Snackistråd eget stall/gård del 2

Alltså varje höskörd så tänker jag, vad håller vi på med egentligen? 🥵 vi kör in betydligt mer än vad vi själva behöver och säljer det mesta. Men vettefan om det är värt det alltså.. Jag och gubben klarar ju inte själva inkörningen ensamma utan får betala några vänner som hjälper till, sen diesel och snören på det och slitage på maskiner.
Och vilket jäkla slit det är i värmen, gubben har ju dessutom ett ganska tungt heltidsjobb(jag är just nu föräldraledig) utöver.
Visst, man får ju en hel del betalt för det man säljer.. Men när det är 30 grader varmt och man ser honom stressa halvt ihjäl sig så vettefan om det som blir kvar till våra plånböcker är värt det.. Känns som att det skulle kännas väldigt skönt att bara köra in dom typ 300 småbalarna jag själv behöver till mina små ponnier, det skulle vi klara själva🙄 arrendera ut resten och få in pengar den vägen istället..
Kan ni inte bara anlita ett företag och låta dem ta in hela skörden åt er?
 
Kan ni inte bara anlita ett företag och låta dem ta in hela skörden åt er?

Det skulle ju troligtvis kosta massor 😅💸 kan vi ju lika gärna arrendera ut det och så bara köra på nån liten vall till oss själva. Har aldrig hört om något företag som kör in småbalar åt folk heller.
 
Alltså varje höskörd så tänker jag, vad håller vi på med egentligen? 🥵 vi kör in betydligt mer än vad vi själva behöver och säljer det mesta. Men vettefan om det är värt det alltså.. Jag och gubben klarar ju inte själva inkörningen ensamma utan får betala några vänner som hjälper till, sen diesel och snören på det och slitage på maskiner.
Och vilket jäkla slit det är i värmen, gubben har ju dessutom ett ganska tungt heltidsjobb(jag är just nu föräldraledig) utöver.
Visst, man får ju en hel del betalt för det man säljer.. Men när det är 30 grader varmt och man ser honom stressa halvt ihjäl sig så vettefan om det som blir kvar till våra plånböcker är värt det.. Känns som att det skulle kännas väldigt skönt att bara köra in dom typ 300 småbalarna vi själva behöver till våra små ponnier, det skulle vi klara själva🙄 arrendera ut resten och få in pengar den vägen istället..

Vi säljer också en del av det vi får in. Oftast runt hälften. Jag och maken klarar oss utan hjälp som tur är så är inte beroende av andra. Men jag förstår dina tankar! Särskilt tungt i den här värmen!
 
Det skulle ju troligtvis kosta massor 😅💸 kan vi ju lika gärna arrendera ut det och så bara köra på nån liten vall till oss själva. Har aldrig hört om något företag som kör in småbalar åt folk heller.
Jag vet inte vad det kostar men tänkte att det kunde vara värt att kolla upp 😊
 
Jag vet inte vad det kostar men tänkte att det kunde vara värt att kolla upp 😊

Med tanke på vad det kostar att ta ut någon som pressar rundbalar och man själva har gjort allt förarbete(slå, vända, stränga) så tror jag det blir tokdyrt och mer lönsamt att arrendera ut. Men lik förbannat står vi här varenda år och sliter i värmen 🤪 😅 🥵
 
Vi har hunnit med några projekt på gården i år, framför allt med fokus på att minska arbete framöver. Den viktigaste arbetsbesparande insatsen har varit hårdgörning och grusning av vår rasthage + ett par hundra kvadrat vid grinden i skogshagen som vi också använder på vintern.
wp-15874010278421316178163386279375.jpg

wp-15874015577688784262696904775774.jpg


Sen har vi tagit itu med kanterna runt vår ridbana. Vi har slipers runt banan, men gjorde misstaget att låta gräset på utsidan gå upp kant i kant. Med tiden har det hamnat sand på kanten när vi sladdat och sen har gräset vuxit ut över kanten. Slipersen har alltså legat mer eller mindre inbäddad även om vi haft en fin kant på insidan, mot ridytan. Vi lade ett gäng timmar på att försöka gräva bort detta, tungt och svettigt arbete. Men så fick vi en idé. Några vänner som har en jordfräs kom över och vi fräste upp halvmetern utanför kanten. Sen gick det relativt lätt att gräva ner kanten, kratta och framför allt - ta bort det övervuxna gräset. Nu är ytterkanten ett par centimeter lägre än slipersen, så nu kommer det vara mycket svårare för växtlighet att få fästa ovanpå kanten. Dessutom får vi vara noga med att sopa kanterna lite då och då, så det inte blir mer och mer sand på dem. (jag har funderat på om det skulle gå att montera ett kvasthuvud på sladden, ut över kanten, det hade varit praktiskt!)
wp-15927625361163799743846984796426.jpg
 
Det skulle ju troligtvis kosta massor 😅💸 kan vi ju lika gärna arrendera ut det och så bara köra på nån liten vall till oss själva. Har aldrig hört om något företag som kör in småbalar åt folk heller.
Vår granne som tar och säljer hösilage fixar insådd och liknande själv, men tar hjälp med själva balningen. Han säger att det hade varit dyrare att ta hö än hösilage, eftersom han då hade behövt hjälp med vändning medan det torkar. Men då bor vi nära maskinstationer.
 
Intressant tanke med vindnät! Du får utvärdera sen :)
Vindnät? Hur sätter du det? Hur högt?
Vi var och snackade med han som ska sätta staketet, för att det ska klara vinden så behövde det bli rejäla stolpar, så för enkelhetens skull så sätter vi nog pil istället som för växa till sig. Det som vi ska skrapa av funderar jag på om man kan bygga upp till en vall, det är framförallt en kortsida det kommer blåsa som mest ifrån.
 
Vår granne som tar och säljer hösilage fixar insådd och liknande själv, men tar hjälp med själva balningen. Han säger att det hade varit dyrare att ta hö än hösilage, eftersom han då hade behövt hjälp med vändning medan det torkar. Men då bor vi nära maskinstationer.

Ja vi får se hur vi gör nästa år, kanske blir så att vi tar småbalar till oss själva och låter någon plasta resten. Våran granne hyr in en som pressar och plastar deras så tar vi samtidigt så kan han säkert köra över vårat med. Men hur lättsålt är det med hösilage? Våra småbalar är sjukt eftertraktade. Så att vi blir av med det 😅
 
Ja vi får se hur vi gör nästa år, kanske blir så att vi tar småbalar till oss själva och låter någon plasta resten. Våran granne hyr in en som pressar och plastar deras så tar vi samtidigt så kan han säkert köra över vårat med. Men hur lättsålt är det med hösilage? Våra småbalar är sjukt eftertraktade. Så att vi blir av med det 😅
Det beror säkert på, här är det relativt lättsålt, men de flesta vill ju ha för hela året samtidigt. Men det beror ju på hur många hästar man har.
Grannen tar ca 200 kg balar, de balas 100 kg st och när de plastas så sätts de ovanpå varandra, så vill man ha 100 kg så kan man boka det innan. Himla smidigt! Men de är ju fyrkants.
Tar ni analys med "bra värden" så är det säkert så att det kommer gå åt.
 
Vi var och snackade med han som ska sätta staketet, för att det ska klara vinden så behövde det bli rejäla stolpar, så för enkelhetens skull så sätter vi nog pil istället som för växa till sig. Det som vi ska skrapa av funderar jag på om man kan bygga upp till en vall, det är framförallt en kortsida det kommer blåsa som mest ifrån.
Lägg gärna ut bild sen när det är klart om du vill :)!
 
Dränering av ingången till ligghallen färdig!

IMG_20200629_153918.jpg


Först ett dränerade rör som går till en stenkista, sen grus, markarmering och den fyllde vi med lera och jord. Räknar med att behöva fylla på lite eftersom hur det packar sig i hålen och överväger att så gräs. Helst hade jag fyllt med sand men blir nog lite dyrt. Stabilt och bra att gå på i alla fall :)
 
Enligt banken vi var på igår så tar lantmäteriet 1-1.5år år på sig vilket innebär att det kommer dröja jättelänge innan vi kommer kunna avsluta affären med mina svärföräldrars gård :banghead: jag hade trott att det tog typ max ett halvår.. detta innebär ju att vi kommer vara i lite ingenmansland när vårat är sålt nu i vår. Kommer bli att vi får hyra deras gård tills lantmäteriet har gjort sitt och vi kan genomföra köpet :down:
Vi köpte gård 2017 som skulle styckas av och nu i vår 2020 blev äntligen allt helt klart
Galet lång tid
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 355
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp