Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag är också inne på Myrby optimal! :D Men tänkte ta Bambu faktiskt. Har det i stallet jag står i nu och det är som betong. Inte ett märke efter 4 år. Misstänker att min madame kommer gnaga sönder granväggar :crazy:
Har fått offert idag!

Kan du inte visa lite bilder när ni sätter upp det och berätta hur det går?!
Jag velade lite innan jag valde gran och tänkte och hoppades att hästarna även fortsättningsvis kommer att gå på lösdrift. Så det är inte tänkt att de ska vara inne så mycket.

Jag gör ett försök att fota, vi lejer för monteringen så jag ska se hur jag hinner fota.
 
Senast ändrad:
Har skrivit på papperna på en gård!!
Nu ska den besiktigas, men säljs som renoveringsobjekt, så det ska mycket till för att det inte ska bli någon affär av det. Har hållit andan sedan de accepterade budet, nervös över att något skulle hända som skulle gjort att det inte blivit av. Nu känns det närmre!
 
Har skrivit på papperna på en gård!!
Nu ska den besiktigas, men säljs som renoveringsobjekt, så det ska mycket till för att det inte ska bli någon affär av det. Har hållit andan sedan de accepterade budet, nervös över att något skulle hända som skulle gjort att det inte blivit av. Nu känns det närmre!
Grattis!
 
Jag velade lite innan jag valde gran och tänkte och hoppades att hästarna även fortsättningsvis kommer att gå på lösdrift. Så det är inte tänkt att de ska vara inne så mycket.

Jag gör ett försök att fota, vi lejer för monteringen så jag ska se hur jag hinner fota.
Lite nyfiken på hur det går med boxarna? Har ni börjat montera? Går det lätt/snabbt att få upp?
 
Lite nyfiken på hur det går med boxarna? Har ni börjat montera? Går det lätt/snabbt att få upp?
Jag började att måla innertaket idag. Vi har inte börjat med boxarna än, men inredningen som jag har i mitt andra stall (från Pegasus) var smidig att montera. Det mesta jobbet vill jag minnas var att borra i golvet för att fästa nederdelen till väggarna.
 
Lite mer än en vecka till besiktningen, sedan en vecka till innan det blir tillträde.
Har varit i kontakt med några som säljer olika uteboxar för offerter samt stallbygge. Det svar var tänkt att vara skötselplats (och ha uteboxar till) kommer nog bli tillbyggnad av huset.
Så blandar med att titta på boxinredning, innerdörrar, golv, badrum, kök, tillbaka till inredning till sadelkammaren. Vill ha en riktig mysig sadelkammare, så har ni tips på var man kan hitta inredning så säg till!

Sedan hade jag det bästa ridpasset på länge idag. Vi har haft mycket tömkörning, mycket löslongering, framförallt i galopp, hitta suget framåt utan att jaga på. Få upp pulsen ordentligt (jag har blivit frustrerad när han inte orkat när jag suttit på, så detta har varit ett bra sätt för oss). Galoppen flöt fram, när han trillade inåt så var det lätt att be honom plocka upp bogen och balansera upp sig utan att han "sprang" iväg. Riktigt nöjd faktiskt. Så ska fortsätta med denna taktiken tills han åker på bete, då blir det mer eller mindre bara uteridning på slingor.
 
Lite mer än en vecka till besiktningen, sedan en vecka till innan det blir tillträde.
Har varit i kontakt med några som säljer olika uteboxar för offerter samt stallbygge. Det svar var tänkt att vara skötselplats (och ha uteboxar till) kommer nog bli tillbyggnad av huset.
Så blandar med att titta på boxinredning, innerdörrar, golv, badrum, kök, tillbaka till inredning till sadelkammaren. Vill ha en riktig mysig sadelkammare, så har ni tips på var man kan hitta inredning så säg till!

Sedan hade jag det bästa ridpasset på länge idag. Vi har haft mycket tömkörning, mycket löslongering, framförallt i galopp, hitta suget framåt utan att jaga på. Få upp pulsen ordentligt (jag har blivit frustrerad när han inte orkat när jag suttit på, så detta har varit ett bra sätt för oss). Galoppen flöt fram, när han trillade inåt så var det lätt att be honom plocka upp bogen och balansera upp sig utan att han "sprang" iväg. Riktigt nöjd faktiskt. Så ska fortsätta med denna taktiken tills han åker på bete, då blir det mer eller mindre bara uteridning på slingor.
Spännande! Jag har hålla på med samma saker i över en månad nu och det känns som tjärnen brinner.
Vi får tillträde på Torsdag!!!!! Superpirrigt! På måndag kommer snickarna och fixar stall
 
Inte världens roligaste bilder.
Men vattnade, saltade och krattade corall igår kväll 😁.
Förhoppningsvis håller det sig dammfritt så jag inte behöver vattna så ofta även i sommar. Sen kan det ju få regna ibland dessutom :angel:
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20190429-060101~2.png
    Screenshot_20190429-060101~2.png
    731,6 KB · Visningar: 81
Vi började mocka ur vinterhagen igår, höll på hela dagen. Vi hade lyxen att få lite extra hjälp av svärfar som körde traktorn och skiten vill folk från grannbyarna ha till sina land så vi har flera traktorsläp att fylla. Underlättar mycket att kunna tömma på släp direkt!
Sedan måste vi börja få tag på stolpar till hagarna, var slut överallt förra sommaren så vi har fått skarva ihop gamla stolpar som gått av för att få det att räcka. Och sätta nya band runt sommarhagen, och städa undan allt skrot på gården som tinar fram under snön, och massor med mer saker....😅
 
@Lindsen Är det nytt stall eller boxar som ska byggas?

Jag läste igenom denna förra "snackistråden" i helgen, många bra tankar, bilder och input i den! :)
 
@Lindsen Är det nytt stall eller boxar som ska byggas?

Jag läste igenom denna förra "snackistråden" i helgen, många bra tankar, bilder och input i den! :)
Ja det är ett "nytt" stall som ska byggas fast i en gammal byggnad. Det har varit verkstad och är isolerat och högt i tak, så vi ska egentligen bara ta bort inredningen och sätta upp boxar. Vilken snackistråd läste du? Alltid kul med tips och idéer!
 
ska kolla in den! Tack!

Har fått nycklarna idag! Tjoho! Men... så mycket grejer överallt. Det var överenskommet att de kunde lämna allt i ekonomibyggnaderna. På gott och ont. En del saker är jättebra att ha men väldigt mycket är skräp. Så vi måste röja röja röja. Jag avskyr oordning ju!
Hittade en hel del gamla fina möbler, meddelade min syster som älskar gamla möbler, hon blev själaglad och kallade det guldgruva. Vet inte om det är en guldgruva direkt..

Ska försöka komma ihåg att ta bilder så kan ni få se före och efter om ni är intresserade? :)
 
Här är lite bilder på utrymmen som vi jobbar med just nu. En verkstad som ska bli stall. Detta utrymmet ligger bredvid och det blir sadelkammare och foderrum. Får bara lägga in en bild åt gången
 

Bifogade filer

  • CEB252D2-42AD-4259-A028-BA508F0F4889.jpeg
    CEB252D2-42AD-4259-A028-BA508F0F4889.jpeg
    262,1 KB · Visningar: 65

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 355
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp