Snackistråd eget stall/gård del 2

@Bumpa Vilket perfekt ställe måste jag säga! Massa förutsättningar till förbättringar men ändå en bra grund att jobba utifrån som inte kräver enorma insatser-bara det att det finns ridbana och ligghallar är ju guld värt. Ska bli riktigt kul att se förändringarna :)!
 
Jag hade redan två hästar och flyttade så fort stallet blev klart. Hade stått i samma stall i många år så det var inga bekymmer med uppsägningstid eller så, de visste ju redan ett halvår tidigare att vi skulle flytta.

Jag har inte inackorderingar och det kommer jag aldrig någonsin ha om det inte typ är för att vi svälter. Det är verkligen inte värt besväret! Har upplevt alltför många galna hästmänniskor genom åren och alla verkar såklart snälla och pålitliga i början innan de visar sina äkta intrigerande hästvanvårdande jag. Det är heller inte särskilt roligt att ha främmande springande på gården till alla dygnets tider och det måste man räkna med om man hyr ut stallplats. Det är dessutom inte bara hästägaren du ska ha att göra med, men även dennas medryttare, vilda ungar, övrig familj, kompisar och olydiga hundar... Det är svårt att bli av med dåliga inackorderingar och i uppsägningstiden kan du räkna med att allt blir ännu värre. Du blir ansvarig för deras hästar om de inte dyker upp eller om hästen blir sjuk.

Älskar att mitt stall är lugnt och fridfullt och bara mitt. Ska man ha inackorderingar får man driva stort, annars är det inte värt besväret.
 
@Bumpa Härligt ställe ni köpt! Kommer bli superfint med lite färg.

Vi har gett vårt stallbygge lite jullov, men snart drar det igång igen. Takläggning just nu och väntar mest på att det ska bli klart. Nästa grej som ska göras är att beställa fönster. Vi vill ha underhållsfria (stål), valvade och öppningsbara. Så läste jag om fönster som var godkända utan galler, tror någon här på buke hade beställt ifrån Danmark. Har någon här erfarenhet av dessa eller liknande fönster?
 
@Bumpa Härligt ställe ni köpt! Kommer bli superfint med lite färg.

Vi har gett vårt stallbygge lite jullov, men snart drar det igång igen. Takläggning just nu och väntar mest på att det ska bli klart. Nästa grej som ska göras är att beställa fönster. Vi vill ha underhållsfria (stål), valvade och öppningsbara. Så läste jag om fönster som var godkända utan galler, tror någon här på buke hade beställt ifrån Danmark. Har någon här erfarenhet av dessa eller liknande fönster?
Är antagligen i polykarbonat istället för glas.
 
@Bumpa Härligt ställe ni köpt! Kommer bli superfint med lite färg.

Vi har gett vårt stallbygge lite jullov, men snart drar det igång igen. Takläggning just nu och väntar mest på att det ska bli klart. Nästa grej som ska göras är att beställa fönster. Vi vill ha underhållsfria (stål), valvade och öppningsbara. Så läste jag om fönster som var godkända utan galler, tror någon här på buke hade beställt ifrån Danmark. Har någon här erfarenhet av dessa eller liknande fönster?

Vi hade det i gamla stallet, någon plast typ plexiglas. Gick dock sönder om de pressade hårt eller sparkade mot det. Men nu kanske det finns bättre material, det var ju länge sen.
 
@Centaur @Maléne Tack snälla ni för svar. Hittade leverantören och såg att Arphus hingststall har stallfönster utan galler därifrån. Så det är säkert hållbart för mina små ponnyer med. Frågan är hur plast slits, om det blir repigt/matt med tiden tänker jag. Får ta kontakt med leverantören :)
 
Vi gör inga stora grejer på gården, av förklarliga själ.

Har köpt ett slow feedingnät att trä över minibalen som jag har i höhäcken i hagen. Blir inte riktigt lika mkt spill,och så tar det lite längre tid för dem att äta upp det. Sen att de hade dragit av nätet på balen idag är en annan femma;).

Har pyntat sadelkammaren med en tavla oxå.
_20170108_202016_zpsst6einkp.jpg
 
Här har vi haft mäklaren för att värdera gården vi bor på nu som ska säljas men är grymt besviken att han värderade det så lågt. Vi har slitit med renovering i 7år, bytt ut alla golv(ner till grunden)och lagt golvvärme , nya fönster, nytt kök, nytt badrum, ny tvättstuga, nygjort tvrum och sovrum, ny panna + nytt pannrum, nytt avlopp med brunn och allt, fiber. Vi har även köpt till en extra hektar hagmark, byggt stall och verkstad i befintliga byggnader, grävt en stor damm, rensat, dränerat och fixa till trädgården. Det som är kvar är att måla om huset på utsidan, två sovrum på övervåningen(tapeter och så) och hallen. Det mesta är alltså gjort ändå fick vi inte mycket mer värderat än när vi köpte det som knappt beboligt för 7år sen.. Då fick vi det dessutom billigt då det köptes privat och för att förra ägarna skulle slippa rensa/städa. Känns som alla års slit (vi har knappt gjort nått annat) och alla pengar bara är kastade i sjön. Sen är det ju så klart marknaden som styr priset och han trodde att en budgivning kunde få upp priset. Men vi får väl se :down: kändes lite som ett slag i magen faktiskt..
 
Kan tillägga också att all renovering är grymt noggrant gjort, inget slarv och bra byggt. Vi har verkligen lagt våran själ i det då tanken var från början att det var här vi skulle bo resten av livet.
 
Här har vi haft mäklaren för att värdera gården vi bor på nu som ska säljas men är grymt besviken att han värderade det så lågt. Vi har slitit med renovering i 7år, bytt ut alla golv(ner till grunden)och lagt golvvärme , nya fönster, nytt kök, nytt badrum, ny tvättstuga, nygjort tvrum och sovrum, ny panna + nytt pannrum, nytt avlopp med brunn och allt, fiber. Vi har även köpt till en extra hektar hagmark, byggt stall och verkstad i befintliga byggnader, grävt en stor damm, rensat, dränerat och fixa till trädgården. Det som är kvar är att måla om huset på utsidan, två sovrum på övervåningen(tapeter och så) och hallen. Det mesta är alltså gjort ändå fick vi inte mycket mer värderat än när vi köpte det som knappt beboligt för 7år sen.. Då fick vi det dessutom billigt då det köptes privat och för att förra ägarna skulle slippa rensa/städa. Känns som alla års slit (vi har knappt gjort nått annat) och alla pengar bara är kastade i sjön. Sen är det ju så klart marknaden som styr priset och han trodde att en budgivning kunde få upp priset. Men vi får väl se :down: kändes lite som ett slag i magen faktiskt..

Har ni använt en mäklare som kan gårdar eller en "vanlig". Vi gjorde felet att ta en vanlig mäklare när vi värderade om huset och blev grymt besvikna. Nu räcker det för att lägga om lånen men en betydligt mindre gård bredvid såldes för miljonen mer trots mindre hus, mindre volt och mindre mark.

Nästa gång blir det en gårdsmäklare.
 
Har ni använt en mäklare som kan gårdar eller en "vanlig". Vi gjorde felet att ta en vanlig mäklare när vi värderade om huset och blev grymt besvikna. Nu räcker det för att lägga om lånen men en betydligt mindre gård bredvid såldes för miljonen mer trots mindre hus, mindre volt och mindre mark.

Nästa gång blir det en gårdsmäklare.

Detta var en gårdsmäklare :( vi är lite bekanta med en "vanlig" mäklare och han har sagt(innan denna värdering) att han trott att våran gård skulle bli värderad på en helt annan summa.. Då har han inte sett så mycket av det i nuläget men det var han som värderade när vi köpte och han vet på ett ungefär hur mycket vi gjort sen dess. Försöker trösta mig med att det är marknaden och inte mäklaren som sätter det slutgiltiga priset men självförtroendet fick sig en liten törn :(
 
Här har vi haft mäklaren för att värdera gården vi bor på nu som ska säljas men är grymt besviken att han värderade det så lågt. Vi har slitit med renovering i 7år, bytt ut alla golv(ner till grunden)och lagt golvvärme , nya fönster, nytt kök, nytt badrum, ny tvättstuga, nygjort tvrum och sovrum, ny panna + nytt pannrum, nytt avlopp med brunn och allt, fiber. Vi har även köpt till en extra hektar hagmark, byggt stall och verkstad i befintliga byggnader, grävt en stor damm, rensat, dränerat och fixa till trädgården. Det som är kvar är att måla om huset på utsidan, två sovrum på övervåningen(tapeter och så) och hallen. Det mesta är alltså gjort ändå fick vi inte mycket mer värderat än när vi köpte det som knappt beboligt för 7år sen.. Då fick vi det dessutom billigt då det köptes privat och för att förra ägarna skulle slippa rensa/städa. Känns som alla års slit (vi har knappt gjort nått annat) och alla pengar bara är kastade i sjön. Sen är det ju så klart marknaden som styr priset och han trodde att en budgivning kunde få upp priset. Men vi får väl se :down: kändes lite som ett slag i magen faktiskt..
Fy vad tråkigt :(! Har ni haft flera olika mäklare för värdering?
 
Detta var en gårdsmäklare :( vi är lite bekanta med en "vanlig" mäklare och han har sagt(innan denna värdering) att han trott att våran gård skulle bli värderad på en helt annan summa.. Då har han inte sett så mycket av det i nuläget men det var han som värderade när vi köpte och han vet på ett ungefär hur mycket vi gjort sen dess. Försöker trösta mig med att det är marknaden och inte mäklaren som sätter det slutgiltiga priset men självförtroendet fick sig en liten törn :(

Vad tråkigt! Hur har ni renoverat? För att ni ska få igen för jobbet måste det oftast vara väldigt modernt eller gjort i gammal stil (om huset är gammalt). Att det bara är nytt räcker inte. Fundera på om ni kan styla om lite och få en ny värdering av annan mäklare?

Småsaker som perfekt målade staket, ljuskronor i stallet och homestyling i huset kan påverka en värdering mycket även om man inte tycker att det borde spela någon roll.
 
Vad tråkigt! Hur har ni renoverat? För att ni ska få igen för jobbet måste det oftast vara väldigt modernt eller gjort i gammal stil (om huset är gammalt). Att det bara är nytt räcker inte. Fundera på om ni kan styla om lite och få en ny värdering av annan mäklare?

Småsaker som perfekt målade staket, ljuskronor i stallet och homestyling i huset kan påverka en värdering mycket även om man inte tycker att det borde spela någon roll.

Det är lite lantlig stil, inget utstickande utan ganska neutralt och lätt att styla om som man vill. Köket är vitt och grått och likaså badrummet. Känns som att det är svårt att göra om det så mycket, känner verkligen inte för att lägga ner mer vare sig pengar eller arbete faktiskt... Räknar inte med att vi ska få igen något för arbetet men i alla fall att vi skulle gå +-0 på allt ekonomiskt vi lagt ner, nu går vi back flera 100 000 plus arbetet om det inte budas upp :down: Tur i alla fall att gården vi ska flytta till ägs av mina svärföräldrar så vi tar över så mycket mark vi får låna till nu och resten behåller dom(men vi får bruka det) tills vi kan köpa ut det eller till den dagen vi får ärva. Så sitter ju inte i sjön om vi inte får låna så mycket som var tänkt, mest bara tråkigt om vi går massor back efter allt slit :(
 
Jag är konfunderad! Vi gjöt om del av golvet i mitt nya stall. Den del av betonggolvet som är orört är nog sedan 40-talet. Ser helt ut och det är därför vi inte brydde oss om att gjuta om den delen.

Nu har vi upptäckt att vid fuktigt väder så blir den gamla betongen helt dyngsur - det ser ut som om någon har hällt ut vatten på golvet. Medan den nya delen av golvet är helt torrt. Så det är inte taket som läcker, utan det känns som om den gamla betongen suger upp fukt från luften.

Någon som varit med om något liknande??

/Lizzie
 
Jag är konfunderad! Vi gjöt om del av golvet i mitt nya stall. Den del av betonggolvet som är orört är nog sedan 40-talet. Ser helt ut och det är därför vi inte brydde oss om att gjuta om den delen.

Nu har vi upptäckt att vid fuktigt väder så blir den gamla betongen helt dyngsur - det ser ut som om någon har hällt ut vatten på golvet. Medan den nya delen av golvet är helt torrt. Så det är inte taket som läcker, utan det känns som om den gamla betongen suger upp fukt från luften.

Någon som varit med om något liknande??

/Lizzie

Vi har en gammal lada, flyttade in för ett år sen men inte hunnit fixa i den ännu. Det finns ett par ställen där betonggolvet är blött men taket torrt, har inte förstått vad det kan bero på men det kanske är som du säger...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
565
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
876
· Visningar
74 545
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp