Snackistråd eget stall/gård del 2

Gjuter man fast stolparna och har ringar som grimskaften löper igenom och sen panik hake så är det nog relativt säkert :).

Har man 3 hästar uppbundna och alla drar iväg samtidigt så är det mycket lite som håller för det. Dvs bättre att saker går isönder direkt :)
 
33776

Det finns ju sådan här tie ring som löper om hästarna skulle dra. Man kan även vira den ett extra varv runt metallpinnen, så löper den lite långsammare (om man har hästar som lär sig snabbt att de kan komma loss).
 
Jag har en stock.
I marken sitter det rejält, vet inte riktigt hur men inget man får loss i första taget.
Själva stocken har stort borrhål ner i stolparna och stolpen är även urskålad så stolen ligger mer still. Den bör vara fastskruvad med en väldigt rejäl skruv/bult eller vad det kan heta, uppifrån då.

Det är gamla Telefonstolp.

Gamla stallet hade en sån här uppbindning också men väldigt mycket klenare.
Kompisens häst drog iväg med den som ingenting. Som tur är var hästen en trygg en, men kan gå väldigt illa!
 

Bifogade filer

  • 0B86713B-602B-4D9A-80BC-15BD6A21636A.png
    0B86713B-602B-4D9A-80BC-15BD6A21636A.png
    403,3 KB · Visningar: 39
Kompisens häst drog iväg med den som ingenting. Som tur är var hästen en trygg en, men kan gå väldigt illa!

I de allra flesta fall tror jag faktiskt att de drar iväg med sakerna, ”som ingenting”. Iallafall ska man nog tänka så när man bygger.

Tänker mig att det är som med bestämmelserna i stallmiljön; att ett stall ska kunna stå emot en hästspark men ingen kan säga hur mycket kraft som ligger bakom en spark.

Då är jag mer inne på @Pilot lösning där hästen kan dra loss i värsta fall.
 
För övrigt är det inte alla hästar/människor som en vanlig panikhake fungerar på. Jag har aldrig kunnat haft panikhakar till några av mina hästar, trots att de går så snällt i grimman så utlöser den fasiken jämt, både i tid och otid.
 
Jag var med om en häst som stod uppställd med rep från varje sida som blev rädd. Eftersom det inte lossade så reste sig hästen (fick ännu mer panik) och gick över och blev hängande i repen. Tillslut lossade det sig och gick i sönder. (Hamnade bakom hästen vid de viftande benen, så kunde inte hjälpa till alls.)

Men ska de stå så som sagt, helst endast med ett rep och högt, inte vid bringan. Då de kan använda bakdelen alldeles för mycket till att få ordentligt med kraft, vilket är mycket svårare med en hög uppbindning. Likadant om man binder i box, lägg grimskaftet över balken, istället för att knyta vid gallret som många gör. Så slipper man skador om de sitter fast och kan ta kraft.

@Efwa Dessutom så ska det sitta uppe vid bindringen (detsamma gäller i transport) för får hästen panik/ hoppar över bommen/ får över ett ben, så vill man inte fram till hästen vid de viftande frambenen och lossa.

Jag binder med hästknopp och sätter de högt/ oftast i träd, men har alltid en kniv på mig om jag behöver skära loss.
 
Följt med dåligt i tråden det sista. Har inte så mycket att uppdatera. Hästarna motioneras som vanligt men förändringar på gården som har med dom att göra har vi inte gjort på ett tag. Fått in allt hö, det är väl det då :p

Ska dock fylla på med grus där det blir som blötast i hagen inför hösten och så funderar vi på en ny variant av grind till timern, konstruktionen vi gjorde sist funkar sådär så vill ha nåt annat.

Blir bara mina tre hästar i stallet i vintern. Första vintern på flera år jag bara har mina egna att ta hand om och det ska faktiskt bli skönt!

Vi har planer för ridbanebygge nästa år! Min dröm sen 15 år tillbaka! :love:
 
Maken började röja under tråden till hästhagen häromdagen och idag ska jag fortsätta. Har lite annan röjning också men hoppas få det klart under nästa vecka. Har en rätt stor hage som det ska röjas runt :p Gött att ha det gjort sen så man vet att tråden går fri.
 
Fick en ponny igår så nu är det 3 hästar och stallet är fullt.
Sambon har sätt upp isolatorer i sommarhagen som var kvar att fixa så vi ska dra tråd senare i veckan.
Sen efter semestrar så kommer det ut några och kollar på hur vi ska bygga sadelkammare (eller ja dom ska bygga).
Då är allt nästan helt som jag vill ha det :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
580
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
75 036
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 986
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp