Snackistråd eget stall/gård del 2

Hoppar in här, fullt upp med att projektera stall/lösdrift och sadelkammare med byggstart i vår :) just nu klurar jag på om 3,5 m stallgång blir för brett, vill inte ha för mycket utrymme där jag ska binda upp hästen, upplever att de rör så mycket på sig då. Kommer bara ha en boxrad så ingen häst mitt emot.
 
Hade grävmaskinist ute för att kolla av ridbanebygget i söndags! Vi börjar gräva så snart det torkar upp mer och han har tid att avvara ett par dagar för detta :banana: Vi beställde hem markduk och dräneringsrör igår så snart finns det också på plats. Har listat lite annat vi behöver ha hemma innan grävaren kommer också så nu är planeringen i full gång :nailbiting:
 
Hoppar in här, fullt upp med att projektera stall/lösdrift och sadelkammare med byggstart i vår :) just nu klurar jag på om 3,5 m stallgång blir för brett, vill inte ha för mycket utrymme där jag ska binda upp hästen, upplever att de rör så mycket på sig då. Kommer bara ha en boxrad så ingen häst mitt emot.
Jag tycker snarare det är värre/knöligare om det är tvärtom, för smalt.
Har både breda stallgångar och en som är rätt smal (kommer inte ihåg exakta måtten just nu).
Jag binder aldrig upp i stalldelen med den smalare gången då får hästarna hellre stå på box i så fall.
Är det boxar på bägge sidor av din gång?
 
Idag har jag och @Morces fixat en sjukhage...
Kommer såklart lägga sand/grus om det blir för lerigt, men just nu är gräset bra sysselsättning..
DSC_0076.JPG
 
Hoppar in här, fullt upp med att projektera stall/lösdrift och sadelkammare med byggstart i vår :) just nu klurar jag på om 3,5 m stallgång blir för brett, vill inte ha för mycket utrymme där jag ska binda upp hästen, upplever att de rör så mycket på sig då. Kommer bara ha en boxrad så ingen häst mitt emot.
Vi har precis så. Det är rätt brett, men jag tycker hästarna står bra. Vi har satt uppbindningarna ganska högt upp, så de hänger inte i golvet när de hänger rakt ner. En fördel är ju att det är lätt att vända hästen och det går att mötas eller köra förbi en skottkärra utan problem.
 
Jag står med en skadad och en sjuk häst. En som kommer kosta en massa pengar att fixa, den andra kommer inte kunna användas till det jag tänkt mig till (avel). Ingen går att sälja.
Behöver ventilera lite.
Båda tycker jag om otroligt mycket och känner fan, nu när jag äntligen kommer bo på en gård med mina hästar.
Funderar på att ta bort den ena då och då köpa en annan häst, den andra hästen (som är sjuk) avvakta till senare med ett beslut. Men vet inte om jag bara skjuter det problemet framför mig.
Känner mig uppgiven.
 
Jag står med en skadad och en sjuk häst. En som kommer kosta en massa pengar att fixa, den andra kommer inte kunna användas till det jag tänkt mig till (avel). Ingen går att sälja.
Behöver ventilera lite.
Båda tycker jag om otroligt mycket och känner fan, nu när jag äntligen kommer bo på en gård med mina hästar.
Funderar på att ta bort den ena då och då köpa en annan häst, den andra hästen (som är sjuk) avvakta till senare med ett beslut. Men vet inte om jag bara skjuter det problemet framför mig.
Känner mig uppgiven.
Det är nog värt att ta bort för att få en häst som du kan använda mer som du vill, om de ändå inte går att sälja...
 
Vi har köpt hem markduk och dräneringsrör till blivande ridbanan. Haft grävmaskinist här och fått ett cirka pris på grävningen. Så nu är det bara att sätta igång när det torkat upp lite :banana:

Jag vågar inte tro på att jag ska få en egen ridbana förrän den är grävd. Känns så jäkla overkligt 😅
 
Vi har ju länge haft planer på att göra en ridbana, det vill dock aldrig riktigt bli av då vi alltid har så många andra projekt att tiden/pengarna inte riktigt vill räcka till, det kommer alltid något annat som är viktigare.

Men. Jag börjar dock känna att mitt intresse för ridningen blir mindre och mindre. Istället har jag mer intresse för träning från marken, toleransträning med olika "läskigheter", tömkörning, jobb över bommar. Uppsuttet är jag nästan bara intresserad av att rida teknikhinder (typ trail) i lugnt tempo och bygga på relationen med hästen. Förövrigt är bara uteritt intressant. Jag gillar att jobba i korta pass med fullt fokus så harvar inte runt i 1 timme. Har även planer på att ponnyn ska köras in.
I nuläget tränar jag allt detta på gårdsplanen, där underlaget är kasst, folk kör som idioter på vägen brevid(inget staket så känns osäkert om hästen blir rädd och rusar iväg), och för det mesta står det maskiner i vägen där(och min man skulle nog bli tokig om jag ställde mina hinder och bommar där när han ska jobba 😂).
Annars känner jag att jag klarar mig bra på den ytan.
Så nu funderar jag på om det kanske inte skulle räcka med en rundkorall/roundpin istället? Känns som att det skulle räcka ganska bra egentligen med en liten inhägnad yta med bra underlag för den typ av träning jag ägnar mig åt 🤔
Har sett att många rekommenderar diameter 18-20 meter. Antar att dom då utgår från större häst, min största är bara 132cm så antar att vi får en del tillgodo då 😅 någon här som har en rundkorall? Vad använder ni den till? Är det helt bortkastade pengar/tid och bättre att fortsätta drömma om den riktiga ridbanan?
 
På tal om ridbanebygge så verkar den tilltänkta grävmaskinisten inte ha tid ändå eftersom vårbruket drar igång så pass tidigt. Men vi har pratat med en annan som skulle svänga inom någon dag och kika. Hoppas han gör det annars får maken ringa och påminna :p Vore skönt att få grävningen gjord nu när vi ändå har bestämt oss för att göra detta och har pengar avsatt för det så kan vi greja med resten själva sen. Så jobbigt att vara beroende av andra, lättare när man kan göra själv 😅
 
Vi har ju länge haft planer på att göra en ridbana, det vill dock aldrig riktigt bli av då vi alltid har så många andra projekt att tiden/pengarna inte riktigt vill räcka till, det kommer alltid något annat som är viktigare.

Men. Jag börjar dock känna att mitt intresse för ridningen blir mindre och mindre. Istället har jag mer intresse för träning från marken, toleransträning med olika "läskigheter", tömkörning, jobb över bommar. Uppsuttet är jag nästan bara intresserad av att rida teknikhinder (typ trail) i lugnt tempo och bygga på relationen med hästen. Förövrigt är bara uteritt intressant. Jag gillar att jobba i korta pass med fullt fokus så harvar inte runt i 1 timme. Har även planer på att ponnyn ska köras in.
I nuläget tränar jag allt detta på gårdsplanen, där underlaget är kasst, folk kör som idioter på vägen brevid(inget staket så känns osäkert om hästen blir rädd och rusar iväg), och för det mesta står det maskiner i vägen där(och min man skulle nog bli tokig om jag ställde mina hinder och bommar där när han ska jobba 😂).
Annars känner jag att jag klarar mig bra på den ytan.
Så nu funderar jag på om det kanske inte skulle räcka med en rundkorall/roundpin istället? Känns som att det skulle räcka ganska bra egentligen med en liten inhägnad yta med bra underlag för den typ av träning jag ägnar mig åt 🤔
Har sett att många rekommenderar diameter 18-20 meter. Antar att dom då utgår från större häst, min största är bara 132cm så antar att vi får en del tillgodo då 😅 någon här som har en rundkorall? Vad använder ni den till? Är det helt bortkastade pengar/tid och bättre att fortsätta drömma om den riktiga ridbanan?
Rundkorall eller round PEN.
Jag använder det mycket, har du möjlighet så köp t.ex. panel (grindar) som du kan flytta om du vill ha en fyrkant eller en rund volt.
Rider in, tränar, tränar min sits, är väldigt glad i den i stallet. Framförallt om man jobbar mycket löst så tycker jag den är super.
 
Rundkorall eller round PEN.
Jag använder det mycket, har du möjlighet så köp t.ex. panel (grindar) som du kan flytta om du vill ha en fyrkant eller en rund volt.
Rider in, tränar, tränar min sits, är väldigt glad i den i stallet. Framförallt om man jobbar mycket löst så tycker jag den är super.

Vilken storlek har din roundPEN?
Jag provade att bara mäta upp lite provisoriskt en 16meters cirkel idag och var där med ponnyn, tyckte det kändes helt okej så 18 skulle ju absolut räcka till.
 
Vi har ju länge haft planer på att göra en ridbana, det vill dock aldrig riktigt bli av då vi alltid har så många andra projekt att tiden/pengarna inte riktigt vill räcka till, det kommer alltid något annat som är viktigare.

Men. Jag börjar dock känna att mitt intresse för ridningen blir mindre och mindre. Istället har jag mer intresse för träning från marken, toleransträning med olika "läskigheter", tömkörning, jobb över bommar. Uppsuttet är jag nästan bara intresserad av att rida teknikhinder (typ trail) i lugnt tempo och bygga på relationen med hästen. Förövrigt är bara uteritt intressant. Jag gillar att jobba i korta pass med fullt fokus så harvar inte runt i 1 timme. Har även planer på att ponnyn ska köras in.
I nuläget tränar jag allt detta på gårdsplanen, där underlaget är kasst, folk kör som idioter på vägen brevid(inget staket så känns osäkert om hästen blir rädd och rusar iväg), och för det mesta står det maskiner i vägen där(och min man skulle nog bli tokig om jag ställde mina hinder och bommar där när han ska jobba 😂).
Annars känner jag att jag klarar mig bra på den ytan.
Så nu funderar jag på om det kanske inte skulle räcka med en rundkorall/roundpin istället? Känns som att det skulle räcka ganska bra egentligen med en liten inhägnad yta med bra underlag för den typ av träning jag ägnar mig åt 🤔
Har sett att många rekommenderar diameter 18-20 meter. Antar att dom då utgår från större häst, min största är bara 132cm så antar att vi får en del tillgodo då 😅 någon här som har en rundkorall? Vad använder ni den till? Är det helt bortkastade pengar/tid och bättre att fortsätta drömma om den riktiga ridbanan?
Min är 15,5 eller något sådant. Många tycker det upplevs som rätt stort när de rider i den med mina pållar.
Min fjording är 146 cm och det går bra att rida samlad galopp i corallen.
För de områden du beskriver tycker jag absolut man kan klara sig med en corall som är runt 16.

Enda nackdelen jag ser med min är att man måste orka vara uppfinningsrik för att få till bra dressyrövningar. 😇
Svårt att göra "serier" med övningar som jag gör när jag har raka spår..
 
Har ni planer inför sommaren eller så?
Själv tänkte jag anlägga en lite bättre uteplats för folket. Där utemöblerna stått hittills är mer av en passage och man får ingen riktig ro riktigt plus att den platsen behövs till parkering istället.
 
Vi är i full gång med att renovera staket, men det gör man väl lite då och då 🙄 De äldsta hagarna ska få ny tråd runt om, sen är det ju alltid nån stolpe som behöver bytas mm.
I övrigt är planen i år att ridbanan ska få nåt mer lass grus (snart 3 år gammal och satt sig ordentligt nu).
Och sen är det fortfarande verkstan som ska renoveras. Vi gjöt golvet förra sommaren men kom inte riktigt längre än så. Jag ser mest fram emot att det då blir en vägg mellan stallet och verkstan i stället för öppet som det är nu, äntligen! Man ser det lite halvt bakom pownin här, det blir en vägg vid balken där typ. Och några hängare för täcken mm, kommer bli bra!
25DA38CB-9C1B-4CA7-AA8E-7E6EF6AA52A6.jpeg
 
Här är det att uppdatera vårat elstaket mot vildsvin in på tomten. Det har fungerat i 5 år och helt plötsligt har de börjat ta sig in.
Det är rekomenderat avstånd mellan trådarna.

Sedan är det trädgård/odling som vi typ aldrig haft och det fanns inte när vi flyttade hit.

Bygga en större hage också även om vi borde sätta upp minst tre nya hagar.

På djursidan är det gäss, ankor och påfyllnad på hönsssidan.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 418
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp