Snackistråd eget stall/gård del 2

Bill ni inte se gnäll så sluta läs nu 😇
Sluta regna NU!
En del av min hage är som en vattenpöl.
En annan del ligger som tur var högre så de har en torrare del.
Har grusat mer vid grinden och i/utanför lösdriften i sommar, så det är i alla fall inte så kladdigt där.

Corallen har fått vattenpölar i hovavtrycken, marken under sanden hinner inte med att ta emot vattnet. Det kan ju påverka att marken just var frusen också, men då borde det släppa nu när det är helt tinat igen.
Ge oss minusgrader tack❄

Hur har ni det?
Också lera?
Vi har flera decimeter snö :D men jag har hört rykten om regn idag, så det blir nog is och ojämt av alltihop.
IMG_20181208_182834.jpg
 
Bill ni inte se gnäll så sluta läs nu 😇
Sluta regna NU!
En del av min hage är som en vattenpöl.
En annan del ligger som tur var högre så de har en torrare del.
Har grusat mer vid grinden och i/utanför lösdriften i sommar, så det är i alla fall inte så kladdigt där.

Corallen har fått vattenpölar i hovavtrycken, marken under sanden hinner inte med att ta emot vattnet. Det kan ju påverka att marken just var frusen också, men då borde det släppa nu när det är helt tinat igen.
Ge oss minusgrader tack❄

Hur har ni det?
Också lera?
Vi hade lika blött och lerigt som er fram till i måndags. Det hade dessutom hunnit bli tjäle så allt vatten låg uppepå.
Men i måndags em började det snöa och har snöat näsyan varje dag sedan dess. Så nu har vi ca 50 cm snö och det ska fortsätta ett par dagar till ser det ut som. Min sambo skottade gården igår med traktorn men det syns inte idag. Så nu är han ute igen å skottar.
Jag bor ca 4 mil innåt landet från @Unafraid 😊 , dvs norra Västerbotten. Hörde att det regnade inne i stan men hos oss har det vräkt ner snö hela dagen i stället.

Jag lyckades halka där sambon skottat igår och vred knäskålen ur led. Var den värsta smärtan jag någonsin varit med om. Så jag kan inte göra så mycket på gården på ett tag. Haltar omkring på kryckor...🤕 inte direkt den bästa tidpunkten att ska sig, men det är det iofs aldrig 😅
 
Vi har snö och ett par minusgrader :love: Trodde snön skulle regna bort under helgen men det ändrades och blev mest snö och lite snöblandat så det fick stanna kvar och blev ingen isgata!

Utökade flocken igår också. Så nu går det fem hästar ute i min hage :angel: Dock inte min utan svägerskan. Hennes shettisvalack som skulle bli utan sällskap under veckan så då provar vi att ha honom här tills dom hittat sällskap. Helst vill dom ha honom hemma i sitt stall, men vi bor 2 km bort bara så det blir ju ändå hyffsat nära :)
 
Hur mycket rider ni era hästar på vintern? Har ni veckor då och då när ni rider mindre.
Jag har ju bara två. Och på grund av fjordingens problem ska han ridas mycket nu så vi ser var det tar vägen. Hittills är det lovande utveckling i alla fall . Har en medryttare som rider fjordingen 2-3 dagar per vecka. För närvarande oftast tre.

Islänningen låter jag inte nån annan rida pga hans bakgrund. Denna vecka är det så tungt.
Jag vill ju aktivera honom minst tre dagar i veckan. Men denna veckan känns det liksom omöjligt, och förra veckan gick han bara tre.
Corallen är djupfryst pga att det regnade flera dagar sedan frös.
Jag kan inte låta bli att ha dåligt samvete men med den hästen funkar det inte heller att tvinga sig för mycket.
Har precis börjat rida ut honom med pannlampa ensam också så det tar lite mentalt. Han är nervös men otroligt duktig. Medryttaren på fjordingen är dagledig och undviker att rida i mörkret även med stark pannlampa. Han är äldre med så han ser nog inget vidare i mörker.

Så hur mycket orkar ni med flera hästar?
Och har ni egen bana, fryser den också?
 
Hur mycket rider ni era hästar på vintern? Har ni veckor då och då när ni rider mindre.
Jag har ju bara två. Och på grund av fjordingens problem ska han ridas mycket nu så vi ser var det tar vägen. Hittills är det lovande utveckling i alla fall . Har en medryttare som rider fjordingen 2-3 dagar per vecka. För närvarande oftast tre.

Islänningen låter jag inte nån annan rida pga hans bakgrund. Denna vecka är det så tungt.
Jag vill ju aktivera honom minst tre dagar i veckan. Men denna veckan känns det liksom omöjligt, och förra veckan gick han bara tre.
Corallen är djupfryst pga att det regnade flera dagar sedan frös.
Jag kan inte låta bli att ha dåligt samvete men med den hästen funkar det inte heller att tvinga sig för mycket.
Har precis börjat rida ut honom med pannlampa ensam också så det tar lite mentalt. Han är nervös men otroligt duktig. Medryttaren på fjordingen är dagledig och undviker att rida i mörkret även med stark pannlampa. Han är äldre med så han ser nog inget vidare i mörker.

Så hur mycket orkar ni med flera hästar?
Och har ni egen bana, fryser den också?

Mina två islandshästar tränas oftast fem dagar per vecka, ibland blir det fyra men oftast fem. Då rider äldsta dottern den yngsta hästen 1-2 dagar och ibland har jag handhäst eller longerar. Så varje träningspass är inte ridning av mig. Shettisen har fått gå tre dagar hittills i vinter, ibland kan det bli fyra. Dom rids/tränas lika mycket nu som övriga året :)
 
Mina två islandshästar tränas oftast fem dagar per vecka, ibland blir det fyra men oftast fem. Då rider äldsta dottern den yngsta hästen 1-2 dagar och ibland har jag handhäst eller longerar. Så varje träningspass är inte ridning av mig. Shettisen har fått gå tre dagar hittills i vinter, ibland kan det bli fyra. Dom rids/tränas lika mycket nu som övriga året :)
Har du ridhus eller bana som inte fryser då?
Eller tränar du på gräs i tex en hage?
Innan snön kommer alltså..

Jag vågar inte riktigt ta någon av mina som handhäst. Känner mig inte trygg nog med hur de är för det.
Möter ju antingen en del bilar eller måste rida i ganska kuperad skog med tätt mellan träden.

Hästarna dör ju inte eller ens hinner få dålig kondis, de sjudagarsveckor jag är såhär trött är det svårt.
Däremot så har jag ju mer ledigt andra veckor och då går ju Även Funi mer.
 
Har du ridhus eller bana som inte fryser då?
Eller tränar du på gräs i tex en hage?
Innan snön kommer alltså..

Jag vågar inte riktigt ta någon av mina som handhäst. Känner mig inte trygg nog med hur de är för det.
Möter ju antingen en del bilar eller måste rida i ganska kuperad skog med tätt mellan träden.

Hästarna dör ju inte eller ens hinner få dålig kondis, de sjudagarsveckor jag är såhär trött är det svårt.
Däremot så har jag ju mer ledigt andra veckor och då går ju Även Funi mer.

Jag har varken ridhus eller ridbana nära. Rider mest på grusvägarna och sen även skogen och på åkrarna när dom är ridbara. Mina hästar är vana olika underlag så jag rider som vanligt när det är fruset och är det snö på åkrarna ser jag det bara som ett plus för det blir mer styrketräning. Vi har ca 1 dm snö nu :)
Behöver jag rida på kvällen har jag pannlampa men oftast rider jag på min lunchrast.
 
Jag har varken ridhus eller ridbana nära. Rider mest på grusvägarna och sen även skogen och på åkrarna när dom är ridbara. Mina hästar är vana olika underlag så jag rider som vanligt när det är fruset och är det snö på åkrarna ser jag det bara som ett plus för det blir mer styrketräning. Vi har ca 1 dm snö nu :)
Behöver jag rida på kvällen har jag pannlampa men oftast rider jag på min lunchrast.
Mina är också vana vid olika underlag. Men just nu försöker jag vara lite restriktiv med hur hårt jag pressar fjordingens kropp, utan att för den delen vara för försiktig.
Jag hade velat jobba lite i corallen men den är som sagt en isbit med spår i så där känns det som skaderisk.
De veckor jag jobbar dag rider jag med pannlampa jämt.

Underlaget är inte största problemet egentligen, det är väl att det pga nervositeten hos Funi blir lugn mörkerridning med honom enbart när det är som det är.
Samt min ork denna veckan då.
Vi har 1 mm snö. men den ska smälta i helgen sägs det.

Men det dåliga samvetet lyckas jag inte helt mota bort.
Samtidigt är det väl bättre att inte orka fullt ut enstaka veckor och samla energi istället för att köra sig helt slut.

Jobbet sliter lite extra just nu med, så det är många saker i kombination.
Jag tror det ligger mest i mitt huvud. Hästarna verkar ju må utmärkt egentligen. Men jag vill aktivera dem..
 
Mina är också vana vid olika underlag. Men just nu försöker jag vara lite restriktiv med hur hårt jag pressar fjordingens kropp, utan att för den delen vara för försiktig.
Jag hade velat jobba lite i corallen men den är som sagt en isbit med spår i så där känns det som skaderisk.
De veckor jag jobbar dag rider jag med pannlampa jämt.

Underlaget är inte största problemet egentligen, det är väl att det pga nervositeten hos Funi blir lugn mörkerridning med honom enbart när det är som det är.
Samt min ork denna veckan då.
Vi har 1 mm snö. men den ska smälta i helgen sägs det.

Men det dåliga samvetet lyckas jag inte helt mota bort.
Samtidigt är det väl bättre att inte orka fullt ut enstaka veckor och samla energi istället för att köra sig helt slut.

Jobbet sliter lite extra just nu med, så det är många saker i kombination.
Jag tror det ligger mest i mitt huvud. Hästarna verkar ju må utmärkt egentligen. Men jag vill aktivera dem..

Jag vet jättemånga som rider mindre den här årstiden. De har inte samma ork och motivation och helt enkelt låter det vara så och tar tag i det när ljuset återvänder. Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Dom går ju i hagen under dagarna och får du till 2-3 dagar per vecka är väl det jättebra :)
 
Det här är min ridbana :p
Storhästen behöver gå minst 5-6 dagar i veckan. Brukar rida själv, men får hjälp i veckan pga tenta och jobb. Ser ut att behöva lite hjälp i januari också.

Ponnyn har jag en medryttare som rider henne helst själv, jämt. Dock har hon inte haft tid dom senaste två veckorna, så jag har longerat tre gånger och ridit en. Hon kan vila "hur länge som helst" utan problem.

Efter årsskiftet är nog storhästen igång så pass att jag kan börja åka till ridhuset igen, då blir det 1-2 gånger i veckan.
IMG_20181212_192926.jpg
 
Jag vet jättemånga som rider mindre den här årstiden. De har inte samma ork och motivation och helt enkelt låter det vara så och tar tag i det när ljuset återvänder. Tycker inte du ska ha dåligt samvete. Dom går ju i hagen under dagarna och får du till 2-3 dagar per vecka är väl det jättebra :)
Fjordingen går ju 6 dagar i veckan nu, i undantagsfall fem. I och men problemen har jag ju fått prioritera honom lite extra. Islänningen fått stå tillbaka lite då, så jag försöker övertala mig själv att det är någon slags motion 3-4 dagar per vecka är målet.
Det går som synes sådär ;)
 
Det här är min ridbana :p
Storhästen behöver gå minst 5-6 dagar i veckan. Brukar rida själv, men får hjälp i veckan pga tenta och jobb. Ser ut att behöva lite hjälp i januari också.

Ponnyn har jag en medryttare som rider henne helst själv, jämt. Dock har hon inte haft tid dom senaste två veckorna, så jag har longerat tre gånger och ridit en. Hon kan vila "hur länge som helst" utan problem.

Efter årsskiftet är nog storhästen igång så pass att jag kan börja åka till ridhuset igen, då blir det 1-2 gånger i veckan.
Visa bifogad fil 22606
Den ridbanan ser man ut att kunna rida på rätt bra på just nu ändå?
 
Den ridbanan ser man ut att kunna rida på rätt bra på just nu ändå?
Jag har tyvärr inte hunnit själv, men min kompis ref igår och sa att det var helt okej! :D den stora risken med ridbana på vintern när man har snö är plusgrader. Då kan det bli helt kört för resten av vintern, så det gäller att hålla tummarna för minus! Har man bara bra med brodd så finns det inga större begränsningar. :)
 
Det här är min ridbana :p
Storhästen behöver gå minst 5-6 dagar i veckan. Brukar rida själv, men får hjälp i veckan pga tenta och jobb. Ser ut att behöva lite hjälp i januari också.

Ponnyn har jag en medryttare som rider henne helst själv, jämt. Dock har hon inte haft tid dom senaste två veckorna, så jag har longerat tre gånger och ridit en. Hon kan vila "hur länge som helst" utan problem.

Efter årsskiftet är nog storhästen igång så pass att jag kan börja åka till ridhuset igen, då blir det 1-2 gånger i veckan.
Visa bifogad fil 22606
Våran ridbana skottas också och är hur bra som helst att rida på hela vintern då vi alltid har bra med snö. Vi har oftast något mer än vid kusten dessutom. Enda gången vår ridbana inte funkar är på våren innan tjälen timat ordentligt och vattnet från den smälta snön försvunnit.
Även våra ridvägar i skogen är toppen nu.
Tyvärr kommer jag inte kunna rida på några veckor pga mitt skadade knä...
Valacken är lagom rastlös i hagen nu, vet inte riktigt vad han ska hitta på 😝
 
Jag har tyvärr inte hunnit själv, men min kompis ref igår och sa att det var helt okej! :D den stora risken med ridbana på vintern när man har snö är plusgrader. Då kan det bli helt kört för resten av vintern, så det gäller att hålla tummarna för minus! Har man bara bra med brodd så finns det inga större begränsningar. :)
Ja, jag kan ju i alla fall hoppas på ett lager snö till min corall...
 
Får man gnälla i den här tråden?
Säg till annars.
Potentiellt brutet revben här.
Sånt är så frustrerande när man har eget..
Har hjälp med det. Iltigaste, men ändå.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 447
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp