Snackistråd eget stall/gård del 2

Men nej va töligt! Hoppas du repar dig snabbt!
Ja. Något irriterande. Redan dödligt uttråkad, varför är det alltid så att när man är fräsch känns det som man behöver vila. Sen när man är väldigt begränsad så kryper i alla fall jag nästan ur skinnet. Och då har jag ändå varit ute tills jag blev lite kall idag..
 
Så kom julen till vår gård. Vad fort det gick i år 😁.
Härligt med snö och fruset. Då får hästarna vara lite i ena sommarhagen en stund om dagen.
Så kul att se de så lyckliga när de kutar ned dit i full fart.
Första dagen var det bocksprång hit och bocksprång dit när de kutade gången som leder ned dit.
Tyvärr han jag inte med att få den dagen på film. Men här är två senaste dagarnas.



God Jul alla vänner.
received_311338016255924.jpeg
 
Hoho?
Hur har ni det där ute allihop?
@Unafraid @Kristall10 @FengurLaugar @karamelldrottningen @Pilot @lil-sis @Jonaz och alla andra som varit aktiva i tråden.

Jag har det mest isigt och lite motigt.
Men igår upptäckte jag varför mina hästar gått upp lite i vikt. Verkar växa upp en del gräs nu mitt i vintern. Längs väggarna på ladan...
Konstig vinter det här, tycker inte det brukar vara den mängden gräs där.
Det i kombination med att jag inte kunnat rida på 3v verkar ha varit tillräckligt för att gå upp några kg.

Gårdsarbete utöver de nödvändiga sysslorna står ganska still just nu.
 
@Cattis_E Härlig julbild :love:

Kallt och rått, behöver dessutom ta tag i mockningen av hagen (igen). Kör typ 100 liter vatten i dunkar var dag och jättemycket mat på flaket ut till hagen. Glad i min bil!
Jag trodde det skulle bli kallt och frysa, även om det troligen kommer så småningom, hade tänkt öppna upp en liten bit så de kan gräva i snön.
Här var det återväxt till slutet av November, det var inte mycket för de att äta utan vanlig fodring, men tillräckligt för den lättfödda.

Däremot funderar jag på om de ska åka på bete till sommaren, stort fint bete, kuperat både med äng och skog.
Finns lite ridvägar som gör att det funkar att rida ok, så kan man köra till ridbanan då och då.
Men så slipper man det eviga mockandet av hage och vattenkörningen. De blir kollade var dag och vi har haft våra hästar där tidigare med förtroende för de som har hand om det.
Vill man vara hemma och dricka Mojito nån dag och läsa så kan man göra det.

Öste in nio säckar spånpellets i lösdriften, så nu är där ljust och fint. Lägger in halm i hörnan och fyller på då och då. Då slipper jag att de äter och skiter om vartannat i halmen, känns inte fräscht direkt.

Har inget projekt mer än att jag har sett något ställe i lilla hagen som behöver byta stolp. Ska gå runt hagen någon dag och kolla samt spänna tråden.

Däremot är det STOR skillnad från förra året på geggigheten i hagarna. Förra året flöt allt omkring, regnade 200- 300% mer än vad det brukade vilket var tur iochmed torkan.
Men nu är det en välklippt grön matta istället.
 
@Cattis_E Härlig julbild :love:

Kallt och rått, behöver dessutom ta tag i mockningen av hagen (igen). Kör typ 100 liter vatten i dunkar var dag och jättemycket mat på flaket ut till hagen. Glad i min bil!
Jag trodde det skulle bli kallt och frysa, även om det troligen kommer så småningom, hade tänkt öppna upp en liten bit så de kan gräva i snön.
Här var det återväxt till slutet av November, det var inte mycket för de att äta utan vanlig fodring, men tillräckligt för den lättfödda.

Däremot funderar jag på om de ska åka på bete till sommaren, stort fint bete, kuperat både med äng och skog.
Finns lite ridvägar som gör att det funkar att rida ok, så kan man köra till ridbanan då och då.
Men så slipper man det eviga mockandet av hage och vattenkörningen. De blir kollade var dag och vi har haft våra hästar där tidigare med förtroende för de som har hand om det.
Vill man vara hemma och dricka Mojito nån dag och läsa så kan man göra det.

Öste in nio säckar spånpellets i lösdriften, så nu är där ljust och fint. Lägger in halm i hörnan och fyller på då och då. Då slipper jag att de äter och skiter om vartannat i halmen, känns inte fräscht direkt.

Har inget projekt mer än att jag har sett något ställe i lilla hagen som behöver byta stolp. Ska gå runt hagen någon dag och kolla samt spänna tråden.

Däremot är det STOR skillnad från förra året på geggigheten i hagarna. Förra året flöt allt omkring, regnade 200- 300% mer än vad det brukade vilket var tur iochmed torkan.
Men nu är det en välklippt grön matta istället.
Håller med, än så länge är det väldigt mycket skillnad hos mig med. även de dagar det faktiskt tinat.

Jag har ju vad jag tycker är stora sommarhagar men brukar mocka lite där det är som värst. Eller eventuellt bara slå sönder högarna med grep så det bryts ned lättare.

Vinterhagen däremot borde man ju mocka betydligt mer regelbundet än jag gör. S slapp man den där jätteinsatsen på våren..

Nej, utan fodring har de inte klarat sig sedan oktober, men tydligen räcker alltså det lilla gräset i vinterhagen för att hålla vikten något högre än önskvärt.

Har du gjutet golv i din lösdrift?
Jag har bara grusunderlag än så länge och tror inte spånpelllets skulle funka alls.
Jag använder halm och mockar igenom 1-2 dagar i veckan. Men så har jag en ganska stor lösdrift med så det hinner inte bli så smutsigt att de ligger i det.
Man kan ju ha bädd också, så man bara tar ytligt bajs och fortsätter halma på över. Det tycker däremot inte jag känns fräscht och ser framför mig hur mina skulle rota runt i bädden och riva upp den.
 
Här är det typ 40 cm snö och vi har haft allt ifrån -20 till runt 0:an. Men oftast hat tempen legat kring -10 grader. En normal vinter för oss men ännu inte så mycket snö, men det brukar komma i februari om det inte kommit före.

Jag håller fortfarande på att kurera mitt knä så hästarna gör inte mycket alls mer än gå i hagen. Tur vi har hyfsat stor skogshage, även om de mest står vid höbalen. Hoppas blrjar kunna sätta igång valacken i veckan lite smått.
Min sambo har varit snäll och fixat de mesta stallsysslorna nu medan jag varit skadad. Längtar efter att kunna röra på mig ordentligt igen!
Så här såg det ut idag när jag hämtade posten 😊
6FBBF64F-0BA4-480D-A4DA-7D8E323F432C.jpeg
 
Mockar vinterhagen för hand runt foderhäcken varje dag, sambon kör en vända med traktorn när han har lust.
Bäste investeringen NÅGONSIN har varit att ha grävt vatten som fyller på sig själv och är eluppvärmt!!!!

Equiterapeuten var ut idag, min galning är på bättringsvägen, hoppas hon håller sig något lugnare än helt jävla galen, men det är nog inte lönt att önska. O_o:p

Nedan utspelar sig varje dag. Jag kallar det "döda bajset/pinnen/hötussen/whatever"

 
Mockar vinterhagen för hand runt foderhäcken varje dag, sambon kör en vända med traktorn när han har lust.
Bäste investeringen NÅGONSIN har varit att ha grävt vatten som fyller på sig själv och är eluppvärmt!!!!

Equiterapeuten var ut idag, min galning är på bättringsvägen, hoppas hon håller sig något lugnare än helt jävla galen, men det är nog inte lönt att önska. O_o:p

Nedan utspelar sig varje dag. Jag kallar det "döda bajset/pinnen/hötussen/whatever"

Knasboll till häst :)
 
Här är det typ 40 cm snö och vi har haft allt ifrån -20 till runt 0:an. Men oftast hat tempen legat kring -10 grader. En normal vinter för oss men ännu inte så mycket snö, men det brukar komma i februari om det inte kommit före.

Jag håller fortfarande på att kurera mitt knä så hästarna gör inte mycket alls mer än gå i hagen. Tur vi har hyfsat stor skogshage, även om de mest står vid höbalen. Hoppas blrjar kunna sätta igång valacken i veckan lite smått.
Min sambo har varit snäll och fixat de mesta stallsysslorna nu medan jag varit skadad. Längtar efter att kunna röra på mig ordentligt igen!
Så här såg det ut idag när jag hämtade posten 😊Visa bifogad fil 23644
Det är så himla frustrerande att vara konvalescent.
Jag tyckte det räckte med mitt revben, eller för den delen skärsåret i höstas.
Nu funkade det att ta en skrittur idag utan problem i alla fall.
Däremot gjorde ju underlaget att det inte kändes lika fantastiskt att äntligen få rida som jag hoppats.

Jag vill ha den där snön!
Men här lovar de blötsnö och frisk nordanvind imorgon.
Jag hoppas de har fel och det kommer som snö och sen blir kallt åtminstone och inte växla mellan plus och minus som det gör nu :D
 
Hoho?
Hur har ni det där ute allihop?
@Unafraid @Kristall10 @FengurLaugar @karamelldrottningen @Pilot @lil-sis @Jonaz och alla andra som varit aktiva i tråden.

Jag har det mest isigt och lite motigt.
Men igår upptäckte jag varför mina hästar gått upp lite i vikt. Verkar växa upp en del gräs nu mitt i vintern. Längs väggarna på ladan...
Konstig vinter det här, tycker inte det brukar vara den mängden gräs där.
Det i kombination med att jag inte kunnat rida på 3v verkar ha varit tillräckligt för att gå upp några kg.

Gårdsarbete utöver de nödvändiga sysslorna står ganska still just nu.
Här är det isgata överallt nästan utom i skogen då :meh: så har mest hållit till i ridhuset och hoppas att den värsta isen försvinner. Alltså jättehalt trots broddar :crazy:
Sen har jag försökt ta en tank med motorsågen nu flera dagar i veckan. Förra veckan blev det nästan varje dag pga träd som fällts på så dumma platser. En över en väg, en annan över grannens staket och en annan över en ledning (fast den tog inte jag själv såklart). Och allmänt stökigt i skogen :crazy:
Hästarna har vilat i två veckor över julen så har gjort en del annat under den tiden men nu är det mer som vanligt igen :).
Hoppas bara det inte blir nån hysterisk mängd snö i år för det blir så mycket extra jobb med all skottning.
Haft snö ganska länge nu (med enstaka gräsfläckar på åkrarna) men vet inte om jag bor i nått köldhål för bara en bit härifrån har det varit barmark på sina håll och närmare stan med.
 
Håller med, än så länge är det väldigt mycket skillnad hos mig med. även de dagar det faktiskt tinat.

Jag har ju vad jag tycker är stora sommarhagar men brukar mocka lite där det är som värst. Eller eventuellt bara slå sönder högarna med grep så det bryts ned lättare.

Vinterhagen däremot borde man ju mocka betydligt mer regelbundet än jag gör. S slapp man den där jätteinsatsen på våren..

Nej, utan fodring har de inte klarat sig sedan oktober, men tydligen räcker alltså det lilla gräset i vinterhagen för att hålla vikten något högre än önskvärt.

Har du gjutet golv i din lösdrift?
Jag har bara grusunderlag än så länge och tror inte spånpelllets skulle funka alls.
Jag använder halm och mockar igenom 1-2 dagar i veckan. Men så har jag en ganska stor lösdrift med så det hinner inte bli så smutsigt att de ligger i det.
Man kan ju ha bädd också, så man bara tar ytligt bajs och fortsätter halma på över. Det tycker däremot inte jag känns fräscht och ser framför mig hur mina skulle rota runt i bädden och riva upp den.
Jag hyr mark och i det kontraktet ingår det att allt ska mockas ut. Har 1,5 HA och hade tyckte det var skönt om man bara kunde tagit det som inte är i deras toaletter utan skrapat med traktor där ett par gånger om året.

Jag har varken grus eller gjutet, däremot så är här sandmark vilket gör att det dräneras naturligt. Jag har alltid bädd och har haft det i flera år, däremot mockas det ut inför sommaren och inför hösten.
Sedan så bygger jag på med halm underst och när det börjar bli blötare och gräset börjar ta slut (de äter mer halm) så lägger jag in ett tjockt lager med spånpellets. Tycker det är mer lättmockat och så äter de inte precis vid sina skitar eftersom jag har det i hörnan.
Nu har jag tre på lösdriften gentemot de två jag brukar ha, så den känns lite för liten, dock är det självklart godkänd storlek.
Sen hjälper det inte att två av tre är lortpellar.

Eftersom jag inte äger marken så kan/ vill jag inte gräva fram vatten och liknande.
 
Här har hästantalet minskat från fem till tre. Kompisens halvblod flyttade i mellandagarna för hon behöver ridhjälp från februari och jag har inte tid att hjälpa henne och jag vill inte ha någon annan springandes på gården, så hon fick flytta honom dit hjälpen finns istället :o:p Hade svägerskans shettis här några veckor men han flyttade hem igen förra veckan då dom fick tag i sällskap igen. Så nu är det bara mina tre kvar och det är rätt skönt faktiskt :)

Vi ställde ut en rundbal hösilage förra helgen för att se om alla skulle komma överens runt en bal (då visste vi inte att shettisen skulle flytta hem redan nu) så vi kan ställa ut en när vi åker på semester nästa vecka. Jag vill inte ha fri tillgång egentligen men bara tillfälligt så skulle det underlätta för våra hästvakter så dom slipper packa massa höpåsar och passa fodringstider en hel vecka :p Den har räckt i 8 dagar nu och det finns fortfarande kvar av den. Dock har dom ätit och skitigt samtidigt (har skottat bort det värsta varje dag såklart) så det blev en del spill. Så en bal till mina tre kommer lätt räcka den veckan vi är borta.

Annars så rids islandshästarna som vanligt. Har varit rätt isigt senaste veckan så shettisen har fått broddade boots i hagen. Hon har fått vila nu då jag bara har två boots åt henne. Men i natt kom det snö så nu kan nog hon få komma mera igen också.
 
[QUOTE="Cattis_E, post: 18805195, member: 1606"
Hur har ni det där ute allihop?
.[/QUOTE]

Här har vi det bra! Flocken på fem hästar i min lösdrift (bara en häst är min) är riktigt bra och de samsas väldigt väl runt höbalen och inne i ligghallen vilket alltid är lika skönt att se :) Vi har inte gjort så mycket jobb med stallet det senaste (är i princip klart, bara lite detaljer som lite panel som ska upp och två dörrar som ska byggas, men det är mest för utseendes skull).
Hästen är fräsch och fin, paddocken är ofta ridbar, vi försöker salta den när vi ser att det ska vara kallt ett tag och har både lyckats och misslyckats med detta. Svårt när det pendlar runt nollan och regnar titt som tätt.
Men överlag är det riktigt bra nu, vi går ju mot ljusare tider också! :love: Renoverar lite inne i huset nu i stället :P
 
Delvis knapplån här tror jag det blev.


Jag hyr mark och i det kontraktet ingår det att allt ska mockas ut. Har 1,5 HA och hade tyckte det var skönt om man bara kunde tagit det som inte är i deras toaletter utan skrapat med traktor där ett par gånger om året.

Jag har varken grus eller gjutet, däremot så är här sandmark vilket gör att det dräneras naturligt. Jag har alltid bädd och har haft det i flera år, däremot mockas det ut inför sommaren och inför hösten.
Sedan så bygger jag på med halm underst och när det börjar bli blötare och gräset börjar ta slut (de äter mer halm) så lägger jag in ett tjockt lager med spånpellets. Tycker det är mer lättmockat och så äter de inte precis vid sina skitar eftersom jag har det i hörnan.
Nu har jag tre på lösdriften gentemot de två jag brukar ha, så den känns lite för liten, dock är det självklart godkänd storlek.
Sen hjälper det inte att två av tre är lortpellar.

Eftersom jag inte äger marken så kan/ vill jag inte gräva fram vatten och liknande.
Aha. Då förstår jag att det håller sig fint med träpellets. Hos mig skulle den nog bli väldigt blöt.
Vad drygt med att inte kunna dra fram vatten.
Sådant var i och för sig en av anledningarna till att vi ville äga tillräckligt med mark när vi köpte.
Har tre hektar och med lättfödda hästar innebär det alldeles för mkt sommarbete för mina två 😇.

Vi har ju däremot mycket att dra fram. Mer permanent el, väcka liv i gamla vattenledningar och se om de är hela osv.
Utöver allt det andra, men just precis nu mitt i vintern när det varit lite mycket på alla fronter försöker jag faktiskt att inte fundera för mycket på kommande somras projekt.

Islandshästen är i princip avställd tills corallen tinar fram, blir snötäckt eller något liknande. Även om det tär lite på mitt samvete då han vill göra saker samt bli mer ompysslad än han blir för närvarande.
Men jag orkar verkligen inte för stunden...
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 444
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp