Snackistråd eget stall/gård del 2

Ni som är igång och bygger och ändrar.. någon som vet om man behöver bygglov för att göra om en gammal stallbyggnad?

Det finns alltså en befintlig byggnad idag som jag skulle vilja inreda till häststall. Inget bygglov registrerat på den gamla byggnaden så antar att den var bygglovsbefriad iom lantbruksfastighet.

Söker ni bygglov för allt?

Nej finns redan byggnaden behövs inget bygglov däremot måste stallet byggas efter standard och ska du ha fler än 5 måste du ansöka hos jordbruksverket har jag för mig. Det var någon magisk gräns vid 5st.
Kommunen kan komma ut och göra inventering för hur gödselhanteringen sköts.
 
Nej finns redan byggnaden behövs inget bygglov däremot måste stallet byggas efter standard och ska du ha fler än 5 måste du ansöka hos jordbruksverket har jag för mig. Det var någon magisk gräns vid 5st.
Kommunen kan komma ut och göra inventering för hur gödselhanteringen sköts.

Fler än fyra är det här i min kommun, så det är värt att kolla upp det också.
 
Nej finns redan byggnaden behövs inget bygglov däremot måste stallet byggas efter standard och ska du ha fler än 5 måste du ansöka hos jordbruksverket har jag för mig. Det var någon magisk gräns vid 5st.
Kommunen kan komma ut och göra inventering för hur gödselhanteringen sköts.

Tack :) alltid så svårt om man inte köper "färdig" gård med hästar i nu så att säga, kommunen här verkar inte vilja svara på några som helst frågor innan och väldigt trist om man sedan inte får ha hästen hemma..

Att bygga enligt standard/djurskyddslagen oavsett storlek är självklart :)
 
Ser dyrt ut! Hur mycket gick det på?

Ja det var ju inte gratis, den är 10*12m och det gick på 42000kr inkl moms och vi gjorde inget arbete med själva betongen. (Vi la 10cm makadam och armering själva). Men med tanke på att vi har fyllt på grus i olika omgångar varje år hittills tänker jag att den snart ”tjänat in sig”. Vi kan dra moms på gården också så vi får ”tillbaka” en del nästa år.
Gott om plats för hästarna att äta!
01A9E180-D690-455B-AFFA-49949B11EA0C.jpeg
 
Tack :) alltid så svårt om man inte köper "färdig" gård med hästar i nu så att säga, kommunen här verkar inte vilja svara på några som helst frågor innan och väldigt trist om man sedan inte får ha hästen hemma..

Att bygga enligt standard/djurskyddslagen oavsett storlek är självklart :)

Ska du bara ändra inne i en befintlig byggnad behöver du inget bygglov. Ska du däremot bygga stall/lösdrift för 6 hästar eller fler måste det förprövas av länsstyrelsen.

Blir du i tätbebyggt område kan kommunen ha åsikter om du får ha häst hemma men annars är det fritt fram.
 
Ja det var ju inte gratis, den är 10*12m och det gick på 42000kr inkl moms och vi gjorde inget arbete med själva betongen. (Vi la 10cm makadam och armering själva). Men med tanke på att vi har fyllt på grus i olika omgångar varje år hittills tänker jag att den snart ”tjänat in sig”. Vi kan dra moms på gården också så vi får ”tillbaka” en del nästa år.
Gott om plats för hästarna att äta!
Visa bifogad fil 37870
Inte alls så farligt ändå! Hade tippat på runt det dubbla :)
 
Ska du bara ändra inne i en befintlig byggnad behöver du inget bygglov. Ska du däremot bygga stall/lösdrift för 6 hästar eller fler måste det förprövas av länsstyrelsen.

Blir du i tätbebyggt område kan kommunen ha åsikter om du får ha häst hemma men annars är det fritt fram.

Lantbruksfastighet och inget tätbebyggt direkt :rofl:
 
Ska du bara ändra inne i en befintlig byggnad behöver du inget bygglov. Ska du däremot bygga stall/lösdrift för 6 hästar eller fler måste det förprövas av länsstyrelsen.

Blir du i tätbebyggt område kan kommunen ha åsikter om du får ha häst hemma men annars är det fritt fram.


Fast nej, det beror fortfarande på kommunen.
I min kommun är allt som har med häst att göra bygglovspliktigt. Även om man gör om befintlig byggnad till stall/ vindskydd till häst. Även utanför tättbebyggt område och på jordbruksfastighet.

Så ring kommunen tills du kommer fram och får prata med någon är mitt tips. Jag fick jättemycket mer klarhet så. Men det tog hela semestern att jaga dem istället för att bygga.... 😒
 
Fast nej, det beror fortfarande på kommunen.
I min kommun är allt som har med häst att göra bygglovspliktigt. Även om man gör om befintlig byggnad till stall/ vindskydd till häst. Även utanför tättbebyggt område och på jordbruksfastighet.

Så ring kommunen tills du kommer fram och får prata med någon är mitt tips. Jag fick jättemycket mer klarhet så. Men det tog hela semestern att jaga dem istället för att bygga.... 😒

Det här gör det verkligen till att man köper grisen i säcken så länge det inte står ett befintligt godkänt stall på fastigheten..

Får ont i magen bara att tänka på det. Kommunen här svarar inte direkt på något frågor i "förväg" heller. Nu har vi precis köpt gård så jag hoppas inte alla drömmar går i kras.
 
Fått ett rejält lager grus vid ingången till hagen. Funderar på ev. raster vid foderplats. Nu fodras de inne i huset för att de ska kunna stå torrt. De har hittills använt skyddet betydligt mer än vad de brukar, även när de bara ska vila så verkar de tycka det är skönt att stå där inne.
 
Nu närmar det sig inflytt på gården! På fredag flyttar vi in! Jag och min mor var där igår och skurade alla sju boxar. Känns så skönt att ha det gjort innan de första hästarna anländer på fredag. Men oj vad jag får betala för det idag - skura i 5 h när man är höggravid (slutet av v. 38...) är verkligen inte att rekommendera om man vill kunna röra sig dagen efter...
 
Imorgon börjar operation ta bort matjord vid matplatsen, Lägga på duk sen på med grus

Det är precis vid matplatsen det är ganska högt där och väldigt bra sand under matjorden. Räknar med att skrapa av ca 40cm. Fick 15 ton grus som kommer räcka vid matplatsen och ingången till lösdriften. Markduk tar jag med från jobbet.

Dock tycker min mammas man att det är onödigt att hyra minilastare och ska ge sig på att göra detta själv (handgräva) tror inte han inser just hur mycket jobb det är så jag har inte avbokat minilastaren på lördag :D

Sen vad r era bästa tips på att spara på hö? Vi har fri tillgång i hagen men just nu trampas det ner ofantligt mycket och det går åt x antal kilo bara för att ena hästen buffar ut höet från byttan.
 
Imorgon börjar operation ta bort matjord vid matplatsen, Lägga på duk sen på med grus

Det är precis vid matplatsen det är ganska högt där och väldigt bra sand under matjorden. Räknar med att skrapa av ca 40cm. Fick 15 ton grus som kommer räcka vid matplatsen och ingången till lösdriften. Markduk tar jag med från jobbet.

Dock tycker min mammas man att det är onödigt att hyra minilastare och ska ge sig på att göra detta själv (handgräva) tror inte han inser just hur mycket jobb det är så jag har inte avbokat minilastaren på lördag :D

Sen vad r era bästa tips på att spara på hö? Vi har fri tillgång i hagen men just nu trampas det ner ofantligt mycket och det går åt x antal kilo bara för att ena hästen buffar ut höet från byttan.
Mitt bästa tips för att minimera höspillet är småmaskigt rundbalsnät.
Vi har provat olika lösningar utan nät men dels äter hästarna för mycket och dels så puttar de ut höet oavsett hur stor/djup matlåda vi har.
Förra hösten köpte jag ett rundbalsnät med 2,5 cm maskor (alltså mindre än de vanliga småmaskiga näten) och nu har vi inget spill alls och de äter hälften så mycket vilket är precis lagom 😊
Har balen i en låda med tak.
 
@Diabetikern
Jag säger också småmaskigt. Däremot så får mina utportionerat, så de får typ en tuss hö på marken för att de inte ska vara för ivriga och dra och slita i det. Sen får de halm i lösdriften och så har de gräs att tugga på. Det jag försöker säga är att jag tror inte det är bra om de bara äter ur småmaskigt.
Men på det här sättet har jag undvikit problem med tänder och nacke, som man hör de kan få problem med.
 
Mitt bästa tips för att minimera höspillet är småmaskigt rundbalsnät.
Vi har provat olika lösningar utan nät men dels äter hästarna för mycket och dels så puttar de ut höet oavsett hur stor/djup matlåda vi har.
Förra hösten köpte jag ett rundbalsnät med 2,5 cm maskor (alltså mindre än de vanliga småmaskiga näten) och nu har vi inget spill alls och de äter hälften så mycket vilket är precis lagom 😊
Har balen i en låda med tak.

Jag har 2 svårfödda hästar som tappar lätt i vikt samt en unghäst ) så vet inte om jag vågar ha nät.

2 går ute dygnet runt (hagen är stor och kuperad) 2 tar jag in på nätterna. Alltid fri tillgång ute. Vi lägger ut rejält på morgonen och på eftermiddagen. Funderar på en sån här
https://www.kellfri.se/djur/foderhack-6-kantig-med-tak-12-platser


Inne i lösdriften funderar jag på uppsatta/vägghängda höhäckar/galler
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 447
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp