Snackistråd eget stall/gård del 2

Möte idag om hur gården ska utvecklas, både boningshuset, men stall, paddock o.s.v. Skitkul!
Står mellan att bygga stall med Bruksbalken eller Stallkompaniet. Någon som har input vad ni har valt samt varför? (mest för att jag tycker det är kul att prata stall och höra hur andra resonerat)
 
Möte idag om hur gården ska utvecklas, både boningshuset, men stall, paddock o.s.v. Skitkul!
Står mellan att bygga stall med Bruksbalken eller Stallkompaniet. Någon som har input vad ni har valt samt varför? (mest för att jag tycker det är kul att prata stall och höra hur andra resonerat)
Jag har ett Bruksbalkenstall som jag är jättenöjd med! Finns bilder i förra snackistråden tror jag :)
 
Hur länge har du haft det nu? Ska se om jag kan hitta bilderna. :)
Hittade bilderna samt info, superfint. Hade tänkt samma stallinredning, så kul med bilder som visar hur snyggt det kan bli.
Nyper mig lite i armen då och då, så otroligt länge jag har varit runt och tittat på gårdar, en plan åker o.s.v. och tänkt "en dag..".
 
Möte idag om hur gården ska utvecklas, både boningshuset, men stall, paddock o.s.v. Skitkul!
Står mellan att bygga stall med Bruksbalken eller Stallkompaniet. Någon som har input vad ni har valt samt varför? (mest för att jag tycker det är kul att prata stall och höra hur andra resonerat)
Jag har inte erfarenhet av någon av dem, men jag gillar Bruksbalkens fyrkantiga rutor - ska inte de vara säkrare och hålla bättre?

Något jag har erfarenhet av är nämligen att vanliga lodräta boxgaller inte håller för allt - jag har totalt sett en mellanvägg med skjutdörr och några galler för fönstren i mitt stall, och jag tror knappt det är något galler som är helt utan att vara böjt någonstans (det var så när jag köpte det, jag undrar vad de tidigare ägarna egentligen hade för hästar?). För mellanväggen och skjutdörren var vissa galler borta, och jag har tagit bort majoriteten nu för att det inte ska vara risk för min stora häst att fastna. Det var inte precis så svårt att ta bort dem - en smäll på rätt ställe med en liten kofot så är gallret rejält bucklat, någon smäll till så var det av.
 
Hittade bilderna samt info, superfint. Hade tänkt samma stallinredning, så kul med bilder som visar hur snyggt det kan bli.
Nyper mig lite i armen då och då, så otroligt länge jag har varit runt och tittat på gårdar, en plan åker o.s.v. och tänkt "en dag..".
Stallet är tre år gammalt nu och det känns fortfarande helt nytt. Ventilationen är jättebra och allt känns rejält. Jag är så glad över att jag valde ruter ess boxarna med ekplank :love:
Vi målade med (bra) utefärg inne i stallet och det kan jag verkligen rekommendera. Lätt att hålla rent och fint. Min sadelkammare är bara 5 kvm, men till en person funkar det ju. Jag har dessutom massor av utrymme i källaren till täcken etc som inte används så ofta.
 
Stallet är tre år gammalt nu och det känns fortfarande helt nytt. Ventilationen är jättebra och allt känns rejält. Jag är så glad över att jag valde ruter ess boxarna med ekplank :love:
Vi målade med (bra) utefärg inne i stallet och det kan jag verkligen rekommendera. Lätt att hålla rent och fint. Min sadelkammare är bara 5 kvm, men till en person funkar det ju. Jag har dessutom massor av utrymme i källaren till täcken etc som inte används så ofta.
Vad kul att höra, det bådar ju gott om det blir det stallet. Vi är ju tre som kommer husera, minst, så jag räknar med större sadelkammare, spolspiltor, täckesrum o.s.v. Även för att öka värdet på hela gården.
 
Fortsätter att spamma tråden..
Idag har jag träffat revisor och ansökt om att starta enskild firma och försökt få koll på olika regler samt hur man kan räkna och tänka. Ett himla trassel blir det i min hjärna, får ta det som att jag har en del att läsa på..
 
Fortsätter att spamma tråden..
Idag har jag träffat revisor och ansökt om att starta enskild firma och försökt få koll på olika regler samt hur man kan räkna och tänka. Ett himla trassel blir det i min hjärna, får ta det som att jag har en del att läsa på..

Vad ska du ha för verksamhet? :)
 
Eftersom det är jordbruksfastighet så måste man ha enskild firma, även om man inte kommer ha några intäkter eller utgifter. (Jag hade faktiskt ingen aning.)
Bed & Box är tanken, samt någon enstaka inackordering så småningom. :)
Fast det där stämmer ju inte längre. Har du ingen verksamhet behöver du ingen enskild firma bara för att du råkar bo på en jordbruksfastighet.
Däremot är det väldigt bra om man planerar någon typ av ringa eller större verksamhet på gården.
 
Nu får jag också deltaga i denna tråd. :D Igår blev det klart att jag och mannen blivit ägare till drömgården! 9 hektar mark, boningshus på 100 m2 (vi ska inreda vinden så får vi 50 m2 till) och ett rymligt stall med 6 boxar + en shettisbox. Massa extra ekonomibyggnader utöver det. Rena drömmen i Skåne, bara 25 min från "vår stad".

Inflytt blir den 1/11. Jag har dessutom beräknat barnafödande den 11/11.:cool:
 
Fast det där stämmer ju inte längre. Har du ingen verksamhet behöver du ingen enskild firma bara för att du råkar bo på en jordbruksfastighet.
Däremot är det väldigt bra om man planerar någon typ av ringa eller större verksamhet på gården.
Däremot måste man (i alla fall vi) deklarera det som näringsfastighet. Vilket i och för sig inte är krångligt alls om man inte har inkomster..
 
Vi har begärt in offerter för att grusa upp dels parkering och även i hagen inför hösten/vintern så de står torrt. Har fått lite olika förslag från olika entreprenörer. Hur har ni gjort, ni som har grushagar?
Tanken är 15x30 för två hästar och bara när det är som blötast ute, annars går de på gräs.
 
Vi har problem med vägen som går genom våran gård.. det är en liten grusväg som bara leder till andra hus/gårdar utmed vägen. Hos oss och på ett ställe till går den rakt igenom gården, alltså huset på ena sidan och stallet på andra. Hos oss går den bara några meter utanför stalldörren. Vissa kör hiskeligt fort. Vi blir oroliga för våra djur(försöker ha så bra staket och ordning det bara går)och vi kör mycket med stora maskiner så är rädd att något ska hända när folk bara blåser förbi maskiner som står utmed vägen. Dom allra flesta håller en bra hastighet men vissa är det värre med. Vi har på ett så vänligt sätt det bara går bett dom sakta ner, hos speciellt en person har det blivit motsatt effekt, typ ”ni ska fan inte tala om för mig hur jag ska köra” och en period efteråt höjdes hastigheten istället för att sänkas. Nu är den typ samma som innan vi pratade. Alla känner alla, många har samma intressen, är barndomsvänner osv så tycker det är konstigt att man inte kan visa lite mer vänlighet och respekt.
Nu har vi fått hjälp av vägföreningen. Först skickades ett brev ut till alla hushåll utmed vägen om att hastigheten måste sänkas genom gårdarna och nu i veckan kommer hastighetsskyltar sättas upp vid våran gård och den andra. Varken vi eller vägföreningen tror dock att det kommer hjälpa. Nästa steg är farthinder/vägbulor men det skulle ju vara så tråkigt då det även drabbar dom som kör bra. Så tråkigt att det ska behöva vara såhär och bli konflikter, det är ju så enkelt att bara släppa lite på gasen :( hade vi ”valt” gård så hade vi absolut letat efter en gård med enskild väg🙄 nu är det en släktgård så vi valde inte direkt.
 
Vi har problem med vägen som går genom våran gård.. det är en liten grusväg som bara leder till andra hus/gårdar utmed vägen. Hos oss och på ett ställe till går den rakt igenom gården, alltså huset på ena sidan och stallet på andra. Hos oss går den bara några meter utanför stalldörren. Vissa kör hiskeligt fort. Vi blir oroliga för våra djur(försöker ha så bra staket och ordning det bara går)och vi kör mycket med stora maskiner så är rädd att något ska hända när folk bara blåser förbi maskiner som står utmed vägen. Dom allra flesta håller en bra hastighet men vissa är det värre med. Vi har på ett så vänligt sätt det bara går bett dom sakta ner, hos speciellt en person har det blivit motsatt effekt, typ ”ni ska fan inte tala om för mig hur jag ska köra” och en period efteråt höjdes hastigheten istället för att sänkas. Nu är den typ samma som innan vi pratade. Alla känner alla, många har samma intressen, är barndomsvänner osv så tycker det är konstigt att man inte kan visa lite mer vänlighet och respekt.
Nu har vi fått hjälp av vägföreningen. Först skickades ett brev ut till alla hushåll utmed vägen om att hastigheten måste sänkas genom gårdarna och nu i veckan kommer hastighetsskyltar sättas upp vid våran gård och den andra. Varken vi eller vägföreningen tror dock att det kommer hjälpa. Nästa steg är farthinder/vägbulor men det skulle ju vara så tråkigt då det även drabbar dom som kör bra. Så tråkigt att det ska behöva vara såhär och bli konflikter, det är ju så enkelt att bara släppa lite på gasen :( hade vi ”valt” gård så hade vi absolut letat efter en gård med enskild väg🙄 nu är det en släktgård så vi valde inte direkt.
Fy vad tråkigt!
En kompis till mej bor lite så, har dessutom småbarn. Det bor inte många innanför dr på vägen men jag tror hemtjänsten som åker flera gånger om dagen kör värst..
Hon satte ut tre stora rejäla och synliga krukor med blommor vid vägkanterna och man måste åka lite svag slalom, och, man måste sakta ner.
Två på ena sidan och en på andra sidan i mitten av de andra sas.
Mest var det nog en synvilla, det blev tajt.

Nu har de flyttat ut krukorna så det är raka vägen igen, men det var effektivt!

För er kanske det inte alls funkar utan vederbörande kör kanske sönder det istället 🙈🙄

Men jag hoppas det löser sej! Herregud att folk har så lite respekt!
 
Fy vad tråkigt!
En kompis till mej bor lite så, har dessutom småbarn. Det bor inte många innanför dr på vägen men jag tror hemtjänsten som åker flera gånger om dagen kör värst..
Hon satte ut tre stora rejäla och synliga krukor med blommor vid vägkanterna och man måste åka lite svag slalom, och, man måste sakta ner.
Två på ena sidan och en på andra sidan i mitten av de andra sas.
Mest var det nog en synvilla, det blev tajt.

Nu har de flyttat ut krukorna så det är raka vägen igen, men det var effektivt!

För er kanske det inte alls funkar utan vederbörande kör kanske sönder det istället 🙈🙄

Men jag hoppas det löser sej! Herregud att folk har så lite respekt!

Vi har fått rådet att inte ställa ut något eget, om någon kör i och bilen blir förstörd så blir vi betalningsskyldiga 😬
Så vi får vackert vänta på vägbulor från vägföreningen i så fall. Eller då i första hand hoppas att 30-skyltarna hjälper. Vilket jag tyvärr inte tror 😔 dom som kör fort vet ju redan om att vi vill ha ner hastigheten och det hjälper ju inte.
Vi ska få vårat första barn nu i höst så sen blir det ju det också att oroa sig för.
 
Vi har fått rådet att inte ställa ut något eget, om någon kör i och bilen blir förstörd så blir vi betalningsskyldiga 😬
Så vi får vackert vänta på vägbulor från vägföreningen i så fall. Eller då i första hand hoppas att 30-skyltarna hjälper. Vilket jag tyvärr inte tror 😔 dom som kör fort vet ju redan om att vi vill ha ner hastigheten och det hjälper ju inte.
Vi ska få vårat första barn nu i höst så sen blir det ju det också att oroa sig för.
Nej jag förstår det!
Tror inte heller skyltar kommer hjälpa... om inte polisen kommer o står då 😆
Hoppas ni kan få vägbulor snabbt!
Finns ett gäng såna små farthinder/gubb(portabla) häromkring, även på grusväg, eftersom folk inte kan köra normalt...
 
Vi har problem med vägen som går genom våran gård.. det är en liten grusväg som bara leder till andra hus/gårdar utmed vägen. Hos oss och på ett ställe till går den rakt igenom gården, alltså huset på ena sidan och stallet på andra. Hos oss går den bara några meter utanför stalldörren. Vissa kör hiskeligt fort. Vi blir oroliga för våra djur(försöker ha så bra staket och ordning det bara går)och vi kör mycket med stora maskiner så är rädd att något ska hända när folk bara blåser förbi maskiner som står utmed vägen. Dom allra flesta håller en bra hastighet men vissa är det värre med. Vi har på ett så vänligt sätt det bara går bett dom sakta ner, hos speciellt en person har det blivit motsatt effekt, typ ”ni ska fan inte tala om för mig hur jag ska köra” och en period efteråt höjdes hastigheten istället för att sänkas. Nu är den typ samma som innan vi pratade. Alla känner alla, många har samma intressen, är barndomsvänner osv så tycker det är konstigt att man inte kan visa lite mer vänlighet och respekt.
Nu har vi fått hjälp av vägföreningen. Först skickades ett brev ut till alla hushåll utmed vägen om att hastigheten måste sänkas genom gårdarna och nu i veckan kommer hastighetsskyltar sättas upp vid våran gård och den andra. Varken vi eller vägföreningen tror dock att det kommer hjälpa. Nästa steg är farthinder/vägbulor men det skulle ju vara så tråkigt då det även drabbar dom som kör bra. Så tråkigt att det ska behöva vara såhär och bli konflikter, det är ju så enkelt att bara släppa lite på gasen :( hade vi ”valt” gård så hade vi absolut letat efter en gård med enskild väg🙄 nu är det en släktgård så vi valde inte direkt.
Släng ut en sån kabelkanal som är som ett gupp lägg en slang igenom eller nåt. Men kanske borde kolla med föreningen först. De tål tunga maskiner också.
De är lätta att skarva till lämplig bredd..

De tål tre tons tryck per hjul vilket ger en ganska tung lastbil osv.
Vi har haft betongbil med full last samt traktorer med fulla sädesvagnar åkande över våran.

https://www.jula.se/catalog/el-och-...lation/kabelkanaler/overkorningsskydd-409075/
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 447
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp