Snackistråd eget stall/gård del 2

Idag är en sån där dag det tar emot ordentligt.
Först skoddes hästarna, det var ju inga problem, speciellt eftersom islänningen stod nästan helt still 😁.

Nu storstädar jag lösdriften. Kratta upp halmsmulor som delvis grävt ned sig i ytlagret på gruset.
Sedan ska jag fylla på grus på de platser det "sjunkit ihop lite". De stökar runt lite i det med (läs gräver).
Det känns att hösten är här nu. Vad hände med min beställda brittsommar? ;)
Fjordingen roar sig med att impregnera sig med lera varje dag, till den grad att jag överväger att ge upp och lägga skaltäcke ibland.

Mina betar fortfarande endast gräs, har dock börjat fasa in lite proteinfoder.
Jag har SÅ mycket gräs nu att jag fortfarande får "stripbeta" för att de inte ska föräta sig.
Hur har ni det hos er?
 
Idag är en sån där dag det tar emot ordentligt.
Först skoddes hästarna, det var ju inga problem, speciellt eftersom islänningen stod nästan helt still 😁.

Nu storstädar jag lösdriften. Kratta upp halmsmulor som delvis grävt ned sig i ytlagret på gruset.
Sedan ska jag fylla på grus på de platser det "sjunkit ihop lite". De stökar runt lite i det med (läs gräver).
Det känns att hösten är här nu. Vad hände med min beställda brittsommar? ;)
Fjordingen roar sig med att impregnera sig med lera varje dag, till den grad att jag överväger att ge upp och lägga skaltäcke ibland.

Mina betar fortfarande endast gräs, har dock börjat fasa in lite proteinfoder.
Jag har SÅ mycket gräs nu att jag fortfarande får "stripbeta" för att de inte ska föräta sig.
Hur har ni det hos er?

Mina storhästar är hemtagna från sommarbete (hyr bete) så de står på stall nattetid. Har hall i hagen och damerna är jyssta nog att krypa in den när det regnar. Dock får matte mocka ihjäl sig eftersom hallen används som bajslåda :turd: :angel: Den gamle, som rids, rullar sig inte varje dag. Tack och lov. Unghästen har lerinpackning varje dag, men eftersom hon är under igångsättning och enbart aktiveras ett par gånger i veckan än slå länge, är lerinpackningen överkomligt.

Shettisen har stått på box/sjukhage sedan maj pga fång. Igår blev hon utdömd då hon har hovbensrotation på alla fyra. :cry: Veterinären vill dock inte ge upp utan blodprovs togs nu för ppid. Finns det en underliggande sjukdom som är orsaken till fånganfallen och om den går att behandla, går det kanske att få ordning på det lilla livet. Dock hyser jag inget hopp :cry:

/Lizzie
 
Mina storhästar är hemtagna från sommarbete (hyr bete) så de står på stall nattetid. Har hall i hagen och damerna är jyssta nog att krypa in den när det regnar. Dock får matte mocka ihjäl sig eftersom hallen används som bajslåda :turd::angel: Den gamle, som rids, rullar sig inte varje dag. Tack och lov. Unghästen har lerinpackning varje dag, men eftersom hon är under igångsättning och enbart aktiveras ett par gånger i veckan än slå länge, är lerinpackningen överkomligt.

Shettisen har stått på box/sjukhage sedan maj pga fång. Igår blev hon utdömd då hon har hovbensrotation på alla fyra. :cry: Veterinären vill dock inte ge upp utan blodprovs togs nu för ppid. Finns det en underliggande sjukdom som är orsaken till fånganfallen och om den går att behandla, går det kanske att få ordning på det lilla livet. Dock hyser jag inget hopp :cry:

/Lizzie
Oj så jobbigt med shettisen!

Det där med bajslåda, eller framförallt kisslåda på hösten när hagen är dötråkig känner jag igen. Men nu finns massa gräs så lösdriften är inte ens helt fixad än.. Har halva kvar att kratta sen in med grus, men tror jag gett upp för idag och hoppas på mindre motigt imorgon..
 
Idag är en sån där dag det tar emot ordentligt.
Först skoddes hästarna, det var ju inga problem, speciellt eftersom islänningen stod nästan helt still 😁.

Nu storstädar jag lösdriften. Kratta upp halmsmulor som delvis grävt ned sig i ytlagret på gruset.
Sedan ska jag fylla på grus på de platser det "sjunkit ihop lite". De stökar runt lite i det med (läs gräver).
Det känns att hösten är här nu. Vad hände med min beställda brittsommar? ;)
Fjordingen roar sig med att impregnera sig med lera varje dag, till den grad att jag överväger att ge upp och lägga skaltäcke ibland.

Mina betar fortfarande endast gräs, har dock börjat fasa in lite proteinfoder.
Jag har SÅ mycket gräs nu att jag fortfarande får "stripbeta" för att de inte ska föräta sig.
Hur har ni det hos er?

Vi släppte på återväxt för 1,5 vecka sen så islandshästarna och halvblodet går på gräs enbart. Halvblodet går så länge som möjligt i gräshagen medan mina islandshästar får vara där över dagen sen på em får dom gå in till shettisen i den kraftigt nerbetade hagen. Shettisen får lite hö när de andra går över på gräset på morgonen.

Tror gräset ska räcka hela september och sen kommer jag öppna så dom kan gå i hela vanliga hagen (halva vilar nu så lite gräs kommer växa ett par veckor nu) och då börja ge lite hö utöver det gräs som finns. Så jag tror inte jag kommer behöva ge full giva hö förrän månadsskiftet okt/nov.
 
Mina går på bete men unghästen och den gamla får lite proteinkoncentrat. Bete iaf på heltid till mitten av oktober sen börjar jag nog stödfodra några kilon nattetid om temperaturen sjunker ner mot nollan nattetid (ingen med fång men dumt att beta frostgräs). Bete finns året ut om det är så men när jag börjar stödfodra beror främst pga nattetempraturerna. Dock har mina ligghall hela sommaren så sen används vid dåligt väder. :)
 
Mina går på bete men unghästen och den gamla får lite proteinkoncentrat. Bete iaf på heltid till mitten av oktober sen börjar jag nog stödfodra några kilon nattetid om temperaturen sjunker ner mot nollan nattetid (ingen med fång men dumt att beta frostgräs). Bete finns året ut om det är så men när jag börjar stödfodra beror främst pga nattetempraturerna. Dock har mina ligghall hela sommaren så sen används vid dåligt väder. :)
Mina går aldrig in på sommaren (läs matvrak, man kan inte lämna maten) och i år har de iofs gått i andra hagar.

Fick ordning på lösdriften idag 😁.
 
Mina har efter ett år kommit på att lösdriften är perfekt toalett :meh::banghead: dom använder den inte mycket i övrigt men lämnar hagen och går in där och gör sina behov och går sen ut igen. Blir fort grisigt:cautious:
 
Nya boxen invigd.
För den som undrar över där han tittar ut så är det en port som yttervägg där som kommer att vara stängd men med ett fönster i. Men idag öppnade vi bara porten.
 

Bifogade filer

  • IMG_20180916_182339_893.jpg
    IMG_20180916_182339_893.jpg
    85,9 KB · Visningar: 64
Vi har tagit in 3 ton småbalar i helgen och nu ska det mockas i hage. Avskyr att mocka!
Påminn mig inte. Jag har också en hage att mocka..
Avskyr ska jag väl inte säga att jag gör. Men det är ju så mycket bajs!!
Försökte hålla efter den hagen när de började beta av den, sedan kom nåt emellan så nu är det sådär mycket igen..

Men det får jag ta tag i om en vecka (och hoppas det inte blir för lerigt innan dess).
7 jobbnätter framför mig nu så då är det bonus om jag får in hagmockning. Om jag inte vill ställa av hästarna, och det kommer inte hända. Rida vs mocka, inget svårt val.
 
Finns som sagt bete här ett par veckor till i alla fall. Men det är dags att fixa till så halvblodet och shettisen har varsin hage att äta i där grindarna går på timer och släpper ut dom efter en viss tid. Islandshästarna har samma behov som dom går tillsammans och så blir de andra två insläppta automatiskt när alla ätit upp.

Tanken är att göra så här morgon och kväll så shettisen och islandshästarna inte äter för mycket och halvblodet inte äter för lite.

Roligt med hästar som har olika behov :p
 
Finns som sagt bete här ett par veckor till i alla fall. Men det är dags att fixa till så halvblodet och shettisen har varsin hage att äta i där grindarna går på timer och släpper ut dom efter en viss tid. Islandshästarna har samma behov som dom går tillsammans och så blir de andra två insläppta automatiskt när alla ätit upp.

Tanken är att göra så här morgon och kväll så shettisen och islandshästarna inte äter för mycket och halvblodet inte äter för lite.

Roligt med hästar som har olika behov :p
Annars kan du ju låta shettisen och halvblodet gå tillsammans och istället ha en högre foderlåda (med ätställning från marken/på tunn eu-pall etc) och låta shettisen äta spillet från halvblodet, och sen ev släppa ut dom med isisarna. Så gör jag! :)
 
Annars kan du ju låta shettisen och halvblodet gå tillsammans och istället ha en högre foderlåda (med ätställning från marken/på tunn eu-pall etc) och låta shettisen äta spillet från halvblodet, och sen ev släppa ut dom med isisarna. Så gör jag! :)

Tanken har funnits men valde att köpa en till timer istället så det får bli två grindar :)
 
Finns som sagt bete här ett par veckor till i alla fall. Men det är dags att fixa till så halvblodet och shettisen har varsin hage att äta i där grindarna går på timer och släpper ut dom efter en viss tid. Islandshästarna har samma behov som dom går tillsammans och så blir de andra två insläppta automatiskt när alla ätit upp.

Tanken är att göra så här morgon och kväll så shettisen och islandshästarna inte äter för mycket och halvblodet inte äter för lite.

Roligt med hästar som har olika behov :p
Så skönt att mina har nästan samma behov. Och att den som har lite högre behov är flockledare så han kan få lite mer hö sen 😁
 
Så skönt att mina har nästan samma behov. Och att den som har lite högre behov är flockledare så han kan få lite mer hö sen 😁

Jag har haft samma behov på mina i många år men det blev visst tillökning i familjen i år :angel: Plus att kompisens halvblod blivit större nu och kräver mer än mina islandshästar.
 
6DB3A854-009E-44F9-B1E7-677BA3DBFBC7.jpeg


Har bete som lär räcka tills det inte går att skrapa fram mer. Och då står drygt 2 ton silage och väntar. Det räcker i 150 dagar.

Vi ska dra om staketen någon dag. Typ nästa år. Kommer smalna av hagen och ha en slinga runtom bred nog att rida på och klippa med maskin.
 
Visa bifogad fil 19652

Har bete som lär räcka tills det inte går att skrapa fram mer. Och då står drygt 2 ton silage och väntar. Det räcker i 150 dagar.

Vi ska dra om staketen någon dag. Typ nästa år. Kommer smalna av hagen och ha en slinga runtom bred nog att rida på och klippa med maskin.
De ser inte smala ut iallafall dina godingar, gullepluttar på bilden. Härligt.
 
Visa bifogad fil 19652

Har bete som lär räcka tills det inte går att skrapa fram mer. Och då står drygt 2 ton silage och väntar. Det räcker i 150 dagar.

Vi ska dra om staketen någon dag. Typ nästa år. Kommer smalna av hagen och ha en slinga runtom bred nog att rida på och klippa med maskin.
Shettis har kommit in I flocken bra ser jag? :D

Har också bra med bête, men ett par hagar ska trots att det finns gräs få vila tills I vår är planen.
En annan ska betas av klart innan de får gå in I vinterhagen (de är dock där nu ett par dagar pga klass 1 varningen för starka vindar). Där finns en del att beta.

Min ena är överviktig (gissa vilken ;) ) men verkar I alla fall ha slutat att gå upp nu.
Hämtar en laddning hö på tisdag så jag har hemma I alla fall.
Har 3 ton hö reserverat nästgårds hemma, otroligt skönt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 042
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 129
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp