Snackistråd eget stall/gård del 2

När jag byggde mitt stall hette det att det behövdes 1 vecka torktid per cm betong så i mitt fall 10 veckor då plattan var 10 cm. Vi kvastade hela stalldelen och det blev bra, skulle jag göra det igen hade jag låtit bli att göra det där hästarna inte går pga jobbigare att sopa :)
Oj! så länge! Min betonggubbe sa några dagar ja max en vecka. Var glad för ditt kvistade stallgolv, alternativet är en mardröm
 
Någon som har nån bra lösning på ett halt golv, förutom att gjuta om alltihop? I mitt stall som tidigare fungerat som maskinhall finns ett golv som är i hur bra skick som helst, men ytan är för hal för hästarna. Kan man gjuta en ny yta på något vänster? 🤔 I boxarna har jag löst det med tjock bädd, och i stallgången ligger just nu en gummimatta, men när alla ombyggnationer är klara kommer det bli väl mycket yta att täcka med mattor. 😅
 
Någon som har nån bra lösning på ett halt golv, förutom att gjuta om alltihop? I mitt stall som tidigare fungerat som maskinhall finns ett golv som är i hur bra skick som helst, men ytan är för hal för hästarna. Kan man gjuta en ny yta på något vänster? 🤔 I boxarna har jag löst det med tjock bädd, och i stallgången ligger just nu en gummimatta, men när alla ombyggnationer är klara kommer det bli väl mycket yta att täcka med mattor. 😅
Lite mycket jobb och kostnader att gjuta ett till lager och troligen knepigt att få snyggt om man inte gör om allt.
Så hade nog ändå valt mattor, så ohala som möjligt, vissa är lite för hala för att ha som gångmattor.
Har du kickat på de där som läggs som ett pussel?
Sen tänker jag att du kanske inte behöver lägga överallt till en början utan på de mest utsatta områderna som vid ingångar och skötselplatser och där det passerar flest hästar och heller inte hela stallgången utan i mitten.
 
Någon som har nån bra lösning på ett halt golv, förutom att gjuta om alltihop? I mitt stall som tidigare fungerat som maskinhall finns ett golv som är i hur bra skick som helst, men ytan är för hal för hästarna. Kan man gjuta en ny yta på något vänster? 🤔 I boxarna har jag löst det med tjock bädd, och i stallgången ligger just nu en gummimatta, men när alla ombyggnationer är klara kommer det bli väl mycket yta att täcka med mattor. 😅
Jag vet att jag läste på alternativ (sidan) om att det finns något verktyg man kan använda som i efterhand ska få det "kvastat". Kommer bara ihåg att det verkade vara ett jäkla jobb med det.

På vissa ställen här i närheten har några låtit gjuta flytgolv med något gummimaterial, det är underbart för öronen! Det gör ju att det inte är halt och dämpar rejält.
 
Jag vet att jag läste på alternativ (sidan) om att det finns något verktyg man kan använda som i efterhand ska få det "kvastat". Kommer bara ihåg att det verkade vara ett jäkla jobb med det.

På vissa ställen här i närheten har några låtit gjuta flytgolv med något gummimaterial, det är underbart för öronen! Det gör ju att det inte är halt och dämpar rejält.
Vad heter det materialet?
 
Vad heter det materialet?
Det är ett lokalt företag som har gjutit, när jag gick in på hemsidan nu (var inne där i höstas) funkade ingen av länkarna längre tyvärr.
Däremot när jag googlade så fick jag fram ett gummigolv som ska gå att lägga själv.
Vill du ha länkarna kan jag PMa (har ibland svårt att avgöra vad som räknas som info och vad som räknas som reklam).
 
Det är ett lokalt företag som har gjutit, när jag gick in på hemsidan nu (var inne där i höstas) funkade ingen av länkarna längre tyvärr.
Däremot när jag googlade så fick jag fram ett gummigolv som ska gå att lägga själv.
Vill du ha länkarna kan jag PMa (har ibland svårt att avgöra vad som räknas som info och vad som räknas som reklam).
Gör det gärna :)
 
Har varit i många stall med slätt golv och aldrig sett ngt problem med det. Väljer man bara betong med rätt innehåll så är det inte halt. Kvastade golv är hemska, omöjliga att sopa..
 
Har varit i många stall med slätt golv och aldrig sett ngt problem med det. Väljer man bara betong med rätt innehåll så är det inte halt. Kvastade golv är hemska, omöjliga att sopa..
Då har du inte varit i många stall... Varit i mer än ett stall där hästarna ramlat omkull när jag varit på besök... Många gamla garage har exempelvis polerade golv... Kvastade/brädade golv är underbart att ha den dagen det är lite snö eller leriga/blöta hovar som ska in!
 
Då har du inte varit i många stall... Varit i mer än ett stall där hästarna ramlat omkull när jag varit på besök... Många gamla garage har exempelvis polerade golv... Kvastade/brädade golv är underbart att ha den dagen det är lite snö eller leriga/blöta hovar som ska in!
Är dock skillnad på polerade golv och golv där man vara vibrerat det slätt.
Enda golven som varit hala har varit väldigt gamla golv (50-100år typ) där de blivit polerat av alla som gått på det.
 
Är dock skillnad på polerade golv och golv där man vara vibrerat det slätt.
Enda golven som varit hala har varit väldigt gamla golv (50-100år typ) där de blivit polerat av alla som gått på det.
De är ju sällan riktigt hala när det är torrt, men många blir betydligt halare när det är blött eller framförallt är snö under hästarnas hovar när de går in.
 
De är ju sällan riktigt hala när det är torrt, men många blir betydligt halare när det är blött eller framförallt är snö under hästarnas hovar när de går in.
Ja men är det snöstyltor på hästarna är allt halt och om det kommer in snö i gången som töar/fryser så blir det också halt.
De enda golven som i de lägena är helt halkfria är golv av sand och grus.
(Jag är en nitisk sopare vintertid och kratsar alla hästar i dörröppningen så de inte drar in snö av den anledningen).

Polerade golv och gamla golv som slipats slätt av tiden är de enda jag varit med om att hästar som snubblat till så pass att de varit på väg att gå omkull. Dvs om de inte varit stirriga klantarslen och lyckats snubbla till i gången in i boxen men vissa hästar kan ju snubbla till så pass när de står uppbundna på gången och bara ska ta ett steg år sidan..
 
Någon som har nån bra lösning på ett halt golv, förutom att gjuta om alltihop? I mitt stall som tidigare fungerat som maskinhall finns ett golv som är i hur bra skick som helst, men ytan är för hal för hästarna. Kan man gjuta en ny yta på något vänster? 🤔 I boxarna har jag löst det med tjock bädd, och i stallgången ligger just nu en gummimatta, men när alla ombyggnationer är klara kommer det bli väl mycket yta att täcka med mattor. 😅
Man kan fräsa det översta lagret så att det blir lite uppruggat liksom.
 
Mindre ytor har vi "plankat". Men då handlar det om enstaka platta till motsvarande utebox. Går ju inte att planka stora ytor inne. Blir för tungt och väggar och kanske pelare i vägen. Dessutom vill man antagligen ha en viss lutning för att vätska ska rinna åt det håll man önskar.

Nu hoppas jag jag inte skrivit detta förut. Lite allmänt förvirrad just nu och lite för lat för att läsa en bit tillbaka just nu. Med torr betong menar ni där tid emellan skiljer ganska mycket lite olika saker. Torrt att gå runt på och montera upp boxar kan man antagligen efter några dagar, beroende på tjocklek osv.
Full hållfasthet genom hela plattan tar betydligt längre tid.
 
Mindre ytor har vi "plankat". Men då handlar det om enstaka platta till motsvarande utebox. Går ju inte att planka stora ytor inne. Blir för tungt och väggar och kanske pelare i vägen. Dessutom vill man antagligen ha en viss lutning för att vätska ska rinna åt det håll man önskar.

Nu hoppas jag jag inte skrivit detta förut. Lite allmänt förvirrad just nu och lite för lat för att läsa en bit tillbaka just nu. Med torr betong menar ni där tid emellan skiljer ganska mycket lite olika saker. Torrt att gå runt på och montera upp boxar kan man antagligen efter några dagar, beroende på tjocklek osv.
Full hållfasthet genom hela plattan tar betydligt längre tid.
Plankat? Du menar en ram runt av plankor?
 
Plankat? Du menar en ram runt av plankor?

Kolla 45 sek in och en bit framåt.
De kallar det rätskiva i filmen. Kanske är det korrekt term..
Men sedan har vi lämnat det som det var efter plankningen och inte jämna ytterligare..
I alla fall anser jag att om man fyllt upp med betong med lite grövre grus så lämnar plankan ytan ruggad. Tyvärr har jag boxarna fulla med spån just nu annars hade jag kunnat visa bild. Dock inte säker på att det räcker för stallgångar heller...
Har gummimatta på skötselplatsen, men inte pga halka utan för att vi hade den..
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 027
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
563
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
876
· Visningar
74 523
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Arbetsintervju
  • När ska man söka vård? Depression

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp