Snackistråd eget stall/gård del 2

Hade du kunnat lägga ut lite fler bilder på hur den är byggd? Funderar på att göra något liknande, så det hade varit trevligt att se tydligare hur den är uppbyggd ;)

Ska se om jag kan rita något för hand så ni ser hur den är uppbyggd. Tänk er en stor foderkrubba med lite mellanrum mellan vägg/botten. Vinkeljärn och osb skivor. Reglar runt kanterna
 
Fasen glömt av att fota. Är ju knappt ute i dagsljus. Ska se om jag kan komma åt att göra det snart.

Har börjat klura på min ridbana. Måste göra något åt den då den har blivit alldeles gropig och inte är bra. Vi har liksom gjort billigaste varianten. Skrapa av sen på med nytt material. För nästan 10 år sedan. Tycker den har fyllt sin funktion då det bara är jag som rider på den och den är ca 50x30 Lutar lite men det ser jag inte som något problem då det underlättat med dräneringen.

Pratade om olika alternativ på hur man ska göra. Vi kommer behöva skrapa bort befintligt material, fylla på med stenmjöl sen på med underlag. Hur i helskotta ska man komma billigt undan med det?

Olika firmor ligger på 25-35kr kvm + moms vilket alltså blir 46 875kr Finns ingen möjlighet att jag har råd med detta på en ridbana som inte egentligen är min egna.

Dräneringen som vi ska göra i ena ändan kostar inget mer än tid då alt material redan finns hemma dvs dräneringsslang + duk.

Har bett en vän räkna på detta. Kan få tag i maskin och då ligger det på 3000,- för en helg inkl. moms + diesel & chaufför. sen är det ju hur mycket material man behöver. stenmjöl entreprenörspris 70,- inkl. moms per ton och sedan vad jag behöver ovanför.

Har ni några funderingar på hur jag kan göra det billigare?
 
Hur har ni det i leran och blötan? Vilken jäkla vinter :meh: Väldigt glad att ha den hårdgjorda, grusade ytan i hagen så dom slipper äta hö i leran. Men dom skiter en hel del där också så jag strävar och håller efter så den ska hålla sig bra!
Hagen är inte katastrof i alla fall, ingen lera till knäna utan på de värsta ställena går det över hovarna bara. Men dom springer ju och leker så himla mycket så det är lera och blött långt upp på benen och under magarna ändå :p
 
Alltså, denna lera..... :mad: Vi har bara lerjord, och det är ju ingen hit detta året.Tror aldrig jag längtat så mycket efter våren som i år, har nog gett upp hoppet om att det ska bli vinter, även om vi hade nästan 1 dm blötsnö i morse. ;)
 
Vi har det blött. Är också väldigt glad i vår hårdgjorda yta som blivit lite större hela tiden :) I övrigt är det blött och lerigt. Ungefär i samma mängd som innan. Vi har alltså ett lerigt parti, kanske knappt 1/8 av hagen i övrigt är det helt ok-riktigt torrt och bra. Men visst de märks att de hellre hänger på gruset, vid balen och i ligghallen i större utsträckning än de gjort innan. Ändå glad att vi har så pass stor hage att den för det mesta håller.

Vi mockar dagligen både ligghall och grus vilket känns som ett måste, både för hygienen och för grusets skull. Känns inte speciellt betungande. Men satan vad jag längtar efter våren. Längtar efter torra ytor och slippa all lera som skvätter omkring, risken för halka när de busar etc. Men å andra sidan kan man inte råda vädret. Det är som det är men satan som vi längtar!
 
Det verkar som den där däruppe just nu har lite roligt åt en. När man äntligen ser ljuset i tunneln så ger den oss några regn. Bara så vi kommer ihåg vem som bestämmer. :D;)

Leran har dragit sig undan ca 20 cm men ännu är det et jäkla plaskande i leran med fastslagna dojor som resultat. Hästarna har det torrare inåt hagen dock.
 
Här vräker det ner. Hade uppehåll ett par veckor och det var så jäkla najs.
Men tänker att det fyller på grundvattnet rejält och det är positivt.
Det får mig ju att fundera hur jag kan förebygga det till nästa vinter, denna vinterhage håller bra, men så har jag små hästar och ok yta. Där blir pölar men ingen lera direkt.

Sist det vräkte ner så här blev det en supertorr sommar, så jag oroar mig lite för det. Vi har haft en varm vinter dessutom. :down:
 
Usch, jag tycker så synd om er som bara får regn. Är väldigt glad för att bo i norra Sverige just nu. Här har det snöat konstant hela veckan så även om vi hade snö innan så har vi rejält med snö nu. Ute i de oanvända hagarna är det ca 70 cm nu, då hade en del tinat bort innan då vi hade varmt och blåsigt för några veckor sedan.
Dock medför all snö andra problem, förutom den ständiga snöröjningen. Tråden till hagarna snöar över och tyngs ner så det är svårt att få bra ström i staketet. Sedan blir snön i hagarna packade vid ingången och där hästarna är mest så helt plötsligt är staketet en halv meter lägre. Och min stora valack på 175 får allt mindre plats mellan höet och taket som är över hölådan då snön packas runt om och gör att marken blir högre. Så sånt får vi jobba med i stället, men jag tar hellre det än regn och lera.
 

Bifogade filer

  • ABC50F56-B9C8-421D-BFCF-E37FC78B74E0.jpeg
    ABC50F56-B9C8-421D-BFCF-E37FC78B74E0.jpeg
    183,2 KB · Visningar: 76
Här vräker det ner. Hade uppehåll ett par veckor och det var så jäkla najs.
Men tänker att det fyller på grundvattnet rejält och det är positivt.
Det får mig ju att fundera hur jag kan förebygga det till nästa vinter, denna vinterhage håller bra, men så har jag små hästar och ok yta. Där blir pölar men ingen lera direkt.

Sist det vräkte ner så här blev det en supertorr sommar, så jag oroar mig lite för det. Vi har haft en varm vinter dessutom. :down:

Jag vill dränera och grusa upp den smalaste delen i ena hagen där det blir som lerigast. Hoppas vi har möjlighet att fixa detta innan hösten. Utöver det är det rätt okej faktiskt.
 
Jag vill dränera och grusa upp den smalaste delen i ena hagen där det blir som lerigast. Hoppas vi har möjlighet att fixa detta innan hösten. Utöver det är det rätt okej faktiskt.
Jag funderar om när vi gjuter stall att det kan vara lönt att gjuta en avlång plätt att ha höet på.
 
Lera.. Funi fick regnskållor på benen av all väta, men jag fick de att läka snabbt med klippning och min huskur 😇. Fick stänga av vinterhagen och offra vårhagen och Bara lämna en gång till lösdriften. Nu är även nedre delen av den väl lerig men de har ytor som inte är mer än sliriga också.

Känner hur vädret kommit åt mig och känner mig ganska dränerad på energi.
Allt blir så himla smutsigt hela tiden, inklusive jag själv.
Kommer att grusa en rätt stor del av vinterhagen i sommar.

Sorry, nu blev det bara gnäll, men har en dålig dag 😇

DSC_0059~2.JPG
 
Jag vågar inte ha betongunderlag till mina dårar pga halkrisken 😅 Men det beror lite på utformningen av hagen. Här hade det inte funkat då dom kommer i full galopp hela vägen upp väldigt ofta haha.
Det är ju också något att ha i å tankarna. Jag hade velat ha längst staketet på ett ställe, så att man kan stå utanför och bara slänga in, hade underlättat, tänker att min drar sällan repor längs staketet utan i hagen och gärna runt någonting. Helst vill de galoppera upp på en backe och glida ner på hasorna, har en som vill ha något att ha hoppa över. :D Knasbollar.
 
Usch, jag tycker så synd om er som bara får regn. Är väldigt glad för att bo i norra Sverige just nu. Här har det snöat konstant hela veckan så även om vi hade snö innan så har vi rejält med snö nu. Ute i de oanvända hagarna är det ca 70 cm nu, då hade en del tinat bort innan då vi hade varmt och blåsigt för några veckor sedan.
Dock medför all snö andra problem, förutom den ständiga snöröjningen. Tråden till hagarna snöar över och tyngs ner så det är svårt att få bra ström i staketet. Sedan blir snön i hagarna packade vid ingången och där hästarna är mest så helt plötsligt är staketet en halv meter lägre. Och min stora valack på 175 får allt mindre plats mellan höet och taket som är över hölådan då snön packas runt om och gör att marken blir högre. Så sånt får vi jobba med i stället, men jag tar hellre det än regn och lera.
Så avundsjuk, jag vill tolka! Jag förstår absolut problemen det medför men det vore en välsignelse om vi kunde få åtminstone frost ett par veckor..
 
Hur har ni det i leran och blötan? Vilken jäkla vinter :meh: Väldigt glad att ha den hårdgjorda, grusade ytan i hagen så dom slipper äta hö i leran. Men dom skiter en hel del där också så jag strävar och håller efter så den ska hålla sig bra!
Hagen är inte katastrof i alla fall, ingen lera till knäna utan på de värsta ställena går det över hovarna bara. Men dom springer ju och leker så himla mycket så det är lera och blött långt upp på benen och under magarna ändå :p
Mina har vi byggt höpallar med kant åt så de slipper äta i leran. Utom de gånger de slänger ur hälften av höet då. Dessutom tippar de runt pallarna, kanske ligger hö under också....😇
Sen tror jag nästan de tycker det är roligt.
 
Det är ju också något att ha i å tankarna. Jag hade velat ha längst staketet på ett ställe, så att man kan stå utanför och bara slänga in, hade underlättat, tänker att min drar sällan repor längs staketet utan i hagen och gärna runt någonting. Helst vill de galoppera upp på en backe och glida ner på hasorna, har en som vill ha något att ha hoppa över. :D Knasbollar.

Haha!
Ja mina tar sats längst ner i hagen och hinner jaga upp varann ordentligt på vägen upp (blir en bit att springa) och springer hela vägen upp till grinden och tvärsvänger när det helt plötsligt blir stängsel i vägen 😅
 
Före jul beställde jag äntligen min efterlängtade värmare till stallet. Vi har kallstall och har länge letat efter en hyfsad billig värmare med rätt IP klass att ha vid skötselplatsen på vintern. Så nu sitter den på plats och värmer riktigt skönt trotts flera minusgrader ute. Upplever att den även tar bort den råa luften som blir i stallet.
Den värmer så pass bra att hovslagaren bad mig stänga av den då han var här sist. Jag som trodde att han skulle bli glad åt lite värme om ryggen 😂
 

Bifogade filer

  • 39D74052-1532-4CFC-A373-9A8A5FE22842.jpeg
    39D74052-1532-4CFC-A373-9A8A5FE22842.jpeg
    182,4 KB · Visningar: 73
Här sanerades det stall(och hästar) i helgen😫 troligtvis har nya ponnyn kommit hit med ringorm.. Veterinären var här och tog prov i torsdags. Har inte fått svar på det än men hon var ganska säker efter att ha kollat på det och jag har inte ro att vänta på svar.. Så körde järnet med virkon i helgen..
Hästarna går ju dock i lösdrift med halmbädd som måste mockas ut med bobcat. Meeeen pågrund av allt jäkla regnande så är utkörningsvägen till gödselhögen för lerig, kommer köra fast direkt. Så nu är lösdriften stängd och stallet sanerat så nu får hästarna komma in på box på nätterna ett tag framöver tills lösdriften kan saneras ordentligt.
 
Här sanerades det stall(och hästar) i helgen😫 troligtvis har nya ponnyn kommit hit med ringorm.. Veterinären var här och tog prov i torsdags. Har inte fått svar på det än men hon var ganska säker efter att ha kollat på det och jag har inte ro att vänta på svar.. Så körde järnet med virkon i helgen..
Hästarna går ju dock i lösdrift med halmbädd som måste mockas ut med bobcat. Meeeen pågrund av allt jäkla regnande så är utkörningsvägen till gödselhögen för lerig, kommer köra fast direkt. Så nu är lösdriften stängd och stallet sanerat så nu får hästarna komma in på box på nätterna ett tag framöver tills lösdriften kan saneras ordentligt.
Fy så trist! Hoppas ni får ordning på saneringen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 459
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp