Snackistråd eget stall/gård del 2

Vi har också varit o totat på flera sådana gårdar och då har jag tänkt att de nog är både enklare o billigare att bygga ett helt nytt stall precis som du tänker. Blir det köp?
Har varit och kikat idag igen. Blev ju inte mindre sugen direkt.
Mäklaren ska ringa senare i veckan och tänker fundera fram till helgen. Ingen annan som har lagt bud än.
Lagom mycket mark dessutom, drygt 6 hektar. Rött tegelhus, precis det jag vill ha!
 
Har varit och kikat idag igen. Blev ju inte mindre sugen direkt.
Mäklaren ska ringa senare i veckan och tänker fundera fram till helgen. Ingen annan som har lagt bud än.
Lagom mycket mark dessutom, drygt 6 hektar. Rött tegelhus, precis det jag vill ha!
Kul! :D
Bra att du får lite tid att fundera. Man kan behöva fundera hur man kan göra med stall och sånt.
Lagomt med mark, det ska ju skötas också
 
Kul! :D
Bra att du får lite tid att fundera. Man kan behöva fundera hur man kan göra med stall och sånt.
Lagomt med mark, det ska ju skötas också
Ja precis! Blir ju första gången med "helt" eget, även om jag hyrt tidigare.
Eftersom jag kan nada så får allt lejas in med renovering av hus etc.
Men läget är verkligen perfekt, sett till var jag har mina vänner och min familj.
 
Ja precis! Blir ju första gången med "helt" eget, även om jag hyrt tidigare.
Eftersom jag kan nada så får allt lejas in med renovering av hus etc.
Men läget är verkligen perfekt, sett till var jag har mina vänner och min familj.
Läget är allt! Det mesta kan man ändra och fixa men läget kan man inte ändra. Vi tar också in hantverkare för allt större som behöver göras. Det blir en massa att göra ändå..
 
Läget är allt! Det mesta kan man ändra och fixa men läget kan man inte ändra. Vi tar också in hantverkare för allt större som behöver göras. Det blir en massa att göra ändå..
Vi köpte vår på grund av läget och potentialen.
När vi tittade på den så fick jag en väldigt bra känsla direkt när vi parkerade bilen.
Den uppfyllde förvisso inte 100% av våra önskningar men hade större ytor av några saker vi ville ha än andra vi sett.
Och vi har också väldigt mycket renovering som behöver göras.
Men husen var fullt beboeliga i alla fall, även om det ena kan behöva lite mer isolering och annat fix..
 
Jag önskar just denna vecka lägenhet och helinackordering med ridhus.

//trött på att plocka upp lösa saker i iskalla stormbyar
 
Jag önskar just denna vecka lägenhet och helinackordering med ridhus.

//trött på att plocka upp lösa saker i iskalla stormbyar
Håller med! Plockar i och för sig inte upp några lösa saker direkt, inte så mycket som jag märkt blåser runt..
Men igår var jag ute och mockade lösdrift (ändå bra vindskyddad) och annat i stallet som förvisso är kallstall men det är inte uteboxar utsatta för direkt vind. Det blev ett antal timmar ute. Upplevde inte att jag frös alls. Höll mig lätt varm.
Ytsatt för vind var jag när jag kollade på när medryttaren jobbade F i corallen en knapp halvtimme.
Sedan också gick turer över gårdsplan av olika anledningar (på väg med saker).
Idag talar nacken om att jag uppenbarligen blev nedkyld igår trots Back on track krage+träningsoverallsjacka med krage+dunjacka.

Es medryttare har tisdag och torsdag så hade verkligen velat rida idag, men tycker inte riktigt det är värt ännu värre/längre tids nackont.
De korta stunder jag varit ute idag har jag haft stickad bandana vilket jag kanske borde haft igår med, men tveksamt om ens det hjälpt.

Saknar ridhus som jag hade när jag var uppstallad, blir ju lika utsatt för vind om man skulle lasta och åka. och E skulle väl inte vara alltför glad att åka i sånt här väder heller.
 
Jag önskar just denna vecka lägenhet och helinackordering med ridhus.

//trött på att plocka upp lösa saker i iskalla stormbyar
He he, känner igen det där. Vi hade gård i Holland och det är där stormen bor. Aldrig upplevt något liknande! Där kunde man aldrig lägga en enda grej utomhus för då var den bortblåst. Betongkrukor var det som gällde om man ville ha blommor, och betongutemöbler. Fruktansvärt!
 
Vi köpte vår på grund av läget och potentialen.
När vi tittade på den så fick jag en väldigt bra känsla direkt när vi parkerade bilen.
Den uppfyllde förvisso inte 100% av våra önskningar men hade större ytor av några saker vi ville ha än andra vi sett.
Och vi har också väldigt mycket renovering som behöver göras.
Men husen var fullt beboeliga i alla fall, även om det ena kan behöva lite mer isolering och annat fix..
Samma för oss. Läget! Grannen har ridhus dessutom. :D
Även vi kommer få renovera huset en del men i grunden är det är mysigt bra hus. Vi har inte heller fått "allt" vi ville ha men ändå mer än vi hoppats på. Tror man måste fundera på vad som är viktigt och vad man kan leva utan. För mig var det viktigt att inte ha en väg med trafik utanför gården. Många gårdar vi har tittat på har haft det. Denna gården vi har köpt har en egen väg från stora vägen och där tar den slut.
Men tror också på den där första känslan när man kommer till gården, det ska kännas som att komma hem
 
Jag sa till mannen för något år sedan, att om vi köpt ett mindre vindkraftverk hade vi nog tjänat in de pengarna vid det här laget. I sju år har det blåst här och då bor jag inte i ett slättlandskap.

Vi har däremot 3-4 mindre åsar som ligger parallellt med varandra och det verkar som de påverkar vädret på något sätt.

Igår undrade jag var konen på ridvolten tagit vägen. Idag hittade jag den i energiskogen tillsammans med en kartong och ett annat emballage. Troligen någonstans från oss. Känner dock inte igen skiten.

Annars har vi diverse pantflaskor som rymmer från ”bron” och lägger sig lite varstans. Jobbigt!
 
Samma för oss. Läget! Grannen har ridhus dessutom. :D
Även vi kommer få renovera huset en del men i grunden är det är mysigt bra hus. Vi har inte heller fått "allt" vi ville ha men ändå mer än vi hoppats på. Tror man måste fundera på vad som är viktigt och vad man kan leva utan. För mig var det viktigt att inte ha en väg med trafik utanför gården. Många gårdar vi har tittat på har haft det. Denna gården vi har köpt har en egen väg från stora vägen och där tar den slut.
Men tror också på den där första känslan när man kommer till gården, det ska kännas som att komma hem
Och vi kompromissade med just väg genom gården. Är en grusväg men alla utom typ en kör väldigt försiktigt.
Huset är okej, utom typ tapeter och sånt i vissa rum. Ladugården däremot behöver en del kärlek.
Det andra bostadshuset kan behöva lite kärlek i isolering och sånt. Finns kalldrag längs golvet tex så det så ofta gör i hus från 1850 talet..
Vi ville gärna ha ett hus att hyra ut. Mycket ekonomibyggnadsyta under tak, riktig gårdsplan och bra hagmark. Bra pendlingsläge till ett antal städer fick vi på köpet men ändå lantligt. Vi är lite beroende av pendling för jobb. Finns inte så många tåg ute i skogen..
Branschbyte kan man såklart göra, men blir lite stor grej då..
 
Jag sa till mannen för något år sedan, att om vi köpt ett mindre vindkraftverk hade vi nog tjänat in de pengarna vid det här laget. I sju år har det blåst här och då bor jag inte i ett slättlandskap.

Vi har däremot 3-4 mindre åsar som ligger parallellt med varandra och det verkar som de påverkar vädret på något sätt.

Igår undrade jag var konen på ridvolten tagit vägen. Idag hittade jag den i energiskogen tillsammans med en kartong och ett annat emballage. Troligen någonstans från oss. Känner dock inte igen skiten.

Annars har vi diverse pantflaskor som rymmer från ”bron” och lägger sig lite varstans. Jobbigt!
De säger att en ås här påverkar vädret med. Men den är lite längre bort och verkar ha mer med regn att göra. Den lilla staden här och framförallt bortre sidan av den från oss fick mer regn i somras. Trots att det bara är en mil till staden..
 
Och vi kompromissade med just väg genom gården. Är en grusväg men alla utom typ en kör väldigt försiktigt.
Huset är okej, utom typ tapeter och sånt i vissa rum. Ladugården däremot behöver en del kärlek.
Det andra bostadshuset kan behöva lite kärlek i isolering och sånt. Finns kalldrag längs golvet tex så det så ofta gör i hus från 1850 talet..
Vi ville gärna ha ett hus att hyra ut. Mycket ekonomibyggnadsyta under tak, riktig gårdsplan och bra hagmark. Bra pendlingsläge till ett antal städer fick vi på köpet men ändå lantligt. Vi är lite beroende av pendling för jobb. Finns inte så många tåg ute i skogen..
Branschbyte kan man såklart göra, men blir lite stor grej då..
Gamla hus har charm! Fixar man till dom lite så är de ju helt underbara! Vårt är från -35 och har oxå mkt charm.
 
Står och ska köpa boxar till mitt lilla blivande stall. Det blir 2 boxar och en shettisbox till att börja med. Ni som köpt färdiga boxar, från vilken tillverkare har ni köpt av och är ni nöjda?
Velar mellan cityboxen och Myrby. Jag tänker mig vanliga boxar med slagdörrar
 
De säger att en ås här påverkar vädret med. Men den är lite längre bort och verkar ha mer med regn att göra. Den lilla staden här och framförallt bortre sidan av den från oss fick mer regn i somras. Trots att det bara är en mil till staden..

Det är samma med regn här också. Antingen har vi regn men inte de runt om eller tvärtom.
 
Nu är min stallinredning i grannstaden 5 mil bort, men fjärrbilen som levererar åt vårt håll går bara hitåt på torsdagar så jag får vänta till nästa vecka.
Jag vill ju få hem så jag kan gå och klappa lite på grejerna tills de monteras :D
 
Nu är min stallinredning i grannstaden 5 mil bort, men fjärrbilen som levererar åt vårt håll går bara hitåt på torsdagar så jag får vänta till nästa vecka.
Jag vill ju få hem så jag kan gå och klappa lite på grejerna tills de monteras :D
Spännnande! Vilken tillverkare har du köpt av? Och vad blir det för storlek och sort på boxarna?
 
Jag har köpt Myrbys Optimal i gran, det blir två boxar som är 3x3 och en blir drygt 3x3,8.
Jag är också inne på Myrby optimal! :D Men tänkte ta Bambu faktiskt. Har det i stallet jag står i nu och det är som betong. Inte ett märke efter 4 år. Misstänker att min madame kommer gnaga sönder granväggar :crazy:
Har fått offert idag!

Kan du inte visa lite bilder när ni sätter upp det och berätta hur det går?!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 607
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 797
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp