Snackistråd eget stall/gård del 2

Vi gjorde nytt i gammal ihopfallen ladugård. Sänkte golvet, höjde taket, 2 boxar och en sadelkammare. I stallgången vill jag ha det helt rent egentligen men det är alltid bra med lite avställningsplats så vi gjorde infällda hyllor i väggen. En utanför varje box. Krokarna är av gummi så dom håller inte för några större mängder prylar men det räcker ju med plats för grimma etc. Ska se om jag kan lägga in bild senare idag. Som lite kuriosa så har jag ett litet bord och två stolar utanför sadelkammaren med en ljuslykta (batteridriven) för lite nattljus och möjlighet att sitta och fika medan t.ex. hovslagaren pysslar på...:p
 
Vill gärna ha typ 5-6 täcken "framme" lättåtkomliga.
Jag har täckeshängare i taket samt täckesgalgar. Ser snyggt ut och får plats med flera täcken på liten yta. Har samma system i mitt lilla täckesrum.
download_20180305_134326.jpg
 
Har under sommaren tänkt att göra någon form av billigare/enklare ridbana. Jag tränar väldigt lite, hoppar aldrig. Utan det den kommer användas till är enklare dressyr, markarbete, toleransträning och tömkörning/longering. Det ska alltså inte vara något fancy utan ska bara användas av mig dom dagar jag inte har lust att ge mig ut i skogen eller av säkerhetsskäl vill träna inhägnat.
Marken i sig är väldigt bra, platt, jämn, torr/väldränerad. Min tanke är att lägga ner några extra dräneringsrör och dra ut i krondiket som går alldeles intill. Lägga markduk och sedan lägga det naturgrus som vi själva har tillgång till i egen grushåla. Och sist köpa in något bättre topplager.
Men det jag funderar över är först och främst storleken. Egentligen är det obegränsat men eftersom jag vill ha den nära stallet så kommer den göras där det nu är vinterhage, vilket innebär att ju större ridbana desto mindre hage, vill därför inte göra den onödigt stor. Vill ju även hålla ned kostnaderna. Så vad tror ni är lagom storlek för den form av träning jag ägnar mig åt? Kan även tillägga att jag aldrig kommer ha stor häst utan håller mig på D-ponny i storlek.
Vad tror ni om mitt tänk angående underlaget? Förstår ju självklart att det inte blir någon superbana men det är inte heller det jag är ute efter :D
Dom gånger jag ska träna mer seriöst så kommer jag ändå åka till ridhus där tränaren finns:)
 
Har under sommaren tänkt att göra någon form av billigare/enklare ridbana. Jag tränar väldigt lite, hoppar aldrig. Utan det den kommer användas till är enklare dressyr, markarbete, toleransträning och tömkörning/longering. Det ska alltså inte vara något fancy utan ska bara användas av mig dom dagar jag inte har lust att ge mig ut i skogen eller av säkerhetsskäl vill träna inhägnat.
Marken i sig är väldigt bra, platt, jämn, torr/väldränerad. Min tanke är att lägga ner några extra dräneringsrör och dra ut i krondiket som går alldeles intill. Lägga markduk och sedan lägga det naturgrus som vi själva har tillgång till i egen grushåla. Och sist köpa in något bättre topplager.
Men det jag funderar över är först och främst storleken. Egentligen är det obegränsat men eftersom jag vill ha den nära stallet så kommer den göras där det nu är vinterhage, vilket innebär att ju större ridbana desto mindre hage, vill därför inte göra den onödigt stor. Vill ju även hålla ned kostnaderna. Så vad tror ni är lagom storlek för den form av träning jag ägnar mig åt? Kan även tillägga att jag aldrig kommer ha stor häst utan håller mig på D-ponny i storlek.
Vad tror ni om mitt tänk angående underlaget? Förstår ju självklart att det inte blir någon superbana men det är inte heller det jag är ute efter :D
Dom gånger jag ska träna mer seriöst så kommer jag ändå åka till ridhus där tränaren finns:)
Jag har 24x40. Såhär i efterhand skulle jag ha lagt till någon meter på bredden. Gör inte bara 20! Långsiktigt vill jag utöka den till 30x60, men det får vänta några år.
 
Fyllning i boxdörrar..Någon som har erfarenhet av bambu?
Ni som har plast eller haft ett tag hur står det sig?
Snart, snart, börjar vi med vår "lilla" ladugårdsrenovering. ( Takhöjning och sänka/gjuta nytt golv ):banana:
Längtar:love: även om det kommer bli en ap-tuff sommar renoveringsmässigt..

Mitt stall blir bara fyra boxar, två lite större murade med öppen front och sedan två enklare med skjutdörrar.
 
Fyllning i boxdörrar..Någon som har erfarenhet av bambu?
Ni som har plast eller haft ett tag hur står det sig?
Snart, snart, börjar vi med vår "lilla" ladugårdsrenovering. ( Takhöjning och sänka/gjuta nytt golv ):banana:
Längtar:love: även om det kommer bli en ap-tuff sommar renoveringsmässigt..

Mitt stall blir bara fyra boxar, två lite större murade med öppen front och sedan två enklare med skjutdörrar.
Jag känner många med plast och det ser nytt ut fortfarande, minst 5-10 år senare.
 
Här har stallbygget tagit ett stort steg framåt under helgen efter att ha stått still under vinter. Stolpar har flyttats för att hamna rätt utefter boxarna och så inhandlade vi en superbra färgspruta så vi har vitmålat hela stallet väggar, tak och stolpar på bara några timmar. Så himla smidigt! :) Hade fått stå i flera dagar med roller och dessutom fått sämre resultat. Ska dock köra med roller nertill på väggarna där boxarna är eftersom det ska vara mörkgrått och inte vill skvätta ner det vita :) men det är ju mycket mindre ytor.
Sen ska boxväggarna upp :laugh: lite el/lampor ska flyttas och göras om också. Mycket jobb men blir nog bra i slutänden!
1A8B3F05-C020-4FB4-953F-223337A83A13.jpeg
 
Här har stallbygget tagit ett stort steg framåt under helgen efter att ha stått still under vinter. Stolpar har flyttats för att hamna rätt utefter boxarna och så inhandlade vi en superbra färgspruta så vi har vitmålat hela stallet väggar, tak och stolpar på bara några timmar. Så himla smidigt! :) Hade fått stå i flera dagar med roller och dessutom fått sämre resultat. Ska dock köra med roller nertill på väggarna där boxarna är eftersom det ska vara mörkgrått och inte vill skvätta ner det vita :) men det är ju mycket mindre ytor.
Sen ska boxväggarna upp :laugh: lite el/lampor ska flyttas och göras om också. Mycket jobb men blir nog bra i slutänden! Visa bifogad fil 13593
En sån ska jag se till att låna! Då kanske stallet blir målat invändigt i år..
 
Fyllning i boxdörrar..Någon som har erfarenhet av bambu?
Ni som har plast eller haft ett tag hur står det sig?
Snart, snart, börjar vi med vår "lilla" ladugårdsrenovering. ( Takhöjning och sänka/gjuta nytt golv ):banana:
Längtar:love: även om det kommer bli en ap-tuff sommar renoveringsmässigt..

Mitt stall blir bara fyra boxar, två lite större murade med öppen front och sedan två enklare med skjutdörrar.
Vi har plast, stallet är 4 år gammalt nu och det ser hur fräscht ut som helst. Det är jätteskönt att kunna svabba av och verkligen få det rent, och att inte behöva fundera på målning alls.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 136
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp