Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag försöker återuppliva den här tråden!

Jag undrar om någon har förslag vad jag skulle göra med stallgången i mitt ena stall som syns på bilden. Jag tycker inte jag utnyttjat utrymmet. Bordet ska bort och då behöver jag annan bättre förvaring. Och en seminspilta ska byggas längs med högra väggen.
Stallet har tre boxar med sadelkammare in genom dörren längst bak till höger. Hästar kan bindas upp via ringar skruvade längs med boxarna men det går också att ställa upp ett stycke häst mer traditionellt så att säga rakt på vilket hovslagaren uppskattar.

Tips är välkomna!
F8503027-BAD6-4B83-ADEF-BC137B53D0ED.jpeg
 
Jag försöker återuppliva den här tråden!

Jag undrar om någon har förslag vad jag skulle göra med stallgången i mitt ena stall som syns på bilden. Jag tycker inte jag utnyttjat utrymmet. Bordet ska bort och då behöver jag annan bättre förvaring. Och en seminspilta ska byggas längs med högra väggen.
Stallet har tre boxar med sadelkammare in genom dörren längst bak till höger. Hästar kan bindas upp via ringar skruvade längs med boxarna men det går också att ställa upp ett stycke häst mer traditionellt så att säga rakt på vilket hovslagaren uppskattar.

Tips är välkomna!Visa bifogad fil 11041

Bänk med förvaring i kan man både sitta på och förvara i. Och så blir det inte så rörigt och det är lätt att städa, lätta lock så man inte dras för att lägga ner sakerna :) ev om man hellre vill ha någon form av förvaring man kan rulla undan om man behöver mer plats eller vill städa. Jag har byggt ett skåp som jag har ryktsaker i, det är ca 130 cm högt och 50 cm brett med hyllor i och en dörr. Kanske också kan vara något :)
 
Jag försöker återuppliva den här tråden!

Jag undrar om någon har förslag vad jag skulle göra med stallgången i mitt ena stall som syns på bilden. Jag tycker inte jag utnyttjat utrymmet. Bordet ska bort och då behöver jag annan bättre förvaring. Och en seminspilta ska byggas längs med högra väggen.
Stallet har tre boxar med sadelkammare in genom dörren längst bak till höger. Hästar kan bindas upp via ringar skruvade längs med boxarna men det går också att ställa upp ett stycke häst mer traditionellt så att säga rakt på vilket hovslagaren uppskattar.

Tips är välkomna!Visa bifogad fil 11041
Bästa tipset är att se över vad du vill ha i stallgången, är det bara en ryktlåda och godispåse som du egentligen använder där så behövs det ju inte ngt mer avancerat än en liten hylla.
Ska du försöka få plats med så mycket som möjligt så kan en stor byrå eller garderober vara smidigare.
 
@Jonaz Är det något du känner att du saknar?
Själv föredrar jag så lite som möjligt i stallgången, vill inte behöva oroa mig om en häst skulle börja stöka.
Men kanske ett rejält skåp (tänk gammal linneskåp) i ena änden där man kan få plats med allt möjligt i.
 
Jag försöker återuppliva den här tråden!

Jag undrar om någon har förslag vad jag skulle göra med stallgången i mitt ena stall som syns på bilden. Jag tycker inte jag utnyttjat utrymmet. Bordet ska bort och då behöver jag annan bättre förvaring. Och en seminspilta ska byggas längs med högra väggen.
Stallet har tre boxar med sadelkammare in genom dörren längst bak till höger. Hästar kan bindas upp via ringar skruvade längs med boxarna men det går också att ställa upp ett stycke häst mer traditionellt så att säga rakt på vilket hovslagaren uppskattar.

Tips är välkomna!Visa bifogad fil 11041

I den där stallgången skulle jag inte ha någonting alls. Dock är jag av den typen av häst människa som vill ha så rent som möjligt i stallet. På sin höjd något täcke utanför varje box + grimma. Jag har en liiiiten hylla där jag har en rotborste, brems och hovkrats för att snabbt komma åt dessa grejer vid behov. Har sedan en annan hylla som sitter högt där benskydd ligger.

Men alla annan utrustning som ryktlådor, kraftfodertunnor etc förvaras i sadelkammaren. Om en häst kommer lös så ska den inte kunna fastna, skada sig eller äta upp någons mat.

/Lizzie
 
Som jag ser det är det rätt mycket som kan göras. Sadelkammaren (det lilla man ser) verkar ganska outnyttjad. Mycket vägg att sätta krokar och sådant på. Sätt en trädörr, typ de som @lizzie har så kan man sätta massor med krokar på insidan av dörren in mot i sadelkammaren.

Allt ska hängas upp snyggt, mockningsverktyg, brandsläckare etc. Brandsläckare ska inte ligga dolt eller bakom en dörr.

Jag skulle också köpa till mig IKEA-skohyllor, de där i plast som är ganska grunda men sväljer en massa småprylar. Det ser också snyggt och undanplockat ut. Har man råd med många sådana kan man klä en hel vägg och det kommer inte att se belamrat eller fult ut. Snarare tvärtom.

Foder vill jag inte ha i stallgången och inte täcken eller sådan skit heller.
 
Nu kan även den snällaste hästen bli rädd och stöka, men annars så vill jag lätt kunna plocka bort ALLT.
Har själv funderat på att köpa en (två?) liten rullvagn från IKEA, en sådan med två hyllor som man enkelt kan rulla ut i gången. Dels så kan man flytta den urvägen, ha kvar den i sadelkammaren om man känner att det krävs, men med "gamla Brunte" spelar det mindre roll.
 
Tack för alla svar!

Jag håller med om att fodret borde stå utom räckhåll för eventuella rymningar. Det ska åtgärdas!
Dörr till sadelkammare är under konstruktion så i vår kommer den vara på plats.

Jag tror att jag städar bort det mesta och bygger ett lägre och lite längre skåp med två hyllor längs med väggen någonstans för borstar och småsaker.
Jag kände mest att den ganska stora ytan var lite outnyttjad men det är nog jag som ska ändra tankesätt :)
 
Jag har ingen bild, men har en stallgång där det hänger mycket täcken. Hästarna går på lösdrift så dom är aldrig ensamma där inne. Vill gärna ha typ 5-6 täcken "framme" lättåtkomliga. Har just nu krokar så dom hänger längs väggen. Men det är inte så snyggt.. hyllor tycker jag är rätt opraktiskt. Hur har ni snygg täckes förvaring?

Täcken jag använder sällan har jag i stora plastbackar så det är främst utetäcken i varierande tjocklek som hänger framme.
 
Jag har ingen bild, men har en stallgång där det hänger mycket täcken. Hästarna går på lösdrift så dom är aldrig ensamma där inne. Vill gärna ha typ 5-6 täcken "framme" lättåtkomliga. Har just nu krokar så dom hänger längs väggen. Men det är inte så snyggt.. hyllor tycker jag är rätt opraktiskt. Hur har ni snygg täckes förvaring?

Täcken jag använder sällan har jag i stora plastbackar så det är främst utetäcken i varierande tjocklek som hänger framme.
Skaffa "repstegar" och hänga täckena ordentligt och snyggt, göm gjordarna under täckena. Det kan man ju göra rätt enkla och med egna mått.
 
Jag har en liknande och tycker inte det blir så snyggt. Och lite besvärligt när man inte ska ha det översta. :p
Fel dimensioner? De som man kan köpa tycker jag är för trånga mellan stegen och smala där man ska hänga täcket. (Sen kan man ju tycka att det är för krångligt ändå.)
 
Fel dimensioner? De som man kan köpa tycker jag är för trånga mellan stegen och smala där man ska hänga täcket. (Sen kan man ju tycka att det är för krångligt ändå.)
Jo , det är en köpes. Jag ska fundera om jag får tvinga sambon bygga.. kanske liknande modell med "fastmonterad" en bit ut från väggen? Hmm.. :D
 
Jo , det är en köpes. Jag ska fundera om jag får tvinga sambon bygga.. kanske liknande modell med "fastmonterad" en bit ut från väggen? Hmm.. :D
Annars så köpa sådana man sätter på boxdörrar, tycker de funkar rätt bra. Man kan ju sätta 3 på en vägg, första vid knä/ lårhöjd, sedan den andra 40 cm högre upp och den sista 40 cm upp.
 
Annars så köpa sådana man sätter på boxdörrar, tycker de funkar rätt bra. Man kan ju sätta 3 på en vägg, första vid knä/ lårhöjd, sedan den andra 40 cm högre upp och den sista 40 cm upp.
Jo, jag har tänkt så också, dom där lite djupare modellerna. Det kanske skulle vara snyggast. Jag skulle nog rymma 2-3 i bredd också.. (riktigt SÅ mycket täcken har jag dock inte :p)
 
Jo, jag har tänkt så också, dom där lite djupare modellerna. Det kanske skulle vara snyggast. Jag skulle nog rymma 2-3 i bredd också.. (riktigt SÅ mycket täcken har jag dock inte :p)
Det hade jag nog satsat på, ser ju mycket mer ordentligt och prydligt ut. :)

kl
Jag kom precis fram till att när det blir sommar så ska sadelkammaren målas om, lite nya krokar och hjälmhängare ska fixas. Ska bli kul att planera!
 
Det hade jag nog satsat på, ser ju mycket mer ordentligt och prydligt ut. :)

kl
Jag kom precis fram till att när det blir sommar så ska sadelkammaren målas om, lite nya krokar och hjälmhängare ska fixas. Ska bli kul att planera!
Mitt "stall" är inte riktigt färdigbyggt och omålat så det är svårt att få det att se snyggt ut. Har dessutom "grusgolv" så det där prydliga är svårt.. men jag ska jaga på sambon lite så jag åtminstone kan måla!.:love:
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
580
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 057
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 987
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Förhållandetråden
  • Flyga långt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp