Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag sitter och funderar på storlek på varmvattenberedaren i sadelkammaren, en liten räcker för om jag vill tvätta hästarna så drar jag slangen från huset (där eldar vi för varmvattnet och har då över 500 l om jag tömmer alla acktankar ;)).
Så 35 l bör räcka.
Sen så ska jag montera en utslagsback i sadelkammaren eftersom den är så liten att jag skippar diskbänk/ho till förmån för annat. Men vv-beredare vill jag ha!
 
Jag sitter och funderar på storlek på varmvattenberedaren i sadelkammaren, en liten räcker för om jag vill tvätta hästarna så drar jag slangen från huset (där eldar vi för varmvattnet och har då över 500 l om jag tömmer alla acktankar ;)).
Så 35 l bör räcka.
Sen så ska jag montera en utslagsback i sadelkammaren eftersom den är så liten att jag skippar diskbänk/ho till förmån för annat. Men vv-beredare vill jag ha!
Vi satte in en 30l-i vintras och är väldigt nöjda! Än har det inte tagit slut nån gång, har badat en shetlandsponny och duschat lite större hästar utan problem :)
Grymt skönt att tvätta händer och bett i varmvatten också :love:
 
Hittade bara jättegamla trådar på ämnet, så tänkte fråga här.. vad gör ni med gammalt hö? Det handlar kanske om 20 balar, ofräscha men inte direkt mögliga.

Vill helst inte lägga på gödselstacken.
 
Hittade bara jättegamla trådar på ämnet, så tänkte fråga här.. vad gör ni med gammalt hö? Det handlar kanske om 20 balar, ofräscha men inte direkt mögliga.

Vill helst inte lägga på gödselstacken.

Min svåger har kört bra mycket dåligt hö till tippen. Vi har aldrig haft så mycket utan slängt det i skogskanten där vi slänger löv och kvistar mm.
 
Hittade bara jättegamla trådar på ämnet, så tänkte fråga här.. vad gör ni med gammalt hö? Det handlar kanske om 20 balar, ofräscha men inte direkt mögliga.

Vill helst inte lägga på gödselstacken.

Torrt hö i småbal: skulle jag elda när jag gör av med grenar och nersågat sly. Fast sådant hö har jag nästan inte alls mer än rester som ligger orörda på höskullen sedan xx antal år.
Hösilage: återvinner i odlingarna som täckning och gräver ner när det är tillräckligt nerbrutet (fast jag har för många gamla dåliga balar så det är inte helt lätt att hinna göra av med alla). Ev ska jag försöka riva upp några fler gamla plastade balar och sprida ut under en torrperiod för att försöka få det att torka tillräckligt för att också gå med på brasan. Men är torrperioderna för långa, så blir det ju i stället eldningsförbud.... måste skaffa en eldningstunna och kunna köra ner mindre mängder lite successivt. Det tar ju onödigt mycket plats att bara ha på lager när det är 20 halvstora balar eller ännu fler.
 
Jag kommer inte ihåg om jag visat mina tränshängare, här kommer en bild iaf.

E838D907-238A-4574-91A7-DB181903EF67.jpeg
 
Uppdaterat ridbanan och det blev stor skillnad.

Tog hem stenmjöl, skalade av lagret på ridbanan jämnade ut sen blandades materialet vi hade med stenmjälet.
Nu har jag en mycket jämnare ridbanan. Till höst har jag möjlighet att göra det igen fast bättre då har sambon maskiner i närheten som han kan ta med på helgen och köra. :)

Ponnyn tyckte det var himla intressant :D

Vad har ni för fönster i era boxar?

Behöver inte vara öppningsbara men sitter i kallstall och som vanligt så billigt som möjligt. :D
 
Har inga fönster alls i stallet och aldrig haft mycket ljusinsläpp ändå (öppet upp i nock mm) så det är inte ett alternativt.

Sen går hagen precis bakom så behöver något som inte går sönder på utsidan heller.

Ja nej då blir det ju svårt att behålla något som inte finns :)

Min hage är stängslad så att hästarna inte ska nå på baksidan, men annars kan man ju kolla på polykarbonat. Det är sparktåligt i sig och behöver inte skyddas extra.
 
Uppdaterat ridbanan och det blev stor skillnad.

Tog hem stenmjöl, skalade av lagret på ridbanan jämnade ut sen blandades materialet vi hade med stenmjälet.
Nu har jag en mycket jämnare ridbanan. Till höst har jag möjlighet att göra det igen fast bättre då har sambon maskiner i närheten som han kan ta med på helgen och köra. :)

Ponnyn tyckte det var himla intressant :D

Vad har ni för fönster i era boxar?

Behöver inte vara öppningsbara men sitter i kallstall och som vanligt så billigt som möjligt. :D
Vi planerar att byta ut våra gamla fönster mot dessa:http://y-te.se/stallfonster/stalfonster-unik/
De gamla vi har är jättesmarta och funkar bra för ventilationen, men de börjar bli dåliga och jag vill gärna ha integrerade galler.
 
Någon här som fått banken att gå med på lägre kontantinsats än 25% vid köp av liten lantbruksfastighet? Har fått erbjudande att köpa ett hus på 6hektar (varav 4-5 är skog). Mäklaren som värderat och ska ha hand om försäljningen om vi inte köper det trodde att bankerna skulle hantera det som en vanlig villa då det inte drivs någon näring där, men vår bank (seb) vill ha 25 % i kontantinsats.

Vi kan nog få låna till kontantinsatsen också men det känns som så hiskeligt mycket pengar när man inte alls var inställd på att köpa nåt förens om ett par år.

Är det lönt att kolla med andra banker eller kör alla på 25%?
 
Någon här som fått banken att gå med på lägre kontantinsats än 25% vid köp av liten lantbruksfastighet? Har fått erbjudande att köpa ett hus på 6hektar (varav 4-5 är skog). Mäklaren som värderat och ska ha hand om försäljningen om vi inte köper det trodde att bankerna skulle hantera det som en vanlig villa då det inte drivs någon näring där, men vår bank (seb) vill ha 25 % i kontantinsats.

Vi kan nog få låna till kontantinsatsen också men det känns som så hiskeligt mycket pengar när man inte alls var inställd på att köpa nåt förens om ett par år.

Är det lönt att kolla med andra banker eller kör alla på 25%?
Vi lånade mer, men det blir ju bara 75% som är bottenlån på en jordbruksfastighet. Resten blir någon annan slags lån, vi fick t ex ett blancolån med samma ränta som bottenlånet men med relativt hög amorteringstakt.
 
Vi planerar att byta fönster i stallet inom det närmsta året eller så. Vad säger ni, spröjs så det blir tre rutor som det är nu eller ha ett tvärgående spröjs också så det blir sex rutor? Det finns några små fönster på samma innergård med mindre rutor också.
wp-1624453237465.jpg
 
I höst flyttar jag och min man till en egen gård - snacka om dröm som blir verklighet. Ingen av oss har bott på gård innan, men jag har haft häst i 20 år och alltid stått i stall där det ingått att arbeta en del. Ska bli spännande att se hur stor chocken blir för oss :D Om någon har något bra-tips-för-stadsbor-som-ska-bli-lantisar så tas det tacksamt emot, annars kör vi bara och ser vad som händer.
 
I höst flyttar jag och min man till en egen gård - snacka om dröm som blir verklighet. Ingen av oss har bott på gård innan, men jag har haft häst i 20 år och alltid stått i stall där det ingått att arbeta en del. Ska bli spännande att se hur stor chocken blir för oss :D Om någon har något bra-tips-för-stadsbor-som-ska-bli-lantisar så tas det tacksamt emot, annars kör vi bara och ser vad som händer.
Mitt bästa tips är att hålla sams med grannarna!
Diskutera med dem om var du kan rida, även om du egentligen kan rida nästan överallt med allemansrätten i ryggen.
 
Mitt bästa tips är att hålla sams med grannarna!
Diskutera med dem om var du kan rida, även om du egentligen kan rida nästan överallt med allemansrätten i ryggen.
Bra tips! Det är ett bra tag sen det fanns hästar på gården så samtal med grannarna är nog viktigt.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 040
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
577
Senast: Blyger
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
43 44 45
Svar
881
· Visningar
74 838
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 983
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp