Snackistråd eget stall/gård del 2

För att ljusa upp lite bland allt regn och gråväder har Jag börjat pynta gården.
Vi har sagt att vi ska köpa något varje år, blir ofta mer än en sak. Sen önskar jag alltid mig i julklapp. Mamma träffar jag ofta i mellandagarna och då har de hunnit börja rea dem också 😁.
20191117_171010-COLLAGE.jpg
 
Vad har ni för dörr till sadelkammare och låsbehör?
Funderar på en säkerhetsdörr med smäck, som man låser på "riktigt" när det är kväll/ rider plus en låsregel. Vill gärna ha något så att man inte kan "glömma" att låsa helt.
 
Vad har ni för dörr till sadelkammare och låsbehör?
Funderar på en säkerhetsdörr med smäck, som man låser på "riktigt" när det är kväll/ rider plus en låsregel. Vill gärna ha något så att man inte kan "glömma" att låsa helt.


Vi har en gallerdörr framför den vanliga dörren, med riktigt lås och gångjärn och skruvar under ramen. Jag öppnar när jag kommer till stallet första fodringen efter frukosten och låser på natten när vi fodrar sista gången.
Det är rutin så det är väldigt sällan det glöms.

Vi har också galler för fönstren som endast träns och småsaker kommer genom om man tar sig genom glaset.

Här runt om Stockholm/Uppsala är det mycket stölder så även om vi inte själva hade krav på detta, så ville försäkringsbolaget gärna att vi fixade det.
 
Vi har en gallerdörr framför den vanliga dörren, med riktigt lås och gångjärn och skruvar under ramen. Jag öppnar när jag kommer till stallet första fodringen efter frukosten och låser på natten när vi fodrar sista gången.
Det är rutin så det är väldigt sällan det glöms.

Vi har också galler för fönstren som endast träns och småsaker kommer genom om man tar sig genom glaset.

Här runt om Stockholm/Uppsala är det mycket stölder så även om vi inte själva hade krav på detta, så ville försäkringsbolaget gärna att vi fixade det.
Vad är det för typ av gallerdörr? Vart köper man sådana?
 
Maken pratade med en grävmaskinist igår om vårt ridbaneprojekt och han kommer eventuellt under helgen och kikar :nailbiting: Tänkte han skulle få kolla hur det ser ut och säga vad han vill ha för att gräva åt oss så vi vet lite mer om kostnad. Känns lite overkligt att min stora dröm om egen ridbana börjar närma sig :love:

Åh vad härligt :love: min plan är att spara pengar och förhoppningsvis påbörja ridbana nästa höst! Vi har ju ridhus och ridbana nära så det går ingen nöd på oss men hemma känns ju ändå väldigt bekvämt och lyxigt :D
 
Åh vad härligt :love: min plan är att spara pengar och förhoppningsvis påbörja ridbana nästa höst! Vi har ju ridhus och ridbana nära så det går ingen nöd på oss men hemma känns ju ändå väldigt bekvämt och lyxigt :D

Har längtat i typ 15-20 år på detta och äntligen har vi möjlighet :love: Jag har en ridbana ca 2 km bort men snabbast väg dit är via en 70 väg och det ger jag mig inte ut på och det blir sällan att jag lastar för att åka dit. Plus att den är för mjuk för min smak så det är inge kul att rida där :p

Vi har pengar till en start av ridbanan sparade och öronmärkta till den. Sen får vi fortsätta spara och prioritera massa grus under nästa år så vi se när den blir klar. Vill slippa låna till den :)
 
Har längtat i typ 15-20 år på detta och äntligen har vi möjlighet :love: Jag har en ridbana ca 2 km bort men snabbast väg dit är via en 70 väg och det ger jag mig inte ut på och det blir sällan att jag lastar för att åka dit. Plus att den är för mjuk för min smak så det är inge kul att rida där :p

Vi har pengar till en start av ridbanan sparade och öronmärkta till den. Sen får vi fortsätta spara och prioritera massa grus under nästa år så vi se när den blir klar. Vill slippa låna till den :)


Hoppas verkligen ni får till det och att det blir efter dina önskemål :love: :love:
 
Idag hittade vi en ren intrasslad i ponnysarnas hage. Den hade snurrat in tråden rejält i hornen och dragit sönder både tråd och stolpar på kuppen. Men vi lyckades få lös den, sambon satt på den och jag höll hornen och när den var lös sprang den iväg utan några synliga skador. Skönt!
Mindre roligt för sambon att hålla på att laga hagen hela dagen. Började vid 11 och är nu vid kl 20 fortfarande inte klar. Men men, sånt är livet i skogen 😏
Renarna brukar ha sönder nån tråd varje vinter för oss men ingen har någonsin fastnat i den förrän nu. Hoppas vi slipper fler sådana incidenter. Renägarna var i alla fall sjysta och kom med stolpar åt oss då vi inte hade nya så det räckte.
 

Bifogade filer

  • 6F39FA62-E078-4B45-82F3-9E9CEB6EBB72.jpeg
    6F39FA62-E078-4B45-82F3-9E9CEB6EBB72.jpeg
    95,9 KB · Visningar: 52
Idag hittade vi en ren intrasslad i ponnysarnas hage. Den hade snurrat in tråden rejält i hornen och dragit sönder både tråd och stolpar på kuppen. Men vi lyckades få lös den, sambon satt på den och jag höll hornen och när den var lös sprang den iväg utan några synliga skador. Skönt!
Mindre roligt för sambon att hålla på att laga hagen hela dagen. Började vid 11 och är nu vid kl 20 fortfarande inte klar. Men men, sånt är livet i skogen 😏
Renarna brukar ha sönder nån tråd varje vinter för oss men ingen har någonsin fastnat i den förrän nu. Hoppas vi slipper fler sådana incidenter. Renägarna var i alla fall sjysta och kom med stolpar åt oss då vi inte hade nya så det räckte.

Vad skönt att det gick bra för alla parter.
 
Jag är väldigt glad att vi la ut markduk och körde in sand som vi fått över (finns massa kvar än :p) innanför grinden och in till shettisens mathage. Såklart är det bättre med grus men detta har ändå funkat bra! Nu har det ju regnat varje dag i en evighet känns det som och allt är blött men där vi la sand är det i alla fall inte lerigt så jag kan lägga ut hö där :love: Värre i översta delen av andra hagen och där lägger jag nattmat och lunch då jag har grind med timer mellan hagarna. Inte roligt.... Ska fixa duk och ett lass med grus dit när vi får möjlighet. Nu går det inte att köra maskiner inne i hagen ändå så det får bli när det är fruset eller torrt till sommaren.

Vi ska flytta upp hagen lite mer mot huset. Blir några meter bara men då kommer en större ruta bli hårdgjord eftersom det blir på grusplanen! Då får dom ännu mer torr yta att stå på!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 418
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp