Snackistråd eget stall/gård del 2

I veckan blev halva taket klart, i morgon ska det börjas med nästa halva :D (baksidan var bytt innan vi flyttade hit som tur är).
IMG_20200603_183305_571.jpg
 
Vi har börjat med årets höskörd! Maken slog de tre mindre åkrarna igår och jag har vänt allt idag på lunchrasten. Vädret ska hålla i sig till midsommarhelgen så vi funderar på att slå resten också så är det avklarat för i år. Tog in vid den här tiden för två år sen också och då fick vi jättebra värden för mina hästar så hoppas på det även i år om det blir som vi tänkt :)
 
Vi har börjat med årets höskörd! Maken slog de tre mindre åkrarna igår och jag har vänt allt idag på lunchrasten. Vädret ska hålla i sig till midsommarhelgen så vi funderar på att slå resten också så är det avklarat för i år. Tog in vid den här tiden för två år sen också och då fick vi jättebra värden för mina hästar så hoppas på det även i år om det blir som vi tänkt :)

Hur lång lunchrast har du om du hinner vända allt 😰😂
Vi funderar på att slå i början av nästa vecka och köra in midsommar om inte vädret blir skit.
 
Hur lång lunchrast har du om du hinner vända allt 😰😂
Vi funderar på att slå i början av nästa vecka och köra in midsommar om inte vädret blir skit.

En timmes lunch och det tog exakt en timme att vända :D

Ja vi funderar på att slå resten i morgon om vädret håller sig. De två större åkrarna vi har kvar torkar väldigt snabbt och bra bara regnet håller sig borta. Vore skönt att få allt klart innan både min och makens semester 😅 Plus att värdena blir mycket bättre än om vi väntar längre som det brukar bli.

Kör ni in torrhö eller plastar ni?
 
Själv är jag i motsatt ända än er @FengurLaugar och @_Zacke_ och ska för första gången i mitt liv försöka få tag på en höleverantör. :nailbiting: vill dock hellre ha senare skördat hö med tanke på shettisarna, min stora kan äta kraftfoder vid behov. Tycker det är svårt att räkna ut exakt vad de kommer äta och hur länge, och ännu svårare att försöka få fram hur mycket vi kan lagra .. traktorlösa är vi också så måste ha småbalar.
 
Själv är jag i motsatt ända än er @FengurLaugar och @_Zacke_ och ska för första gången i mitt liv försöka få tag på en höleverantör. :nailbiting: vill dock hellre ha senare skördat hö med tanke på shettisarna, min stora kan äta kraftfoder vid behov. Tycker det är svårt att räkna ut exakt vad de kommer äta och hur länge, och ännu svårare att försöka få fram hur mycket vi kan lagra .. traktorlösa är vi också så måste ha småbalar.

Sent skördat betyder högt i energi och lågt i protein här och det är inte bra för mina islandshästar och min shettis som allihop är lättfödda. För att jämna ut kvoten så dom inte blir feta så måste jag fodra upp med proteintillskott och då håller sig alla fina. Så jag hoppas på en bättre kvot så inte energin ligger så mycket högre än proteinet. Önskar slippa ge massa extra utöver hö´t :)
 
Sent skördat betyder högt i energi och lågt i protein här och det är inte bra för mina islandshästar och min shettis som allihop är lättfödda. För att jämna ut kvoten så dom inte blir feta så måste jag fodra upp med proteintillskott och då håller sig alla fina. Så jag hoppas på en bättre kvot så inte energin ligger så mycket högre än proteinet. Önskar slippa ge massa extra utöver hö´t :)

Nej ojämnt vill man ju helst inte ha.. :idea:
Får leta efter medelvärden häromkring helt enkelt för att se noggrannare på det.
 
@FengurLaugar @Blyger

Vi kör småbalar mer torrhö :)

Och som du säger @FengurLaugar så blir ett senare skördat hö bara lågt i protein.
Jag har shettis och en liten irishcob-ponny och dom är fina på det hö som vi kunnat skörda vid midsommar.

Vi gör också torrhö i småbalar :)

Oftast brukar det inte vara nog bra väder att skörda redan vid den här tiden förr oss så jag får oftast lågt med protein och högt i energi och det funkar inte på mina lättfödda. Så får vi in vid den här tiden så är jag jätteglad :D
 
Vi gör också torrhö i småbalar :)

Oftast brukar det inte vara nog bra väder att skörda redan vid den här tiden förr oss så jag får oftast lågt med protein och högt i energi och det funkar inte på mina lättfödda. Så får vi in vid den här tiden så är jag jätteglad :D

Är evigt tacksam för våra fläktar. Vi kan köra in det ganska tidigt om det ser ut att komma regn och torka resten uppe på loftet. Då blir det dessutom jättegrönt och fint. Tappar inte lika mycket färg som det gör ute i solen. Problemet då är att dom är väldigt tunga att hantera när dom ska på plats på torken eftersom dom är mer fuktiga 😅
 
Är evigt tacksam för våra fläktar. Vi kan köra in det ganska tidigt om det ser ut att komma regn och torka resten uppe på loftet. Då blir det dessutom jättegrönt och fint. Tappar inte lika mycket färg som det gör ute i solen. Problemet då är att dom är väldigt tunga att hantera när dom ska på plats på torken eftersom dom är mer fuktiga 😅

Vi har inga fläktar så det måste vara torrt 😅 Men våra åkrar ligger bra och dom brukar torka riktigt snabbt ändå som tur är.
 
I nästa vecka kommer ett företag ut och kikar på tänkt ridbana och lämnar offert på det. Det kommer ske lite i samråd med min far så får de se vad pappa kan göra, vad dom kan göra och vad vi kan göra. Så får vi se om priset blir inom ramen för vad vi har råd med i år eller om det får bli till nästa år 😊

Vi har velat en del om placering men har nu ändå kommit fram till att där vi tänkte först troligen blir bäst trots allt. Det är den enda platsen som är någorlunda plan. Det blir lite längre från stallet men med en fin och väl upplyst grusväg dit bör det inte utgöra några problem. På den andra platsen tar vi mer "bra bete" och vi kommer få schakta ihjäl oss = dyrt. Så om inte han som kommer ut nästa vecka har någon input om placering så har vi nog det klart i alla fall!

I nästa vecka börjar min pappa köra upp lite fler lass grus igen. 😅 lite till hagen,en del till dränering och ytterligare en del till uppställningsplats för traktorer och även till den grusgången vi eventuellt får anlägga till ridbanan!
 
Vi har fått klart årets höskörd! Ska skicka in på analys så snart jag kan :D

Hoppas snart på att det passar att göra klart grunden på ridbanan. Näst på tur är att lägga dräneringsrör, duk och få på allt bärlager. Det blir rätt många lass så det ska passa för både oss att köra ut det och lastbilschauffören att köra så många ggr fram och tillbaka :)
 
Vi har fått tag på lite lastpallar att ha på golvet i ladan där vi ska förvara hö, och i eftermiddag åker jag nog och hämtar första lasset. En granne som gör småbalshö så det blir toppen :)

I slutet av juni har vi bokat minigrävare också, ska börja bygga gödselplatta och gräva ur lite och antagligen dränera kring ut/ingången till ligghallen.
 
Vi håller på med vårt renovera-ladan-projekt som extremt långsamt går framåt. Men nu har maken beställt virke som nog kommer idag så kanske kan bli lite byggt i helgen. Vädret ser ut att bli bra så vi ska nog försöka få in hö nästa vecka om inte prognosen ändrar sig.
 
Och vi fick en första offert på en ridbana igår. Hört gott om företaget och de gör säkert jättefina ridbanor (eller jag det vet jag att han gör) men tyvärr i betydligt högre prisklass än vad som är rimligt för oss och framförallt skäligt för mitt ändamål. Vilket vi misstänkte redan från början. 150 000+moms var prislappen på en 42x22 m stor bana 😅. Vilket det säkert är värt för vissa men inte för oss. Jag vill ju bara ha en ridbana jag kan rida på typ 3 ggr/v under de perioder gräsbanan inte funkar! Så nu blir det att ringa runt till lite andra i närområdet och förhoppningsvis kunna hamna på 70-90 000 i alla fall. Får hoppas på det. Annars får jag nog lägga ridbanan på is en period framöver. :)
 
Och vi fick en första offert på en ridbana igår. Hört gott om företaget och de gör säkert jättefina ridbanor (eller jag det vet jag att han gör) men tyvärr i betydligt högre prisklass än vad som är rimligt för oss och framförallt skäligt för mitt ändamål. Vilket vi misstänkte redan från början. 150 000+moms var prislappen på en 42x22 m stor bana 😅. Vilket det säkert är värt för vissa men inte för oss. Jag vill ju bara ha en ridbana jag kan rida på typ 3 ggr/v under de perioder gräsbanan inte funkar! Så nu blir det att ringa runt till lite andra i närområdet och förhoppningsvis kunna hamna på 70-90 000 i alla fall. Får hoppas på det. Annars får jag nog lägga ridbanan på is en period framöver. :)

En kompis ridbana kostade runt 400 000 🙈 Ungefär samma storlek som du nämner. Helt vansinnigt. Så mycket skulle jag aldrig bygga en ridbana för. Vi har räknat på att landa runt 70 000 och jag tror det kommer räcka :) Vi fick grävningen billigt då han som grävde känner min pappa sen måååånga år tillbaka.

Maken har semester nu så jag har gett honom i uppdrag att få till en dag som passar att få hit grus. Ev tar vi hit grävmaskinisten igen så får han plana ut allt. Längtar efter att ha grunden helt klar så kan vi börja fylla med topplager sen. Kommer fylla lite då och då pga ekonomi och att jag inte vill fylla för mycket och riskera ett topplager jag inte är nöjd med.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
1 973
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Snackistråd för oss med egen gård/stall. Vad har ni för roliga projekt på G? Har ni hästar hemma, eller används gården till annat...
42 43 44
Svar
869
· Visningar
72 393
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 730
Senast: Mabuse
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp