Snackistråd eget stall/gård del 2

Här ösregnar det idag, men jag har också varit lycklig att slippa lera..

Fjordingen har haft en ospecifik rörelsestörning ett tag dock utan att jag upplevt hälta. Böjprov och longering på olika underlag gav inget, equiterapeut hittade en hel del. Hovis slår på sulor i veckan för att säkerställa att det inte är någon hovömhet som påverkat (varit lite öm när det varit hårt av och till).
Jag hoppas han är mycket bättre nu men om inte hoppas jag att ev. skada som legat dold kommer fram nu när muskler är "fixade".
Sedan kollades han för allergi/astma i samma veva för att de tyckte han var flåsig inne första besöket. Dock var han fullpälsad, ovan vid innetemp och det var säkert uppemot 20 grader. Men prov negativt, otroligt skönt då han hade en sväng hosta i sept, och hade samma för två år sedan. Så skönt att han antagligen inte håller på att bli "hosthäst" för jag har en väldigt bra anpassad miljö redan, så ytterligare anpassningar hade varit svårt.

Hade en islandshäst för några år sen som fick bronkit. Tog bort honom tillslut för det var inget värdigt liv för honom. Sen fick en av mina nuvarande hosta på hösten för ett par år sen och jag blev ju livrädd! Ringde direkt till kliniken och fick tid men veterinären tyckte att jag och hon var mer sjuka än hästen (vi var förkylda) och han går på lösdrift med bra grovfoder så det hade liksom varit höjden av otur om även han hade blivit hosthäst :cautious: Så det var troligen bara en förkylning och efter vila och slemlösande har han inte hostat mer.
 
Hade en islandshäst för några år sen som fick bronkit. Tog bort honom tillslut för det var inget värdigt liv för honom. Sen fick en av mina nuvarande hosta på hösten för ett par år sen och jag blev ju livrädd! Ringde direkt till kliniken och fick tid men veterinären tyckte att jag och hon var mer sjuka än hästen (vi var förkylda) och han går på lösdrift med bra grovfoder så det hade liksom varit höjden av otur om även han hade blivit hosthäst :cautious: Så det var troligen bara en förkylning och efter vila och slemlösande har han inte hostat mer.
Vi har haft några ovanligt torra balar i höst, vilket jag tror att är orsaken till att min ena har hostat till ibland. Man blir ju extremt uppmärksam direkt. Är hon sjuk? Behöver hon tjockare täcke?(svar; nej :laugh:)
 
Vi har haft några ovanligt torra balar i höst, vilket jag tror att är orsaken till att min ena har hostat till ibland. Man blir ju extremt uppmärksam direkt. Är hon sjuk? Behöver hon tjockare täcke?(svar; nej :laugh:)

Jag veeet! Jag är helt manisk och blir livrädd så fort någon av dom rullat sig där det dammar och råkar hosta lite :nailbiting: Haft fånghäst också så på somrarna flyttar jag hästar hela dagarna känns det som så dom inte äter för mycket, men ändå inte för lite. Känner, klämmer och mäter dom för att kolla hullet :rofl:
 
Hade en islandshäst för några år sen som fick bronkit. Tog bort honom tillslut för det var inget värdigt liv för honom. Sen fick en av mina nuvarande hosta på hösten för ett par år sen och jag blev ju livrädd! Ringde direkt till kliniken och fick tid men veterinären tyckte att jag och hon var mer sjuka än hästen (vi var förkylda) och han går på lösdrift med bra grovfoder så det hade liksom varit höjden av otur om även han hade blivit hosthäst :cautious: Så det var troligen bara en förkylning och efter vila och slemlösande har han inte hostat mer.
Jo, det bestämdes ju endoskopering just med bakgrund av en historik med hosta (om än flera år emellan) provet (lungsköljprov) beslutades göras efter endoskopering då han hade lite slem, på gränsen mellan onormalt och övre normalgräns.
Han ahr ätit slemlösande tre omgångar i sitt liv (på 12 år) just pga hosta så.
Skönt med prov, nu vet jag att det inte gick att påvisa allergi/astma vilket gör att jag inte behöver fundera.
 
Vi har haft några ovanligt torra balar i höst, vilket jag tror att är orsaken till att min ena har hostat till ibland. Man blir ju extremt uppmärksam direkt. Är hon sjuk? Behöver hon tjockare täcke?(svar; nej :laugh:)
Eikar hostade mycket någon vecka i september.. Då gick de på gräs och ingen tillgång till halm (bete). Var mot den historiken och att veterinären reagerade på flåsighet på kliniken.. Dock blev han bättre nästa besök när jag nyss klippt. 20 grader inne är ju stor skillnad för utehäst med transportering innan.
Men jag förstår henne, han var onormalt flåsig.
Visade sig när jag klippte att pälsen var rekordtät :eek:
klippt en gång tidigare i år förvisso, men nästan allt var utväxt..
 
Jag veeet! Jag är helt manisk och blir livrädd så fort någon av dom rullat sig där det dammar och råkar hosta lite :nailbiting: Haft fånghäst också så på somrarna flyttar jag hästar hela dagarna känns det som så dom inte äter för mycket, men ändå inte för lite. Känner, klämmer och mäter dom för att kolla hullet :rofl:
Jag stripbetar hela sommaren.. I slutet av sommaren är jag dödstrött på att flytta glasfiberstolp.
 
Ja det är rätt skönt när gräset tar slut om man ser på det så :p
Ja, men då får man ju mocka lösdrift istället :p
Vet inte vilket som är drygast. Men i år har min snälla granne och medryttare @bengall mockat fler gånger än jag. Han gör det när jag är på jobbet så jag hinner inte med :D

Men det hela uppvägs ju av det underbara att ha de hemma.
Hur många hästar har du?
 
Ja, men då får man ju mocka lösdrift istället :p
Vet inte vilket som är drygast. Men i år har min snälla granne och medryttare @bengall mockat fler gånger än jag. Han gör det när jag är på jobbet så jag hinner inte med :D

Men det hela uppvägs ju av det underbara att ha de hemma.
Hur många hästar har du?

Dom skiter i lösdriften även sommartid eftersom den används även då :p Men inte lika mycket som den här tiden på året.

Jag har två islandshästar och en minishettis själv och så har jag min kompis 2 åriga halvblod inackorderad :)
 
Dom skiter i lösdriften även sommartid eftersom den används även då :p Men inte lika mycket som den här tiden på året.

Jag har två islandshästar och en minishettis själv och så har jag min kompis 2 åriga halvblod inackorderad :)
Kul med islandshästar, men det kunde jag ju gissa från avataren. Visste bara inte om du hade en hel hög eller ett par stycken.
Min rids tyvärr (fortfarande) som tregångare.
Måste ta tag i det där med tölten nån gång och se om det går att få till, men varit lite mycket andra problem att ta tag i först.
Å andra sidan är det väl ingen katastrof om jag inte lyckas heller, han är mysig häst ändå. Och min fjording kan ju inte heller tölta ;)
 
Kul med islandshästar, men det kunde jag ju gissa från avataren. Visste bara inte om du hade en hel hög eller ett par stycken.
Min rids tyvärr (fortfarande) som tregångare.
Måste ta tag i det där med tölten nån gång och se om det går att få till, men varit lite mycket andra problem att ta tag i först.
Å andra sidan är det väl ingen katastrof om jag inte lyckas heller, han är mysig häst ändå. Och min fjording kan ju inte heller tölta ;)

Hästen på avataren är den jag nämnde tidigare som fick bronkit och togs bort. Vi fick 18 år tillsammans :heart

Nu har jag en fyrgångare med svårt för tölt som vi nog alltid kommer kämpa med :p Och en femgångare som jag tänkt satsa lite på om han fortsätter utvecklas som han gör :)

Vad gammal är din? Har du dom två eller?
 
Hästen på avataren är den jag nämnde tidigare som fick bronkit och togs bort. Vi fick 18 år tillsammans :heart

Nu har jag en fyrgångare med svårt för tölt som vi nog alltid kommer kämpa med :p Och en femgångare som jag tänkt satsa lite på om han fortsätter utvecklas som han gör :)

Vad gammal är din? Har du dom två eller?
Japp, bara de två.
Funi är född -06 men har haft ett tufft liv.
Fem ägare mellan 2010-2016, verkar som han aldrig fått en trygg punkt och definitivt inte tränats på tölt.
Dessutom har jag hört att avkommor efter hans pappa ibland har svårt för tölt.
Sanningshalten i det påståendet vet jag inte.

Att köpa en sådan höst när man inte är jättevan islandshästryttare (längre) är väl inte det smartaste man kan göra. Min första egna islandshäst, men red islandshästar under 5-6 år under min studietid. Bland annat lektioner.
Men Funi stal mitt hjärta när jag tittade på honom ;)
Funi är nog egentligen femgångare. Dels väldigt mycket passtakt överlag, och så har han lagt pass ute en eller två gånger.
Pappan är femgångare om inte jag har fattat nåt helt fel :p
 
Japp, bara de två.
Funi är född -06 men har haft ett tufft liv.
Fem ägare mellan 2010-2016, verkar som han aldrig fått en trygg punkt och definitivt inte tränats på tölt.
Dessutom har jag hört att avkommor efter hans pappa ibland har svårt för tölt.
Sanningshalten i det påståendet vet jag inte.

Att köpa en sådan höst när man inte är jättevan islandshästryttare (längre) är väl inte det smartaste man kan göra. Min första egna islandshäst, men red islandshästar under 5-6 år under min studietid. Bland annat lektioner.
Men Funi stal mitt hjärta när jag tittade på honom ;)
Funi är nog egentligen femgångare. Dels väldigt mycket passtakt överlag, och så har han lagt pass ute en eller två gånger.
Pappan är femgångare om inte jag har fattat nåt helt fel :p

Funkar det bra att rida honom som tregångare och ingen av er är så noga med tölten så är det ju bra som det är :) Min äldsta skulle nog helst vara dressyrponny för den tölten är satans jobbig :p När jag red in honom fick jag gräva djupt för att finna något som ens liknade tölt. Aldrig visat tölt i hagen och han är 11 år.
 
Funkar det bra att rida honom som tregångare och ingen av er är så noga med tölten så är det ju bra som det är :) Min äldsta skulle nog helst vara dressyrponny för den tölten är satans jobbig :p När jag red in honom fick jag gräva djupt för att finna något som ens liknade tölt. Aldrig visat tölt i hagen och han är 11 år.
Har väl sett Funi tölta i hagen en gång.
Jag skulle däremot inte klaga om han lade flygande pass då och då. Men han måste nog gymnastiseras igenom ordentligt först innan det ens är nån idé att tänka på huruvida han skulle kunna det 😇.
 
Har väl sett Funi tölta i hagen en gång.
Jag skulle däremot inte klaga om han lade flygande pass då och då. Men han måste nog gymnastiseras igenom ordentligt först innan det ens är nån idé att tänka på huruvida han skulle kunna det 😇.

Min femgångare är 6 år och han börjar nu bli stark i alla gångarter och dom är väl separerade. Har provat att lägga pass och det går men han har ju ingen fart än. Ska stärka de andra gångarterna mera först så ska jag nog börja träna passen under nästa år :) Så roligt att ha en femgångare igen!
 
Min femgångare är 6 år och han börjar nu bli stark i alla gångarter och dom är väl separerade. Har provat att lägga pass och det går men han har ju ingen fart än. Ska stärka de andra gångarterna mera först så ska jag nog börja träna passen under nästa år :) Så roligt att ha en femgångare igen!
Kul!
Haha om de andra börjar klaga snart får vi fixa nån isistråd.
Jag har ju visst hopp om att Funi ska få till det med tiden. Är när han varit pigg och glad det kom pass. Och Fjordingen fick springa före.
Men även där behövs det framåtbjudning för att öva det på riktigt. Jag tar dock en sak i taget. Stackarn var halvt vettskrämd i början (frysa fast varianten). Från marken däremot ville han mest ge sig iväg.
Så vi har kommit långt ändå.
 
Kul!
Haha om de andra börjar klaga snart får vi fixa nån isistråd.
Jag har ju visst hopp om att Funi ska få till det med tiden. Är när han varit pigg och glad det kom pass. Och Fjordingen fick springa före.
Men även där behövs det framåtbjudning för att öva det på riktigt. Jag tar dock en sak i taget. Stackarn var halvt vettskrämd i början (frysa fast varianten). Från marken däremot ville han mest ge sig iväg.
Så vi har kommit långt ändå.

Jag pratar gärna islandshästar om ni byter tråd sen. :D Har ingen egen gård men däremot en islandshäst...
 
För att återknyta till ämnet så hade grannen aka medryttaren sandat isgatan till gårdsplan när jag kom hem idag 😍. Vi fick ju 3cm snö igår och ösregn hela natten.
Jag tog faktiskt in hästarna igår kväll, ett rent strategiskt beslut som visade sig vara rätt i morse. Där man gått och packat snön var det blankis i morse, men där det var nästintill orörd snö (dvs i hagen tex) blev det aldrig någon riktig isgata utan smälte bort.
Däremot är det gott om vattenpölar, som väl blir lera inom ett par dagar. Blä!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 444
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp