Snackistråd eget stall/gård del 2

Går bara att ladda upp en bild år gången. Detta blir stall
 

Bifogade filer

  • 66648E02-0D4A-446E-AD7E-3754099DE358.jpeg
    66648E02-0D4A-446E-AD7E-3754099DE358.jpeg
    282,7 KB · Visningar: 100
Blivande stall. Allt ska tömmas och under brädgolvet ska det vara gjutet golv. Håll tummarna att det stämmer! Utrymmet är isolerat och 2,70 i takhöjd. Vatten och avlopp är indraget.
 

Bifogade filer

  • 9FD90B9A-C240-4FFE-9656-4DCA18A58782.jpeg
    9FD90B9A-C240-4FFE-9656-4DCA18A58782.jpeg
    281,8 KB · Visningar: 107
ska kolla in den! Tack!

Har fått nycklarna idag! Tjoho! Men... så mycket grejer överallt. Det var överenskommet att de kunde lämna allt i ekonomibyggnaderna. På gott och ont. En del saker är jättebra att ha men väldigt mycket är skräp. Så vi måste röja röja röja. Jag avskyr oordning ju!
Hittade en hel del gamla fina möbler, meddelade min syster som älskar gamla möbler, hon blev själaglad och kallade det guldgruva. Vet inte om det är en guldgruva direkt..

Ska försöka komma ihåg att ta bilder så kan ni få se före och efter om ni är intresserade? :)
Visst är det konstigt hur mycket skit folk sparar? Verkar vara mer regel än undantag på en gård. Jag vägrar spara på allt. Vet inte hur många vändor med transporten till tippen det blev när jag flyttade hit. Kan säga att det behövs nån vänta till :grin:
Men en del vettiga prylar lämnade de kvar med så inte bara bråte även om det var största delen skit.
 
Visst är det konstigt hur mycket skit folk sparar? Verkar vara mer regel än undantag på en gård. Jag vägrar spara på allt. Vet inte hur många vändor med transporten till tippen det blev när jag flyttade hit. Kan säga att det behövs nån vänta till :grin:
Men en del vettiga prylar lämnade de kvar med så inte bara bråte även om det var största delen skit.
Jag är likadan! Avskyr att ha massa prylar överallt! Det verkar som när man har en gård med massa uthus så behöver man inte åka till tippen, man bara går och ställer det i ladan.
 
Er ladugård ser ut att vara lite lik vår i skicket. Hur är ytterväggarna?

Blandat sämre skick. I mitten av hela ladan är en timrad del som kanske syns. Timret är helt OK. Planket utanpå, not so much. Västra gaveln (längst bort i bild) är riktigt usel, murket i botten så där får vi fixa till grunden och byta mycket plank. Även norra sidan är det slitet och en del lockläkt har släppt. Men i stort är själva byggnaden duglig. Lutar inte särskilt eller så. På insidan är en del av den bärande konstruktionen utbytt för inte allt för lång tid sedan, takstolarna t ex är fräscha. Sedan har vi på bilden stöttat upp med extra slanor här och där för att behålla stabiliteten medan vi river och bygger upp den nya golvkonstruktionen.
 
Blandat sämre skick. I mitten av hela ladan är en timrad del som kanske syns. Timret är helt OK. Planket utanpå, not so much. Västra gaveln (längst bort i bild) är riktigt usel, murket i botten så där får vi fixa till grunden och byta mycket plank. Även norra sidan är det slitet och en del lockläkt har släppt. Men i stort är själva byggnaden duglig. Lutar inte särskilt eller så. På insidan är en del av den bärande konstruktionen utbytt för inte allt för lång tid sedan, takstolarna t ex är fräscha. Sedan har vi på bilden stöttat upp med extra slanor här och där för att behålla stabiliteten medan vi river och bygger upp den nya golvkonstruktionen.
Låter som hos oss ungefär.
 
Idag ser det ut såhär! Allt är borta och de har börjat riva upp brädgolvet.
 

Bifogade filer

  • CB78C881-3E88-4C8A-9F5B-9FA3E4323ACB.jpeg
    CB78C881-3E88-4C8A-9F5B-9FA3E4323ACB.jpeg
    215,2 KB · Visningar: 84
Vi var rätt nervösa över hur det skulle se ut under brädgolvet. Om det var gjutet eller ej, det ska ha varit grisstall för längesedan.
Det visade sig vara en hel del ojämheter. Vi kommer bli tvugna att gjuta 😔 hade hoppas på att slippa det. Men men...
fördelen är att jag får ännu högre takhöjd då brädgolvet ligger en bra bit ovanför det gjutna golvet!
 

Bifogade filer

  • C9DFD2E8-CAEB-44A0-B4DF-45B0A09B8BE4.jpeg
    C9DFD2E8-CAEB-44A0-B4DF-45B0A09B8BE4.jpeg
    343,7 KB · Visningar: 82
Vi var rätt nervösa över hur det skulle se ut under brädgolvet. Om det var gjutet eller ej, det ska ha varit grisstall för längesedan.
Det visade sig vara en hel del ojämheter. Vi kommer bli tvugna att gjuta 😔 hade hoppas på att slippa det. Men men...
fördelen är att jag får ännu högre takhöjd då brädgolvet ligger en bra bit ovanför det gjutna golvet!
Tradigt att behöva gjuta, men samtidigt vilken tur att det låg en bit ovanpå!
 
Vi var rätt nervösa över hur det skulle se ut under brädgolvet. Om det var gjutet eller ej, det ska ha varit grisstall för längesedan.
Det visade sig vara en hel del ojämheter. Vi kommer bli tvugna att gjuta 😔 hade hoppas på att slippa det. Men men...
fördelen är att jag får ännu högre takhöjd då brädgolvet ligger en bra bit ovanför det gjutna golvet!
Gjuta är typ det tradigaste jag vet. Oavsett om man beställer ut bil med färdigblandad eller ej. Men ni kanske tar in folk som gör gjuta det? Det hoppas jag vi gör sen när hela golvet ska gjutas...
Däremot misstänker jag att sommarens gjutning i lösdriften görs av oss. *vill inte*
 
Gjuta är typ det tradigaste jag vet. Oavsett om man beställer ut bil med färdigblandad eller ej. Men ni kanske tar in folk som gör gjuta det? Det hoppas jag vi gör sen när hela golvet ska gjutas...
Däremot misstänker jag att sommarens gjutning i lösdriften görs av oss. *vill inte*
Oj, är det så? Har aldrig gjutit någonting förut. Är det mycket jobb? Vi har en snickare som tar hand om allt för oss. Han tar nog ut en bil som häller in en massa betong. Vet inte om de behöver armera ännu men det behövs fyllas upp med makadam på en del ställen där det är stora fördjupningar. Brukar det ta lång tid att torka?
 
Oj, är det så? Har aldrig gjutit någonting förut. Är det mycket jobb? Vi har en snickare som tar hand om allt för oss. Han tar nog ut en bil som häller in en massa betong. Vet inte om de behöver armera ännu men det behövs fyllas upp med makadam på en del ställen där det är stora fördjupningar. Brukar det ta lång tid att torka?
Har du snickare så sköter väl han det.
Men se till att han är insatt i regler för stall.
Jag skulle tro att det ska armeras ja, det mesta man gjuter ska armeras.
Dessutom finns krav för jordning av armeringen i stall som mig veterligen ska följas vid en sådan byggnation.
Men jag har ju bara infon jag ser från den lilla bilden så kan inte svara så bra.
När man gjuter själv är det jobbigt eftersom man måste konstruera formar, blanda cement, vibrera osv etc.
Det beror på vad du menar med torkat. Kliva på dem kan man väl redan efter någon dag, men då är den ganska skör.
Den ska också vattnas ganska många dagar efteråt. Hur länge beror på storlek, tjocklek etc.
Men din snickare ska kunna svara på alla dessa frågor.

Det ska också vattnas regelbundet under torktiden.
 
Oj, är det så? Har aldrig gjutit någonting förut. Är det mycket jobb? Vi har en snickare som tar hand om allt för oss. Han tar nog ut en bil som häller in en massa betong. Vet inte om de behöver armera ännu men det behövs fyllas upp med makadam på en del ställen där det är stora fördjupningar. Brukar det ta lång tid att torka?

Vi tog in ett företag som gjöt golvet i vårt stall. Det kom två bilar med betong plus en pumpbil och hällde in betongen och några gubbar stod inne i stallet och spred ut det, vibrerade och jämnade till. Gick hur smidigt som helst och gick att gå på dagen efter och bygga på tre dagar senare.
Vi behövde inte göra någon "eftervård" i form av vattning eller nåt (vi gjöt i oktober, kan vara skillnad om man gör det mitt i sommaren.)
Ett tips är att fundera på vad du vill ha för yta på betongen, bara vibrerad slät betong kan bli väldigt slät och hal, vi valde att borsta vår yta/dra med en kvast i gjutningsskedet.
 
När jag byggde mitt stall hette det att det behövdes 1 vecka torktid per cm betong så i mitt fall 10 veckor då plattan var 10 cm. Vi kvastade hela stalldelen och det blev bra, skulle jag göra det igen hade jag låtit bli att göra det där hästarna inte går pga jobbigare att sopa :)
 
Vi tog in ett företag som gjöt golvet i vårt stall. Det kom två bilar med betong plus en pumpbil och hällde in betongen och några gubbar stod inne i stallet och spred ut det, vibrerade och jämnade till. Gick hur smidigt som helst och gick att gå på dagen efter och bygga på tre dagar senare.
Vi behövde inte göra någon "eftervård" i form av vattning eller nåt (vi gjöt i oktober, kan vara skillnad om man gör det mitt i sommaren.)
Ett tips är att fundera på vad du vill ha för yta på betongen, bara vibrerad slät betong kan bli väldigt slät och hal, vi valde att borsta vår yta/dra med en kvast i gjutningsskedet.
Kul att höra att det gick så lätt och smidigt!!
Vi hade betonggubben ute idag och han ska fixa allt. Känns skönt för de vet ju hur det ska vara. Men kul att läsa att det gick så fort.
Jo, idag står jag i ett stall som kan liknas vid blankis. Helt livsfarligt!! Hästarna får trippa in och ut. Om någon häst skulle komma lös och springa in i stallet så är det garanterat adjöss med den hästen. Så jag sa till att det ska vara grovt så han pratade om att kvästa ytan. Hellre för grovt än blankt!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
582
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 093
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 988
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp