Snackistråd eget stall/gård del 2

pajaztar

Trådstartare
Fortsättningstråden för alla med eget stall/gård!

Mitt stall är för tillfället tomt, men får väl se hur länge det håller i sig.
 
@pajaztar Bra gjort, det var allt på tiden! :)

Vi har lite "vintervila" med stallbygget (och bygger inne i huset i stället :p) men det kanske kommer upp lite hyllor i torkrummet nån dag snart. Ska bli skönt att få lite mer ordning :)
 
Här är det för det mesta lerigt, skita hästar i oändlighet. Regnar och fryser omvartannat.
Ingen som har lust att dela fina stallbilder/ hästbilder med snö? Längtar så!
 
Funderar på att bygga ett tak till min höhäck som står i hagen. Får fundera lite på konstruktionen och vad som är smartast.
 
Någon här som alltid haft eget stall ensam och sedan skaffat inackordering? Jag har ju alltid varit ensam i mitt stall sen jag var liten och fick min första ponny. Nu när det nya stallet byggs kommer det finnas extra plats och närmaste grannen är intresserad av att ha sin där. Känner dom inte jätteväl(mor och tonårsdotter) men dom verkar jättesnälla och lättsamma det jag träffat dom hittills. Dottern har ridit min ungponny några gånger. Tänker att jag äntligen slipper att alltid rida ut ensam, någon att bolla hästeriet med och även naturlig hjälp när man t.ex ska resa bort. Även lite avlastning när man jobbar osv.
Men lite skrämmande är det ändå :o
Stallet har ju alltid varit min "fri-zon" där jag får vara för mig själv, allt är mitt och jag gör allt precis som jag själv vill. Nu måste man ju anpassa sig lite även fast det är jag som är stallägare. Tycker även det är lite svårt att ta stallhyra. Det är ändå ett enkelt stall. Tänker att jag kanske bara tar betalt för elen och foder om dom vill fodra med vårat hö. Är överlag lite enstöring, gillar inte alltid att umgås :D
 
Någon här som alltid haft eget stall ensam och sedan skaffat inackordering? Jag har ju alltid varit ensam i mitt stall sen jag var liten och fick min första ponny. Nu när det nya stallet byggs kommer det finnas extra plats och närmaste grannen är intresserad av att ha sin där. Känner dom inte jätteväl(mor och tonårsdotter) men dom verkar jättesnälla och lättsamma det jag träffat dom hittills. Dottern har ridit min ungponny några gånger. Tänker att jag äntligen slipper att alltid rida ut ensam, någon att bolla hästeriet med och även naturlig hjälp när man t.ex ska resa bort. Även lite avlastning när man jobbar osv.
Men lite skrämmande är det ändå :o
Stallet har ju alltid varit min "fri-zon" där jag får vara för mig själv, allt är mitt och jag gör allt precis som jag själv vill. Nu måste man ju anpassa sig lite även fast det är jag som är stallägare. Tycker även det är lite svårt att ta stallhyra. Det är ändå ett enkelt stall. Tänker att jag kanske bara tar betalt för elen och foder om dom vill fodra med vårat hö. Är överlag lite enstöring, gillar inte alltid att umgås :D

Jag har ju kamrater so står här i perioder när min ena behöver sällskap när den andra är på långträning med medryttaren eller på betäckningssäsong.
Det är fantastiskt roligt och jag älskar det. Men, jag är också enstöring och trots lätta, trevliga människor så är jag fantastiskt glad när de åker.
Jag tycker det är skönt efter en sådan period att vara själv nästan ett år. Då hade jag sällskap i ca 5 månader.

Trots dessa bra och fina upplevelser kommer jag inte ta in hyresgäster. Jag är rädd för det som inte står i kontraktet och få hästar dumpade och/eller jobbiga hyresgäster. Jag har haft stall förr med hyresgäster. Det gör jag inte om i första taget.
 
@_Zacke_
Jag hade min bästa kompis ett bra tag hos mig, över ett halvår. Det var VÄLDIGT skönt när hon flyttade. Även om vi kom bra överens. :heart
Men jag vill ha det på mitt sätt och hon på sitt. Jag tänker på detta och hon på det.
Det är svårt när de ska gå i samma hage och jag vill göra på detta viset, eller ha höt där. Vad är dåligt väder och när ska då hästarna in då?
Men så beror det såklart på om det är nån som glider med eller har egna åsikter. :D
 
Någon här som alltid haft eget stall ensam och sedan skaffat inackordering? Jag har ju alltid varit ensam i mitt stall sen jag var liten och fick min första ponny. Nu när det nya stallet byggs kommer det finnas extra plats och närmaste grannen är intresserad av att ha sin där. Känner dom inte jätteväl(mor och tonårsdotter) men dom verkar jättesnälla och lättsamma det jag träffat dom hittills. Dottern har ridit min ungponny några gånger. Tänker att jag äntligen slipper att alltid rida ut ensam, någon att bolla hästeriet med och även naturlig hjälp när man t.ex ska resa bort. Även lite avlastning när man jobbar osv.
Men lite skrämmande är det ändå :o
Stallet har ju alltid varit min "fri-zon" där jag får vara för mig själv, allt är mitt och jag gör allt precis som jag själv vill. Nu måste man ju anpassa sig lite även fast det är jag som är stallägare. Tycker även det är lite svårt att ta stallhyra. Det är ändå ett enkelt stall. Tänker att jag kanske bara tar betalt för elen och foder om dom vill fodra med vårat hö. Är överlag lite enstöring, gillar inte alltid att umgås :D
Jag har haft inackorderingar i perioder, men totalt blir det väl över 10 år.
Tjejerna som står där nu har haft sina hästar hos mig i 6-7 år, den andra till och från under 10 år.
Det viktigaste är väl:
1. Jag bestämmer
2. Jag bestämmer
3. Ja, jag bestämmer :D

Självklart får de tycka till om allt och ta upp vad de vill, men i slutändan är det jag som har sista ordet och det har aldrig varit några problem. Vi har ALDRIG stallmöten, det är det värsta jag vet.

Vi har rullande schema med stalldagar eftersom vi har hästarna på lösdrift, så de dagar vi inte har fodring/skötsel behöver vi inte åka till stallet, men vi är nästan där varje dag ändå. Vi rider ihop, hämtar hö ihop, lagar staket ihop etc. Anledningen till att det funkar är att vi har samma hästsyn och i stort sett samma filosofi, trots att hästtyperna skiljer mycket.
 
Vi fick upp lite hyllor i förvaringsrummet/torkrummet igår. Hyllorna hade vi i en garderob i huset men garderoben har vi tömt och ska nu ha annat i så dessa hyllor blev liksom över. Passade ändå ganska bra i rummet :)
Skönt att få upp lite grejer på väggarna och kunna utnyttja lite av takhöjden i alla fall!

img_46557.jpg

img_46595.jpg
 
@zacke nu har ju jag bara bott på vår gård sen i maj 2015 och stod ensam första året ungefär innan jag tog in två hyresgäster i april i år. Nu har jag tre hyresgäster och det tycker jag är alldeles lagom. Alla hästar (fem) går på lösdrift och vi har precis som @lady_vip rullande schema på mockning, tillsyn och vatten så det är i princip bara jag som är i stallet varje dag (eftersom jag ju bor här). Oftast är dessutom mina hyresgäster i stallet under dagtid och jag på kvällstid så det känns aldrig fullt eller trångt liksom. Största fördelen är helt klart att kunna ha sällskap när man vill och att jag tycker att hästarna trivs mycket bättre nu när de är en liten flock jämfört med när de bara var mina två.
För att få det att funka tror jag att det är viktigt att man tar in rätt personer (med samma hästsyn) och att man gör det klart att det faktiskt är mitt stall = jag bestämmer (även om man kan vara öppen för förslag som nämndes tidigare). Att allt har sin plats och att alla har utrymme för sina grejer minskar också röran och känslan av att det blir stökigt mm.
Sen tycker jag absolut att du ska kunna/våga ta ut en stallhyra, även om den är liten. Det blir alltid ett visst slitage på stall och hagar och det ska ju delas på alla hästar.
 
Kommer i så fall bara ha dom där, fler vill jag inte ha och speciellt inte folk som jag inte känner till alls :nailbiting: Problemet är väl också att jag är rätt så mesig och konflikträdd så skulle det bli nån oenighet så har jag svårt att säga ifrån :yuck: Dom kommer ju ha nästan lika nära till stallet som mig så att dom är där varje dag räknar jag med.

För mig är nog just ridsällskapet väldigt viktigt. Jag har blivit så feg för att rida ut själv i skogen att jag i nuläget undviker det och det är inte hållbart att bara rida superkorta rundor precis runt gården hela tiden.
Jag kan vara lite slarvig med grejer osv (är jag stressad så skiter jag i att sopa stallgången och hänga upp min utrustning:o) men är däremot supernoga med hur mina hästar sköts.. vi reser sällan bort men när vi gör det på sommaren så brukar det handla om 2 nätter typ och jag tycker inte riktigt om att inte ha koll på mina pälsklingar :o
Nu måste jag sköta mig bättre med ordningen på grejer och våga släppa ansvaret för mina hästar.. Men det är nog nyttigt :)
Som någon skrev så är det ju även bra med extra hästkompis. I nuläget blir ju min shettis ensam när jag rider eller åker iväg med den andra. När dom blir tre så slipper dom ju i alla fall vara själva när man åker iväg till typ klinik osv och är borta en längre stund.

Tanken är lösdrift Vår-Sommar-Tidig Höst och sen box på vintern.
 
Det här är andra vintern för mig med lösdrift. Under de andra 20 åren har jag alltid stallat in nattetid den här årstiden. Hästarna trivs ypperligt med lösdrift och jag också! Himla smidigt och det märks så väl att hästarna vill vara ute :) De har en rejäl ligghall med spån som strö som dom använder nattetid (syns pga bajshögar och att det är tillplattat där dom legat). När det är skitväder står dom dock sällan där :p

Har stall också men boxarna används egentligen bara när jag sadlar och när hovslagaren kommer. På nyår vill jag stänga in dom också.
 
@_Zacke_
Jag är övertygad om att man måste vara mer noggrann och inte skita i att sopa en dag eller lägga täcken i hög o.s.v.
Det är ju så att andra gör som man gör, inte som man säger och detta är väl ett typexempel på just det.

Jag älskar att jag inte behöver sopa en dag när jag är trött som tusan eller jag stökar ner i sadelkammaren, som för övrigt inte skulle ha plats för någon annan.

Mina medryttare "tvingas" dock att hjälpa till att städa ibland (fast det är jag som stökat till) och sopar gör de alltid trots att jag inte säger något. Men, de får ju rida helt gratis och jag vill ha hjälp så sällan att de gärna hjälper till utan knussel, tack mina kära medryttare. Ni är guld värda av så många anledningar.

Sedan har jag fått tulla på saker som jag nästan har OCD-tendenser på; att sopen inte hänger rakt varje gång eller att grepar byter plats och att skottkärrorna står i fel ordning. Sådant som inte egentligen har någon betydelse men jag retar mig på.
Det är saker jag inte kan gå på dem om eftersom det kommer att göra att de inte vågar röra sig och vara fria, vilket ju är nödvändigt. De har vissa regler som är betydande, såklart, men mina larviga tvångstankar är inget de ska lida för. Jag får helt enkelt gå och fixa efter dem och liksom bara sucka och le. Vi har helt enkelt inte samma toleransregler när det gäller sådant.

Hade jag inhyrningar hade de reglerna varit mycket hårdare då det måste fungera på helt andra sätt. Man kan ju inte ha både medryttare och inhyrningar samt deras medryttare som gör sådant man inte vill. Det går bara inte. Då ska saker vara på sin plats och saker ska skötas på det sätt jag vill.
 
Jag har aldrig stått i något inackorderingsstall utan jag o mamma har haft varsin häst hemma hos dem. Nu har jag hästen hemma på liten gård o en inackordering som sällskap till min enda. Jag hade sjuk tur o fick den bästa man kunde ha :love: Två svarade på annonsen o kom o tittade o jag valde denna.

Det som jag tror gör att det fungerar så bra (förutom att hon är underbar och en sådan som bara glider med) är bla att jag sköter allt med in o uttag samt vatten o foder (vi har typ inte rinnande vatten). Hon kan hjälpa mig nör det behövs men det är aldrig något att tänka på ang detta annars eftersom jag själv gör det. Jag är även med vid hovslagarbesök o städar efter dem (sjukt nojig med sömmar). Hon mockar åt sin häst o rider, that's it.

Hon kan vara lite tankspridd o ha saker hängande framme som hon glömt men det är liksom bara hemtrevligt. Jag hanterar ju också alla täckesbyten så det påverkar ju inget som stör att träns eller borste ligger ngnstans.

Vi tömmer nog skottkärran typ lika ofta o när det blir många på ena personen flera gånger i rad så ber vi båda om ursäkt fastän ingen av oss blir ett dugg irriterade.

Jag har helt släppt det där att grimman måste hänga rakt o på rätt krok osv. Sådant som var JÄTTEVIKTIGT för mig när jag o mamma hade eget stall (mamma ännu värre).

Innan räknade jag noga vad hästen kostade. Nu har vi en klumpsumma inkl strö o kraftfoder (o där är hon snäll o är med på mitt svindyra mineralfoder tex med anledning att "har du tagit reda på att det är bra så är det ju bra!") o så räknar jag hösilaget för sig eftersom det varierar så över året och är så stor kostnad. Jag räknar ändå alltid var de äter för att ha koll på förbrukningen.
 
Btw. Vi ses kanske 1-2 g i veckan o hon är min granne. Jag jobbar visserligen andra skift än henne men det är lätt att ha mer/mindre kontakt om man vill det. Vi rider ihop typ 1 gång i halvåret :rofl: Trots att båda är flitiga på den punkten. Men vi gillar att ha våra egna planer bara.
 
Jag har en inackordering, aldrig haft mer än en. När min syster bodde här också och var mer med i stallet så behövdes ju inte något sällskap egentligen, men nu är det skönt. Gör mycket att det är en snäll och lätthanterlig häst och bra folk man kan ha roligt med :) jag är tydlig med hur jag vill ha det från början så det har aldrig varit några problem med de olika jag haft här genom åren :)
 
Har eget stall och två egna ponnyer. Har inte någon inackorderad och har aldrig övervägt det. I grund och botten är jag inte speciellt socialt lagd men har ett jobb där jag möter människor och små barn hemma. Stallet är min frizon. Så ligger stallet väldigt nära huset och ärligt talat skulle det inte fungera med inackorderingar som kom så nära inpå vårt privatliv dagligen. Dessutom är jag väldigt konflikträdd och orkar inte med dispyter samt dessutom väldigt ordningsam och pedantisk. Så för mig fungerar det bäst att vara själv, men jag har min mamma på gården bredvid som har hästar och kan hjälpa till om vi åker bort, akutsituationer, ridsällskap osv.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 974
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 594
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 739
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 795
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp