Anläggning Snackistråd eget stall/gård del 2

Mina hästar har gått på sommarbete och släpptes i månadsskiftet tillbaka till vinterhagen på ca 1 ha. Öppnade upp 0,5 ha till idag. Vinterhagen har verkligen tagit sig rejält nu efter både förra året (torkan) och plättan som öppnades upp har en massa gräs. Har inte behövt stödfodra än, har jag tur så slipper jag det månaden ut och ev. längre om det fortsätter vara så här varmt.
Ska pilla lite med staketet i dagarna så att vi är redo för vintern.

Annars så kollar jag på lite ritningar inför stallbygget som ska dra igång till våren. Nästa vecka ska renoveringen komma igång.
Fick hjälp att tömma gården + extra förråden, dock hann vi inte ta allt. 8 fullproppa släp till tippen, där jag nog har sparat ett själv med saker jag vill behålla.
Porslin, gamla brudkistor, gaslyktor som ska upp ute har jag tänkt, bestick, dukar, två gräsklippare och trädgårdsmöbler, behöll två olika möblemang (tror vi slängd fem innesoffor också bl.a.) + lite annat smått och gott.

Stödfodrar inget än jag heller. Eller ja, minishettisen får 1-2 kg hö per dag eftersom hon går i så kraftigt nedbetad hage. Inte meningen hon ska svälta och omfånget har minskat som tur är.

Men det märks på grabbarna att det börjar tryta på gräs i deras daghage. Dom är mer sugna på shettisens höpåse på morgonen än att gå över till andra hagen 😅 Men ser man på deras hull så klarar dom sig på det som finns just nu. Ska bli skönt att slippa flytta hästar sen när jag vågar öppna upp allt även åt shettisen. Dröjer någon vecka till men snart är hela överdelen öppen i alla fall.

Bankat ner stolpar och spänt tråden. Eftersom jag flyttar till sommaren vill jag inte lägga ner jättemycket tid eller energi (eller pengar). Har plaststolpar på ett ställe i hagen som jag skulle byta ut, fick ner en stolpe och påmindes om varför jag har de plaststolparna där, sjukt mycket sten. Så de fick sitta kvar, men skönt att ha kollat, annars hade jag gått och stressat över det inför vintern, de lutar ju som plockepinn i blåsten, men för ta och kolla de ofta istället.

Hagen behöver putsas och så ska den mockas ut innan vintern, men vill vänta lite till så de hinner beta av den. Den mockades ju ut helt med dammsugare innan de åkte iväg på bete.

Hästdiskussioner nu

Övrigt-diskussioner nu

Dagbok

Radannonser

Hästnyheter

Bukefalos