Snackistråd eget stall/gård del 2

72ABA778-24E3-49EF-BAB2-E59CD63DE397.jpeg
Idag har det hänt grejer i stallbygget. Jag har målat mörkgrått på nederdelen av väggarna medans pappa och min man svetsat ramar som brädorna till ytterväggarna ska ligga i. Ikväll ska jag lacka dom och i morgon förhoppningsvis montera ena boxen :love: sen ska lampor flyttas och bytas ut och galler för fönster.

En liten fundering. Boxarna kommer ju användas ganska sällan då jag ju i första hand använder lösdriften. Dom kommer bara användas när den ena hästen motioneras, vid hovslagarbesök eller om någon av dom blir sjuk. Vilket strö är bäst att ha när det ska ligga länge? När man har dom helt på box så byts ju ströt automatiskt ut när man mockar dagligen men här kommer det ju inte bli så mycket att mocka då det blir så korta stunder.
När jag hade dom helt på box använde jag spån eller spånpellets. I lösdriften har jag hackad vetehalm.
 
Visa bifogad fil 14156Idag har det hänt grejer i stallbygget. Jag har målat mörkgrått på nederdelen av väggarna medans pappa och min man svetsat ramar som brädorna till ytterväggarna ska ligga i. Ikväll ska jag lacka dom och i morgon förhoppningsvis montera ena boxen :love: sen ska lampor flyttas och bytas ut och galler för fönster.

En liten fundering. Boxarna kommer ju användas ganska sällan då jag ju i första hand använder lösdriften. Dom kommer bara användas när den ena hästen motioneras, vid hovslagarbesök eller om någon av dom blir sjuk. Vilket strö är bäst att ha när det ska ligga länge? När man har dom helt på box så byts ju ströt automatiskt ut när man mockar dagligen men här kommer det ju inte bli så mycket att mocka då det blir så korta stunder.
När jag hade dom helt på box använde jag spån eller spånpellets. I lösdriften har jag hackad vetehalm.

Spån eller torv har jag haft i mina boxar som jag använt liknande. Torven gillar jag bättre.
 
Visa bifogad fil 14156Idag har det hänt grejer i stallbygget. Jag har målat mörkgrått på nederdelen av väggarna medans pappa och min man svetsat ramar som brädorna till ytterväggarna ska ligga i. Ikväll ska jag lacka dom och i morgon förhoppningsvis montera ena boxen :love: sen ska lampor flyttas och bytas ut och galler för fönster.

En liten fundering. Boxarna kommer ju användas ganska sällan då jag ju i första hand använder lösdriften. Dom kommer bara användas när den ena hästen motioneras, vid hovslagarbesök eller om någon av dom blir sjuk. Vilket strö är bäst att ha när det ska ligga länge? När man har dom helt på box så byts ju ströt automatiskt ut när man mockar dagligen men här kommer det ju inte bli så mycket att mocka då det blir så korta stunder.
När jag hade dom helt på box använde jag spån eller spånpellets. I lösdriften har jag hackad vetehalm.
Jag hade valt kutterspån, torv och spånpellets dammar ordentligt när det har legat och torkat länge.

Rent Spån kan du ju också hälla i några sopsäckar när stallet står tomt, så blir det inte lika dammigt som när det ligger oanvänt i flera veckor.
 
Ni som målar med färgspruta @revile och @_Zacke_ blir det lika bra resultat som att måla med pensel?

Använder ni sprutan även inne i boxar? Hur lång tid (på ett cirkus) tar det att måla en box för er med sprutan?
 
Ni som målar med färgspruta @revile och @_Zacke_ blir det lika bra resultat som att måla med pensel?

Använder ni sprutan även inne i boxar? Hur lång tid (på ett cirkus) tar det att måla en box för er med sprutan?

Det blir mycket bättre resultat än att måla med pensel/roller. Kommer in i alla hörn/glipor/springor direkt och hamnar i en jämn yta.
Det går jättefort! Målade allt det vita i stallet(väggar, tak, stolpar) på en eftermiddag. Hade fått stå i flera dagar om jag gjort det med pensel. Det täcker dessutom på första målningen vilket är svårt att få det att göra med pensel och roller.
Det mörkgråa målade jag dock med roller då det blev svårt att maskera det vita jag redan målat med färgsprutan. Det skvätter ju lite så man måste vara noga med att maskera och täcka över allt det man inte ska måla. Det räcker inte med maskeringstejp då utan det får heltäckas :-) så det är det som tar mest tid. Hade inte använt den för att bara måla smågrejer. För då tar maskering och tvätt av apparaten för lång tid.
 
Ni som målar med färgspruta @revile och @_Zacke_ blir det lika bra resultat som att måla med pensel?

Använder ni sprutan även inne i boxar? Hur lång tid (på ett cirkus) tar det att måla en box för er med sprutan?

Som @_Zacke_ säger så går det mycket fortare och resultatet blir jämnt och fint direkt eftersom man kommer in i alla glipor och sprickor direkt och slipper balta med färgen. Inga fula märken efter penseldrag på väggarna! Vet inte exakt med tiden tyvärr, men det går mycket snabbare att måla med färgsprutan, och vi målade dessutom bara en gång.
 
Någon här som har fyrhjuling till hjälp på gården?
Vad har ni för någon och vad använder ni den till?

Det finns ju dyrare modeller som man kan använda till allt möjligt, sedan finns det ju rätt billiga om man bara ska ha den till att köra vatten/ hö.
 
Någon här som har fyrhjuling till hjälp på gården?
Vad har ni för någon och vad använder ni den till?

Det finns ju dyrare modeller som man kan använda till allt möjligt, sedan finns det ju rätt billiga om man bara ska ha den till att köra vatten/ hö.
Vi har en Polaris. Det vi gör mest är sladda banan, men den är ovärderlig även för att ploga snö och dra fram grejer i vagn. Vi har fällbara lampstolpar på ridbanan - fyrhjulingens vinsch är perfekt för att sänka och höja dem om man måste byta lampa (inte för att det händer så ofta...) Sen blir alla jobb roligare om man använder fyrhjulingen, det är ett faktum!
 
Någon här som har fyrhjuling till hjälp på gården?
Vad har ni för någon och vad använder ni den till?

Det finns ju dyrare modeller som man kan använda till allt möjligt, sedan finns det ju rätt billiga om man bara ska ha den till att köra vatten/ hö.

Vi har en polaris, precis som @warg .
Mannen var väldigt skeptiskt till att köpa en och tyckte nog att den skulle bli stående mest hela tiden men faktum är att det är precis tvärtom. Vi gör nästan allt med den.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 129
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 993
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp