Snackistråd eget stall/gård del 2

Mina hästar har gått på sommarbete och släpptes i månadsskiftet tillbaka till vinterhagen på ca 1 ha. Öppnade upp 0,5 ha till idag. Vinterhagen har verkligen tagit sig rejält nu efter både förra året (torkan) och plättan som öppnades upp har en massa gräs. Har inte behövt stödfodra än, har jag tur så slipper jag det månaden ut och ev. längre om det fortsätter vara så här varmt.
Ska pilla lite med staketet i dagarna så att vi är redo för vintern.

Annars så kollar jag på lite ritningar inför stallbygget som ska dra igång till våren. Nästa vecka ska renoveringen komma igång.
Fick hjälp att tömma gården + extra förråden, dock hann vi inte ta allt. 8 fullproppa släp till tippen, där jag nog har sparat ett själv med saker jag vill behålla.
Porslin, gamla brudkistor, gaslyktor som ska upp ute har jag tänkt, bestick, dukar, två gräsklippare och trädgårdsmöbler, behöll två olika möblemang (tror vi slängd fem innesoffor också bl.a.) + lite annat smått och gott.
 
Stödfodrar inget än jag heller. Eller ja, minishettisen får 1-2 kg hö per dag eftersom hon går i så kraftigt nedbetad hage. Inte meningen hon ska svälta och omfånget har minskat som tur är.

Men det märks på grabbarna att det börjar tryta på gräs i deras daghage. Dom är mer sugna på shettisens höpåse på morgonen än att gå över till andra hagen 😅 Men ser man på deras hull så klarar dom sig på det som finns just nu. Ska bli skönt att slippa flytta hästar sen när jag vågar öppna upp allt även åt shettisen. Dröjer någon vecka till men snart är hela överdelen öppen i alla fall.
 
Bankat ner stolpar och spänt tråden. Eftersom jag flyttar till sommaren vill jag inte lägga ner jättemycket tid eller energi (eller pengar). Har plaststolpar på ett ställe i hagen som jag skulle byta ut, fick ner en stolpe och påmindes om varför jag har de plaststolparna där, sjukt mycket sten. Så de fick sitta kvar, men skönt att ha kollat, annars hade jag gått och stressat över det inför vintern, de lutar ju som plockepinn i blåsten, men för ta och kolla de ofta istället.

Hagen behöver putsas och så ska den mockas ut innan vintern, men vill vänta lite till så de hinner beta av den. Den mockades ju ut helt med dammsugare innan de åkte iväg på bete.
 
I söndags byggde vi klart grinden som ska öppnas med hjälp av timern och den verkar funka bra! Hoppas den fortsätter göra det också sen när det ska börjas med lunchfodring och nattfodring :) Kommer nog ha den till frukostfodring till en början också när dom bara ska ha lite hö såhär i början. Vi lagade även shettisens grind så den går att använda sen.

Plus att jag röjde klart det sista gräset under tråden så nu är det också klart. Ska köpa spån under nästa vecka och spåna ligghallarna och städa stallet och lägga in nytt i boxarna (dom används bara som skötselplats egentligen) och beställa en värmebalja så är vi redo för hösten och vintern. Ska slå några stolpar som står på trekvart också :)

Idag tänkte jag öppna upp även till andra halvan av hagen för nu är det mer eller mindre slut på gräs så även shettisen kan få gå på hela. Hon har inte gått där sen tidigt i våras så gissar på lycklig minigris när hon inser att hon får gå över sen :D:love:
 
Jag spånade upp ligghallen ordentligt igår, så mysigt!
Nu börjar även utsidan blir klar; betongplattan är gjuten, staketet är tillbaka och gruset som ska ligga runt kanterna levererades i förrgår och vi har börjat sprida ut det lite smått. Blir nog grymt bra tror jag! Funderar på varför inte fler gjuter betong på utfodringsplatser i stället för grusa? Känns i alla fall väldigt mer hållbart i längden, men det får vi väl se helt enkelt. Som "startkostnad" är det väl dyrare än grus, men gruset får man ju ofta fylla på tänker jag.

36796
 
Jag spånade upp ligghallen ordentligt igår, så mysigt!
Nu börjar även utsidan blir klar; betongplattan är gjuten, staketet är tillbaka och gruset som ska ligga runt kanterna levererades i förrgår och vi har börjat sprida ut det lite smått. Blir nog grymt bra tror jag! Funderar på varför inte fler gjuter betong på utfodringsplatser i stället för grusa? Känns i alla fall väldigt mer hållbart i längden, men det får vi väl se helt enkelt. Som "startkostnad" är det väl dyrare än grus, men gruset får man ju ofta fylla på tänker jag.

Visa bifogad fil 36796
Hur gör du inför vintern för att undvika halka?
 
Hur gör du inför vintern för att undvika halka?
Betongens yta är borstad för att vara lite ”ruffig” i sig själv, detta kommer väl antagligen slitas ner med tiden, men det får vi se helt enkelt. Den har även en lutning ner mot ena hörnet där ett dike ansluter (typ) så inget vatten blir stående på plattan. Det har sett ut att funka väldigt bra under de skurar vi har haft hittills! Det är hängrännor på stallet också, så inte allt det vatten läggs på också.
I övrigt är vi beredda att sanda om det skulle behövas, men jag tänker också att hästarna kommer dra in lite grus och dra ut lite spån som motverkar eventuell halka. Men vi får de helt enkelt hur det fungerar i verkligheten. Salta är ju också en metod, men det mår ju inte betongen så bra av men i ”värsta fall” kan det ju också vara en utväg.
Vi har inte haft problem med halka när vi har haft grusat (tänker då i form av packad snö eller så), det smälter rätt snabbt här precis framför stallet och där hästarna gärna hållet till, lite som en varmare zon liksom.
 
Här står det lite stilla med hästeriet, har mycket annat så har tappat suget. De kräver minimalt med skötsel nu, så förutom det dåliga samvetet så chillar jag lite.

Killarna som sköter renoveringen kom i veckan, de har redan hunnit långt, mer eller mindre grävt ut grunden, det som redan var gjutet har brutits upp och grävts upp. Anledningen till att det bröts upp var för att när de grävde ur såg vi att det var minimalt med isolering och då kan jag ha vattenburna värmeslingor istället för el. + att då har jag bra koll på hur det ser ut och är gjort ordentligt.
I veckan ska jag beställa fönster och kök. Så glad för killarna som renoverar, de har ett öga för detaljer och har redan kommit med bra förslag.
 
Betongens yta är borstad för att vara lite ”ruffig” i sig själv, detta kommer väl antagligen slitas ner med tiden, men det får vi se helt enkelt. Den har även en lutning ner mot ena hörnet där ett dike ansluter (typ) så inget vatten blir stående på plattan. Det har sett ut att funka väldigt bra under de skurar vi har haft hittills! Det är hängrännor på stallet också, så inte allt det vatten läggs på också.
I övrigt är vi beredda att sanda om det skulle behövas, men jag tänker också att hästarna kommer dra in lite grus och dra ut lite spån som motverkar eventuell halka. Men vi får de helt enkelt hur det fungerar i verkligheten. Salta är ju också en metod, men det mår ju inte betongen så bra av men i ”värsta fall” kan det ju också vara en utväg.
Vi har inte haft problem med halka när vi har haft grusat (tänker då i form av packad snö eller så), det smälter rätt snabbt här precis framför stallet och där hästarna gärna hållet till, lite som en varmare zon liksom.
Smart! Ni verkar ha tänkt till ordentligt. Bor söderut så snöar det så ligger det nån dag, så töar det och sedan fryser det. Det blir ju halt i hagen också.
 
Idag beställde jag en uppvärmd vattenbalja från Hööks i för vintern. De hade 20% idag, så jag passade på.
Kabeln är redan nedgrävd när vi hade grävmaskin här. Ska bli så skönt i vinter!!


I helgen blir det fortsatt bygge på vindskyddet som påbörjades för två veckor sen. Blir super, men jäklar vad stort och rejält det blir! 😅
 

Bifogade filer

  • IMG_20190911_222313.jpg
    IMG_20190911_222313.jpg
    146,2 KB · Visningar: 31
Aah,detta är ju tråden för mig som nyligen köpt en liten hästgård,men har ej bestämt ännu om jag ska köpa hästar eller ej.

Blir mycket jobb isåfall. Stallet ska göras i ordning och staket ska byggas runt hagen..eventuellt bygga lösdrift...och häst ska väljas.
Intressant tråd i allafall. :)
 
Värmebaljor har jag lite frågor om.
Kan dom bli tomma på vatten utan att gå sönder? För i förra stallet så fanns det värmebaljor till lösdriften och det var noga med att de aldrig skulle vara för lite vattten kvar i dom.
Hur förankrar man dom enklast. Jag vill helst ha thermobar eco 65 liter.
Måste man gräva ner kabeln?
 
Värmebaljor har jag lite frågor om.
Kan dom bli tomma på vatten utan att gå sönder? För i förra stallet så fanns det värmebaljor till lösdriften och det var noga med att de aldrig skulle vara för lite vattten kvar i dom.
Hur förankrar man dom enklast. Jag vill helst ha thermobar eco 65 liter.
Måste man gräva ner kabeln?

Thermobar verkar kunna hantera det iaf (dvs min har blivit tom.

Har nedgrävt vatten och kabel till den så slipper bära. Sitter fast i nedslagen stolpe med spännband och står på en halvpall.
 
Värmebaljor har jag lite frågor om.
Kan dom bli tomma på vatten utan att gå sönder? För i förra stallet så fanns det värmebaljor till lösdriften och det var noga med att de aldrig skulle vara för lite vattten kvar i dom.
Hur förankrar man dom enklast. Jag vill helst ha thermobar eco 65 liter.
Måste man gräva ner kabeln?
Mina Thermobars har blivit tomma då och då och de har inte gått sönder av annat än att en broddad häst har ställt sig i den O_o

Av den anledningen så har vi byggt en pall/krage till den. Elkabeln har jag liggande på marken och fyller mha vattenslang som jag förvarar inne i sadelkammaren. Den står alltså kant i kant med staketet.

IMG_0186.JPG
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 444
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp