Snackistråd eget stall/gård del 2

Jag har 2 svårfödda hästar som tappar lätt i vikt samt en unghäst ) så vet inte om jag vågar ha nät.

2 går ute dygnet runt (hagen är stor och kuperad) 2 tar jag in på nätterna. Alltid fri tillgång ute. Vi lägger ut rejält på morgonen och på eftermiddagen. Funderar på en sån här
https://www.kellfri.se/djur/foderhack-6-kantig-med-tak-12-platser


Inne i lösdriften funderar jag på uppsatta/vägghängda höhäckar/galler
Jag har också funderat på en sådan, tycker det är lagom pris. Har du två svårfödda hade jag hellre satsat på en foderhäck och fortsatt portionera ut det. Det bästa är ju att lära sig lägga ut så att det mer eller mindre är precis slut tills man ska fylla på igen. Tycker det blir mindre spill, för hästarna äter upp det som hamnar på marken innan det blir nertrampat.

Ska du ha i lösdriften hade jag haft som ett "v" mot väggen. Typ tjuvamossens "hayfeeder" fast i trä och längs en kortsida. Då kan man ösa i ett par kilo och ev. sätta en grep på utsidan av lösdriften att använda och kasta i det hö som hamnar utanför. (Är själv sugen på en sådan lösning under vintertiden).
 
Tillhör väl inte riktigt tråden men jag hade en häst som var känslig för lera i maten så vår stallägare byggde sånna här till hästarna.
B6956DBC-EE6B-4D44-B8E0-B00115453288.jpeg


Fördelen var att de var så höga att de inte puttade ut jättemycket. Och sidorna andades rätt bra så höll man efter blev det inte äckligt höt, även om det regnade. I botten hade vi ett galler, så det inte trillade ner så mkt mellan plankorna i EU-pallen.

Det är bättre för hästar att äta på marknivå. De är byggda för det. Och kan man undvika nät tycker jag att man ska det. Jag har träffat många hästar som fått spända nackmuskler och käkmuskler för det blir en onaturlig rörelse. Då är det bättre med mat med ”sämre” näringsvärde för att förlänga ättiden och minska risk för magsår.
 
Jag har 2 svårfödda hästar som tappar lätt i vikt samt en unghäst ) så vet inte om jag vågar ha nät.

2 går ute dygnet runt (hagen är stor och kuperad) 2 tar jag in på nätterna. Alltid fri tillgång ute. Vi lägger ut rejält på morgonen och på eftermiddagen. Funderar på en sån här
https://www.kellfri.se/djur/foderhack-6-kantig-med-tak-12-platser


Inne i lösdriften funderar jag på uppsatta/vägghängda höhäckar/galler
Det finns ju nät med stora maskor också så det blir som att äta fritt men nätet förhindrar spillet.
Vår ”matlåda” ser ut så här:
A1793304-1ED7-4571-BE75-96B40CA0335B.jpeg


Har ingen superbra bild och på bilderna är det typ 3-4 dm packad snö runt om så den ser mycket lägre ut än vad den egentligen är. Den är utan snö runt om upp till början av halsens undersida på den bruna hästen som är 165 i mkh.
Utan nätet så blev det trotts lådan en hel del spill då de drar ut höet så det hamlar på backen, men såklart mycket mindre spill än om man ställer ut en rundbal fritt i hagen utan låda eller liknande.
Så vad du bör välja beror på hur lite spill du vill ha 😉
 
Vi har ungefär en sådan låda som ovan och med nät i.... jag tycker ändå vi har hö överallt och de mest sliter i nätet... :grin: så vi valde att beställa en sådan här istället:

https://www.kellfri.se/foderhack-med-gallergrind-for-hast-8-platser

Vi funderade på den som vistades tidigare också men jag vill inte ha maten på marken. Så vi gick upp i pris och ansåg att det ändå var en långvarig investering. Så det blir en bal o den de månader som är kalla nog och i övrigt får vi fylla den/nät att ha i. Hoppas att det blir bra. Och jag hoppas den hinner komma i veckan :)
 
Ska du bara ändra inne i en befintlig byggnad behöver du inget bygglov. Ska du däremot bygga stall/lösdrift för 6 hästar eller fler måste det förprövas av länsstyrelsen.

Blir du i tätbebyggt område kan kommunen ha åsikter om du får ha häst hemma men annars är det fritt fram.
Nu tar vi detta en gång till... (det är inte 6 eller fler hästar och vissa lösdrifter behöver inte förprövas alls)
jordbruksverkets sida kan man läsa följande:

"Ibland behöver du inte förpröva
Du behöver bara förpröva om antalet hästar, som ryms på fastigheten efter att åtgärden är klar kommer att vara 5 eller fler.
Oavsett hur många djurplatser du har på fastigheten behöver du inte förpröva
  • om du reparerar eller underhåller utan att ändra stallets planlösning
  • tillfälliga sjukboxar
  • tillfälliga boxar som uppförs i anslutning till tävling och som tas bort inom fem dygn från det att tävlingen är avslutad
  • ligghallar som rymmer högst 10 hästar (med ligghall menas ett stall med liggplatser för lösgående djur. Djuren hålls inte instängda i stallet utan kan själv välja när de vill använda det).
  • Du behöver heller inte förpröva om den enda åtgärden du ska göra i stallavdelningen är att uppföra en permanent sjukbox avsedd för 1 häst."
 
Ni som har eget stall/gård. Hur är det med era förhållande till era grannar/skogsägare när ni rider ut i skogen?
Det verkar vara rätt nödvändigt att hålla sig väl med skogsägaren som äger marken vi rider på? Senast jag höll på med hästar,så kom den ena förbuds skylten upp efter den andra och till slut hade man ingenstans att rida....Till slut blev vi tvungna att flytta hästen från det stallet:(. Om jag nu ska skaffa hästar till min gård,måste jag ju förhålla mig till denna fråga tyvärr.....Tankar om detta?:)
Vi har jättebra klimat hos oss, är tacksam för det! Har aldrig varit diskussion eller liknande. Det är så få som nyttjar skogen nu för tiden så det är i princip vi ryttare som håller stigarna öppna. Nästan ingen rider rakt ut i skogen heller förutom jag och en i mitt stall, de flesta lär sig en stig eller två och håller sig till dem för alltid... Det negativa är ju att vid avverkning grusar de skogsvägarna med makadam, lagom tills de blivit bra att rida på igen ska de avverka på nytt.

Det viktigaste är väl att man tar en dialog med markägare om man är ny i ett område och generellt visar respekt. Grannbonden berättade att han såg två ryttare fräsa iväg i full galopp över hans nysådda åker en gång, men han hann inte dit och säga till dem. Förstår inte ens hur det kan vara minsta lockande att rida där, eller hur man kan få för sig något sådant. Blir man utsatt för sånt flera gånger förstår jag att man sätter förbud till slut, vissa har ju närmare till det beslutet än andra.
 
Jag har 2 svårfödda hästar som tappar lätt i vikt samt en unghäst ) så vet inte om jag vågar ha nät.

2 går ute dygnet runt (hagen är stor och kuperad) 2 tar jag in på nätterna. Alltid fri tillgång ute. Vi lägger ut rejält på morgonen och på eftermiddagen. Funderar på en sån här
https://www.kellfri.se/djur/foderhack-6-kantig-med-tak-12-platser


Inne i lösdriften funderar jag på uppsatta/vägghängda höhäckar/galler
Jag har något liknande, hemabyggt. Dom river ut mycket ändå. Jag har lyft tillbaka det "översta" som inte är nedtrampat, har hårdgjort hyfsat runt min häck.
 
Jag är mest less på att det lagts på så grovt grus på alla skogsvägarna runt mig, så de knappt går att rida på längre :(
Men jag har väldigt bra dialog med grannarna. :)
 
Tjatar lite om stall här känner jag. Tanken är att det ev. ska läggas en beställning på ett stall nu i november, för leverans till sommaren.
Men börjar fundera på om det inte ska byggas liknande som där vi står idag, ett par uteboxar (blir billigare) ett prefab- liknande garage, med sadelkammare, uppbindningsplaster + spolplats, en toalett, litet täckesrum och foderkammare. Kommer bli billigare än en storbyggnad med boxar. Vill hellre lägga pengar på bra staket, lite större vindskydd och kunna grusa upp vinterhagarna och preppa än lägga en massa pengar på en byggnad.
Hur hade ni tänkt om ni byggt nytt idag?
 
Tjatar lite om stall här känner jag. Tanken är att det ev. ska läggas en beställning på ett stall nu i november, för leverans till sommaren.
Men börjar fundera på om det inte ska byggas liknande som där vi står idag, ett par uteboxar (blir billigare) ett prefab- liknande garage, med sadelkammare, uppbindningsplaster + spolplats, en toalett, litet täckesrum och foderkammare. Kommer bli billigare än en storbyggnad med boxar. Vill hellre lägga pengar på bra staket, lite större vindskydd och kunna grusa upp vinterhagarna och preppa än lägga en massa pengar på en byggnad.
Hur hade ni tänkt om ni byggt nytt idag?

Som du, om det inte finns befintliga byggnader att nyttja. Jag kommer fokusera mycket på att minimera arbetstiden för att sköta stallet :)
 
Tjatar lite om stall här känner jag. Tanken är att det ev. ska läggas en beställning på ett stall nu i november, för leverans till sommaren.
Men börjar fundera på om det inte ska byggas liknande som där vi står idag, ett par uteboxar (blir billigare) ett prefab- liknande garage, med sadelkammare, uppbindningsplaster + spolplats, en toalett, litet täckesrum och foderkammare. Kommer bli billigare än en storbyggnad med boxar. Vill hellre lägga pengar på bra staket, lite större vindskydd och kunna grusa upp vinterhagarna och preppa än lägga en massa pengar på en byggnad.
Hur hade ni tänkt om ni byggt nytt idag?
Om det inte finns några byggnader att utnyttja, och ytan för hagar är.tillräcklig stor hade jag byggt en lösdrift med stor ligghall, preppatoch hårdgjort en ordentlig yta runt den och satt staket med flera öppningar från det hårdgjorda ut i en större hage.
Sedan hade jag gjort två uteboxar med sjukhage utanför. En för sjuk/halt häst och en för sällskapshäst. Separat byggnad för skötsel och sadelkammare, som går att värma till behaglig människo-temperatur 😊
 
Om det inte finns några byggnader att utnyttja, och ytan för hagar är.tillräcklig stor hade jag byggt en lösdrift med stor ligghall, preppatoch hårdgjort en ordentlig yta runt den och satt staket med flera öppningar från det hårdgjorda ut i en större hage.
Sedan hade jag gjort två uteboxar med sjukhage utanför. En för sjuk/halt häst och en för sällskapshäst. Separat byggnad för skötsel och sadelkammare, som går att värma till behaglig människo-temperatur 😊
Idag finns det en lada som kommer användas till foder och strå + extra förvaring för stolp, täcken, ev. för kraftfoder. Då vi har två hästar idag som inte klarar av annat än hö så vill jag inte att vi börjar bygga i den utan ha för förvaring.
Det kommer behöva bli två vindskydd, en för de som står på stall och en för de som går ute dygnet runt. Men nu när jag börjar kika runt på enklare prefab byggnader, dock isolerad, så inser jag ju att det är ju väldigt mycket billigare.
Fördelen med t.ex. uteboxar är ju att man kan förlänga efterhand, nu behöver jag bestämma mig på förhand för hur många boxar och vill inte riskera att stå utan. Men hälften av boxarna kommer inte behöva användas varje dag, så jag kan t.ex. välja att bygga färre om jag kan skjuta på det (typ bygga 4 uteboxar istället för 6).

Vi hade tänkt grusa upp i samband med ingång till hage + göra en rejäl, men liten sluss som kommer användas till extra fodring för den häst som behöver det + sjukhage.
Samma med vindskydden, preppa ordentligt, men möjlighet att öppna upp till tre olika hagar i anslutning.
 
Alltså.... Jag vill ha ett eget ridhus :mad:

Grävningen har stått still. Fått lite bättre iordning precis utanför lösdriften. Ingen lera där nu. Bara allt annat att göra
 
Dags att stänga av vattnet i stallet. I morse var det fruset så jag fick hämta vatten i källaren. Vi har haft minusgrader i en vecka nu ungefär så det var väntat. Min nya värmebalja funkar finfint än så länge också :love: Och i natt fick dom första nattmaten så nu är vi uppe i full högiva utspritt på fem fodringar/dygn :)

Dags att brodda också. Valde i år att brodda själv istället för att hovslagaren skulle fixa allt sist han var här, kändes för tidigt i leran. Har inte broddat själv på gud vet när så det ska bli intressant :p
 
Slog på stort idag och införskaffade en riktigt värmebalja på 60 liter. Känner att grabbarna på lösdriften måste ha vatten. Idag hade det frusit under dagen och grabbarna vart rejält törstiga.

Känns som en mycket tidssparande investering för vintern.
 
Slog på stort idag och införskaffade en riktigt värmebalja på 60 liter. Känner att grabbarna på lösdriften måste ha vatten. Idag hade det frusit under dagen och grabbarna vart rejält törstiga.

Känns som en mycket tidssparande investering för vintern.
Stallet jag står i har termobar med flottör i varje lösdrift och det är underbart! Har inte behövt fylla vatten en enda gång på 14 månader!!!

Bara att kolla så det är rent så sköter det sig själv ^_^.
 
Slog på stort idag och införskaffade en riktigt värmebalja på 60 liter. Känner att grabbarna på lösdriften måste ha vatten. Idag hade det frusit under dagen och grabbarna vart rejält törstiga.

Känns som en mycket tidssparande investering för vintern.

Har använt min i en vecka och är väldigt nöjd över den investeringen! Köpte också en 60 liters, får fylla varje dag men det gör inget, har inte så mycket emot att bära vatten då det inte är så långt. Nu önskar jag mig uppvärmda skålar till kaninerna 😂
 
@Buck @FengurLaugar Har inget emot att fyla vatten varje dag det gör jag ju ändå för boxarna i stallet. Känns bra att veta hur mycket de dricker också :D

Men ja detta kommer ändå vara en av de bästa investeringarna jag gjort Nu är det slut på att fylla på med ljummet vatten och hacka hål på is varje morgon. :D Detta är också första året som vi har lösdriften igång under vintern.
 
@Buck @FengurLaugar Har inget emot att fyla vatten varje dag det gör jag ju ändå för boxarna i stallet. Känns bra att veta hur mycket de dricker också :D

Men ja detta kommer ändå vara en av de bästa investeringarna jag gjort Nu är det slut på att fylla på med ljummet vatten och hacka hål på is varje morgon. :D Detta är också första året som vi har lösdriften igång under vintern.

Ja det är en anledning till att jag inte har något värre emot att bära vatten, jag vill fylla själv för att se så dom dricker ordentligt :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 459
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp