Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag har en hage som om inte vädret slår om helt (det är utan vindskydd) ska användas ett par veckor. Sedan är betet helt slut. Nu äter de hö fullt ut, men om/ när jag byter hage kommer de klara sig ett par veckor på gräset.
Vi har lite mindre än 3 ton hö hemma som beräknas räcka i knappt 2 månader, så vi är på jakt efter mer! Men eftersom 2 av 5 kan bli tjorviga av magen vid hösilage vill vi helst ha hö. Men har svårt att förvara så mycket som vi behöver.
 
Påbörjat grindarna som ska öppnas med hjälp av att de automatiska grindöppnarna. Tror och hoppas att det kommer bli jättebra :) Maken ska fixa fram lite andra skruv bara och så ska timerklockorna skruvas upp.
 
Jag har en hage som om inte vädret slår om helt (det är utan vindskydd) ska användas ett par veckor. Sedan är betet helt slut. Nu äter de hö fullt ut, men om/ när jag byter hage kommer de klara sig ett par veckor på gräset.
Vi har lite mindre än 3 ton hö hemma som beräknas räcka i knappt 2 månader, så vi är på jakt efter mer! Men eftersom 2 av 5 kan bli tjorviga av magen vid hösilage vill vi helst ha hö. Men har svårt att förvara så mycket som vi behöver.
Finns kanske ett litet hopp om att hitta hö nu när bönderna är ute och slår en skörd nu i alla fall?
 
Finns kanske ett litet hopp om att hitta hö nu när bönderna är ute och slår en skörd nu i alla fall?
Här tog de andra skörden för ett par veckor sedan men finns inget till salu. Men nu pratas det om en ev. liten 3:e skörd så det går kanske att lösa så småningom.
 
Sista veckan i beteshagen för mina islandshästar och kompisens halvblod nu. Islandshästarna har gått där drygt halva dagarna sen fått lite hö ihop med shettisen som går i den kraftigt nerbetade hagen. Är så rädd för fång så jag flyttar hästar fram och tillbaka hela tiden känns det som :p

Planen är att vi under helgen ska sätta rätt den vanliga hagen efter fibergrävandet, slå fast stolpar som står på trekvart, plocka ner beteshagen och göra klart fodergrindarna. Halva hagen har vilat i en månad nu så det har kommit upp lite gräs igen så det dröjer en vecka till innan jag öppnar upp allt och även shettisen får gå där.

Det är lite mysigt att fixa och planera inför fodring och allt nu på hösten. Målet är ju att hästarna inte ska äta varken för mycket eller för lite mat och att det ska vara så lättskött som möjligt för mig :)
 
@FengurLaugar Jag tycker också det är rätt mysigt att fixa, tänka efter, och göra det bättre/enklare detta året än förra.

Kl
Är det någon här som har ett isolerat kar från Thermobar? D.v.s. inget som kräver transformator. Hur tycker ni det funkar? Hur kallt har ni det/ hur ofta fyller ni på varmvatten?

Har väldigt sällan mer än runt nollan, kanske någon enstaka vecka är det mellan 5- 10 minus. Mitt vatten ut till hagen stängs av när det är frost, finns eluttag, men är längst bort i hagen.
För jobbigt att släpa dunkarna, så brukar flytta vattenkaret så att det är lätt att komma åt. Har tidigare isolerat med halm runt en tunna.
Men blev lita nellad av att ha en isolerad tunna på vintern och kunna använda flottör till den på sommaren.

Hade ni valt 80l eller 250l? Kan man ha flottör på sommaren så gör det kanske inte så mycket om det är 80 l (går oftast 3 hästar på sommaren). På vintern är där 2 hästar och då låter 250 l mycket, men o andra sidan med 80 l så behöver den fyllas på ofta.
 
Under helgen fixade vi klart grindarna till de automatiska grindöppnarna. Har två stycken från feed-x, en av gamla modellen och en av nya men de funkar på samma sätt förutom att den gamla är upp till 6h och den nya upp till 12h.

Förut har vi haft tråd som rullats upp med hjälp av en tyngd. I år pga shettis fick vi tänka om och har gjort bommar som går upp när klockan släpper istället. Vi provkörningen har det funkat super! Hoppas det fortsätter så hela vintern :)
 
@FengurLaugar Jag tycker också det är rätt mysigt att fixa, tänka efter, och göra det bättre/enklare detta året än förra.

Kl
Är det någon här som har ett isolerat kar från Thermobar? D.v.s. inget som kräver transformator. Hur tycker ni det funkar? Hur kallt har ni det/ hur ofta fyller ni på varmvatten?

Har väldigt sällan mer än runt nollan, kanske någon enstaka vecka är det mellan 5- 10 minus. Mitt vatten ut till hagen stängs av när det är frost, finns eluttag, men är längst bort i hagen.
För jobbigt att släpa dunkarna, så brukar flytta vattenkaret så att det är lätt att komma åt. Har tidigare isolerat med halm runt en tunna.
Men blev lita nellad av att ha en isolerad tunna på vintern och kunna använda flottör till den på sommaren.

Hade ni valt 80l eller 250l? Kan man ha flottör på sommaren så gör det kanske inte så mycket om det är 80 l (går oftast 3 hästar på sommaren). På vintern är där 2 hästar och då låter 250 l mycket, men o andra sidan med 80 l så behöver den fyllas på ofta.
På två hästar hade 80l fungerat, men inte tre tror jag. Jag hade 60l till två hästar men det var precis på gränsen. Med flottör så räcker det absolut med 80.
 
På två hästar hade 80l fungerat, men inte tre tror jag. Jag hade 60l till två hästar men det var precis på gränsen. Med flottör så räcker det absolut med 80.
Ja, jag kan inte bestämma mig om jag ska ha 250l och om jag är dumsnål om jag beställer 80l.
Men det skiljer 1500 mellan de två modellerna. :banghead:
 
Mina har gått in i vinterhagen, men än så länge är det så pass mycket mat där att de bara har halm att tugga på utöver höet.
Samt lite kraftfoder med proteintillskott såklart, märks på dem att det inte är massor med protein i gräset nu.

I övrigt så känns det lite som vi är ikapp med planerade saker, utom hagmockning I och för sig. Det får jag ta på nästa ledighet. Denna vecka jobbar jag sju dagar och jag vill hinna rida några dagar också.

Inte så att det inte finns något att göra, det gör det ju alltid.
Förra veckan kunde vi alla fall välja att ta hand om en del av den enorma äppelskörden :)
 
@HannaZ Vad fint det blev.
Lite sent svar men jag har nog inte sett de innan. Varit lite ofrivillig buke paus här.
Varit lite sådär mycket ett tag.
Så trött!
Men på fredag går jag på 2v ledigt. Tack o lov.
 
Någon som minns om jag visat bild på hur det ser ut när båda boxarna är klara?
Inte riktigt tid att leta bakåt nu heller 😁
 
Vi börjar sakta bli mer klara..tycker det gpr sakta som den men murningen tog lite tid..
Målning el vatten lister dörrfoder boxdörrar i murade boxar mm fattas samt få till en sadelkammare.
Men här är lite före och efter bilder ändå..
 

Bifogade filer

  • IMG_20181017_100931.jpg
    IMG_20181017_100931.jpg
    389,9 KB · Visningar: 113
Precis köpt mer tråd.... Vi går och rättar till efter de j*vla vildsvinen varje dag i hagen trots tråd och el.

Hela skogen och vägarna är uppbökade men vi har lyckats klara hagen något sådär i alla fall. Värre för grannen som fått hela sommarbetet uppbökat.

Just nu är jag fruktansvärt trött och irriterad på vårt jaktlag som matar dem till förbannelse utan att skjuta. Rena vildsvinsuppfödningen här. :rage:
 
Precis köpt mer tråd.... Vi går och rättar till efter de j*vla vildsvinen varje dag i hagen trots tråd och el.

Hela skogen och vägarna är uppbökade men vi har lyckats klara hagen något sådär i alla fall. Värre för grannen som fått hela sommarbetet uppbökat.

Just nu är jag fruktansvärt trött och irriterad på vårt jaktlag som matar dem till förbannelse utan att skjuta. Rena vildsvinsuppfödningen här. :rage:

Vi har som tur var inte vildsvin i hagarna. Vi har ju också inhägnat hela tomten runt huset eftersom de en morgon vänt uppochner på hela skiten, hela fina gräsmattan.

Nu är de "bara" i skogen och har nog bökat upp hela vår skog på ca 6 hektar. Det är iofs nyttigt för skogen men inte så snyggt att se på.
Jägarna som jagar på de andra markerna runt om frågade om de fick skjuta från vår mark och det var ett glatt "Ja" från vårat håll. Vi vill ha köttet och kanske bli av med lite fler svin, som även här matas med extremt mycket mat, vilket han påstod bara var för åtel men ärligt talat är jag inte övertygad. Speciellt inte när andra jägare jag pratar med ondgör sig över att matställena får grisarna att få två kullar per år istället för en.
Som fullständig amatör och utan jägarexamen så är min upplevelse exakt sådan; att de förökar sig ohämmat och börjar gå in på tomter de annars inte var inne på för ca 6 år sedan.
 
@Efwa Här pratar vi inte 2 kullar per år utan fler. Ju mer mat det finns desto snabbare förökar de sig och skjuts de inte så blir det etter värre.

Ett tag kunde du åka ut med bilen och tuta så kom det stora flockar, efter mycket påtryckningar, många möten så har matningen minskat men det skjuts knappt någonting. Sen klagar jaktlaget på att all älg och rådjur försvunnit. No shit Sherlock.

Var lugnt ett tag med "normala" grisar dvs att man såg spåren efter dem men nu börjar de komma nära inpå igen.

Har egentligen inget emot dem men det har skötts så dåligt och det skapar stor irritation här i området
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
565
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
876
· Visningar
74 550
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp