Snackistråd eget stall/gård del 2

Om någon undrar hur ytan kan vara på en plankad platta så fixade jag en bild...
Ignorera lerdamm och hästhår 😇.
Men som sagt det funkar väl till saker i storlek med tex skötselspilta ute. Vi har även gjort det på ytan boxplattorna till "sjukboxarna" i ladan.
 

Bifogade filer

  • DSC_0056.JPG
    DSC_0056.JPG
    669,8 KB · Visningar: 78
Ifall nån vill se min pusselmatta som ligger på skötselplatsen kom ju en del av den på närbild här. Skarven är nog lite svår att se men går att ana om man tittar noga.
Det är inte en boxmatta utan någon som är för stallgångar och dylikt enligt maken som var den som var iväg och handlade den hos de som säljer stallösningar här på orten.
 

Bifogade filer

  • DSC_0058.JPG
    DSC_0058.JPG
    618,4 KB · Visningar: 75
Ni med egna stall/gårdar- hur många hästar har ni på gården? Och hur många ha? :)

Tre hästar som inte går på något specifikt bete. Hagen är på drygt 1 ha men totalt har vi åker på kanske 8 ha. Tar hö på allt utom hagen då såklart. Kommer göra hagen större när vi kommit på hur vi vill ha det.
 
Ni med egna stall/gårdar- hur många hästar har ni på gården? Och hur många ha? :)
Tycker det är en väldigt intressant fråga, det hela handlar ju även om vilken typ av marker och hur mycket man kan/vill/orkar sköta marken. Det intressanta är ju även hur mycket man använder till hästarna och om man kan använda resterande till att ta hö eller liknande.
Beror ju även på hur lång tillväxt man har i sin del av landet.
 
Har 4 hästar och ca 55 ha åker och runt 30 ha skog. Hästarna använder kanske 2-4 ha som hagar och en 4-5 ha används till att ta hö till hästarna.
 
Ni med egna stall/gårdar- hur många hästar har ni på gården? Och hur många ha? :)

I dagsläget har vi 3 hästar, men de kommer troligen på sikt bli fler (men max 5). Vi har drygt 6 ha bete/åker. Där hästarna i dagsläget har ungefär 3-4ha hagar och resterande skall plöjas och sås om så vi kan ta lite eget hösilage längre fram :)
 
Ni med egna stall/gårdar- hur många hästar har ni på gården? Och hur många ha? :)
Vi har just nu 3 hästar och 5 ha mark, allt är hagmark till hästarna men va 2 ha ligger dumt till nere i en ”grop” och används bara i nödfall som bete.
Vi har platts för 7 hästar men 4 boxar är ursprungligen byggda för islandshästar så dom är lite mindre så antalet har under åren varierat beroende på hur många hästar vi haft inhyrda.
 
Har 10 boxar i stallet, fyra är privata och 6st för uthyrning. Dock har vi just nu 6 privata hästar hemma och bara en inhyrd, övriga boxar bor det just nu minigrisar och höns i (separat det för hönsen).
Gården brukar 98hektar vall/bete, men vi har 40nöt, ett 20-tal får och ca 15 getter på gården oxå. Vi producerar allt grovfoder själva.
 
Ni med egna stall/gårdar- hur många hästar har ni på gården? Och hur många ha? :)

Har tre boxar (ursprungligen fem men små, byggde om till tre). Har haft tre hästar samtidigt som mest, just nu har jag bara grannens hästar (ett fullblod och ett russ) som lånar hage eftersom de själva har dåligt med mark. Total åkerareal är ca 11 ha varav 3 ha används till hästhagar. Det är två skiften om 1,2 respektive 1,8 ha.
 
Dom kommer hem på tisdag :)
Har gjort 2 hagar men har sätt ner stolpar till alla 5. Ska dra tråd i dom andra till helgen.
Fixade strömmen igår och den funkar. Så det är typ helt klart för flytt :)
Vad kul!! Du får uppdatera med hur du tycker det går (och gärna bilder!). :)
 
Jag tänker att jag ska ta hem hästarna denna veckan innan stallet är klart. Hagen blir klar denna veckan så då får de gå ute dygnet runt. Är det dumt? Känns lite oroligt att inte ha tillgång till stall om något skulle hända. Min häst står just nu i en tråkig grushage och vantrivs :(

Idag kom det grus så de kan börja jobba med golvet och gjuta, men just nu har jag ingen tidsplan för när det är klart att flytta in
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 355
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp