Snackistråd eget stall/gård del 2

Nix, det finns boxar hos grannen vid nödfall, men jag har inte behövt använda dom än, på över två år. Kan stänga av lösdriften om det skulle behövas, har byggt sjukhage runt den några gånger. :)
Vilket skulle du säga är smidigast, stall eller lösdrift? Hur ofta mockar du vindskydd och hage?

Anledningen till mina frågor i tråden är att vi planerar att ha en mindre gård i framtiden och då kunna ha hästar hemma. Vi ska titta på en på söndag, troligtvis kommer vi inte köpa den men den är så nära så vi tänkte att vi kan titta alla fall.
 
Ni som har häst hemma, hur många hästar har ni och hur stor gård har ni? Tänker på hur stor yta ni har till stall och hagmark?

Vi har fem hästar på lösdrift, 4hektar hagmark. En vinterhage (som även betas något/några gånger per år, tre sommarhagar som vi växlar mellan. Betet brukar räcka juni-september ett normalår. :)
 
Vilket skulle du säga är smidigast, stall eller lösdrift? Hur ofta mockar du vindskydd och hage?

Anledningen till mina frågor i tråden är att vi planerar att ha en mindre gård i framtiden och då kunna ha hästar hemma. Vi ska titta på en på söndag, troligtvis kommer vi inte köpa den men den är så nära så vi tänkte att vi kan titta alla fall.
Solklart lösdrift! Hade i grannens stall tidigare och skötte allt.

Nu är hästarna ute hela tiden, så det är inte jättenoga med tiderna. Jag tycker det är onödigt att ha på box. Ponnyn, som går på striktare diet har lunchhage och får mat fem gånger per dag, jag fodrar tre.

Jag mockar dagligen vår-sommar-höst. Vintertid har vi så kallt att allt fryser fast, så då mockar jag bara lösdriften, några gånger på vintern mockar vi med traktor.

Man får investera i lite grus runt lösdrift/matplats/ingång och den sköter det hela sig själv. Speciellt om man har häst som går på bal.

Annars är mina bästa investeringar lunchhage och varm balja med flottör(vi ska snart koppla in den!)
 
Tänker så också att lösdrift borde vara smidigast och mest tidsbesparande. Men med box tillgänglig om det behövs
 
Har 1,5 häst, en fjording och en liten shettis:D Gården har 14 hektar men använder enbart ca 1 hektar till hage då mina skulle bli överviktiga och riskera fång om dom gick på större bete.
Har stall med 2 boxar(finns plats att bygga en tredje om man vill) och lösdrift. Dock har jag bara använt boxarna vid hovslagarbesök och liknande. Annars har dom gått året runt på lösdriften. Har djupströbädd och tar bara ut bajset och det skitigaste topplagret + fyller på ny halm ca en gång i veckan. 2 gånger om året kör vi ut hela bädden med Bobcat. Så det är jättelättskött.
Gården vi hade tidigare var ca 2 hektar skogshage och litet stall med två boxar, ingen lösdrift. Funkade det med förutom att vi inte kunde ta eget grovfoder som vi gör nu :)
 
Vilket skulle du säga är smidigast, stall eller lösdrift? Hur ofta mockar du vindskydd och hage?

Anledningen till mina frågor i tråden är att vi planerar att ha en mindre gård i framtiden och då kunna ha hästar hemma. Vi ska titta på en på söndag, troligtvis kommer vi inte köpa den men den är så nära så vi tänkte att vi kan titta alla fall.

Både en bra lösdrift och stall med boxar är ett krav för mig. Vill kunna ha hästarna på en bra lösdrift stora delar av året men vill kunna stall in vid behov. Mockar ligghall så gott som dagligen, men vid mindre tid kan jag hoppa över nån dag.
 
Vilket skulle du säga är smidigast, stall eller lösdrift? Hur ofta mockar du vindskydd och hage?

Anledningen till mina frågor i tråden är att vi planerar att ha en mindre gård i framtiden och då kunna ha hästar hemma. Vi ska titta på en på söndag, troligtvis kommer vi inte köpa den men den är så nära så vi tänkte att vi kan titta alla fall.
Lösdrift är smidigare. Mockar en till två gånger i veckan i Ligghallen och runt matplatserna.
Men beror lite på vilken typ av hållning du föredrar och hästar som funkar ihop dygnet runt underlättar, både lättfödda och svårfödda i samma lösdrift blir lite meckigt då tycker jag att det är bättre att ta in den som behöver mer tex till natten.

Jag gillar båda men det skulle inte funka utan ett bra stall också.
 
Vilket skulle du säga är smidigast, stall eller lösdrift? Hur ofta mockar du vindskydd och hage?

Anledningen till mina frågor i tråden är att vi planerar att ha en mindre gård i framtiden och då kunna ha hästar hemma. Vi ska titta på en på söndag, troligtvis kommer vi inte köpa den men den är så nära så vi tänkte att vi kan titta alla fall.
Både en bra lösdrift och stall med boxar är ett krav för mig. Vill kunna ha hästarna på en bra lösdrift stora delar av året men vill kunna stall in vid behov. Mockar ligghall så gott som dagligen, men vid mindre tid kan jag hoppa över nån dag.
Håller med här. Du behöver någon form av boxar att använda vid behov åtminstone.
Sjukbox tex.
Hos mig är det för närvarande som "uteboxar under tak". . Dvs är i en byggnad men inte isolerat utan de står i en stor lada som har stor öppen port med högt i tak så i princip utetemp men med vindskydd.
Bredvid boxarna finns en skötselplats för borstning, skoning etc. Det eller någon annan form av stallgång behöver man ju också.

Men det ska bli frostfritt stall när vi renoverat oss dit.

Mockar lösdrift 1-2ggr/vecka.
Hagar är svårare att svara på. Försöker mocka ur hagarna ordentligt när jag byter från den hagen, i vinterhagen kan jag dock ta en del emellan varven när jag tycker det är för mycket bajs.
Men sedan beror det ju på parasittrycket. Nu har jag så gott som parasitfria marker och hästar, har man inte det så får man ju mocka mer i hagarna, oavsett om de går på lösdrift eller uppstallade.

Edit: Buke funkar sådär på min telefon så mina inlägg ser helt konstigt författade ut ibland. Texten hamnar inte alltid där den borde..
 
Senast ändrad:
Ni som har häst hemma, hur många hästar har ni och hur stor gård har ni? Tänker på hur stor yta ni har till stall och hagmark?

Vi har 3 boxar och för närvarande 2 hästar. En exmoorponny och en arab. Gården är för tillfället avstyckad och vi arrenderar 2 ha till vinterhage, och 2,5 ha sommarbete. Den marken (+13 ha åker och skog) kommer vi att köpa loss när nuvarande ägare inte vill/orkar bruka den längre. Marken tillhör ursprungligen vår gård, och då det är deras barndomshem så känns det viktigt för dem att gården får vara intakt. Och vi vill ju gärna bruka marken och värna skogen som sköts om med väldigt varsam hand i dagsläget.
 
Har tidigare haft stall med boxar, hyrde ut platser och gick på slutet omkring och svor över att inackorderingarna tog mer tid och kostade mer än vad man fick igen. Ett himla masande med vem som ville ha vilken hage, vilken tid hästarna skulle in, skogstokiga hästar som var hemska att leda ut på morgonen och in på kvällen, hästägare som hade glömt att packa höpåsar o.s.v. o.s.v.

Sa upp alla utom de allra närmsta och byggde om till en stor lösdrift - det BÄSTA vi har gjort! Alla hästar (som bara är 4 st nu) går tillsammans och är hur harmoniska som helst. Fri tillgång på grovfoder, bara att köra fram med traktorn en gång i veckan istället för dessa eviga påsar. Fylla ett stort kar med vatten istället för mängder av hinkar i boxar. Inga ut- eller insläpp, eventuella täcken får var och en byta själv vid behov, mockningen delar vi på. Går ju att ha lösdrift på massor av olika sätt, vi har varianten där vi mockar inne i ligghallen (och ute i den uppgrusade delen av hagen) varje dag, precis som i en box. Det kan ta ganska lång tid när man har mockningsdag, men det har man å andra sidan inte varje dag. Det går ju att bygga ännu smidigare så att man kan ha halmbädd som man bara fyller på, och mockar ut med traktorn några gånger per år, samt att man kan ha eluppvärmd vattenkopp. Men vi tycker att det är lyxigt nog som vi har det nu. Bara det här med att kunna ligga kvar i sängen en lördagsmorgon, och veta att hästarna har allt de behöver! :love: Men den största fördelen är förstås att hästarna mår bättre. Ingen som biter på väggar eller beter sig grinigt, alltid pigga och glada, de gamla har blivit fräschare i kroppen. Och ja, det gick jättebra att ha tävlingshäst på lösdrift också (min förra häst fick nog ändå räknas som "tävlingshäst" och han trivdes toppen).
 
@Mirre Hur mycket mark man behöver beror på vilka hästar man behöver, om man vill/ kan släppa dem på bete på sommaren. Jag har så att jag stödfodrar mina på sommaren med ett par kilo hö, men så har jag lättfödda hästar. När de är unghästar åker de bort över sommaren på bete annars.

Tycker det är skönast med tre hagar som mockas, en vinter, en sommar och en hösthage. Vinterhagen blir oftast väldigt upptrampad, f.f.a. på vissa ställen, vill kunna flytta dem från sommarhagen innan den blir alltför nerbetad och vill ge den en chans att hämta sig inför nästa sommar.
I hösthagen får de gå tills det blir blöt och då flyttas de till vinterhagen. (Grusa upp där det behövs!)

Viktigaste är att man planerar det smart med var lösdriften/ stallet/ vattnet och stacken står någonstans. Att man tar den värsta skiten och putsar hagarna ett par gånger om året.

Jag tycker det tar lika lång tid med lösdrift som stall, men skillnaden är att du behöver inte göra det varje dag. Utan kan planera in att lägga ett par halvdagar i veckan/ månaden.

kl
Visade sig att vi kunde köpa hösilage från andra skörden (samma som vi redan har), så skönt! Nu har vi c:a 20 balar och kan ta analys, ska bli skönt att ha koll på vad de får i sig.
 
Senast ändrad:
@Mirre
Markarealen beror ju på helt vilka hästar man har. Jag har 3ha mark. Men gissningsvis är det ca 2ha fördelat på alla mina jagar just nu. Har en skogsdel kvar att stängsla.
Har en fjording och en isis och i är räckte mitt bete fram till oktober trots torkan. Hade antagligen kunnat föda ytterligare en häst med samma näringsbehov egentligen, om jag låtit de beta hagarna hårt hela tiden.

Men har du lite svårfödda hästar så behöver du mer mark, alternativt så får du stödfodra.
Mina gick på enbart bete ca 15-april-1 okt. På slutet lade jag till proteintillskott då det behövdes.
 
@Mirre Hur mycket mark man behöver beror på vilka hästar man behöver, om man vill/ kan släppa dem på bete på sommaren. Jag har så att jag stödfodrar mina på sommaren med ett par kilo hö, men så har jag lättfödda hästar. När de är unghästar åker de bort över sommaren på bete annars.

Tycker det är skönast med tre hagar som mockas, en vinter, en sommar och en hösthage. Vinterhagen blir oftast väldigt upptrampad, f.f.a. på vissa ställen, vill kunna flytta dem från sommarhagen innan den blir alltför nerbetad och vill ge den en chans att hämta sig inför nästa sommar.
I hösthagen får de gå tills det blir blöt och då flyttas de till vinterhagen. (Grusa upp där det behövs!)

Viktigaste är att man planerar det smart med var lösdriften/ stallet/ vattnet och stacken står någonstans. Att man tar den värsta skiten och putsar hagarna ett par gånger om året.

Jag tycker det tar lika lång tid med lösdrift som stall, men skillnaden är att du behöver inte göra det varje dag. Utan kan planera in att lägga ett par halvdagar i veckan/ månaden.

kl
Visade sig att vi kunde köpa hösilage från andra skörden (samma som vi redan har), så skönt! Nu har vi c:a 20 balar och kan ta analys, ska bli skönt att ha koll på vad de får i sig.
Vad skönt med silaget.

Jag märker på mitt hö att det varit dålig tillväxt i år. Vissa av balarna har kortare strån än vanligt. Inte boss eller så som gör det dammigt. Men det är lite jobbigt att packa i höpåsar och blir allmänt mer spill omkring. Nu tar jag ju upp allt jag kan av spillt och ger, men det är allmänt drygt att hålla på med när man får några sådana balar i rad.

*kl* Om nån bryr sig om min hand så funkar den rätt bra nu, och jag kan rida, får dock tänka lite på hur jag håller tyglarna. Rider mycket på enhandsfattning men stöttar med fingrarna på den handen om jag behöver. Stygnen ska bort på måndag först.
Glädjande är dock att jag fick några kronor på olycksförsäkringen för min klantighet. 😇
 
Vad skönt med silaget.

Jag märker på mitt hö att det varit dålig tillväxt i år. Vissa av balarna har kortare strån än vanligt. Inte boss eller så som gör det dammigt. Men det är lite jobbigt att packa i höpåsar och blir allmänt mer spill omkring. Nu tar jag ju upp allt jag kan av spillt och ger, men det är allmänt drygt att hålla på med när man får några sådana balar i rad.

*kl* Om nån bryr sig om min hand så funkar den rätt bra nu, och jag kan rida, får dock tänka lite på hur jag håller tyglarna. Rider mycket på enhandsfattning men stöttar med fingrarna på den handen om jag behöver. Stygnen ska bort på måndag först.
Glädjande är dock att jag fick några kronor på olycksförsäkringen för min klantighet. 😇
Jag märker också att det är kortare strån än vanligt. Men väldigt skönt att det löste sig med samma skörd, han har dessutom ett par balar till om vi skulle behöva lite senare.
Vår vanliga bonde hade lovat oss hö, men i slutet ändan sålde han det till någon annan (mer betalt?). Vi hade kommer överens om pris osv. Så både surt och snopet.
Hade vart skönt om vi haft turen med att ha hittat en ny pålitlig.

Vad skönt att det löst sig med handen, om inte annat är det nyttigt att rida på en hand ibland. Ibland när jag ska rastar lite lät i ridhuset rider jag i grimma och grimskaft, har bara en "tygel" då. Eller så rider jag utan tyglar. Svåååårt! Men bra för självförtroendet.
 
Jag märker också att det är kortare strån än vanligt. Men väldigt skönt att det löste sig med samma skörd, han har dessutom ett par balar till om vi skulle behöva lite senare.
Vår vanliga bonde hade lovat oss hö, men i slutet ändan sålde han det till någon annan (mer betalt?). Vi hade kommer överens om pris osv. Så både surt och snopet.
Hade vart skönt om vi haft turen med att ha hittat en ny pålitlig.

Vad skönt att det löst sig med handen, om inte annat är det nyttigt att rida på en hand ibland. Ibland när jag ska rastar lite lät i ridhuset rider jag i grimma och grimskaft, har bara en "tygel" då. Eller så rider jag utan tyglar. Svåååårt! Men bra för självförtroendet.

Jag är bara glad att jag har hö av bra kvalité, ytan att ha behövt leta. Även om det har lite lågt protein. Kan överleva de korta stråna när håret är som det är.
Rider fjordingen en del på enhandsfattning annars med. Men islänning är inte riktigt där än att det funkar i alla lägen. Men det funkade att stötta med fingrarna på skadade handen när det behövdes.
Utan tyglar alls funkar sådär på fjordingen. Kan bli lite svårt med broms när han är på det humöret.

Att mocka lösdriften (halm) med en och en halv hand var lite meckigt men halva blev okej rent och andra halvan kvarstår..
Kan få hjälp om det inte funkar men gillar inte att be om hjälp "i onödan" 😉
 
Vi jobbar ständigt på att förbättra vår gård, men redan som det är nu har vi det toppen 😃.12 hästar varav 10 hemma.Galopphästar och mina två "halvblod " (hälften halvblod hälften fullblod ) samt barnens ponny.
Vi har två lösdrifter.Inne på Box i utestallet står fyra tävlingshästar.Tre boxar i "Stora stallet" används.
Går hemma med mina två barn, sköter gården och hästarna.Mycket jobb men oh så kul!😃Har miltals ridvägar i skogen , åker till ridbana/ridhus en gång varannan vecka utslaget på ett år😃
 
Hur går det för er alla?
Här händer väl inte så mycket mer än det vanliga, eller jo gården har börjat julpyntas :)
Och det har varit ett par veterinärbesök med fjordingen, men nu hoppas vi att vi är på rätt spår igen. :)
 
Hur går det för er alla?
Här händer väl inte så mycket mer än det vanliga, eller jo gården har börjat julpyntas :)
Och det har varit ett par veterinärbesök med fjordingen, men nu hoppas vi att vi är på rätt spår igen. :)

Hoppas det inte är något allvarligt med fjordingen :heart

Annars så är det rätt lugnt här. Min ena islandshäst vilar drygt en vecka till sen ska även han sättas igång och vintertränas :) Vi har äntligen fått på grus på hela gårdsplanen och byggt en väg som är vår nya infart.

Jag blev lycklig när kylan äntligen kom och vi slapp leran. Knockligt i hagen istället men hästarna har som tur vett att gå försiktigt. Vi hann ju tyvärr inte dränera och grusa hagen i år utan det satsar vi på nästa år. Ska bli sköööönt!
 
Hoppas det inte är något allvarligt med fjordingen :heart

Annars så är det rätt lugnt här. Min ena islandshäst vilar drygt en vecka till sen ska även han sättas igång och vintertränas :) Vi har äntligen fått på grus på hela gårdsplanen och byggt en väg som är vår nya infart.

Jag blev lycklig när kylan äntligen kom och vi slapp leran. Knockligt i hagen istället men hästarna har som tur vett att gå försiktigt. Vi hann ju tyvärr inte dränera och grusa hagen i år utan det satsar vi på nästa år. Ska bli sköööönt!
Här ösregnar det idag, men jag har också varit lycklig att slippa lera..

Fjordingen har haft en ospecifik rörelsestörning ett tag dock utan att jag upplevt hälta. Böjprov och longering på olika underlag gav inget, equiterapeut hittade en hel del. Hovis slår på sulor i veckan för att säkerställa att det inte är någon hovömhet som påverkat (varit lite öm när det varit hårt av och till).
Jag hoppas han är mycket bättre nu men om inte hoppas jag att ev. skada som legat dold kommer fram nu när muskler är "fixade".
Sedan kollades han för allergi/astma i samma veva för att de tyckte han var flåsig inne första besöket. Dock var han fullpälsad, ovan vid innetemp och det var säkert uppemot 20 grader. Men prov negativt, otroligt skönt då han hade en sväng hosta i sept, och hade samma för två år sedan. Så skönt att han antagligen inte håller på att bli "hosthäst" för jag har en väldigt bra anpassad miljö redan, så ytterligare anpassningar hade varit svårt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
567
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
876
· Visningar
74 573
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp