldrig räknat på om det är billigare eller inte men då har vi en del "säkert" foder i alla fall.

När det gäller beten så stängslar jag varje år, lämnar inget ute under vintern eftersom det sliter så på "sommarstaket" som är behändigt att ha av enklare sort. Har en del plättar runt byn som betas och det känns onödigt att stängsla dem permanent. Ett tips är batteridrivet aggregat så är man inte beroende av vägguttag.

Annars är mitt bästa tips för hästar hemma att ha lösdrift :)
 
Vi tar in lite beteshästar, typ gratis mest för att få betat, det är väldigt trevligt.

På beteshagen har jag järntråd, den håller bäst har jag kommit fram till, eller typ aluminiumtråd. Dessutom leder den bra, så även om jag har en jättehage på 8-9 ha är elen bra hela vägen.
När det gäller stolp är det befintlig stolp på många delar av min hage, typ gammal ekstolp eller telefonstolpar. Efterhand som de ger upp byter jag mot vanliga, impregnerade, runda stolpar.
 
I går fick vi levererat en bal av en grannbonde för att testa kvalité och smak ( har en otroligt kräsen häst) då vårt inköpta från tidigare börjar ta slut.
Pratade lite mer med honom och kände att vi nog kör på och stängslar upp allt och tar in betes hästar. Jag har bokat kastrering för hingsten (:nailbiting::nailbiting:) och då är det lättare att ta in andra hästar för bete också.

@lady_vip aluminiumtråd/järntråd har jag funderat på, borde leda ström bäst och inte lika lätt att trassla in sig i om olycka skulle vara framme, ska nog titta lite mer på de. Hittade svenska ordentligt impregnerade hagstolpar på lokala foderbutiken igår för 32 kr st, sånna får det nog bli!

@Cilva ja har man så mycket egna maskiner så är det ju perfekt, vi har bara en mindre traktor från -61 :p
 
@Catrool Jag tycker mest att det är onödigt jobb men sambon tycker att det är rätt roligt faktiskt, kostar nog mer än det smakar om jag skulle räkna efter :D I dina kläder med säker grovfodertillgång hade jag satsat på bete istället, tror du att det finns intresse av att hyra in sig på sådant? Här är det inte så vanligt men å andra sidan finns det massor av mark på olika ställen som man kan få låna gratis om man sköter allt själv.
 
@Catrool Jag tycker mest att det är onödigt jobb men sambon tycker att det är rätt roligt faktiskt, kostar nog mer än det smakar om jag skulle räkna efter :D I dina kläder med säker grovfodertillgång hade jag satsat på bete istället, tror du att det finns intresse av att hyra in sig på sådant? Här är det inte så vanligt men å andra sidan finns det massor av mark på olika ställen som man kan få låna gratis om man sköter allt själv.

Hade nog min sambo också tyckt, han är fortfarande i de stadiet att han tycker de är kul att harva paddocken bara för att han får köra sin traktor :DJa jag tror vi kör på bete faktiskt! Har fått ett par förfrågningar redan om bete så är nog inte omöjligt! :)
 
Rolig tråd! Jag och min sambo har ju också nyligen (1 vecka sen) flyttat in på vår gård, i närheten av @Catrool dessutom! 8,6 ha varav ca 4 är bete. Vi har också lite mark som det tidigare slagits på och vi tänker prova att ta hösilage där i år, mest för skojs skull. Bonden som har gjort det tidigare kommer hjälpa oss (lite utbyte av tjänster) så får vi se vad det blir! De brukar kunna ta två skördar och verkar vara rätt OK kvalité, så hoppas på det i år också.
Jag har två hästar och kommer ha en tredje över sommaren, så betet kommer ändå att räcka men om det inte blir bra med höskörden så blir det helt klart mer bete till ett annat år. Jag har dålig koll på hur högt tryck det är på betesmarker så här ute på landet, men alltid finns det kanske någon häst som vill ha lite gräs. Bonden ville gärna släppa sina kor där annars, så nåt kan man ju göra med gräset i alla fall.

Vårt stora projekt är annars ombyggnation av gammalt ko/får/häst-stall (trångt, smutsigt, lågt i tak) till fungerande lösdrift. Kan bli spännande =)
 
Perfekt tråd! :)
Det är tänkt att jag och sambon ska "ta över" hans farmors gård. En skogsfastighet, så det är inte en optimal hästgård. Men där finns lite åkrar och betesmark. Det första vi ska göra är att stängsla in en hage för häst. Idag har sambons pappa får på gården för att rensa marken. Men taggtråd måste bort och dit med något fiffigt som håller fåren kvar inne i hagen, och som är ok för häst, då tanken är att de ska gå tillsammans.
Under semestern ska det fixas två eller tre boxar :)
Det är verkligen mkt att tänka på, men ska bli så kul!

Ang eget hö, så tar sambons pappa eget hö från åkrarna till fåren. Men jag har sagt att jag vill köpa in eget för att försäkra mig om bra kvalité till hästarna.

Ni som gjort egna boxar, hur har ni gjort dem?
 
Perfekt tråd! :)
Det är tänkt att jag och sambon ska "ta över" hans farmors gård. En skogsfastighet, så det är inte en optimal hästgård. Men där finns lite åkrar och betesmark. Det första vi ska göra är att stängsla in en hage för häst. Idag har sambons pappa får på gården för att rensa marken. Men taggtråd måste bort och dit med något fiffigt som håller fåren kvar inne i hagen, och som är ok för häst, då tanken är att de ska gå tillsammans.
Under semestern ska det fixas två eller tre boxar :)
Det är verkligen mkt att tänka på, men ska bli så kul!

Ang eget hö, så tar sambons pappa eget hö från åkrarna till fåren. Men jag har sagt att jag vill köpa in eget för att försäkra mig om bra kvalité till hästarna.

Ni som gjort egna boxar, hur har ni gjort dem?

Vad roligt, de är så fantastiskt att ha sina hästar hemma! :love:

Vi som planerar att göra egna boxar har tänkt göra i princip som dem man köper, dvs U-profiler som vi sedan lägger "plankor" innuti. Mer än så behöver ju egentligen inte om man inte vill. Planen för oss är att göra låga galler mot stallgången och sedan ser vi om vi behöver galler mellan hästarna eller inte. Så här ser ritningen ut :

wpid-image002-1.png


I vår befintliga stalldel som är lite mer tillfälligt, har man reglat upp och sedan använt typ plywood av tjockare variant. Ska man göra mer permanent så finns det ju plywood att köpa som är som båtplywood eller vad det heter, sådan som används vid renovering av hästtransporter.

wpid-20150328_090008.jpg
 
Senast ändrad:
Vad roligt, de är så fantastiskt att ha sina hästar hemma! :love:

Vi som planerar att göra egna boxar har tänkt göra i princip som dem man köper, dvs U-profiler som vi sedan lägger "plankor" innuti. Mer än så behöver ju egentligen inte om man inte vill. Planen för oss är att göra låga galler mot stallgången och sedan ser vi om vi behöver galler mellan hästarna eller inte. Så här ser ritningen ut :

wpid-image002-1.png


I vår befintliga stalldel som är lite mer tillfälligt, har man reglat upp och sedan använt typ plywood av tjockare variant. Ska man göra mer permanent så finns det ju plywood att köpa som är som båtplywood eller vad det heter, sådan som används vid renovering av hästtransporter.

wpid-20150328_090008.jpg
Vi har också tänkt använda oss av u-järn. Men troligtvis med liggande brädor. Vi kan nog inte göra så fina boxar som ni tänkt med galler och så.
Jag funderar på att ha rutgaller mellan hästarna, men inget fram. Skulle vilja ha dem mörkt oljade lr bruna på något vis, och resten vitt i stallet. Kanske inte så praktiskt, men jag tror ändå på det. Hur har ni tänkt ha det? Måla eller behålla trät?
 
Vi har också tänkt använda oss av u-järn. Men troligtvis med liggande brädor. Vi kan nog inte göra så fina boxar som ni tänkt med galler och så.
Jag funderar på att ha rutgaller mellan hästarna, men inget fram. Skulle vilja ha dem mörkt oljade lr bruna på något vis, och resten vitt i stallet. Kanske inte så praktiskt, men jag tror ändå på det. Hur har ni tänkt ha det? Måla eller behålla trät?

Ja jag har också vart inne på liggande men minns inte om det var något med hållbarheten som gjorde det bättre åt detta hållet.
Är det själva trät i boxarna som du vill ha brunt och väggarna i stallet vitt? Jag vill gärna också ha ljus färg i själva stallet, kanske inte jättepraktisk som du skriver, men jag vill heller inte ha ett mörkt stall. Vi får takhöjd på 3,7 meter så kommer bli luftigt förvisso men nä jag vill också ha det ljust i stallet.

Jag tänker nog lite oljade "plankor" i boxarna och även samma höjd på väggen i boxarna i samma färg och sedan resten därutöver vitt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 879
Senast: tanten
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp