Snackistråd eget stall/gård del 2

Själva baljan med flottör har jag hittat begagnad för typ 200 spänn. :D värmekabel och isolering har sambon fixat!
Vilket kap! Detta med flottör känns som en riktig lyx. Har ni då separat vattenslang till själva flottören (kanske elkabel behövs bredvid slangen?) eller hur funkar det? Hur djupt grävde ni?
 
Vilket kap! Detta med flottör känns som en riktig lyx. Har ni då separat vattenslang till själva flottören (kanske elkabel behövs bredvid slangen?) eller hur funkar det? Hur djupt grävde ni?
Jo, vi grävde slang ut. Sambon överdrev nog både djup och mängd elkabel. Han grävde typ på 1,5 m :rofl: elkabel vid vattenbaljan och där den går ner i marken, i övrigt på frostfritt djup.

Jag känner redan att jag sparar både tid och jobb, det är magiskt!😍
 
Jo, vi grävde slang ut. Sambon överdrev nog både djup och mängd elkabel. Han grävde typ på 1,5 m :rofl: elkabel vid vattenbaljan och där den går ner i marken, i övrigt på frostfritt djup.

Jag känner redan att jag sparar både tid och jobb, det är magiskt!😍
Det var kanske bra att han överdrev jag höll på att bli skogstokig när jag skulle dra vattenledning ut till baksidan av stallet. Jag sa till rörmokaren att ledningen måste klara 25 minus för då vill jag definitivt inte krångla med fruset vatten. Jaja inga problem, det blev 13 minus och kranen var frusen :arghh: ringer rörmokaren Nej det är inte möjligt att den är frusen du har nog dragit åt den för hårt :confused: öh ja jag vill inte att det ska droppa vatten liksom det är väl klart jag stänger den ordentligt :meh:
Nästa dag återigen 12 minus kran helvetet frusen och då fick rörmokaren vackert pallra sig ut Ja men titta den är frusen det trodde jag inte :banghead: Fast jag sa ju det :meh: Ja men jag trodde bara den var trög O_o
Det slutade med att han fick lägga dit ytterligare en värmeslinga och så får jag ha en förlängningssladd till den slingan
Men sen dess har det fungerat i alla fall och det är guld värt :up:
 
Det var kanske bra att han överdrev jag höll på att bli skogstokig när jag skulle dra vattenledning ut till baksidan av stallet. Jag sa till rörmokaren att ledningen måste klara 25 minus för då vill jag definitivt inte krångla med fruset vatten. Jaja inga problem, det blev 13 minus och kranen var frusen :arghh: ringer rörmokaren Nej det är inte möjligt att den är frusen du har nog dragit åt den för hårt :confused: öh ja jag vill inte att det ska droppa vatten liksom det är väl klart jag stänger den ordentligt :meh:
Nästa dag återigen 12 minus kran helvetet frusen och då fick rörmokaren vackert pallra sig ut Ja men titta den är frusen det trodde jag inte :banghead: Fast jag sa ju det :meh: Ja men jag trodde bara den var trög O_o
Det slutade med att han fick lägga dit ytterligare en värmeslinga och så får jag ha en förlängningssladd till den slingan
Men sen dess har det fungerat i alla fall och det är guld värt :up:
Haha, ja det vill vi undvika! :rofl: än så länge har hemmabygget klarat -15, med en extremt tunn ishinna på vattnet, ska bli intressant att se hur det går vid -25/30! Men fixar den inte riktigt det så kan jag med glädje bära vatten dom dagarna :D
 
Haha, ja det vill vi undvika! :rofl: än så länge har hemmabygget klarat -15, med en extremt tunn ishinna på vattnet, ska bli intressant att se hur det går vid -25/30! Men fixar den inte riktigt det så kan jag med glädje bära vatten dom dagarna :D
Jag var rätt sur när den inte ens klarade 13 minus och rörmokaren hävdade att nej den kan inte vara frusen :rage:
 
Jo, vi grävde slang ut. Sambon överdrev nog både djup och mängd elkabel. Han grävde typ på 1,5 m :rofl: elkabel vid vattenbaljan och där den går ner i marken, i övrigt på frostfritt djup.

Jag känner redan att jag sparar både tid och jobb, det är magiskt!😍
Vi har funderat på det här med flottör. Har ingen erfarenhet av det så jag funderar på hur det fungerar när man byter vatten? Vi byter vatten och diskar ur vår termobar varje eller varannan dag beroende på hur skitigt det är. Men har man flottör så antar jag att tunnan alltid är full med vatten? Och då måste man hälla ut 90 liter vatten varje/ varannan dag? Och det är typ omöjligt att orka tömma ut så mycket vatten.
Eller hur gör man? 😅🙈
 
Vi har funderat på det här med flottör. Har ingen erfarenhet av det så jag funderar på hur det fungerar när man byter vatten? Vi byter vatten och diskar ur vår termobar varje eller varannan dag beroende på hur skitigt det är. Men har man flottör så antar jag att tunnan alltid är full med vatten? Och då måste man hälla ut 90 liter vatten varje/ varannan dag? Och det är typ omöjligt att orka tömma ut så mycket vatten.
Eller hur gör man? 😅🙈
Jag tänker såhär: man stänger av vattnet typ på kvällen och så får dom dricka under natten, så tömmer jag det som är kvar på morgonen :D

Jag kommer nog rengöra den 1-2 gånger i veckan, den har blivit lite högre monterad och nu när det är snö så blir det inte så skitigt. :)
 
Tycker inte alls det blir lika skitigt i vattnet på vintern och undviker att hälla ut vatten eftersom det fryser och blir halt.
Mina doppar inte höet utan möjligtvis så sköljer de munnen, men inte värre än att man kan ta det mesta med en spagettislev. Upplever inte heller att det blir beläggning som det kan bli på sommaren.
 
Tycker inte alls det blir lika skitigt i vattnet på vintern och undviker att hälla ut vatten eftersom det fryser och blir halt.
Mina doppar inte höet utan möjligtvis så sköljer de munnen, men inte värre än att man kan ta det mesta med en spagettislev. Upplever inte heller att det blir beläggning som det kan bli på sommaren.
Har man uppvärmt vatten så växer det ju bakterier oavsett om det är sommar eller vinter. Vi har termobar som håller vattnet ca 15 grader.
Det är alltid lite hö i vattnet då shettisen ofta har hö i luggen som ramlar ner när hon dricker...🙄
Så jag brukar rengöra innan jag fyller på nytt. Mina tre dricker ganska precis 90 liter på ett dygn. Har jag inte rengjort på några dagar så blir det en brun beläggning i botten framför allt. Men det syns inte lika tydligt som på sommaren då tunnan är mörkgrön och det oftast är mörkt när jag byter vatten.

Det har gjorts examensarbete på hur mycket hästar dricker. Och där provade man att tillsätta ett ämne som gör vattnet renare (finns att köpa hos olika återförsäljare) och då kunde man konstatera att hästarna drack mer vatten när man renade vattnet ytterligare. Hästar vill ha lika rent vatten som vi människor.
Men absolut, det blir ju inte samma bakterie och algtillväxt som när det är 20-30 grader varmt på sommaren 😊
 
Vi har funderat på det här med flottör. Har ingen erfarenhet av det så jag funderar på hur det fungerar när man byter vatten? Vi byter vatten och diskar ur vår termobar varje eller varannan dag beroende på hur skitigt det är. Men har man flottör så antar jag att tunnan alltid är full med vatten? Och då måste man hälla ut 90 liter vatten varje/ varannan dag? Och det är typ omöjligt att orka tömma ut så mycket vatten.
Eller hur gör man? 😅🙈

Jag har flottör på sommaren bara och har då en mycket låg fyllnadsnivå.
 
Ingen stor grej. Men idag satte vi upp en lampa som lyser över corallen.
sketch-1544284374612.png
 
Har man uppvärmt vatten så växer det ju bakterier oavsett om det är sommar eller vinter. Vi har termobar som håller vattnet ca 15 grader.
Det är alltid lite hö i vattnet då shettisen ofta har hö i luggen som ramlar ner när hon dricker...🙄
Så jag brukar rengöra innan jag fyller på nytt. Mina tre dricker ganska precis 90 liter på ett dygn. Har jag inte rengjort på några dagar så blir det en brun beläggning i botten framför allt. Men det syns inte lika tydligt som på sommaren då tunnan är mörkgrön och det oftast är mörkt när jag byter vatten.

Det har gjorts examensarbete på hur mycket hästar dricker. Och där provade man att tillsätta ett ämne som gör vattnet renare (finns att köpa hos olika återförsäljare) och då kunde man konstatera att hästarna drack mer vatten när man renade vattnet ytterligare. Hästar vill ha lika rent vatten som vi människor.
Men absolut, det blir ju inte samma bakterie och algtillväxt som när det är 20-30 grader varmt på sommaren 😊
Har läst samma examensarbete men har inte 15 grader i vattnet. Måste säga att det låter väldigt varmt. Blir det alltid så varmt när man har värmebalja?
 
Har aldrig mätt temperaturen på vattnet men enligt Thermobar så ska termostaten hålla en vattentemperatur på 15-20 grader. Och det gör den nog så länge det inte är typ -30. För när jag känner med handen är det ljummet. Den temperaturen ska enligt forskning vara den rätta vattentemperaturen för att hästarna ska dricka optimalt.
Och då blir det ju en hel del bakterietillväxt.
Vi har en värmetunna av annat märke oxå som vi inte längre använder. Men där slår inte termostaten av när den kommit upp till 15-20 grader. Och är det då inte så kallt ute så blir då vattnet varmare än 20 grader.
Bakterier behöver värme. Så för att inte bakterietillväxt ska ske måste vattnet antingen vara så kallt att de fryser eller över 70 grader 😏
 
Har läst samma examensarbete men har inte 15 grader i vattnet. Måste säga att det låter väldigt varmt. Blir det alltid så varmt när man har värmebalja?
Glömde att svara just till dig på det inlägg jag skrev nyss. Men kom på en till sak att skriva. Och det angående examensarbetet 😊

Vad jag förstår när det gällde den studien så tillsatte de vattenreningen direkt i vattenledningen via en doseringspump. Så det vattnet blev aldrig stående så som det blir i vattenkar, och ändå drack hästarna mer när vattnet blev renare. Så dom är känsligare än vi tror.
 
Glömde att svara just till dig på det inlägg jag skrev nyss. Men kom på en till sak att skriva. Och det angående examensarbetet 😊

Vad jag förstår när det gällde den studien så tillsatte de vattenreningen direkt i vattenledningen via en doseringspump. Så det vattnet blev aldrig stående så som det blir i vattenkar, och ändå drack hästarna mer när vattnet blev renare. Så dom är känsligare än vi tror.
Men borde vara stor skillnad på tillväxten om det är 20 grader eller om det är 5- 7 grader?

(Sen tar jag alltid de studierna med en liten nypa salt, de vill ju trots allt sälja en produkt.)

Dessutom så försvinner ju hela poängen med flottör? Då är det bättre med att fylla på vattnet en gång om dagen om du dessutom ska diska ut den var dag.

Sedan säger jag inte att man inte ska diska ur den alls, men det är skillnad mot att göra det var dag mot 2 gånger i veckan.
 
Men borde vara stor skillnad på tillväxten om det är 20 grader eller om det är 5- 7 grader?

(Sen tar jag alltid de studierna med en liten nypa salt, de vill ju trots allt sälja en produkt.)

Dessutom så försvinner ju hela poängen med flottör? Då är det bättre med att fylla på vattnet en gång om dagen om du dessutom ska diska ut den var dag.

Sedan säger jag inte att man inte ska diska ur den alls, men det är skillnad mot att göra det var dag mot 2 gånger i veckan.
Ja, det var lite det som var min fundering. Hur det funkar med flottör efterom att jag ändå måste tömma ut vattnet all fall varannan dag beroende på hur det ser ut i tunnan.
Och absolut är det olika på tillväxt av bakterier vid 5 grader jämfört med 20. Men förutom att 15-20 grader är den mest optimala vattentemperaturen för hästar på vintern så handlar det nog mycket om att vattnet måste ändå hålla sig tillräckligt varmt för att inte kylas ner så fort det blir lite kallare. Thermobar klarar ju ner till -40 och vi har ofta kring -20 på vintern och några veckor kring -30. Och skulle du vattnet bara hålla 5 grader så skulle det frysa direkt.
Studien var ett examensarbete så den är oberoende. Dom nämnde inte ens vilken produkt det var dom hade använt. Så den kan vi med stor sannolikhet lita på.
Dock tycker jag väl inte att frågan om man diskar ur vattenkaret varje dag eller två till tre gånger i veckan är den stora frågan. Viktigare tycker jag det är att hästarna faktiskt HAR tillgång till vatten hela tiden även vintertid, vilket väldigt många inte har.
 
Vi har flottör på sommaren, men kan stänga av den ledningen via en kran. Då gör vi så att vi stänger av (generellt) varannan till var tredje dag för att tömma ur och skura hela karet, däremellan fiskar vi upp skräp med sil. Tycker dessutom att det är smidigt med flottör för att inte behöva vakta på att stänga av vattnet i tid med de senaste somrarnas vattenbrist även om man skulle ha avstängt i övrigt.
 
Bill ni inte se gnäll så sluta läs nu 😇
Sluta regna NU!
En del av min hage är som en vattenpöl.
En annan del ligger som tur var högre så de har en torrare del.
Har grusat mer vid grinden och i/utanför lösdriften i sommar, så det är i alla fall inte så kladdigt där.

Corallen har fått vattenpölar i hovavtrycken, marken under sanden hinner inte med att ta emot vattnet. Det kan ju påverka att marken just var frusen också, men då borde det släppa nu när det är helt tinat igen.
Ge oss minusgrader tack❄

Hur har ni det?
Också lera?
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 427
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp