Snackistråd eget stall/gård del 2

Vi har byggt lösdrift i vinter (i samma befintliga byggnad som stallet), så i sommar hoppas jag att vi ska kunna färdigställa markerna utanför så att den kan tas i bruk. Bland annat ska en gammal uppfart till höskullen grävas bort och så ska det grusas runt lösdriften. En till dörröppning ska också fixas.

Sen ska hagarna dras om, hoppas att jag ska kunna använda åtminstone en del av skogen till hage men det är väldigt stenigt och ojämnt där inne. :crazy:
 
Vi är i full gång med att bygga ligghall. Just nu är planen att ha markarmering vid ingången och runt eventuellt foder, istället för att grusa.

Förhoppningsvis påbörjas också sadelkammaren i påsk, sen är det nog läge att börja jaga elektriker för att få lite ljus över det hela..
 
Vi har byggt lösdrift i vinter (i samma befintliga byggnad som stallet), så i sommar hoppas jag att vi ska kunna färdigställa markerna utanför så att den kan tas i bruk. Bland annat ska en gammal uppfart till höskullen grävas bort och så ska det grusas runt lösdriften. En till dörröppning ska också fixas.

Sen ska hagarna dras om, hoppas att jag ska kunna använda åtminstone en del av skogen till hage men det är väldigt stenigt och ojämnt där inne. :crazy:

Beror nog lite på hur man är som person och vilka hästar man har. Vår skog är ojämn, kuperad och bitvis stenig. Jag gillar det och hästarna har peppar peppar inte haft en enda skada sedan vi flyttade in. Någon liten sårskada men de är inte på grund av hagen utan snarare brist på självbevarelsedrift ibland när de leker. Men troligen skulle inte alla tycka om vår hage ;)
 
Beror nog lite på hur man är som person och vilka hästar man har. Vår skog är ojämn, kuperad och bitvis stenig. Jag gillar det och hästarna har peppar peppar inte haft en enda skada sedan vi flyttade in. Någon liten sårskada men de är inte på grund av hagen utan snarare brist på självbevarelsedrift ibland när de leker. Men troligen skulle inte alla tycka om vår hage ;)

Vår skog är vad jag skulle kalla extrem ställvis, med stenrösen och djupa hålor perfekta att kila fast ett hästben i. 🙈 Blöta marker är det också. Har två hästar med självbevarelsedrift och en utan. Det är mest honom jag är bekymrad över. Av de två åren jag ägt honom har han varit ridbar i sammanlagt 6 månader, en riktig olyckskorp. 😂

Men jag hoppas det ska gå att stängsla av de värsta områdena eller göra nån form av paddock paradise-lösning just i skogen. 😊 Har inget emot kuperat, men tyvärr klassas nog våran skog inte bara som det..
 
Vår skog är vad jag skulle kalla extrem ställvis, med stenrösen och djupa hålor perfekta att kila fast ett hästben i. 🙈 Blöta marker är det också. Har två hästar med självbevarelsedrift och en utan. Det är mest honom jag är bekymrad över. Av de två åren jag ägt honom har han varit ridbar i sammanlagt 6 månader, en riktig olyckskorp. 😂

Men jag hoppas det ska gå att stängsla av de värsta områdena eller göra nån form av paddock paradise-lösning just i skogen. 😊 Har inget emot kuperat, men tyvärr klassas nog våran skog inte bara som det..
Jag tycker det är bra att du tänker till, som du säger är det skillnad på kuperat och där det är livsfarligt. Hade en häst som (troligen) trampade i en kaninhåla och bröt ett bakben.
 
Här fortsätter planerna om rundkorallen. 16 meter sa vi ju först, sen tänkte vi att det nog är lika bra att göra 18 när vi ändå är igång :D
Jag hade räknat med att lägga duken direkt på marken, möjligtvis lägga ner några extra dräneringsrör. Det är från början bra mark, väldränerat och jämnt, står aldrig vatten där. Maken tycker dock att vi ska gräva bort matjorden. Så jag vet inte riktigt 🤔 krävs ju mer grus då för att inte hamna under marknivå liksom?
Jag tänker sen att vi lägger en ram runt om med tryckt virke. Vi har ett eget grustag med helt okej grus som jag tänkte i alla fall kommer funka bra i grunden och sen kanske köpa in ett annat topplager sen.
Hinner fundera ett tag till, först har vi ett takbyte på lagården framför oss 😬:nailbiting:
Vi gjorde vår ridbanan så, la duk direkt på marken och gjorde ett litet dike runt. Det blev kanon!
 
Jag tycker det är bra att du tänker till, som du säger är det skillnad på kuperat och där det är livsfarligt. Hade en häst som (troligen) trampade i en kaninhåla och bröt ett bakben.

Vad tråkigt med din häst. :( Hade jag släppt andalusiern i vår skog hade det nog bara varit en tidsfråga tills något liknande hade hänt. Men hoppas att vi delvis ska kunna slippa åt att jämna ut marken med grävmaskin nu i sommar! Sen får man ta det vartefter, tanken är att maken ska börja avverka skogen efterhand. :)
 
Idag har vi börjat regla upp väggen till sadelkammaren. Jag har väl inte bidragit så mycket där utan mest kört transporten till Byggmax och sen skrapat och grundoljat fönster.
Imorgon fortsätter bygget och jag fortsätter måla. Har bara fått tag på vit fönsterfärg och skulle egentligen vilja ha stallfönstren bruna, men ja. Det blir säkert fint med vitt när allt är målat.
 
Vi ska äntligen hårdgöra våra vinterhagar! Det skulle ha gjorts förra säsongen, men entreprenören (som också är bonde) lyckades inte klämma in det innan regnsäsongen satte in. Så vi har haft en väldigt lerig vinter i år... Nu hoppas vi få det gjort så snart vårbruket är över.
I övrigt är det bara mindre projekt. Jag är lite inne på att utöka mitt utrymme där jag hänger täcken på täckesgalgar. Det skulle vara så perfekt att faktiskt kunna ha alla täcken hängandes där hela tiden. Vi installerade grovtvätt för ett par månader sedan och det är perfekt att kunna hänga täckena på tork. Den jag har nu klarar mina 10 galgar bra, men tänk att inte behöva ha några täcken ihoptvikta och liggande, utan kunna ha alla täcken hängande hela tiden - lätt att se, lätt att hitta, torkar bra och så vidare. Det är fyra hästar i stallet, undrar hur många täcken det blir? Jag har inte räknat!
Nu har jag fixat detta! Det ska bli belysning i utrymmet också, det får bli nästa gång vi har elektriker ute. Det är ju framför allt under vinterhalvåret som det behövs lite mer belysning. Jag har 10 galgar och har beställt 15 till, jag får hoppas jag klarar mig på 25 st. Målet är att ha i princip alla täcken hängande hela tiden. Stången är sex meter lång, med knappt 5 meter att hänga på.
wp-15867063380163604265166005427719.jpg
 
Enligt grävmaskinisten blir det grävning av ridbana på fredag som planerat :nailbiting::banana:

För övrigt så har vi gödslat åkrarna som vi ska ta hö på. "Beteshagen" börjar bli grön så funderar på att börja släppa islandshästarna nån timme nästa helg och börja vänja över från hö. Shettisen får inte gå dit 😅 Ska dela av natthagen ännu mera senare så hon får väldigt begränsat med gräs och får lite hö istället.
 
Vad tråkigt med din häst. :( Hade jag släppt andalusiern i vår skog hade det nog bara varit en tidsfråga tills något liknande hade hänt. Men hoppas att vi delvis ska kunna slippa åt att jämna ut marken med grävmaskin nu i sommar! Sen får man ta det vartefter, tanken är att maken ska börja avverka skogen efterhand. :)

Jag måste bara skriva......jag älskar din avatar!! :heart :heart
Jag har sett den länge men varje gång tänker jag att jag ska skriva något. Nu har jag gjort det.
 
Nu när ridbanan är grävd så är det ett utrymme mellan hagen och banan som vi tänkte utöka hagen på. Det har kommit för mycket gräs så jag vågar inte låta shettisen gå där än. Satte upp en provisorisk hage åt islandshästarna så dom äter nu sin lunch där inne varje dag så länge det finns nog med gräs :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 028
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
567
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
876
· Visningar
74 567
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 965
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp