Snackistråd eget stall/gård del 2

Vi har begärt in offerter för att grusa upp dels parkering och även i hagen inför hösten/vintern så de står torrt. Har fått lite olika förslag från olika entreprenörer. Hur har ni gjort, ni som har grushagar?
Tanken är 15x30 för två hästar och bara när det är som blötast ute, annars går de på gräs.

Vi har en grusad del i vår lösdriftshage (utfodringsplatsen) och vi la bara markduk direkt på marken och sen typ 0-8 grus på + padda ordentligt. Det har inte funkat utan blir söndertrampat rätt bra under den blöta årstiden. Vi har fyllt på grus i olika omgångar men det hjälper inte så mitt tips är att se till att det blir ett ordentligt, dränerande bärlager underst!
Vi har precis grävt bort vårt och kommer faktiskt gjuta en betongplatta i stället.
 
Vi har en grusad del i vår lösdriftshage (utfodringsplatsen) och vi la bara markduk direkt på marken och sen typ 0-8 grus på + padda ordentligt. Det har inte funkat utan blir söndertrampat rätt bra under den blöta årstiden. Vi har fyllt på grus i olika omgångar men det hjälper inte så mitt tips är att se till att det blir ett ordentligt, dränerande bärlager underst!
Vi har precis grävt bort vårt och kommer faktiskt gjuta en betongplatta i stället.
Tusen tack för svar! Ja, en av dem tyckte det räckte att göra så, det känns snabbt och enkelt så var lite sugen men har ju ingen lust att göra om heller. Får fundera på de andra förslagen istället, väntar på fler offerter
 
En förenkling jag ska göra i år är uppvärmd vattenbalja :) Haft hemmagjord isolerad i flera vintrar som funkat över förväntan men vill ha uppvärmd nu. Har sen innan två mekaniska grindöppnare som underlättar fodring och så är jag glad att vi har småbalar i år för det var bara ledsamt att packa höpåsar från rundbalarna vi hade i vintras :p Kommer bli himla smidig vinter med dessa faktorer plus att jag bara har tre hästar att fodra!
 
Såg en haybar tillsalu i närområdet igår så köpte den för 500kr.
Har beställt haybar ”galler” till dom andra två så dom får äta lite långsammare :)
 

Bifogade filer

  • 97992B01-A7EA-41AF-BA85-854CF59B9C2B.jpeg
    97992B01-A7EA-41AF-BA85-854CF59B9C2B.jpeg
    277,8 KB · Visningar: 36
Vi blir kvar lite längre än tänkt, tror jag. Funderar på hur jag ska göra med hage, det är löjligt mycket till shettisarna men bra om de ändå får/måste röra på sig. Funderar på att göra en lång ”tarm” mellan ligghall och vatten. ”Skogen” ska troligen bli egen tomt, typ.
 
Vi blir kvar lite längre än tänkt, tror jag. Funderar på hur jag ska göra med hage, det är löjligt mycket till shettisarna men bra om de ändå får/måste röra på sig. Funderar på att göra en lång ”tarm” mellan ligghall och vatten. ”Skogen” ska troligen bli egen tomt, typ.
En gång är väl bra. Lätt att sektionera av sommartid också om de behöver ännu mindre mat och det är sommar så de inte behöver ligghallen.
 
Har börjat fundera på att dela upp hagen i sommar- och vinterhage och stängsla in en del av skogen ihop med vinterhagen. Har haft två hagar men använt båda året runt i olika perioder men nu har vi mer mark och har möjlighet att dela upp på ett ännu bättre sätt än innan. Kommer nog inte bli i år, men kanske nästa år. Ska ta med maken till skogen och se hur mycket vi ska stängsla in. Får vi feeling kanske vi tar det redan i höst, men troligen inte :p
 
Jag och maken påbörjade bygget av en ny variant av grind som ska öppnas av en timer. Vi har provat olika konstruktioner och nu testar vi nytt igen och hoppas att detta ska vara den bästa :p Förstärkte upp bredvid med brädor istället för tråd så allt blir stadigt. Hade inte alla grejer hemma för att kunna hänga upp grinden men vi ska försöka få till det under veckan. Ska även fixa till den automatiska grinden vi har vid shettisens mathage. Har bara haft en skruv som hållt fast brädan som åkt upp när klockan släppt men det har inte varit så hållbart så nu ska det bli en rejäl hylsa med skruv som går genom både bräda och stolpe :)

Ska åka och köpa några spånbalar och göra ett städ i stallet snart också. Denna veckan är fullspäckad så kanske nästa vecka. Tänkte byta ut allt spån i boxarna och sopa ordentligt från golv till tak och lägga in nytt spån. Ligghallarna ska få spåna också. Under sommaren får dom inget spån där utan får klara sig utan :) Jag tycker det är lite roligt att förbereda inför hösten och vintern och snart ska jag börja ge lite hö. Men räknar med att det finns gräs så det räcker i två veckor till i alla fall innan jag behöver stödfodra.
 
Här tömmer vi ligghallen på våren också, spånbalarna står redo i ligghallen men har inte sprättat upp dem än! Visst är det lite mysigt med höstförberedelser!
I veckan gjuter vi betongplatta framför ligghallen (där höbalen står under vintertid), ska bli spännande att se hur det blir. 10x12 m blir den ungefär (fem hästar). Vi har haft grusat tidigare men inte lyckats få det att hålla något vidare så nu testar vi detta.
 
Här tömmer vi ligghallen på våren också, spånbalarna står redo i ligghallen men har inte sprättat upp dem än! Visst är det lite mysigt med höstförberedelser!
I veckan gjuter vi betongplatta framför ligghallen (där höbalen står under vintertid), ska bli spännande att se hur det blir. 10x12 m blir den ungefär (fem hästar). Vi har haft grusat tidigare men inte lyckats få det att hålla något vidare så nu testar vi detta.

Ja jag gillar höstförberedelserna! Håller på att sakta flytta stängslet som delat shettisens diethage mot en annan stor del. flyttar några meter varje kväll när de andra två går tillbaka dit från sin gräshage så om drygt 1-2 veckor är nog allt öppet igen och det växer förhoppningsvis inte så mycket mer gräs utan shettisen håller sin nuvarande vikt som är helt okej :p
 
Ni som har värmebaljor, vad har ni för märke?
Har en TB 80 liter, den använder vi varje vinter och fungerar toppen. Dock måste man fylla på med varmt vatten om det kryper ner mot -30, annars fryser det trotts att den ska hålla frostfritt ner till -40. Men vi har egen brunn med väldigt kallt vatten.
Har även några TB eco 65 liter, dom använder vi om vi har hästar som behöver gå i egen hage. Hade problem med dem i början då de inte höll frostfritt som utlovat men nu verkar vi äntligen ha fått kar som fungerar som de ska.
Sedan har vi även en Bole-tunna 65 liter (utan termostat) som fungerar toppen ner till ca -20. Har dock inte använt den sedan vi köpte TB då det ofta är kallare än -20 här uppe i norr på vintern.
Problemet som blir om man inte har termostat är att vattnet blir rätt varmt om det är kring 0 eller någon plusgrad ute vilket medför bakterietillväxt. Men byter man vatten dagligen så är det ju inget större problem 😊
 
Jag har också en TB80. Har fungerat helt problemfritt även om mina hästar hellre dricker isvatten än ljummet :cautious:. Dock så blir det sällan kallare än -20 här även om det händer ibland.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 418
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp